Atras.

Diari el 9 Punt (Dimecres, 2 d'octubre de 2002)

Alumnes de 2n d'ESO de l'IES Can Planas de Barberà participen en el concurs Leonardo
Una picadora per fer macedònia
La vintena d'alumnes que intervenen en set projectes amb prototipus i treballs anteriors, ahir al mati a la biblioteca del centre.

BARBERÁ DEL VALLÈS

J.B.

Els agrada inventar. Amb només una empenta a les classes de tecnologia de segon d'ESO de l'IES Can Planas han començat a dissenyar set prototipus que s'incriuran, en breu, al I Concurs Leonardo del Vallès Occidental. El professor de l'institut Cándido García només lamenta haver descobert massa tard el certamen que ajuda a motivar els alumnes a les seves classes. El termini de presentació s'els tira a sobre -el 17 d'octubre-, però tot i això confien poder enllestir els seus invents, tots fets a partir de la imaginació i la destresa. Què tenen entre mans? Va des d'una mena de picadora que tallarà fruita -recomanable per a macedònies- fins a un molí que mol gra, un cotxe solar, un vehicle brúixola i un futbolí que celebra els gols encenent una bombeta al marcador. També hi entren peces de dissenys com el d'una làmpada o una reproducció d'una grua.
Julia Amador intervé en la creació d'una grua que tindrà una politja i que permetrà manualment, agafar material i desplaçar-lo d'un lloc a un altre. "És una grua antiga", explica l'alumna Jenifer Castillo, en canvi, amb una amiga aposten pel disseny i estan elaborant una làmpada de taula. La part de dalt serà rodona i es veurà la cara d'un personatge. El pal per on s'amagarà el cable es vestirà com si fos el coll -"hi posarem una corbata i tot"-, i es completarà amb una base.
Segurament, qui aixeca més passions i s'ha picat més cops els dits creant és Alex Aceituno (té al currículum un walkie pirata amb el qual caçava la radio i, sobretot, "les converses per telèfon del veïns").Ara prepara una mena de picadora, inspirada en una màquina de cosir: hi haurà un ganivet que tallarà tot el que se li posi al davant. Tot menys la cinta transportadora. El mecanisme serà manual -"podria anar amb motor però necessitaria molta potència per moure el tall", comenta-. Jenifer Saché col.labora amb un equip que intentarà reproduir el funcionament d'un molí. L'aigua mourà una roda que farà funcionar l'engranatge amb que es moldrà. Sembla que provaran de fer farina a petita escala.
L'equip on treballa Tamara està montant un futbolí que, cada vegada que la pilota "de ferro" s'introdueix a la porteria s'encén una bombeta. El treball de Sergio León consta d'un cotxe on, a sobre, hi ha una persona "que sempre indica el sud". Funciona com una mena de brúixola però en clau de joguina. Finalment, Jose Miguel Duran està fent un cotxe solar sense volant. Només pot correr o estar parat. No fa ni marxa enrere ni gira a esquerra o dreta.. Tot i això, la perícia de l'inventor proposa que es col.loqui el prototip a l'ombra: "s'el pot fer funcionar amb un mirall fent-li la rateta." Brillant.
Els alumnes de secundària que participen en el concurs -EL 9 PUNT hi col.labora- tenen més idees per a pròximes edicions: vambes voladores, un bolígraf que escrigui sol i faci els deures, un rellotge que digui com es pot arribar a casa...