Títol
del Taller :
|
Contes
SPC : Contes amb sistemes alternatius i/o augmentatius de comunicació
|
|||||||
Responsable/s:
|
Òscar
Morales, Joan Antoja
|
|||||||
e-mail:
|
||||||||
Centre
de treball:
|
CEIP
Pompeu Fabra
|
Població:
|
Sant
Adrià de Besós
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
x
|
Internivells
|
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
Comunicació
i llenguatge
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
X
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
X
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
X
|
Deficients
Psíquics
|
X
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
X
|
Curricular
|
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
X
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
Els
contes SPC sorgeixen com tantes altres coses, fruit d’una necessitat.
Treballant
aquests darrers cursos dins una aula d’Educació Especial i mirant
d’engegar propostes engrescadores que motivin als nostres alumnes, ens
hem adonat que pràcticament no hi ha materials publicats que treballin
els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC)
d’una manera lúdica i motivadora. Teoria
trobem molta als llibres, però de recursos… Per
a nosaltres, un dels objectius bàsics a la nostra feina és
el de potenciar, tant com sigui possible, la comunicació
en els nostres alumnes tenint en compte les seves limitacions. Entenem
la comunicació com a un element bàsic per potenciar
les malmeses aptituds d’aquests infants, i molts d’aquests alumnes amb
necessitats educatives especials (NEE) estan impedits d’aquest fet tan
vital. L’activitat
d’ordinador que us fem arribar és la “punta de l’iceberg” del nostre
treball escolar. En realitat la idea original és un “Taller de Contes
i Expressió” que realitzem setmanalment amb els nostres alumnes
d'EE i altres alumnes del Parvulari i el Cicle Inicial (tant d’escolaritat
ordinària, com amb NEE i altres alumnes procedents d’altres cultures). Ens
hem adonat que els diversos llenguatges que oferim quan expliquem un conte
al taller (fotografies, símbols i icones SPC, llenguatge de signes
gestuals, etc.) els aprofiten en realitats tots els alumnes; tant amb NEE,
com nens i nenes “normals”. Al contrari que es pugui pensar es dóna
major context a una paraula, ja que s’augmenten els llenguatges per a un
únic significat (p.ex. la paraula “gos” es reconeix en dibuixos,
icones que ens acosten a les pregrafies, signes gestuals, etc.). Tots els
participants incorporen tots els llenguatges i la vivència és
més àmplia i amb major significació i comprensió,
a més de ser una eina integradora per als nens i nenes amb NEE que
fan servir només un sistema de comunicació... sense adonar-se,
els alumnes d’ordinària aprenen nous llenguatges que permetran la
comunicació amb altres companys més desavantetjats.... Així,
després, i al llarg de la setmana es torna a presentar el conte
treballat al taller en forma d’activitats programades tant de llapis i
paper, com de conversa oral, o en el cas que us presentem: com a eina informàtica |
|||||||