Títol
del Taller :
|
CERCAR
FEINA:ELS OFICIS
|
|||||||
Responsable/s:
|
Ezequiel
Nieto
|
|||||||
e-mail:
|
eznieto@wanadoo.es
|
|||||||
Centre
de treball:
|
CEE
L’Estel – Can Bori
|
Població:
|
L’Hospitalet
de Ll.
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
x
|
Internivells
|
|
Primària
|
X
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
ORIENTACIÓ
LABORAL / TUTORIA
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
x
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
X
|
Curricular
|
x
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
x
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
|
|||||||
Cercar
feina:Els oficis
Hi
haalumnes de l’etapa 14-16/18 dels
centres d’Educació Especial que, quan finalitzen la seva estada
al centre, s’han d’inserir en un món laboral “normalitzat”, mitjançant
programes de PTT (programes de transició al treball), PGS (programes
de garantia social, adaptada o no).
Aquest
pas centre/món laboral és un moment important que sol generar
moltes inseguretats, pors,... als nostres alumnes. És cert que als
centres es treballen alguns aspectes pre-laborals (tallers, projectes,
etc.), però també és cert que la majoria d’aquests
alumnes no tenen clar en què volen treballar una vegada fora de
l’escola, ni tampocel tipus de
feina a la qual poden accedir.
Igualment
als centres d’ESO hi ha un percentatge d’alumnes que acabarà la
seva escolaritat sense obtenirel
certificat: la seva sortida s’haurà d’orientar necessàriament
cap al món laboral mitjançantels
programes de Garantia Social.
Vam
creure que una col·lecció, un catàleg dels oficis
inclosos dins l’oferta de PGS, oferts a Catalunya podria ser molt útil
i molt clarificador a l'hora de fer l'orientació al món laboral,
tant pels alumnes com pels tutors.
I
això ésel que s’ha
creat, una col·lecció de planes web que recullen els Programes
de Garantia Social realitzats o autoritzats pel Departament d'Ensenyament
pel curs 2001/2001.
Els
oficis estan agrupatsper famílies
laborals. i cada plana acull un ofici.
Cada
plana web té les mateixes seccions:
§Una
descripció general de l’ofici
§Quines
tipus de tasques es fan en aquell ofici (QUÈ S’HA DE FER?)
§Quines
característiques calenper
poder accedir-hi (COM S’HA DE SER?)
§Totsels
centres ( amb nom, adreça, telèfon, i mail) de Catalunya
que es preveu oferiranaquell Programa
de Garantia Social en concret pel curs 2002/2003 (On ES FA?)
§Una
fotografia relacionada amb la feina.
Aquestes
planes estan pensades per a ser utilitzades per ordinador. Ara bé
també
es poden imprimir i estudiar millor els aspectes de cada ofici en
format
paper.
S'ha
intentat utilitzar el llenguatge adequat a cada ofici. En ocasions donarà
lloc
a incomprensions per part dels alumnes. Hem decidit en tot cas
deixar-ho,
ja que pot "donar més joc": utilització del diccionari,
comunicacions
i explicacions per part dels tutors, debats, etc. i servirà per
a
l'adquisició, per part dels alumnes, dels vocabularis específics
de cada
feina.
Per
últim quedaria dir que aquest treball s'ha dut a terme dins dels
Seminaris Virtuals d'Educació Especial, concretament en l'anomenat
"Cerquem feina: Els oficis",aquest
curs 2001/02, havent participat:
Ezequiel
Nieto Nieto, coordinador, (CEE Josep Sol, Santa Coloma de G.)
Maria
Carme Calatayud Mollar (CEIP Milagros Consarnau, L'Hospitalet)
José
Coello Sutil (IES Salvador Seguí, Barcelona)
Susanna
Forns Bou (CEE L'Estel - Can Bori, L'Hospitalet de L.)
Maria
Victòria Sanz Güell (CEE L'Estel - Can Bori, L'Hospitalet de
L.)