Títol
del Taller :
|
El
Pequeño Escritor: Una eina per Educació Especial
|
|||||||
Responsable/s:
|
Joan
Molar i Navarra
|
|||||||
e-mail:
|
||||||||
Centre
de treball:
|
CEIP
Salvador Espriu
|
Població:
|
Badalona
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
x
|
Internivells
|
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
Llengua
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
|
Curricular
|
x
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
x
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
Les
eines que ofereixen les TIC són un suport molt interessant a l’hora
de treballar amb qualsevol alumne, perquè està comprovat
que l’ús de recursos informàtics sempre té efectes
positius com ara:
·Aportar
una dosis extra d’interès, motivació i estímul. ·Reduir
els aspectes més mecànics i soporífers de les feines. ·Augmentar
considerablement la productivitat dels alumnes ·Millorar
significativament la presentació dels treballs ·Augmentar-ne
l’autoestima i l’autoconcepte ·Possibilitar
el treball i l’encert per tempteig ·Reciclar
l’error com una font més d’aprenentatge i recerca. Però
si això és cert per la majoria de l’alumnat, encara ho és
més en el cas d’infants que presenten algun tipus de dèficit.
Per aquesta raó és doblement interessant fer servir les eines
que ofereixen les T.I.C. amb els nostres alumnes amb necessitats educatives
especials (n.e.e.). El
pequeño escritor,
l’eina que presentem, és un bon instrument en l’aprenentatge de
la lectura i escriptura, oferint unes possibilitats pràcticament
inesgotables per treballar llenguatge, en qualsevol idioma, sobretot l’expressió
escrita. El fet que inclogui imatge i so, li afegeix un plus de motivació. El
pequeño escritorés
un aplicatiu multimèdia en CD-ROM que permet llegir i escoltar un
conte, si n’hi ha d’escrits, o escriure’l, il·lustra-lo i sonoritzar-lo
de nou. Presenta una pantalla on anar confegint les pàgines del
nostre conte. Cada
pàgina conté un decorat, que serveix de fons, a escollir
entre molts models diferents. Sobre aquest paisatge haurem de col·locar-hi
els personatges. Òbviament n’hi ha bastants per triar, de molt diferents.
Fins i tot, si no ens en agrada cap dels predissenyats, el programa té
també un petit mòdul de dibuix per crear nous personatges
o nous fons. Finalment
caldrà escriure a sota del decorat el text que desitgem i afegir-hi
sons o música. També n’hi ha moltes per triar. Com
es pot veure un programa indicat per llengua catalana, castellana o idioma
estranger per qualsevol cicle de primària o secundària, en
la seva versió de creació i, fins i tot per Educació
Infantil, si es vol treballar un conte. Aplicació
en alumnes amb n.e.e. Associat a la personalització dels perifèrics de l'ordinador, amb una configuració adient a les necessitats especials físiques o psíquiques de l’usuari/a que vulgui treballar-hi, és molt adient per treballar expressió amb infants amb tota mena de n.e.e. En
alumnes amb n.e.e. derivades de situació de risc social, que rebutja
el sistema educatiu normalitzat, aquest aplicatiu ofereix una forma de
treball agradable que en millora la participació i els socialitza.
Permet la feina per projectes, activa i concreta, centrada en els aspectes
més manipulatius, fet que afavoreix la reducció del rebuig
i del fracàs escolar. Podem replantejar l’aprenentatge de l’expressió
escrita utilitzant noves estratègies quan les tradicionals han fallat. Per
els alumnes amb dèficits físics o psíquics, que tenen
problemes afegits, treballar amb el pequeño escritor pot ser un
bon ajut, sempre que poguem fer les adaptacions pertinents al teclat estàndard
al ratolí. Podeu
trobar més informació en els materials de diferents publicacions
de la S.G.T.I., com ara revistes de seminaris o manuals de cursos de formació.
Podeu visualitzar-los a l’adreça www.xtec.es
i en els CD-ROM “Sinera” i “Materials de formació”. |
|||||||