Títol
del Taller :
|
Les
TIC, eines afavoridores de l’ensenyament-aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
|
|||||||
Responsable/s:
|
M.
Núria Torrents i David Beltrán.
|
|||||||
e-mail:
|
|
|||||||
Centre
de treball:
|
|
Població:
|
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
|
Internivells
|
x
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
x
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
x
|
Curricular
|
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
|
|||||||
Des
de fa molt temps estem treballant a l’escola Baró de Viver de Barcelona.
Les
condicions de les famílies i de l’entorn del centre fan que aquest
sigui considerat com a centre d’atenció educativa preferent. En
general, els nois i noies que arriben a l’escola tenen unes necessitats
bàsiques de seguretat i afectivitat per sobre de la mitjana normal
dels nens i nenes de la seva edat (problemes familiars, econòmics...etc.)
Tenen
poca motivació per aprendre, així com dificultats de llenguatge,
escàs vocabulari, comprensió lectora ipronunciació
deficients, nocions d’ espaii de
temps per sota de la mitjana d’altres nens i nenes de la seva edat.
També
la seva capacitat d’escoltar, atenció, retenció i concentració
és molt baixa.Sempre ens ha preocupat, a nivell de centre,que
l’ alumnat aconsegueixi un domini de la lectura tal que no solament vegi
la necessitat de l’aprenentatge dins de l’àmbit escolar, sinó
que en pugui fer ús i gaudir en la seva vida quotidiana.
Després
de participar en diversos cursos i assessoraments de l’ICE sobre el tema
que ens ocupa vam provar diverses experiències amb més o
menys grau d’èxit. Durant el curs 97-98 es va crear l’aula de informàtica.Vam
considerar que la podíem considerarnou
recurs per treballar l’ensenyament-aprenentatge de la lectoescriptura.
Amb aquest nou recurs, cada nen o nena podia seguir el seu ritme de treball,
i a més, comptaven amb l’alicient de l’ordinador com aeina
atractiva , motivadora i innovadoraPer
això,hem iniciat un treball
per millorar la l’ensenyament-aprenentatge de la lectura i l’escripturaque
es tradueix en:
·Internetcom a element motivador per afavorir l´ensenyament-aprenentatge de la lectoescriptura, amb activitats com la recerca d´una imatge i escriure’n la notícia, escriure preguntesque surten a l’aula (a partir d´activitats o de treballs per projectes) perquè siguin contestades des de webs infantils, descàrrega d’imatges conegudes amb treball posterior de descripció i explicació d’aquesta (així ho vam fer amb els famosos “pokémons”), recerca d’informació sobre un animal i fer-ne la fitxa,escriptura de missatges electrònics a nens i nenes d’altres escoles ,...
·L’elaboració de diversos paquets d’activitats CLIC per als diversos cicles de l’educació Primària. Pretenen millorar la comprensió lectora de l’alumnat i fer-lo pensar, al mateix temps que es treballen aspectes curriculars de diverses àrees i també temes transversals que s´hi poden entreveure clarament com educació per a la salut o educació vial, entre d’altres.
Totes aquestes activitats ens han ajudat a millorar el nivell de lectoescriptura de l’alumnat, tenint sempre present l’entorn en el qual ens movem , i han servit per anar incorporant el món de les noves tecnologies en el currículum de l’escola, de manera graduada, per tal que vagi convertir-se en una eina important per a tota la tasca d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat.
Aquest
treball intenta:
Þaportar
un
recurs per treballar alguns aspectes de la comprensió lectora i
de l’expressió escrita dins de l’escola, a nivell d’exercitació
individual i autònoma.
ÞSer
una eina de treball, no solament en Centres d’Atenció Preferent,
com el nostres, sinó de qualsevol tipus d’escola,ja
que els/lesmestres poden adaptar-lo
a les seves necessitats. També el podran utilitzar aquells alumnes
que s’inicien en la llengua catalana i castellana, que arriben d’indrets
llunyans a Catalunya. També pot resultar útil a l’aula d’Educació
Especial.
ÞIncorporar
el camp de les noves tecnologiescom
a recurs didàctic del currículum, dins del context específic
i significatiu de cada àrea.
ÞContribuir,
amb aquest nou recurs, a un ensenyament més interactiu i engrescador
per a un alumnat amb dificultats i moltes vegades poc motivat.
ÞCrear
una eina útil per a tot el professorat, elaborant
uns materials per treballar alguns aspectes de la compensió lectora
dins de l’escola, a nivell d’exercitació individual i autònoma
de l’alumnat.
ÞIntegrar l’escola dins els avenços tecnològics de la nostra societat
Amb
aquest conjunt d’activitatshem volgut
elaborar un nou recurs per treballar la comprensió lectora,
fent servir els avantatges que ens ofereixen les noves tecnologies.
Està
sobretot adreçat als alumnes amb dificultats d’ensenyament-aprenentatge
i amb poques motivacions per la vida escolar.Però
també a qualsevol tipus d’alumnat amb ganes d’aprendre.
Uns
altres avantatges són:
-L’ordinador
permet que l’alumnat estigui tant temps com necessita per resoldre un exercici
determinat, Això suposa una correcta correspondència amb
el ritme de treball de l’alumne.
-L’ordinador
informa el nen i la nena,i només
a ells, del resultat correcte o incorrecte del seu exercici. El nen i la
nena no se sent jutjat ni pel mestre, ni pels seus companys. Gràcies
a aquesta einaentrarà en
joc un element tant important com és l´autoavaluació.
-Els
fa pensar on és l’error d’un exercici. En el cas del Clic, quan
el nen o la nena no dóna la resposta correcta, la màquina
no accepta la resposta i això el fa pensar perquè s’ha equivocat.
-La
rapidesa de resposta els ajuda a repetir o a corregir tantes vegades com
sigui necessàri els exercicis.
-L’ordinador
treu a l’atzar els exercicis. Per exemple, sobre les possibles respostes
de comprensió d’una endevinalla, és interessant no presentar-les
sempre amb el mateix ordre, ja que aviat podria ser de domini de tota la
classe quina és la resposta correcta, la qual cosa desvirtua la
finalitat de l’exercici.
-L’ordinador
controla el temps, que ens ajudarà a veure el ritme de treball que
porta l’alumne.
-Amb
l’ajuda de l’informe individual de la sessió de cada alumne (aspecte
que permet el programa CLIC), el mestre podrà veure on té
l’alumne més errors i podrà fer un treball posteriorment
per solucionar-los.
-Amb
el processador de textos i la correcció ortogràfica, el nen
i la nena es converteixen en autocrítics quan veuen que l’ordinador
els marca una paraula com a incorrecta.
-Tambéhom
podrà treure en paper aquells exercicis que el professor cregui
interessants per fer com atreballs
d’avaluació.
-Es
pot fer que l’alumnat treballi sol, de manera autònoma i respectant
els diversos ritmes d’ensenyament-aprenentatge, o es pot fer una tasca
en parelles o grups de tres, tot afavorint la interacció alumne-alumne,
que resulta, sovint, molt enriquidora. També es permet, en ocasions,
la interacció alumne-mestre, davant un dubte i on el docent ha de
convertir-se en mediador entre l’alumne i la pantalla.
-Aquesta
gran quantitat d’activitats de comprensió lectora permet que el
professorat el pugui adaptar al nivell del seu alumnat (el que un grup
d’una escola ho farà al cicle inicial un altre grup pot fer-ho a
cicle mitjà). També, gràcies a les prestacions del
programa Clic, els paquets es poden descompactar i es poden crear paquets
“a la mida” segons les necessitats.
-Tota
la part relativa a diferents tipologies textuals (dites, endevinalles,
poesies, receptes de cuina, etc...) es pot treballar a priori a l’aula
per tal que després resulti més enriquidor a l’aula d’informàtica.
-Les
activitats, tant en el processador de textos com en el programa Clic, permeten
a l’alumne pensar en allò que està realitzant, pren consciència
sobre la seva pròpia activitat, que el porta a guiar i a regular
la seva actuació de manera apropiada.
Només
d’activitats Clicde comprensió
lectora hem preparat 872 activitats, distribuïdes així:
-en català:
·ACTIVITATS
DE LECTURA COMPRENSIVA amb 248 activitats (Cicle
Inicial)
·ESMORZAR:
ENERGIA PER TREBALLAR amb 105 activitats
·PATINSamb
37 activitats
·SKATEamb
18 activitats
·HIGIENE
BUCAL amb 45 activitats
·LA
FESTA MAJOR amb 64 activitats
·FUTBOL
amb 17 activitats (Cicle Inicial)
·ANIMALMANIAamb
25 activitats (Cicle Inicial)
-en castellà(313 activitats):
·ACTIVIDADES
DE COMPRENSIÓN LECTORA amb 176 activitats
·ANIMALMANIAamb
22activitats
·FUTBOLamb
24 activitats
·DESAYUNAR:
ENERGIA PARA TRABAJAR amb 91 activitats
Creiem que la realització d’aquestes activitats a l’aula d’informàtica han representat un avenç en el nivell de comprensió lectora del nostre alumnat i també en el nivell de producció escrita.
La utilització de les noves tecnologies com a recurs metodològic ha estat acollida de molt bon grat per l’alumnat, al qual li resulta una experiència molt gratificant, enriquidora i motivadora assistir, durant un temps setmanal, a l’aula d’informàtica.
Pensem que cal obrir-se a les enormes possibilitats que ofereix el món de les noves tecnologies perquè representa una manera de fer escola no desvinculada de la realitat que viu el nen i la nena. Ningú no pot dubtar que en un futur no gaire llunyà, potser present ja,caldrà sentir-se molt familiaritzat amb aquestes eines per no sentir-se “algú” desarrelat del seu entorn, de la seva comunitat i de la societat.