Títol
del Taller :
|
Treballem
la discriminació auditiva amb el CLIC
|
|||||||
Responsable/s:
|
Enric
Azuaga, Marta Casanovas, Marta Masip
|
|||||||
e-mail:
|
enricaz@omniumcultural.org
|
|||||||
Centre
d’estudi
|
Estudiants
de Logopèdia (URL-Blanquerna)
|
Població:
|
Barcelona
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
|
Internivells
|
x
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
Logopèdia
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
x
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
|
Curricular
|
x
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
|
Programari
|
||||
Descripció: |
En
“Exercicis d’estimulació auditiva. Sortida al Zoo de Barcelona”
trobem una sèrie d’activitats que giren entorn d’una sortida al
zoo pensats per treballar amb nenes i nenes de primer cicle de primària
amb deficiència sensorial auditiva severa o pregona, o més
petits amb menor pèrdua . Abans de realitzar aquesta sortida es
prepara la visita i es treballen conceptes relacionats amb el vocabulari
específic (floquet de neu...) i d’espais del zoo (terrari, delfinari...). Les
activitats es presenten en un paquet d’activitats del programa CLIC 3.0,
a través del qual s’aprofita el so dels animals i les seves onomatopeies
per treballar conceptes de qualitat sonora així com també
la discriminació i la identificació auditiva. La
unitat didàctica està pensada a partir d’activitats d’associació
molt lúdiques amb imatges dels animals del zoo i de veus dels animals
i es conclou en un CD-Rom interactiu[1]
on es sintetitzen tots els aspectes treballats a l’aula (vocabulari, onomatopeies,
espais del zoo...) i les activitats d’estimulació auditiva proposades
per a treballar i estimular les restes auditives del nen o la nena. Es
treballa la discriminació i la identificació a través
de sons i sorolls i també a través de llenguatge. Pel
que fa a les activitats relacionades amb SONS I SOROLLS,
explicades segons l’ordre de presentació, tenim: ·Objectiu: Discriminar
entre sons i sorolls segons si pertanyen a un animal o a un objecte/mitjà
de transport. L’activitat
consisteix en aparellar un so amb la imatge d’animal/no animal. Si ho realitza
correctament rep el feed-back visual de la imatge que produeix aquell so. ·Objectiu: Identificar
una imatge amb el so que realitza. L’activitat
consisteix en associar el so que sent amb la imatge de procedència
d’aquell so. Hi ha barrejats sons d’animals amb sorolls de la vida quotidiana.
El feed-back que rep si ho fa bé, és la desaparició
de la icona del so amb la imatge corresponent. ·Objectiu:
Reconèixer diferents qualitats sonores a partir del so presentat. L’activitat
consisteix en clicar sobre la imatge per sentir-ne el so i aparellar-lo
amb els dibuixos de fort/fluix; greu/agut; i llarg/curt. Quan l’associació
és correcta, desapareix la imatge de referència. ·Objectiu:
Identificar el so de l’animal que el produeix. L’activitat
consisteix en clicar sobre la icona del so per tal de sentir-lo i poder-lo
associar a la fotografia de l’animal que produeix aquell so. Si la relació
és correcta, desapareix la icona del so. ·Objectiu:
Reconèixer el so presentat i associar-lo a la situació o
context en el qual es produeix. L’activitat
consisteix en aparellar el so amb la imatge del context o entorn sonor
que el provoquen. Si l’associació és correcta desapareixen
tant la icona del so com la imatge de suport. Pel
que fa a les activitats relacionades amb LLENGUATGE, explicades
segons l’ordre de presentació, tenim: ·Objectiu:
Identificar les emissions verbals deparaules
amb la imatge corresponent. L’activitat
consisteix en clicar sobre la icona de so per sentir el nom de l’animal,
la nena l’ha de relacionar amb la fotografia de l’animal. ·Objectiu:
Identificar allò que es diu i dir si es correspon o no amb la imatge
de suport. L’activitat
consisteixenclicar
sobre la fotografia, sentir el nom d’un animal i saber distingir si es
correspon o no amb la imatge que es presenta; s’ha de relacionar amb les
caselles de SI/NO. L’autoavaluació és la desaparició
de la imatge. ·Objectiu:
Reconèixer la procedència del so, segons si el fa l’animal
o és la imitació de l’onomatopeia per part d’una persona. L’activitat
consisteix en escoltar el so que fa l’animal de la fotografia i saber distingir
qui ha fet el so presentat; si l’ha fet l’animal l’haurà de relacionar
amb la casella de la nena ratllada; però si l’ha fet una persona,
l’haurà de relacionar amb la imatge de la nena. Si fa una bona relació,
desapareix la imatge de l’animal. ·Objectiu:
Identificar la paraula amb la imatge corresponent per tal de diferenciar
paraules semblants entre sí. L’activitat
consisteix en saber discriminar i identificar paraules que tenen igual
acabament i relacionar-les amb el dibuix corresponent. Si les associacions
han estat ben fetes, han de desaparèixer totes les icones de so. ·Objectiu:
Identificar la paraula amb la imatge corresponent per tal de diferenciar
paraules semblants entre sí. L’activitat
consisteix en saber discriminar i identificar paraules en oposició
fonològica. Són animals i objectes que ha de relacionar amb
la paraula escoltada. Igual que en les anteriors activitats, si les associacions
han estat ben fetes, han de desaparèixer totes les icones de so. Respecta
als perifèrics: com tot paquet d’activitats clic podem accediral
programa amb cursor automàtic , canviar la midade
les lletres, etc.. (veure opcions globals)que
pot ser útil si treballem amb nens i nenes amb altres necessitats
afegides. Pel
que fa a l’avaluació dir que com tot paquet clic tenim una
valoració global, nombre d’encerts i temps transcorregut. No obstant
creiem important que l’activitat sigui tutoritzada per tal de fer un seguiment
molt més acurat i observar les estratègies que utilitza el
nen/a. Proposem un full de registre per tal d’anar anotant els aspectes
més rellevants, tenint en compte que les activitats estan ordenades
seguint la programació d’entrenament auditiu de Mecklenburg(1986):
detecció, discriminació, identificació, reconeixement
i comprensió. |
|||||||