Títol
del Taller :
|
Entrena’t
per llegir
|
|||||||
Responsable/s:
|
Elisabet
Badia i Carme Camprubí
|
|||||||
e-mail:
|
||||||||
Centre
de treball:
|
Subdirecció
General de Tecnologies de la Informació
|
Població:
|
Barcelona
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
X
|
Internivells
|
X
|
Primària
|
X
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
x
|
Curricular
|
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
x
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
|
|||||||
El
lector eficaç és aquell que adequa el seu ritme i estratègies
lectores als seus objectius de lectura, utilitzant una velocitat més
lenta si ha de fer una lectura profunda amb més detallouna
velocitat més ràpida si ha de fer una lectura selectiva de
cercad'informació en un textque
requereix unacomprensió menor.
En
el procés de lectura el lector posa en joc procediments de:
a)Activar
els coneixements previs
b)Formular
hipòtesis
sobre el text
c)Descodificació,
on el rendiment depèn de tres grans habilitats:
L’agilitat
visual,
rapidesa visual en la captació de símbols.
L’amplitud
del camp visual,que
minimitza el nombre de fixacions i augmenta la velocitat lectora i la comprensió
del text.
La
Memòria,
una
bona retenció del que s’ha llegit facilita la comprensió
lectora.
d)Comprendre
el text identificant la idea
principal i reorganitzant els continguts.
Si
es vol millorar la velocitat lectora cal eixamplar el camp visual, reduir
el nombre de fixacions, desenvolupar la discriminació i l’agilitat
visual, percebre els aspectes més significatius de les paraules
i les frases. Existeixen tota una sèrie d’exercicis destinats a
aconseguir-ho, però cal fer-los d’una manera continuada (poca estona,
però sovint) per tal de notar-ne els beneficis.
Com
diuen Cassany, Luna i Sanz: "els bons lectors llegeixen o perceben l’escrit
d’una determinada manera. El lector competent:
-Llegeix
habitualment en silenci, però també pot oralitzar si és
necessari.
-No
cau en els defectes típics de la lectura: oralització, subvocalització,
regressió, etc.
-Llegeix
amb rapidesa i eficientment. Fa fixacions àmplies, ràpides
i selectives.
Es
fixa en unitats superiors del text: frases, mots, etc. No ressegueix l’escrit
lletra a lletra. "