Títol
del Taller :
|
Cibercançoner
|
|||||||
Responsable/s:
|
Enric
Serras/ Anna Hernandez /Carme Bertran/Lluís Girós
|
|||||||
e-mail:
|
|
|||||||
Centre
de treball:
|
Ceip
Escola del Mar
|
Població:
|
Vilassar
de Mar
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
x
|
Internivells
|
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
|
Curricular
|
x
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
x
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
EL
CIBERCANÇONER
El
cibercançoner és part d’un projecte que pretén: ·personalitzar
el material musical que utilitzarem cada una de les aules de parvulari. ·globalitzar
el treball de l’àrea d’educació musical. ·integrari
interrelacionar la música amb les altres àrees de parvulari,
especialment el llenguatge verbal i el llenguatge plàstic. ·reforçar
l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
LA
SELECCIÓ DE LES CANÇONS
La
selecció de cançons no es fa a partir de criteris preestablerts
sinó a partir dels diferents centres d’interès. És
per això que, tot i que hi ha moltes cançons comunes, cada
classe treballa cançons diferents.
Les
cançons les poden proposar els mateixos nens/es, la tutora, l’especialista
de música o qualsevol persona que treballi a l’aula. Aquestes cançons
però,abans de passar al cançoner
d’aula, caldrà que sigui acceptada pel grup-classe que podrà
rebutjar-la si no ha agradat prou. Aquest és un primer pas important
que tendeix a aconseguir que els nens/es sentin seu aquest cançoner
i per tant estiguin suficientment motivats per a tot el treball posterior. Les
cançons acceptades, un cop les sabem cantar, passaran al cançoner
d’aula, a l’ordinador (Clic i a la WEB) i, si en trobem una versió
prou digne, l’enregistrem i la posem al racó de música en
forma de cinta individualitzada de manera que els nens/es pugin escollir-la
i escoltar-la.
LES
IMATGES
Les
imatges poden provenir de tres fonts diferents: imatges de revistes i llibres,
imatges d’autor fetes expressament o bé amb autorització
i, finalment, imatges fetes pels mateixos nens i nenes.
Cada
tipus d’imatges té els seus avantatges i els seus inconvenients: -
Les imatges de revistes i llibres són fàcils d’aconseguir;
no es poden publicar però poden senvir per exemple per a fer col·lage. - El procés d’aconseguir imatges d’autor és més lent però té els avantatges de que a més de poder-les publicar (amb permís, és clar) donen qualitat i coherència al treball. -
Les imatges fetes per nens i nenes són publicables i fàcils
d’aconseguir i a més generen un corrent positiu d’interès
de l’alumnat i de les famílies però, evidentment, cal que
siguin fetes pels mateixos nens i nenes que en són els usuaris actuals. L’escannetjat
de les imatges, de moment, el fem l’equip de mestres de la comissió
però estem pensant d’incorporar-hi alumnes de cicle superior. LES
PARTITURES Les
partitures les escriuen conjuntament l’especialista de música i
alguns alumnes de cicle superior amb el programa Musictime i les guardem
en format mus per a les partitures i en format mid per a
la Web i els Clics.
EL
CLIC
Amb les cançons del cançoner
d’aula hem elaborat un paquet d’activitats amb el programa Clic
que complementael conjunt d’activitats
i treballa específicament els següents objectius:
·Recordar
i/o reconèixer la melodia de les cançons apreses. ·Associar
la melodia amb el dibuix de cada cançó. ·Associar
la imatge de la cançó amb el seu títol escrit amb
lletra de pal. Aquest
paquet d’activitats està instal·lat a l’ordinador d’aula
i es va modificant a mida que el grup-classe va aprenent noves cançons. LA
WEB El
fet de posar les fitxes a la Web de l’escola persegueix el doble objectiu
de donar a conèixer el nostre treball a d’altres escoles i /o persones
que puguin interessar-se per aquesta temàtica i, d’altra banda,
intentar connectar família i escola, encara que només siguin
les famílies connectades a la xarxa. En aquest moment la Web és
només una mostra pel fet que ens veiem limitatsa
posar-hi les partitures amb dibuixos per als quals tenim permís
dels autors. Podeu consultar-la a: http://www.xtec.es/centres/a8040060/cibercanconer/ciber.htm DIDÀCTICA
I METODOLOGIA La
motivació que porta la cançó en si mateixa ens permet
elaborar tota una altra sèrie de treballs i tècniques. Ens
vam adonar que les cançons que, un cop ben apreses, es presentaven
a la classe en un format de fitxa fet per nosaltres (on hi havia la lletra,
el dibuix que la diferenciava i la partitura corresponent) esdevenien difícilment
personalitzables i admetien poques modificacions. És
per això que de cada cançó vam preparar un format
que permetés treballar-hi el llenguatge verbal i un altre que permetés
actuar-hi plàsticament. Pel
que fa a l’àrea de llenguatge verbal, utilitzem el text de la cançó
per reforçar l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura. Possibles
activitats serien: ·buscarla
lletra inicial del seu nom en el text de la cançó i saber
les vegades que surt repetida. ·una
altra seria la possibilitat de donar el text d’una cançó
ben sabuda deixantuns espaisbuitsi
que els alumnes sabessintrobar
les paraules que hi falten. ·demanar
que encerclin determinades vocals, consonants, paraules... Si,
pel contrari, volem actuar-hi plàsticament, aprofitarem el text
d’ una cançó per a demanar als nostres alumnes què
elssuggereix i a partir d'aquípoder
elaborar diferents treballs. Podem,
per exemple, presentar el dibuix en blanc i negre per tal de poder utilitzar
diferents tipus de pintura: colors, aquarel·la, tèmpera,
... També
podem presentar unsuport amb
la lletra i la partitura però sense dibuix; això ens permet
fer ús de totes les possibilitats que ens dona la plàstica,
com és el col·lage, eldibuix
, la plastilina, ... és a dir, un enorme ventall de possibilitats
d’acabar un treball que la principal motivació ha estat, inicialment,
la música d’una cançó.
Carme Bertran i Isern Lluís Girós
i Pena Anna Hernàdez i Solé Enric Serras i Colomer |