Títol
del Taller :
|
EL
POWER POINT I L’ESTIMULACIÓ BASAL
|
|||||||
Responsable/s:
|
CRISTINA
PRIEGO I GEMMA ESTRUCH
|
|||||||
e-mail:
|
Estruch@arrakis.es |
|||||||
Centre
de treball:
|
ESCOLA
EE JERONI DE MORAGAS / AMPANS
|
Població:
|
SANTPEDOR
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
X
|
Internivells
|
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
X
|
Deficients
Psíquics
ESTIMULACIÓ
BASAL
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
X
|
Curricular
|
|
General
|
X
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
X
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
|
|||||||
L’estimulació
somàtica fa referència als estímuls que ens arriben
a través de la superfície corporal (fred, calor, pressió,
picor, dolor...). Així s’aconsegueixen les sensacions de proximitat
física i seguretat afectiva. L’objectiu d’aquesta estimulació
és que l’alumne prengui consciència del seu esquema corporal.
Tenint
en compte que la vibració es percep a nivell de l’esquelet, l’estimulació
vibratòria, consisteix a donar un seguit d’estímuls,
per tal que la persona sigui conscient del seu aparell locomotor, com a
part integrant del seu cos.
L’estimulació
vestibular intenta porporcionar a l’alumne un seguit de punts de referència
sobre el moviment del seu cos, mitjançant diversos estímuls:
moviments amunt i avall, experimentar la força de la gravetat, rotacions,
girs, balanceigs... Aquests moviments aniran associats a experiències
visuals, tàctils i propioaceptives. I és en aquest punt de
l’estimulació a nivell visual i aditiu que el power point
ens ofereix tot el seu potencial posat al servei de la nostra creativitat
com a educadors, per tal de cercar, partint de les necessitats de cada
alumne, un conjunt d’estímuls que configurin una activitat motivadora
i enriquidora.
El
power point és un programa integrat dins el paquet Officce que ofereix
la casa Microsoft. Es tracta d’una aplicació que possibilita a l’usuari
la creació de presentacions multimèdia que poden ser utilitzades
de forma interactiva. Al tractar-se d’un entorn obert, permet donar resposta
a les necessitats concretes de l’alumnat a qui va dirigit, ajustant-se
als seus nivells i interessos.
Mitjançant
l’estimulació a través de l’ordinador, el power point ofereix
a l’alumne greument afectat un canal comunicatiu que capta la seva atenció
i en potencia la resposta. En un sol programa podem encabir-hi un món
de sensacions que, degudament complementades amb el treball i recursos
de l’eduador, permet fer sentir a l’alumne la seva globalitat i l’ajuda
a trobar un lligam amb el món exterior.
L’esquema
bàsic de treball amb el power point parteix de la presentació
d’estímuls visuals que, acompanyats o no d’estímuls auditius,
configuren una representació de la realitat. El programa permet
incloure en una presentació imatges, sons, animacions i videos.
El contrast entre els estímuls presentats otorga una dinàmica
en l’atenció de l’alumne, que el condueix al llarg de la presentació,
i l’ajuda a vivenciarels conceptes
de diferència, intensitat, moviment...
Els
contrastos que podem incloure en una presentació multimèdia
elaborada amb el programa power point es basen en les oposicions auditives
(so-silenci, fort-fluix, agut-greu...) i en les oposicions visuals (presència-absència,
colors, posició, orientació...) Totes elles, lligades amb
una finalitat comú, configuraranuna
eina de suport al mestre per treballar l’estimulació basal, i una
eina a l’alumne per interactuar, en la mesura de les seves possibilitats
amb el seu entorn més proper.
ACTIVITAT:
L’AIGUA
L’aigua
és un exemple d’activitat realitzada amb el power point, dirigida
a alumnes plurideficients, durant la seva etapa d’escolarització.
El material que es presenta preten ésser una eina d’estimulació
i suggestió visual i auditiva, que ha d’anar acompanyada de material
físic relacionat amb cada estímul.
A
continuació presentem les qualitats de l’aigua treballades en l’activitat
amb una referència de material específic per ser utilitzat
com a eina complementària.
So:
Treball dels contrastos fort-fluix i so-silenci.
Material
complementari:
·pals
de pluja
·aixeta
·instruments
·bosses
d’aigua amb petxines...
Temperatura:
Treball dels contrastos calent-fred.
Material
complementari:
·aigua
·refrescos
o begudes
·infusions
·bosses
d’aigua
·glaçons
·assecadors...
Color:
Treball dels contrastos entre colors.
Material
complementari:
·aigua
tenyida amb colorants
·diferents
begudes
·lots
i llums de colors.
Moviment:
Treball dels contrastos entre moviment i repòs.
Material
complementari:
·Treball
de suggestió a través de
moviments
i repòs en balancejos,
girs,
vibracions, hamaca...
Maig de 2002, escola d’ee Jeroni de Moragas, AMPANS