Títol
del Taller :
|
Construcció
de jocs de taula amb el Word
|
|||||||
Responsable/s:
|
Carme
Real Cerezo
|
|||||||
e-mail:
|
creal1@pie.xtec.es
|
|||||||
Centre
de treball:
|
CEE
Sant Joan de la Creu
|
Població:
|
Barcelona
|
|||||
Nivell
educatiu:
|
x
|
Internivells
|
|
Primària
|
|
Secundària
|
||
Àrea:
|
|
|||||||
Tipus
de NEE:
|
|
Deficients
Auditius
|
|
Deficients
Visuals
|
|
Deficients
Motòrics
|
||
|
|
Deficients
Psíquics
|
|
Educació
Compensatòria
|
||||
Tipus
informació:
|
x
|
Curricular
|
|
General
|
|
Tècnica
|
||
Fa
referència a:
|
|
Equipament
|
x
|
Programari
|
||||
Descripció:
|
|
|||||||
|
|
|||||||
Construcció de jocs de taula
amb el Word http://www.xtec.es/ed_esp/satieee/2002/sessio3/joc_taula.htm
A partir d'una idea de la Montse Quijo,
amb les aportacions dels logopèdes dels CREDA i l’ ajuda de la Rosa
Vilardell.
Els jocs de taula
1.Els alumnes els accepten com un joc, ja que hi valoren la part lúdica 2.els podem repetir tantes vegades com vulguem, la qual cosa afavoreix l'adquisició dels objectius que ens hem proposat. 3.Quan els alumnes coneixen les regles del joc el podem utilitzar fàcilment amb uns altres continguts. Així, per exemple, una estructura com el quinto pot ser utilitzada per a l'aprenentatge de lèxic, de la lectura o de les taules de multiplicar, entre altres. En els jocs de taula es treballen aspectes actitudinals que estan molt relacionats amb la comunicació i la participació social. Cal incidir especialment en actituds, com són: ·Esperar el torn ·Saber perdre i guanyar ·Seguir les normes del joc ·Poder expressar els sentiments que sorgeixen al voltant del joc d'una manera correcta Els alumnes han de comprendre que en
els jocs de taula no només intervenen les habilitats dels participants,
sinó que l'atzar hi té un paper important.
1.cal utilitzar unes regles del joc ajustades als objectius treballats que no són les del joc tradicional 2.els alumnes les han d'entendre i utilitzar correctament 3.el mestre no es pot limitar a enumerar les normes de joc o només fer una partida de prova, sinó que ha de participar com un jugador més comentant les normes quan ho cregui necessari 4.el mestre ha de ser jutge de la partida, donant models de com jugar i exigint als altres jugadors que segueixin la norma. Per exemple, si s'ha plantejat un dòmino per a treballar un lèxic, cal exigir als alumnes que anomenin els diferents objectes que van aparellant, ja que si ho fan sense parlar només s'estaria fent un aparellament d'iguals, sense incidir en els objectius que el mestre s'havia proposat. En resum, aprofitant la motivació que els alumnes tenen per jugar podem incidir en diversos objectius didàctics. Aquesta premissa és vàlida en alumnes petits i en alumnes grans, i és especialment remarcable en alumnes amb dificultats d'aprenentatge, ja que ens permet plantejar-los treballs que, d'una altra manera rebutjarien. Procés de construcció del Joc Per cada a joc s'ha construït una o diverses plantilles Word amb les peces del joc per omplir i un document exemple amb el joc acabat. En total es tracta de 5 plantilles fitxers DOT empaquetats que queden instal·lats amb al resta de plantilles del Word. Es poden utilitzar des de les icones instal·lades a Inicio | Programes | Aplicacions PIE | Plantilles de Jocs o bé des del propi Word en el menú Archivo |Nuevo triant la carpeta Jocs i la plantilla corresponent. Les plantilles contenen Taules on agrupant les caselles s'han preparat les cartes, les peces de dòmino... S'ha procurat que les peces del joc siguin a mida real, adequades per jugar i de deixant espais en blanc per poder retallar les peces. |
|||||||
|
|
|
|
||||
Dòmino
1
|
DOMINO.DOT
|
10
fitxes
|
4.4cm
x 9cm
|
||||
Dòmino
2
|
DOMINO1.DOT
|
6
fitxes
|
5.5cm
x 13.5cm
|
||||
Cartes
|
CARTES.DOT
|
8
cartes
|
6.3cm
x 9cm
|
||||
Loto
|
LOTO.DOT
|
12
fitxes
|
6cm
x 6cm
|
||||
Dau
|
DAU.DOT
|
1
dau
|
6.3cm
de costat
|
||||
A
cada casella de la taula hi podeu posar dos tipus d'elements
·text,
que s'escriurà amb el teclat, o ·imatges,
que s'haurà d'inserir dins la casella Planificació
del joc Un
cop seleccionat el joc, l'objectiu de l'activitat i la manera de jugar,
per exemple un dòmino, per treballar la lectura on s'aparellaran
imatges amb el seu nom cal
Propostes
de joc El
dòmino El
joc del dòmino permet fer dos tipus de presentacions: ·dòmino
convencional (on els diferents elements estan aparellats tenint en compte
totes les possibilitats: 1-0, 1-1, 1-2, 1-3,...), ·dòmino
simplificat tipus "tren" on cada element només es pot relacionar
amb un altre, és a dir, només hi ha dos dibuixos iguals en
dues peces diferents i cal aparellar-los Propostes
pedagògiques a treballar amb el dòmino |
|||||||
|
|
||||||
Imatge-paraula
|
aprenentatge
de la lectura
|
||||||
Imatges
(generalment d'una mateixa categoria: eines, accions...)
|
Fer
definicions
|
||||||
Imatges
(normalment d'un mateix camp semàntic)
|
Aprenentatge
de lèxic
|
||||||
Imatges
(oposats fonològics que cal aparellar. Per exemple: ós-os,
dos-tos...)
|
Reconeixement
de fonemes (discriminar auditivament sons similars)
|
||||||
Lletres-imatges
|
Aprenentatge
del codi escrit (discriminació auditiva)
|
||||||
Lletres-paraules
|
Aprenentatge
del codi escrit
|
||||||
Números
i operacions
|
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...)
|
||||||
Números
i quantitats d'objectes
|
Aprenentatge
de la numeració
|
||||||
Paraules
|
Aprenentatge
de la lectura
|
||||||
Les
cartes
El
tipus de baralla a confeccionar dependrà del joc de cartes que es
vulgui jugar ja que els elements que intervenen han de permetre fer unes
agrupacions o unes altres.
·les
de pòquer o les de la baralla espanyola estan agrupades en quatre
famílies dins les quals hi ha una escala de l'u al dotze ·cartes
de famílies joc per a nens on les cartes també són
famílies formades per diferents membres (pare, mare, avi, àvia,
fill, filla) d'una mateixa "ètnia" (bantu, tirolès, xinès...). Proposem
dos jocs com a més senzills per a realitzar amb els alumnes: el
burro i la mona. En ambdós casos es tracta que els alumnes facin
parelles, per tant la presentació de les cartes ha de permetre formar-ne. |
|||||||
|
|
||||||
Paraules
i imatges
|
aprenentatge
de la lectura
|
||||||
Números
repetits
|
Aprenentatge
de la numeració
|
||||||
Objectes
presentats en diferent quantitat i números
|
Aprenentatge
de la numeració
|
||||||
Paraules
i lletres
|
Aprenentatge
del codi escrit
|
||||||
Números
en el cartró de joc i operacions en les fitxes que es van cantant
|
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...)
|
||||||
Operacions
i resultats
|
Automatització
de les operacions
|
||||||
Imatges
d'objectes que van aparellats en el seu ús (per exemple: llapis
i goma, forquilla i ganivet...)
|
Treball
de lèxic i de lògica
|
||||||
Imatges
repetides (normalment d'un mateix camp semàntic)
|
Treball
de lèxic
|
||||||
Imatges
(oposats fonològics. Per exemple: ós-os, dos-tos...)
|
Treball
fonològic (discriminar auditivament sons similars)
|
||||||
El
dau
El
dau és un element de joc molt senzill que ens permet presentar sis
variables. També podem jugar amb dos daus, la qual cosa dóna
més possibilitats de joc.
|
|||||||
|
|
||||||
Accions
|
Treball
de lèxic (l'alumne les ha d'executar)
|
||||||
Imatges
(normalment d'un mateix camp semàntic)
|
Treball
de lèxic (l'alumne les ha d'anomenar)
|
||||||
Lletres
|
Aprenentatge
del codi escrit (l'alumne les ha d'anomenar, ha de dir paraules que comencin
per)
|
||||||
Números
|
Aprenentatge
de la numeració
|
||||||
Objectes
presentats en diferent quantitat
|
Aprenentatge
de la numeració (l'alumne ha de contar-los)
|
||||||
Paraules
|
Aprenentatge
de la lectura
|
||||||
Amb
2 daus
|
|||||||
|
|
||||||
Accions
|
Treball
de sintaxi (l'alumne ha d'ordenar als companys que realitzin les dues accions.
Per exemple: salteu i piqueu de mans)
|
||||||
Imatges
2 objectes o un objecte i 1 acció
|
Treball
de sintaxi (l'alumne ha de fer una frase amb les dues paraules)
|
||||||
Lletres
|
Aprenentatge
del codi escrit (pensar paraules que tinguin les dues lletres, combinar-les
per veure si formen una paraula...
|
||||||
Números
|
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...)
|
||||||
Paraules
|
Aprenentatge
de la lectura i treball de sintaxi
|
||||||