Examen T.3 La Revolució industrial nivell de reforç

 

La correcció
Tècnica d'estudi: La interpretació d'un gràfic

 

1. Qüestions sobre el quadre de dades següent (3,5p):

            població anglesa
                anys      milions d'habitants
  1720             5,6
1750             7
                                                       1800             9,5                                                   

    1. Confeccioneu un gràfic de barres  amb les dades del quadre.
    2.   a)De quina estructura ens informa el gràfic?
         b)Cronologia?
         c) On el situeu?. 
         d)A quina època  de la Hª pertany?.           
    3. Expliqueu la informació del gràfic.  
    4. Analitzeu  les causes de l'evolució de la població.

2. Qüestions sobre la comprensió del text següent(6,5p):
      
La Revolución Industrial se inició en el  sector textil.  A   medida  que aumentaba  la demanda interna y externa de tejidos, el antiguo sistema artesanal resultaba insuficiente para abastecer las solicitudes  del mercado. Se imponía una alternativa.
        Hacia 1750 se comenzó a disponer de una nueva fibra, el algodón.  La industria algodonera ofrecía un campo ilimitado para la maquinaria . Una serie de inventos, como el telar hidráulico  y la adaptación de la máquina de vapor de Watt en 1785 como energía para hacer mover los telares, ofrecían grandes expectativas a aquellos empresarios  dispuestos a invertir  capital  en el nuevo campo económico.
          La inversión de capital en nuevas técnica permitió aumentar la producción, rebajar los  costos y luchar por la ampliación constante de los mercados. A lo largo del siglo XIX, además del Reino Unido, iniciaron  su proceso industrializador Francia, Alemania, los EUA i el Japón.
                                                                                           C. Gatell, E.Díaz y otros " Geografía humana y económica"

  1. És una font primària?. Raona la resposta.
  2. Indica  la  cronologia del text.
  3. Explica  les causes de la introducció d'innovacions tecnològiques segons l'autor.
  4. Explica  què significa "la  ampliación  constante de los mercados" (utilitza les teves paraules).
  5. Explica  les conseqüències (demogràfiques, econòmiques i socials) de la Revolució Industrial que sàpigues  (pots escriure
         un text o utilitzar  un esquema en claus o un quadre sinòptic)
  6. a) Quin sistema econòmic s'implantà en els països que comenta el text?   
    b)Quines  característiques  té  aquest sistema econòmic?.


Tornar a l’inici del T.4 nivell reforç

La correcció
"il.lustració" (ja sabeu quan s'ha de consultar, oi?. I recordeu que únicament és una guia de com es podria respondre)

1.Confeccioneu un gràfic de barres  amb les dades del quadre.1,5p distribuïts de la següent manera:

Consulteu la confecció d'un gràfic de barres (0,5p) .
Ha de tenir el títol per saber de què tracta (0,5p)
I les unitats de cada eix per saber de què parlem ( l'eix vertical representa milions d'habitants -no patates-,
                                                                            l'eix horitzontal indica els anys) (0,5p)

2. a)De quina estructura ens informa el gràfic? (1p) demogràfica
    b)Cronologia? 1720-1800
    c) On el situeu?. Anglaterra
    d)A quina època de la Hª pertany?. Finals Edat Moderna-principis Edat Contemporània
3. Expliqueu la informació del gràfic. (0,5p)  El gràfic ens diu que entre 1720 i 1800 la població d'Anglaterra va augmentant
    constantment
4. Analitzeu les causes de la evolució de la població.(0,5p) La població anglesa augmenta perquè les taxes de Mortalitat van
    disminuir.


Resposta ampliada: La població anglesa augmenta perquè les taxes de Mortalitat van disminuir (mentre les taxes de Natalitat continuaven molt elevades), degut a l’augment de la producció d’aliments gràcies a millores tecnològiques com l’abandonament del guaret i la implantació progressiva del sistema de rotació de conreus (sistema Norfolk), la utilització d’eines de ferro i la introducció de noves plantes (forratgeres, per exemple, que van permetre l’augment dels adobs gràcies a l’augment del bestiar.

Consulteu la interpretació d'un gràfic.

2. Qüestions sobre la comprensió del text següent:

   La Revolución Industrial se inició en el  sector textil.  A   medida  que aumentaba  la demanda interna y externa de tejidos, el antiguo sistema artesanal resultaba insuficiente para abastecer las solicitudes  del mercado. Se imponía una alternativa.
        Hacia 1750 se comenzó a disponer de una nueva fibra, el algodón.  La industria algodonera ofrecía un campo ilimitado para la maquinaria . Una serie de inventos, como el telar hidráulico  y la adaptación de la máquina de vapor de Watt en 1785 como energía para hacer mover los telares, ofrecían grandes expectativas a aquellos empresarios  dispuestos a invertir  capital  en el nuevo campo económico.
          La inversión de capital en nuevas técnica permitió aumentar la producción, rebajar los  costos y luchar por la ampliación constante de los mercados. A lo largo del siglo XIX, además del Reino Unido, iniciaron  su proceso industrializador Francia, Alemania, los EUA i el Japón.
                                                                                           C. Gatell, E.Díaz y otros " Geografía humana y económica"

  1. És una font primària?. Raona la resposta (0,5p) No perquè el autor no era contemporani dels fets que explica.
  2. Indica  la  cronologia del text.(0,5p) . 1750-1900.
  3. Explica  les causes de la introducció d'innovacions tecnològiques segons l'autor.(0,5p) Producció insuficient de la indústria gremial artesana mentre augmentava la demanda.
  4. Explica  què significa "la  ampliación  constante de los mercados" (utilitza les teves paraules).(1) augment de la demanda
  5. Explica  les conseqüències (demogràfiques, econòmiques i socials) de la Revolució Industrial que sàpigues  (pots escriure  un text o utilitzar  un esquema en claus o un quadre sinòptic) (3p).
    La correcció es presenta com un esquema numèric que es una lleugera variant de l'esquema en claus:
    1. Les conseqüències demogràfiques de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
      1. disminució de les Taxes de mortalitat
      2. augment de la població
      3. emigració del camp a les ciutats
      4. augment de la població urbana/ disminució de la població rural
    2. Les conseqüències econòmiques de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
      1. augment de la producció
      2. implantació d'una economia industrial
      3. implantació del sistema econòmic capitalista.
    3. Les conseqüències socials de la Primera Revolució Industrial van ser, entre altres, les següents:
      1. divisió de la societat en burgesia i proletariat
      2. aparició de la burgesia industrial
      3. enriquiment de l'alta burgesia
      4. aparició de la classe obrera
      5. condicions de pobresa de la classe obrera

      6. a) Quin sistema econòmic s'implantà en els països que comenta el text?(0,5p) capitalista   
  
        b)Quines  característiques  té  aquest sistema econòmic?(0,5p). Consulteu els apunts

NOTA: Recordeu que, en acabar la correcció, si no heu tret un 10, convé fer l'anàlisi dels errors.



"il.lustració"Tècnica d’estudi: La interpretació d'un gràfic


El procés per a la interpretació d'un gràfic és el següent:
1.Iniciarem la comprensió del gràfic amb l'observació i la lectura de les dades, comprovant les constants que presenten els dos eixos de coordenades: primeramente amb un eix i desprès amb l'altre. Atenció a les unitats en què s'expressen els valors.
2.Després pasarem a observar la relació que s'estableix  entre les dues sèries de dades.
3.A continuació, cal prestar atenció a les oscil.lacions més notables que es produeixen, observant els punts màxims i mínims; la mateixa variació de la corba del gràfic ens ho assenyalarà. Així es podran distingir les fases evolutives en què es pot dividir el gràfic, ja que, generalment, no es presenta una evolució constant. Cada fase ha de tenir unes característiques  constants. A vegades, dins de cada una d'aquestes fases podrem apreciar certes variacions. Observa si és aquest el cas.
                                          Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)

Tornar a la correcció de l'examen

Tornar a l’inici del T.4 nivell reforç

Tornar a l'índex de Quart