Tema 1 etapa agrària (cont.)

Edad Mitjana

LA CIVILITZACIÓ  BIZANTINA 

nivell de reforç

"il.lustració"

Avaluació inicial

LES CIVILIZACIONS DE LA MEDITERRÀNIA  A L’ALTA EDAT MITJANA I (s.V-X)  

  1. L’Edat Mitjana es divideix en dues èpoques. Situa-les en un eix cronològic.
  2. A quina època històrica pertany l'Edat Mitjana?.
  3. Quin tipus d'economia, sistema social i polític correspon a aquesta etapa històrica?   
  4. Toledo, Bagdad, Còrdova, Constantinopla,  Damasc i  Bizanci són  ciutats  que pertanyen a alguna de les civilitzacions que estudiem. Indica a quina corresponen i el que sàpigues sobre elles.  
  5. a) Com es deia el regne germànic que es va instal.lar a la península ibèrica?.
    b) Fins quan va existir?    
  6. Quins constituian la classe dominant en la civilizació  bizantina de l’època que estudiem? Raona la resposta.           
  7. Digues el que saps sobre:
    • Averroes  
    • bereber   
    • Justinià
    • Patriarca
  8. Indica quina era la principal font de riquesa en l’Imperi bizantí. Raona la resposta.
  9. Indica, entre els pobles següents, quins  amenatzaven l'Imperi Bizantí :
    • búlgars
    • vikings
    • persas
    • turcs
    • àrabs
    • magiars
    • hispans d’Al-Andalus
    • bizantins
    "il.lustració"

  10. Situa en l'eix cronològic les edats en què es divideix l'època agrària.
  11. Posa'l títol i fes la llegenda del mapa següent (consulta la interpretació d'un mapa històric):

mapa

 

  un rei bizanti    

 

L'Imperi Bizantí

Repassa l'Imperi Romà consultant els apunts de l'Alt i el Baix Imperi.
Llegeix la informació que et proporciona la web:
http://www.xente.mundo-r.com/misuki/los_barbaros.htm  i respon les qüestions:

  1. Explica qui eren els huns
  2. Quin efecte va tenir el seu avanç cap a l’oest?
  3. Quin tipus de soldats hi havia al’exèrcit romà al segle IV?
  4. Comenta el cas de Britania
  5. Què va passar l'any 476?
  6. I amb l’Imperi romà d’Orient?
  7. Observa ara el mapa següent i escolta l'explicació:
    http://www.profesorfrancisco.es/2011/07/reinos-barbaros-en-flash.html


Llegeix la informació que et proporciona la web:
http://iris.cnice.mec.es/kairos/ensenanzas/eso/media/ruptura_00.html (1. La ruptura de la unidad del Mediterráneo) a manera de presentació de l'Edat Mitjana.

"il.lustració"Estudia el tema L’Imperi bizantí en el llibre seguint els passos següents:

  1. Saber de què tracta llegint el títol general i  els títols dels diferents apartats.
  2. Llegeix el primer apartat  i  fes un llistat amb totes les paraules que no s'entenen.
  3. Busca al diccionari el significat adeqüat de cadascuna de les paraules anteriors.
  4. Escriu en el llibre al costat de cada paraula el significat que has trobat (amb un llapis)
  5. Torna a llegir l'apartat..
  6. Si hi ha alguna idea que no entens consulta a la professora/or.
  7. Si has entés tot el text bé, subratlla (amb un llapis) les idees més importants
  8. Llegeix la resta d’apartats i fes el mateix procès. Fes un resum de cada apartat del capítol.
  9. Ara, cal memoritzar la informació fonamental, que és la que estarà recollida al resum fet.
  10. Elabora un llistat amb els conceptes fonamentals que han sorgit en aquest capítol (i que  escriuràs  amb el títol   terminologia  del tema  1),   i defineix-los.
  11. Al dia següent, repassa el que saps de l’Imperi bizantí, o sigui, sense mirar el llibre ni el resum que has fet, intenta recordar les característiques d’aquesta civilització  fent un altre resum o un esquema en claus (cronologia/evolució//tipus d’economia/tipus de societat/sistema polític i cultura). Després, comprova amb el llibre els aspectes que no has recordat i tornal’s a estudiar.

clika al següent enllaç per estudiar l'evolució territorial de l'Imperi bizantí:
  http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Byzantine_Empire_animated2.gif 

Exercicis:

  1. Per què es conegut l'imperi romà d'Orient pel nom d'imperi bizantí?
  2. Comenta els que sàpigues sobre la religió dels bizantins.
  3. Cita alguns dels seus enemics.
  4. Elabora un eix cronològic amb les dates i personatges relacionats amb l’imperi bizantí.
  5. Fes un esquema sobre les característiques del sistema econòmic, social i polític bizantins.
  6. Com es diu actualment Constantinopla?
  7. Elabora un eix cronològic amb les dates i personatges següents: 476, 1453, Justinià, Mahoma, cronologia de la civilització bizantina.
  8. Observa el mapa següent. Apareix en el mapa la civilització bizantina?. Raona la resposta.
    mapa
      
  9. Llegeix el resum següent i pensa si afegiries alguna altra informació:

                                                                           L'IMPERI BIZANTÍ (476-1453)

  • L'ÈPOCA DE JUSTINIÀ
    • Continuïtat de l'Imperi Romà Orient => Imperi Bizantí continua herència romana.
    • Prosperitat econòmica => basada en sistema esclavista, agricultura (Egipte), comerç( exportació productes de luxe: sedes, llanes, tapisseries i orfebrería i artesania (Síria).
    • Segle VI, l'emperador Justinià planteja restaurar Imperi romà => Conquesta costa dálmata, Sicília, Sardenya, Còrsega, illes  Balears, nord Àfrica i Sud Hispania.
    • Codi de Justini => recopilació lleis romanes en dotze llibres (Corpus Iuris Civilis).`
    • Embelleix Constantinoble => basílica Santa Sofia (537 d. C.)
  • TRANSFORMACIÓ ORIENTALITZADORA
    • Segles VII a IX=> pèrdua territorial per atacs musulmans.
    • grec com llengua oficial enfront del llatí
    • feudalitzación (grans latifundis agraris) => comerç i artesania concentrats a Constantinoble.
    • l'Imperi passa a dir-se bizantí (nomnbre grec de Constantinoble)
    • L'emperador (basileus) => poder absolut (cap món romà i cristiandat).
    • enfrontament entre l'emperador (poder polític) i el Patriarca (poder religiós)=> lluita de les imatges
    • Papa de Roma no accepta l'autoritat absoluta de l'emperador bizantí => Cisma d'Orient (1054) entre l'Església romana i  la bizantina ortodoxa.
    • Des de segle XI atacs turcs fins a la caiguda de Constantinoble (1453)

                                       

    10. Després d’haver estudiat el tema, respon el qüestionari següent: 

                                                   QÜESTIONARI SOBRE L’IMPERI BIZANTÍ

    1. Quan es crea la divisió de l’Imperi Romà?
    2. Indica el nom d’un dels emperadors més importants  de l’Imperi Romà d’Orient.
    3. Es va veure afectat en profunditat l'Imperi Romà d'Orient per les invasions germanes? 
    4. Com es diu també aquest imperi?
    5. Quina era la seva capital?
    6. Els bizantins eren cristians?. Raona la resposta.
    7. Quina activitat econòmica  era la base de l'economia de la civilització bizantina?.
    8. Quin  altre Imperi es crea en el Mediterrani a partir del  s. VII?
    9. Va afectà la creació d’aquest altre Imperi a l’Imperi Bizantí?
    10. Els emperadors bizantins van intentar tenir l'església  sometsa a l'Estat. Com es diu l'enfrontament entre l'església i l'Estat bizantins?.
    11. Comenta algun altre conficte religiós.
    12. Nomena quins pobles van amenatzar l’Imperi Bizantí des del s.IX.
    13. Quan i per què desapareix l’Imperi Bizantí?.

   

"il.lustració" El repàs


Recorda les normes que cal seguir per fer el repàs que et permetrà portar ben preparada la classe i treure un excel.lent en el proper examen.      

 

"il.lustració"Tècnica d'estudi:

La interpretació d'un mapa històric

Un mapa és una manera de representar en una superficie petita i plana un espai molt gran de la superficie terrestre. El que primerament ens interessa es aprendre com s'interpreta un mapa històric, és a dir, comprendre la informació que ens dóna per després saber elaborar un, és a dir, comunicar informació a través d'un mapa.

        normes a seguir per a la interpretació de mapes històrics

1. Adonar-nos què vol representar (mapa polític, econòmic,...)
2.Tenir en compte com ho representa. És a dir, quins recursos utilitza per fer-ho. Per exemple, en alguns mapes ens poden trobar l'escala*, que ens donarà una idea de les dimensions reals a què es refereix el mapa. En altres hem de conèixer el significat dels signes convencionals que serveixen per representar dades d'interès (com colors, ratlles...), a través d'un escrit explicatiu anotat al marge que es diu llegenda.

* L'escala acostuma a estar indicada en el marge inferior. Per exemple, l'Escala 1: 5000000, vol dir la proporció que guarda una unitat del mapa en relació a cinc milions d'unitats en la realitat (tant si parlem de cm., com de m. o de Km.).

                                                                             Caty González Torrijos.Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar?

Tornar al guió del T.1 nr            Tornar a l´índex de Segon