|
La solitud de Déu
El primer que constatem en mirar les imatges dels Pantocràtors
de l'època bizantina és que la figura de Déu
està sola. Es tracta d'un Déu omnipotent que es troba situat
per damunt dels homes i de la terra. Per aquest mateix motiu ens mira
des d'un lloc elevat com és la cúpula.
En algunes esglésies pot anar acompanyat d'àngels,
però sempre situats fora de la seva òrbita divina, materialitzada
per exemple amb una mandorla. Hi ha algun moment en què un personatge
humà apareix en escena: en aquest
cas es tracta d'algú que pot arribar a estar prop de Déu,
com podria ser un emperador, però en un estat de submissió
total, prostrat davant seu. En aquesta mateixa representació, la
Verge Maria i l'arcàngel Gabriel acompanyen al Senyor dins de sengles
orles rodones penjades a mig aire. Amb el prerromànic i el romànic,
la figura de déu comença a estar acompanyada per personatges
coneguts. El Beat de Girona ens dibuixa un déu
dins d'una mandorla doble, la qual al seu torn es troba dins un rombe.
Als quatre costats d'aquest rombe i tancats per una altra mandorla sinuosa
trobem els quatre evangelistes representats pels seus símbols:
l'àliga per Sant Joan, el lleó per Sant Marc, el bou per
Sant Lluc i l'home o l'àngel per Sant Mateu. Estan allunyats encara
del Senyor però ja sabem qui són. Aquestes quatre figures,
anomenades el Tetramorf, a partir d'ara acompanyaran sovint la imatge
de Déu. Déu ja no està sol per damunt del tots els
altres éssers. A partir d'ara no solament els quatre evangelistes
apareixeran en les pintures dels absis o en els timpans de les portades
de les esglésies, sinó que una varietat de figures n'aniran
augmentant la complexitat de la composició. De vegades es tracta
de personatges de l'Antic Testament,
dels Apòstols, d'"ancians"
dels quals no coneixem el nom, d'àngels... El model rígid
canònic de l'època bizantina s'ha acabat i es dóna
pas a una gran varietat d'imatgeria humana i també zoomòrfica.
Quan arribem al gòtic, els timpans de
les catedrals són plens a vessar de personatges, no solament sagrats
o religiosos sinó també profans. De vegades estan tan plens
que les estàtues s'han de plegar les
unes damunt de les altres i han d'agafar postures d'allò més
inversemblants. Déu ja no està sol, i tampoc no està
tant per damunt dels homes, està enmig d'ells, és superior
al món però és dins del món.
Descripció
versus narració
Un altre aspecte en el qual es veu una evolució en la manera de
tractar el tema de la imatge de Déu és la narrativitat.
Les imatges de Bizanci semblen merament descriptives
i el model es va repetint amb una exactitud sorprenent fins a arribar
al punt que la representació pictòrica de Déu passa
a convertir-se en un senyal, un pictograma que s'estampa a totes les cúpules
i altres indrets de les esglésies de l'època. El llibre
a la mà esquerra i la dreta fent un signe; la túnica cobrint
la part esquerra del pit, la mirada buida i inexpressiva (o, en tot cas
amb l'expressió amarga que li dóna la forma del bigoti),
els cabells dibuixats a ratlles i l'aurèola amb la creu darrere...
tot contribueix a crear no una imatge de Déu sinó un símbol.
Les úniques variacions observables les trobem en la forma de col·locar
els dits en la mà que beneeix. La imatge del Beat,
pel sol fet que ens hi apareixen els quatre símbols dels evangelistes,
ja ens dóna la sensació d'un cert moviment. Fa l'efecte
com si giressin al voltant de Déu i la mateixa aurèola ondulada
que envolta el rombe trenca amb la figura estàtica central. Ales
pintures i escultures del romànic de Catalunya, Déu està
cada cop més acompanyat d'altres personatges: els quatre
evangelistes, els apòstols, però no podem anar més
enllà perquè no semblen representar cap mena d'acció,
només hi estan com a figurants. Tan sols el fet d'estar jerarquitzats
en funció de la mida i de la distància respecte a Déu
fa l'efecte que en vulgui dir alguna cosa més que el fet de simplement
estar en presència des Senyor. Aquesta jerarquització aritmètica
i geomètrica s'acusa molt més en les imatges esculpides
del romànic francès. Les representacions
escultòriques tenen volum i amb això poder expressar més
que la simple presència. Les figures del tetramorf de Moissac
roden al voltant de la Maiestas Domini, sembla que s'empaitin; la posició
dels ancians denota certa actitud: contemplen
la divinitat però amb voluntat de voler fer alguna cosa; tenen
alguna cosa a les mans diferent a un simple llibre, una eina, una arma,
per ser utilitzades. El mateix Déu va cofat amb un barret,
cosa que sembla indicar que ve o va a algun lloc, no només està.
Als timpans de Vezélay, Autun
i Saint Denis ja no s'hi exhibeix una mera
representació de Déu: es tracta del Judici Final, una escena
ben documentada en les Sagrades Escriptures i en la literatura posterior;
es tracta de posar en materials plàstics la fi dels temps i la
separació dels homes entre els que volaran al paradís i
els que cauran al foc de l'infern. Jesucrist mateix fa una acció
clara, obre els braços mostrant la
palma de les mans en el que en un principi sembla un gest d'acolliment,
però que no és més que un acompanyament de la coneguda
frase "A la meva dreta..." El dimonis s'emporten i torturen
les seves víctimes, que caminen amb pena cap a l'avern; els escollits
amb cara agraïda miren enlaire buscant el camí del cel. A
Velézay, al timpà del nàrtex,
Jesús s'ha hagut de seure de costat com per venir a demostrar-nos
que també és humà i en una posició frontal
no hi cabia. A Autun s'ha
hagut de posar dret, potser per atendre millor les tasques de jutjar la
humanitat, potser perquè tampoc no hi cabia assegut de front; l'expressió
de Jesús ens diu: "Així és com serà"
i sembla com si encongís les espatlles volent expressar un "Jo
no hi puc fer res... Aquí ho teniu". Ara bé, si a Moissac,
Autun, Saint Denis
i Vezélay hi havia discurs narratiu,
el que hi ha a Bourges ja és un espectacle
gairebé cinematogràfic: el colossal timpà ens mostra
un bigarrament de personatges ja pràcticament estàtues,
desempallegats del mur, que se les campen per tot l'espai semicircular.
Jesús se'ns mostra amb el pit despullat
(és un home de carn i ossos), seu amb comoditat i estén
els braços cap enfora: hi cap perfectament. Els dimonis,
els àngels, els penitents, els benaventurats,
literalment estan actuant en una colossal representació coral del
que ha de ser el Judici Final. Els seus rostres i els seus cossos expressen
el dolor o la felicitat, amb la boca sembla que estiguin dient coses!
Tot el timpà està en moviment sota la direcció del
Senyor.
L'expressió
de Déu
Els Pantocràtors de l'església
Bizantina mostren un rostre del qual no podem decidir si és inexpressiu
o bé solament seriós i distant. Alguns, com els de Santa
Sofia, a Istanbul, tan sols semblen inexpressius, però d'altres
tenen un rictus sever o amargat i n'hi ha que ens fan una cara
sorruda com si ens volguessin amonestar pel que estem fent davant
Seu. Déu es manté a una distància inabastable dels
homes. I és que més que un retrat d'un rostre humà,
és un símbol impersonal de la divinitat totpoderosa. Tots
ens miren de front amb un ulls perfectament marcats pel semicercle de
les celles, semicercle que es repeteix al bigoti, a la boca i a la barbeta.
Els Crists de la Catalunya romànica semblen haver perdut en qualitat
de dibuix però també han perdut una mica l'aspecte fred
els Pantocràtors i això ho veiem clarament en el dibuix
de la boca, que perd el rictus amargat; en algun cas el llavi superior
adquireix un deix infantil o femení
i per tant més dolç. Ara bé, el fet que la Maiestas
Domini se'ns aparegui de cos sencer és el que determina que el
veiem més com a persona, i els peus en són l'element clau.
Déu és Jesús que s'ha fet home i ha caminat entre
els homes, que ha caminat descalç, que ha rentat els peus de gent
humil i que Ell mateix ha estat clavat a la creu per mans i peus.
Jesucrist ens demostra que sota els plecs de les vestidures hi ha un ésser
humà, que comença amb aurèola de santedat i acaba
en uns peus nus i nafrats, peus que no suren en l'espai, sinó que
cal repenjar en algun suport. La postura de les cames de Jesucrist copia
també les d'una persona qualsevol al seure: obre els genolls per
estar més còmode. Per això ens sobta la figura de
Vezélay, que tomba totes dues cames cap a un costat com fent un
esforç per adequar-se a l'espai. Està clar, però,
que l'home pecador no pot demanar una expressió més acollidora
a una Maiestas Domini. Tampoc la tècnica
de donar impressió de volum en una figura plana no estava a l'abast
dels temps i per això mateix les possibilitats d'expressió
quedaven més limitades. La Majestat del Senyor a Moissac continua
posseint la mateixa escassetat d'expressió, però pel sol
fet d'estar esculpida, de posseir tres dimensions en lloc de dues, ja
la fa més humana, més palpable, i la boca ha perdut el rictus
amarg. Quan realment canvia l'expressió és quan s'abandona
la idea d'omplir les parts assenyalades de l'església amb la Maiestas
Domini i el clergat es decideix per les escenes del Judici
Final per farcir els timpans de les portalades eclesiàstiques.
Naturalment Jesús no es pot limitar a fer acte de presència
i a beneir o fer un gest i mostrar el llibre. Jesús està
jutjant, està dividint els homes entre els qui gaudiran del paradís
i els que es turmentaran tota l'eternitat a l'infern. L'escena apocalíptica
(en el sentit literal del mot, perquè tot sovint posen en plàstica
les descripcions de l'Apocalipsi de Sant Joan) ens ha de mostrar un Déu
just però no pas bondadós: l'escena del timpà és
una composició simètrica i per
tant la meitat se'n van al cel i l'altra a les tenebres: hom té
un cinquanta per cent de possibilitats de gaudir del paradís (és
molt poc!). Però l'expressió de Jesús, tot i que
no dolça, demostra sofriment per haver de condemnar a qui s'ho
mereix: per això, el fet d'obrir els braços, més
que no pas partir la humanitat en funció dels seus pecats, sembla
més aviat dir: "Vet aquí el sofriment del món,
i jo en sóc part." En cas d'Autun
fa l'efecte que digui "No és a les meves mans fer-hi res".
En les cares d'aquestes figures ja hi comencem a entreveure el Jesús
de moltes imatges que ens acompanyaran fins avui: el bigotut de Saint
Denis o les figures anguloses com esculpides en ciment
d'Autun.
La tècnica
Un dels elements claus per poder donar una expressió humana a una
figura pintada o esculpida és la capacitat tècnica del moment
històric i la destresa de l'artista. És ben clar que en
el cas de l'art bizantí hi ha una voluntat decidida de realitzar
els Pantocràtors de la manera com els
van realitzar, perquè els artistes posseïen les capacitats
necessàries per dur a terme qualsevol repte, per donar forma a
qualsevol expressió, com ho demostren els complicats i refinats
mosaics de l'època, les ombres de les figures els plecs de les
vestidures, la composició de l'escena sencera..., tot d'aspectes
que veiem potser millor en altres representacions, com les de la Crucifixió
o el Davallament als Inferns. Aquesta tècnica tan refinada que
es va anar perfeccionant a base de repeticions al llarg dels segles a
Bizanci sembla que no va tenir rèplica a l'Europa del prerromànic
i el romànic, almenys pel que veiem de les que s'han conservat,
perquè és veritat que moltes s'han perdut o n'han desaparegut
parts essencials; però el cert és que ens costa de veure
cap destresa en la Maiestas de Sant Nazari
de Clusa o bé res més que unes molt bones còpies
en els frontals d'altar. Naturalment,
després de segles de ruralització de la societat civil,
de continues guerres i invasions, crear un excedent econòmic que
permetés certa dedicació a l'art va tenir les seves dificultats,
i quan va començar sembla que ho va fer des de les beceroles. L'estatuària
requeria més tècnica i els artesans se'n van sortir com
van poder (al cap i a la fi no se'ls demanava pas obres d'art sinó
il·lustracions per a les esglésies) i les figures surten
rodanxones, molt poc estilitzades,
de vegades només esbossades, d'altres vegades ingènues
i infantils. Però el ple romànic i el gòtic francès
ens omplen les esglésies de formes ja naturalistes, carents de
tot hieratisme. Els tallers artesants s'aniran convertint en gremis que
aniran acumulant el secret de la construcció d'edificis i la tecnologia
necessària (tant en coneixement com en eines) per arribar a aixecar
esglésies de la complexitat de la catedral gòtica. Els artesans
viatgen i tenen ànsia per conèixer nous sistemes de fer,
la relativa cessació d'enfrontament bèl·lics i un
cert augment de l'excedent econòmic permeten dedicar més
temps i més diners a la perfecció de tota obra. Les esglésies
es decoren amb figures que ja són humanes (encara que potser no
hem arribat al retrat), que fan gestos
amb les mans, que manegen objectes, que realitzen alguna acció
i no només estan de cara a l'espectador, amb figures d'animals
(insectes o rèptils) i amb monstres
(éssers infernals). Moissac i Saint
Denis i Chartres són exemples clars
d'aquest naturalisme. Però en algun lloc l'esperit artístic
va més enllà i no es vol limitar a reproduir amb fidelitat
el cos humà, sinó que li vol donar expressió i sentiment,
i deforma el cos humà: l'allarga, l'estilitza, el destaca del mur
del fons, li fa fer ganyotes: es tracta de Vezélay.
O bé es veu prou capaç d'abandonar el "classicisme"
de les figures de Chartres i esculpir més expressió que
figura, de deixar les formes com només esbossades, amb el cantell
viu: es tracta d'Autun. L'artesà ja estampa
el seu segell personal en l'estil de cada estàtua. Potser no firma
amb el seu nom (el gremi encara) però ja s'hi encamina. La mera
còpia i repetició ha quedat enrere. Sembla que l'art ha
seguit el mateix camí que l'aprenentatge escolar: repetir i copiar
fins a adquirir les destreses necessàries per treballar de manera
autònoma sota decisions personals i lliures.
|