you can find this page online at www.websiteurlhere.com/page.html
skip to content

WEB DE MÚSICA




Inici > Artícles

 

Eines educatives: una WebQuest
» Carme Miró

 

“Compondre una cançó”

Webquest per a segon cicle de Secundària i Batxillerat

 

La Música sempre ha gaudit de la sortosa tasca d'acompanyar la humanitat en el decurs de milions d'anys.
No sempre ha tingut però, l'atenció pedagògica indispensable per a la formació integral dels alumnes.
Actualment sabem que la Música és una intel·ligència estructuradora del pensament i no pas un simple talent.També coneixem els beneficis emocionals, de salut, de coordinació social, de plaer i de solidaritat que ens proporciona. Sabem, també, que es desenvolupa molts abans que la parla, i estudis recents afirmen que l'home de Neandertal ja s'expressava a través de la Música.
Des de diferents àmbits de la recerca científica ens estan indicant que la Música és una matèria indispensable per estructurar les funcions i l'activitat neuronal de les diferents capacitats mentals d'aquesta gran amalgama que som les persones. A més, la música dóna àmplies perspectives al desenvolupament emocional mitjançant la creació i la pràctica musical. És doncs, d'un interès extraordinari que els/les alumnes aprenguin a analitzar, sintetitzar, reflexionar, solucionar problemes, aprendre, compartir coneixements i expressar-se també a través de la Música.
A la música no solament li cal “sonar” sinó també reconèixer-li els continguts de coneixement i pràctica al nivell universitari, per fonamentar la intel·ligència musical des de l'úter de la mare fins al doctorat i la pràctica en societat de la professió musical. La Música s'ha d'experimentar perquè esdevingui un coneixement capaç de transformar a la persona.

Compondre sempre ha estat un acte creatiu. Els/Les alumnes poden i han de desenvolupar les seves capacitats cognoscitives, artístiques i creatives, per la qual cosa es poden sentir atrets a compondre una cançó perquè és una activitat creativa, vigorosa i expressiva que es pot aconseguir mitjançant un aprenentatge adequat. Dic doncs, que és un projecte creatiu i com tot acte creatiu ha de tenir la finalitat de treballar-hi amb plaer i de compartir-lo.

Una WebQuest és una estratègia que evoluciona en la mesura que es practica. I la seva evolució és interessant perquè la tasca d'una WebQuest sempre comporta:

  • Fer una proposta de recerca.
  • Organitzar la tasca i treballar sempre amb col·laboració amb companys/es.
  • Processar la construcció de l'aprenentatge.
  • Proporcionar informació que es trobi a la xarxa.
  • Donar pautes d'autoavaluació.
  • Finalitzar amb una conclusió molt entenedora de l'aprenentatge que s'ha fet.

És per aquests motius que em va interessar crear una activitat pedagògica musical amb una WebQuest, que intentaré explicar-vos des d'un enfocament artístic i pedagògic.

 

La proposta de recerca: com ja he manifestat abans, dissortadament no disposemde suficients espais i d'eines de recerca per a l'àrea de la Música, principalment perquè no és una carrera universitària en el nostre país, la qual cosa fa que en l'àrea d'educació musical ens trobem amb més dificultats que les altres matèries i també per la manca d'hàbit de fer recerca musical. Tenim a més a més,
el problema afegit que la pràctica musical es treballa molt poc als Centres educatius. Sembla doncs que fer un treball de recerca en l'àmbit musical hagi de ser un treball dirigit cap a la Musicologia i/o la Història de la Música.
El fet de voler experimentar la Música i compartir-la amb els/les alumnes em va fer prendre la decisió de reflexionar amb els alumnes, i el resultat fou que teniem el convenciment de que ells i elles tenien la oportunitat i la capacitat per a compondre música. Tant sols fa falta tenir l'entusiasme de construir el procés que comença en la voluntat de voler dir el que sentim i amb quins instruments volem que soni i amb quina harmonia volem que estigui arranjada la nostra cançó.  

 

Organitzar la tasca : volem que els/les alumnes descobreixin que l'aprenentatge és molt més enriquidor si treballem amb gust d'una forma sistemàtica i si treballem amb gust amb col·laboració amb altres companys/es. És un repte aprendre de l'error; estem poc acostumats a entendre que l'error ens aporta coneixement. És un repte escoltar les opinions del altres i reflexionar conjuntament. Organitzar la tasca és també fer-se responsable del treball personal que esdevindrà una part molt important del que es farà conjuntament amb el grup.
Cal crear hàbits que potenciïn la tolerància de les diferències que posseïm com a éssers humans i que cada alumne/a assoleixi la comprensió des de diferents camins. Això ens duu a les noves tecnologies amb els ordinadors i a la xarxa d'Internet que ens permet un tipus d'educació més personalitzada ja que persones de diferents edats i nivells poden accedir als coneixements de forma tan gradual com desitgin i amb la individualització que necessitin.
La WebQuest és una de les millors estratègies o metodologies que aporten el dinamisme de les noves tecnologies.
Per a realitzar la tasca proposo que s'organitzin en grups de tres persones. Cada grup té una funció diferent: un grup escriu la lletra de la música, l'altre escriu la melodia i l'harmonia de l'acompanyament musical i el tercer grup té la missió de convertir la música que han escrit en arxius de so.
Poden seguir dos processos diferents: compondre una cançó MIDI, o compondre una cançó i enregistrar un CD.

Procés d'aprenentatge: quan em vaig plantejar el procés que s'havia de seguir per a compondre una cançó vaig haver de fer un esforç per saber com podria sistematitzar el treball per aconseguir el producte educatiu que havia proposat als/les alumnes.
L'ordinador ha mostrat els aspectes més atractius de l'acústica musical. El so analògic/digital, el so sintetitzat, el so comprimit....de cop i volta parlàvem d'arxius de so que s'havien de comprimir, o de cançons que es podien escoltar des de l'ordinador a qualsevol lloc del món.
El procés que em va semblar més adient va ser el següent: el de partir de la necessitat dels/les alumnes per expressar el seu món interior a través del llenguatge musical.
No m'ha interessat mai crear en els alumnes l'expectativa d'una fita comercial, com per exemple compondre una cançó per obrir-se camí en el món de les discogràfiques o programes televisius, sinó crear expectatives a les seves pròpies necessitats emocionals i d'aprenentatge perquè els alumnes són conscients que formen part de la societat com a persones que desenvolupen els seus coneixements i habilitats en el seu propi benefici i en el dels altres.
Tot seguit ja es fa més fàcil: escriure una lletra que expressi allò que volen dir. Posar en pràctica l'aprenentatge musical que els permet escriure una melodia i posar un acompanyament; tot seguit, utilitzar l'aprenentatge tècnic per convertir la seva composició en un arxiu de so que puguin compartir amb tothom a través d'Internet o enregistrar-la en un Cd.

Proporcionar informació : A la xarxa podem trobar nombroses webs que aporten recursos. L'aprenentatge d'una bona navegació és d'una importància cabdal.
Un aspecte negatiu que tenim a Catalunya, és que no disposem de cap Portal de Música de formació interactiva el que agreuja la situació de l'educació musical del nostre entorn educatiu.

Donar pautes d'autoavaluació : També em va interessar molt l'aspecte que promou les WebQuest de l'autoavaluació. Senzillament es proposa una graella que l'alumne/a pot consultar al moment que vulgui quin és el procés per aconseguir el resultat òptim per a compondre una cançó. D'aquesta manera entenc que l'alumne/a aprèn a autoavaluar-se i autovalorar-se fent-se responsable de la seva tasca amb col·laboració amb els seus companys/es.

Conclusió: Ens cal dir als alumnes com és d'interessant i estimulant quan aconseguim allò que ens proposem. Els/Les alumnes han de tenir el nostre suport en tot moment per a que treballin amb l'entusiasme propi de la persona que fa una tasca que sap que la pot fer, que té la capacitat per desenvolupar-la. L'educació promou el desenvolupament i ajuda a que els alumnes siguin assertius i perdin la por a cometre errors.
L'experiència de la WebQuest “Compondre una cançó” ha estat, tant per a mi com per els/les alumnes, una meravellosa descoberta del treball en conjunt amb la finalitat d'acomplir l'objectiu de desenvolupar la gratificant experiència que comporta el contacte amb la música i que facilita una comprensió multidisciplinària per tota persona que vol aprendre.

 

©Carme Miró 2005

 

 

Inici > Artícles

 


back to top