Charles Darwin va presentar en el seu llibre L’origen de les espècies per selecció natural (1859), algunes idees inèdites fins aquell moment: l’ elevat potencial de reproducció, la variabilitat intraespecífica, la lluita per a l’existència. Llegiu el següent text:

A S’ha observat que hi ha bacteris resistents a antibiòtics com l'estreptomicina. No és un fet freqüent ja que en un cultiu amb 2.000 milions de bacteris, esperaríem que hi hagués 20 bacteris resistents a l'estreptomicina
B Si s’afegeixen unes gotes d’aquest antibiòtic a un cultiu de bacteris, es destrueixen tots els microorganismes, excepte els resistents
C

Aquests bacteris supervivents començaran a reproduir-se immediatament i, en unes hores, n’obtindrem 2.000 milions, però ara tots resistents a l'estreptomicina

7.Sens dubte la idea més potent de l’obra de Darwin va ser la de la selecció natural. Expliqueu aquest concepte breument (no més de 10 línies) a partir de la situació descrita en el text anterior:
Els bacteris (i altres éssers vius) tenen un elevat potencial de reproducció, de manera que ben aviat no hi ha prou recursos al medi per a que puguin sobreviure tots o per a que es puguin continuar reproduïnt. A més, hi ha factors al medi, com l’antibiòtic estreptomicina, que poden provocar la mort dels bacteris. Com que entre els bacteris hi ha una variabilitat intraespecífica (diversitat genètica) que és heretable, els que estan millor adaptats al medi (com ara els resistents a l’estreptomicina) tenen més probabilitats de sobreviure i de deixar descendents. Això fa que la població acabi estant formada pels descendents dels individus millor adaptats, amb la qual cosa la resistència a l’estreptomicina (com qualsevol altra característica adaptativa) acaba predominant.
6.Per què el paràgraf B correspon a "lluita per l’existència"?:
L’antibiòtic mata els microorganismes. Només els resistents sobreviuen
5.Quin paràgraf del text il·lustra el concepte "lluita per l’existència"?:
C
4.Per què el paràgraf A correspon a "variabilitat intraespecífica"?:
Hi ha bacteris resistents a l’estreptomicina i n’hi ha que no ho són
3.Quin paràgraf del text il·lustra el concepte "variabilitat intraespecífica"?:
C
2.Per què el paràgraf C correspon a "elevat potencial de reproducció"?:
En unes hores passem d’uns 20 bacteris a uns 2.000 milions.
1.Quin paràgraf del text il·lustra el concepte "elevat potencial de reproducció"?: