En una pràctica de laboratori, un grup de segon de batxillerat ha fet un experiment per demostrar que la llum es necessària en el procés de la fotosíntesi. Per això ha fet dos muntatges com els que mostren els dibuixos. L’única diferència, ja que s’ha vigilat que la resta de condicions fossin les mateixes, ha estat que un d’ells ha estat il·luminat continuadament més d’una hora (l’assenyalat amb la lletra A) i l’altre s’ha mantingut, durant el mateix període, a les fosques (l’assenyalat amb la lletra B):

14.Quines vies són anabòliques?:
Síntesi d'àcids grassos
13.Quines vies són catabòliques?:
Síntesi d'àcids grassos
12.Què és una vía anabòlica?:
Sintetitza molècules complexes a partir de molècules simples
Sintetitza molècules simples a partir de molècules complexes
S'acopla a reaccions de fosforilació
S'acopla a reaccions d'hidròlisi d'ATP
Inclou reaccions d'oxidació
Inclou reaccions de reducció
11.Què és una via catabòlica?:
Sintetitza molècules complexes a partir de molècules simples
Sintetitza molècules simples a partir de molècules complexes
S'acopla a reaccions de fosforilació
S'acopla a reaccions d'hidròlisi d'ATP
Inclou reaccions d'oxidació
Inclou reaccions de reducció
10.Quina via metabòlica representa 5?:
Síntesi d'àcids grassos
9.Quina via metabòlica representa 4?:
Síntesi d'àcids grassos
8.Quina via metabòlica representa 3?:
Síntesi d'àcids grassos
7.Quina via metabòlica representa 2?:
Síntesi d'àcids grassos
6.Per a què serveix que hi hagi un control en els experiments?:
El control de l’experiment serveix per assegurar que els canvis experimentat per la variable dependent procedeixen dels canvis induïts en la variable dependent i no d’altres factors.
5.Quin és el control de l’experiment?:
Es tracta d’un experiment amb/sense (amb llum/sense llum), per tant podem entendre que el muntatge sense (llum) actua com a control de l’experiment. També cal considerar que aquesta és la única diferència entre les condicions a les que s’han sotmès els muntatges
4.Quina és la variable independent de l’experiment? I la variable dependent?:
VI : La il·luminació, la presencia/absència de llum
VD: L’activitat fotosintètica (mesurada a través del gas acumulat al tub d’assaig)
3.Per quina raó la resta de companys entenen que l’experiment ha donat el resultat esperat?:
La planta a les fosques no fa la fotosíntesi, però sí que executa la respiració cel·lular (que funciona amb i en absència de llum). El gas acumulat en aquest muntatge que s’ha mantingut a les fosques és diòxid de carboni i procedeix de la respiració cel·lular. No hi ha hagut fotosíntesi a les fosques.
2.Un alumne del grup, en observar la petita acumulació de gas en el tub d’assaig del muntatge B, ha afirmat: “La planta ha fet la fotosíntesi a les fosques!” No obstant això, la resta de companys l’han intentat convèncer que l’experiment havia donat el resultat esperat. Per què creieu que aquest alumne ha fet l’afirmació anterior
L’alumne confon el gas acumulat en el muntatge que ha estat a les fosques amb el que s’acumula en el muntatge il·luminat. Pensa que el gas que s’observa al muntatge B procedeix de la fotosíntesi.
1.Observeu el muntatge A. Per què creieu que pot ajudar a demostrar que la llum és necessària per a la fotosíntesi? Relacioneu la vostra explicació amb l’equació general de la fotosíntesi i justifiqueu com es genera el gas que s’acumula a la part superior del tub A:
Si la planta aquàtica ha estat sotmesa l’acció de la llum i no li manquen els substrats necessaris per tal de fer la fotosíntesi (diòxid de carboni i aigua), haurà sintetitzat matèria orgànica i oxigen. Donat el muntatge, aquest gas s’ha anat acumulant i ha format una petita cambra gasosa a la part superior del tub d’assaig. El gas acumulat, l’oxigen, prové de la fotòlisi de l’aigua que esdevé a la fase lumínica de la fotosíntesi