Què és el Treball de Recerca?

Normativa:


                    Organització general del centre per a la realització dels treballs de recerca.
                        El treball de recerca dins el currículum del Batxillerat.
                        Fonts:
                                * Decret 82/1996, de 5 de març, ordenació dels ensenyaments de batxillerat
                                        (DOGC 2181, 13 març 1996)
                                * Ordre de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l'organització i avaluació
                                                 dels ensenyaments de batxillerat
                                    (DOGC 2716, 2 setembre 1998)
                                    i el Full de disposcicions de cada principi de curs.


                            Núm. 775, any XVII, juny 1999 (Normativa del curs 1999-2000)   [en .pdf]

Definició:

Què és el treball de recerca?

(Del CD El Batxillerat. Currículums i materials de suport, pàgines 65-67,
Servei d'Ordenació Curricular, Departament d'Ensenyament 1999)
Al llarg del Batxillerat, els alumnes han de desenvolupar la seva capacitat de recerca i han de ser capaços d’exercir-la en les diferents matèries del currículum. Cal, doncs, que els procediments lligats a la recerca, tractament de la informació obtinguda i exposició de resultats, siguin presents i s’exercitin a les diferents matèries del Batxillerat.
Tanmateix, per la importància que té el desenvolupament d’aquestes capacitats, i també pel seu interès didàctic, s’ha establert que en el currículum de l’alumnat aparegui la realització d’un treball de recerca, preferentment al darrer curs de Batxillerat.
El treball de recerca pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari. L’han de fer tots els alumnes de Batxillerat, preferentment durant el segon curs del cicle, o durant el tercer trimestre del primer curs. Equival a dos crèdits del currículum (70 hores) i representa el 10% de la qualificació final del Batxillerat. La seva durada depèn del calendari prèviament establert.
En la realització del treball de recerca, cada alumne/a comptarà amb un professor-tutor que l’orientarà i en farà el seguiment. Els professors/es tutors/es del treball de recerca s’haurien de responsabilitzar de tutorar un màxim de sis treballs simultàniament.
El treball de recerca al Batxillerat, per tant, és una exigència del currículum de l’alumnat, un terreny on aquest pot aplicar els seus aprenentatges, un mitjà per aprendre (fonamentalment per desenvolupar capacitats generals per a la investigació, el tractament de la informació, l’expressió i l’argumentació) i un recurs, a més, per a l’avaluació dels alumnes.
Està constituït per un conjunt d’activitats realitzades per l’alumnat, estructurades i orientades a
la investigació, sobre un tema escollit i acotat, en part, per ell mateix. Això suposa, en molts casos, la realització d’activitats de camp (enquestes, experiments, muntatges, visites...) i no només d’activitats de recerca bibliogràfica. L’objectiu és que l’alumnat posi en marxa determinats procediments, i que ho faci en àmbits que poden ser diferents d’aquells on els va adquirir, tot aprofundint sobre algun tema que li interessi.
Independentment de la naturalesa de la investigació, podem enunciar alguns d’aquests procediments:
     Triar i acotar una àrea de recerca concreta.
     Analitzar l’àrea acotada i distingir els aspectes bàsics dels que són secundaris. Identificar problemes i formular preguntes.
     Plantejar l’objectiu o objectius que es persegueixen amb la recerca.
     Esquematitzar el procés de treball de recerca, planificar les accions que caldrà prendre per assolir els objectius previstos.
     Cercar la informació adequada al tema triat en els seus diferents aspectes i processar-la.
     Proposar explicacions provisionals o hipòtesis resolutives, si escau, als problemes plantejats. Plantejar estratègies de resolució.
     Aplicar la metodologia i estratègia triada i recollir els resultats.
     Processar aquests resultats i contrastar-los amb la informació de què es disposava a l’inici.
     Arribar a conclusions i argumentar-les.
     Si l’estratègia de treball no ha funcionat i els resultats o les conclusions són minses respecte al que se n’esperava, ser capaç d’explicar perquè i articular una estratègia més adient.
     Plasmar per escrit el treball realitzat i també exposar-lo oralment en públic, de manera ordenada i coherent.

Organització

L’organització del treball de recerca suposa prendre decisions en l’àmbit del centre, per part de la coordinació pedagògica, dels departaments didàctics i del professorat.

Organització del treball de recerca

Marc general:
     Calendari i horaris.
     Espais disponibles.
     Règim d’accés als recursos del centre i dels departaments.
     Ús de recursos aliens al centre.

Característiques generals dels treballs:
     Criteris generals —forma, estructura, extensió— dels treballs.
     Sistema d’elecció dels treballs.
     Criteris per al seguiment i orientació dels treballs.
     Condicions de la presentació escrita i oral dels treballs.

Avaluació:
     Qui hi intervé.
     Criteris d’avaluació.
     Calendari d’avaluació.
 

La coordinació pedagògica és responsable de:
     Establir, d’una manera consensuada amb el professorat del centre i els departaments  didàctics, el marc general, les característiques i els criteris d’avaluació dels treballs de recerca.
     Informar els alumnes de les finalitats, les característiques i el calendari de realització dels treballs de recerca.
     Organitzar l’elecció i assignació de treballs de recerca, tant per part dels alumnes com per part del professorat que haurà de tutorar-los i avaluar-los.
     Organitzar els processos de seguiment i avaluació d’aquests treballs.
     Decidir el nombre màxim de treballs que podrien assignar-se a cada professor.
     Establir els mecanismes perquè els professors-tutors es coordinin entre ells i amb el coordinador pedagògic.
     Definir les condicions d’ús dels recursos del centre.

Els departaments didàctics són responsables de:
     Concretar el tipus i les característiques dels treballs que es poden tutorar des de cada departament.
     Facilitar la tria de treballs per part dels alumnes, tot orientant-los sobre els objectius que poden assolir, el tipus de recerca que hauran de realitzar, les hipòtesis més pertinents, etc.
     Escollir i nomenar els professors que hagin de fer el seguiment i avaluació dels treballs.
     Establir els criteris generals i específics de seguiment.
     Acordar els espais, mitjans i recursos disponibles per realitzar els treballs i oferir-los a l’alumnat.

La tasca dels professors encarregats d’orientar i assessorar els alumnes en la realització del treball de recerca consisteix a:
     Explicar les característiques i finalitats del treball de recerca als seus tutorats, com també els objectius i els criteris d’avaluació.
     Ajudar l’alumnat a concretar el tema del seu treball, els objectius a què aspira, la metodologia a emprar, l’aplicació d’estratègies, etc., i vetllar per la coherència entre el currículum cursat per l’alumnat i el treball de recerca que ha escollit.
     Procurar que la recerca sigui àmplia pel que fa als continguts.
     Facilitar, per mitjà de trobades periòdiques, l’accés de l’alumnat a l’assessorament i l’orientació.
     Durant la recerca, orientar l’alumnat sobre l’adequació de la metodologia emprada, els resultats parcials assolits, els recursos utilitzats..., en relació amb els objectius del treball.
     Estimular les iniciatives de l’alumnat i el desenvolupament de la seva autonomia, fent-lo conscient, alhora, de les seves possibilitats i límits.
     Supervisar el compliment del calendari de realització del treball.

Avaluació

Seguiment del treball per part del professor-tutor i avaluació formativa.

L’orientació inicial a l’alumnat sobre el treball de recerca ha d’incloure informació sobre els criteris, el calendari i els instruments establerts per a l’avaluació del treball.

Pel que fa al seguiment del desenvolupament del treball, el professor-tutor tindrà en compte:
     Els procediments de recerca de la informació utilitzats per l’alumnat, la seva tipologia i la seva idoneïtat amb el que es pretén; si les fonts són adequades i suficients, la seva diversitat i selecció, els recursos emprats per a la recerca, el camí seguit per arribar-hi, el tractament de la informació.
     La creativitat, la capacitat de variar, canviar i aplicar recursos alternatius. També la capacitat
d’analitzar les dificultats i els entrebancs específics que poden aparèixer en el procés (desenvolupament del treball), i la capacitat de copsar i integrar els resultats que no s’esperen durant el seu desenvolupament.
     L’ús adequat i correcte dels recursos de la tecnologia de la informació.
     La realització de les diverses fases (i apartats prèviament acotats) del treball dins dels terminis establerts.
     Etcètera.

Cal fer, durant el seguiment, una avaluació formativa, que implica la recollida, per part del professor-tutor, de dades sobre l’actuació de l'alumnat durant el procés de recerca i de realització del treball, i la valoració d’aquestes, amb la consegüent informació a l’alumnat. És important la comunicació entre el tutor i l’alumne, per tal que aquest pugui, si cal, reconduir la recerca o adequar els procediments utilitzats.
 

Presentació del treball i avaluació final.

En aquesta fase, fóra bo que, a més del professor-tutor, hi participessin altres professors, designats pels departaments didàctics.
Per a l’avaluació final del treball, caldrà tenir en compte no solament la presentació oral i escrita del treball (és a dir, el resultat o producte final), sinó també el seu desenvolupament; és a dir, l’avaluació feta durant el procés de realització.
En l’avaluació es consideraran criteris comuns que fan referència a capacitats generals, com per exemple:
     Estructuració adequada del treball escrit (introducció, descripció del treball dut a terme, resultats, discussió, conclusions, bibliografia i altres recursos, annexos). Ús adequat dels recursos gràfics. Bona presentació dels materials.
     Presentació oral: claredat, rellevància i organització del contingut; ús adequat i efectiu de la veu i la gestualitat i d’altres recursos (visuals, audiovisuals, tecnològics...).
     Ús adequat de la llengua, tant escrita com oral. Adequació del llenguatge i el vocabulari al tema estudiat.
     Capacitat de síntesi.
     Valoració crítica del propi treball.
     Esforç, responsabilitat i constància en la realització de les tasques proposades i planificades.
     Capacitat d’organitzar la feina, planificació adequada a la recerca, creativitat, iniciativa, grau
d’autonomia en el desenvolupament del treball. Capacitat per resoldre els problemes presentats.
     Idoneïtat de les fonts d’informació i capacitat d’extreure’n dades significatives per al desenvolupament del treball.

A més d’aquestes capacitats generals, cal avaluar certes capacitats específiques, pròpies de cada tipus de treball. En aquest sentit, els departaments responsables de les distintes matèries proposaran els criteris d’avaluació específics.
 

(En el CD indicat podeu trobar exemples de treballs en diversos àmbits)
Bibliografia:

    - El Batxillerat. Currículums i materials de suport (programació oficial, 3 llibres verds + 1 CD)
                        Servei d'Ordenació Curricular del Departament d'Ensenyament, juny 1999.

    - Curs sobre el Treball de recerca al Batxillerat. Organització general del centre. Exemplificacions
            (diferents exemples d'organització de centre: IES Vallès (Sabadell), IES Castellar del Vallès,
                i IES Jaume Almera (Vilassar de Dalt))
                    Quadern i apunts del curset impartit a l'IES Francesc Macià de Cornellà de Llobregat
                    a primers de juliol del 1999.

- Eusebi Coromina, Xavier Casacuberta i Dolors Quintana
           El treball de recerca. Procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos
            i el quadern complementari Quadern de seguiment i avaluació
                        Vic, abril 2000 Edicions de l'Escola Universitària de Mestres d'Osona

-llibre o quadern  de l'Editorial Santillana  de pròxima aparició
            (per ara es pot trobar a l'adreça http://www.indexnet.santillana.es/rcs/_archivos/Recursos/general/treball.pdf
                Són 52 pàgines imprimibles d'informació eficaç, tot i que no han "filtrat" tots els disbarats lingüístics;
                enlloc no consta l'autor o autors, tot i que hi ha algunes dates en els terminis, relatives al 1997 )

Editorial Santillana - secundària
    - fulls informatius elaborats per l'eficaç coordinador pedagògic de l'Institut Francesc Macià (clars, abundants, utilíssims)

     * Per consultar exemples d'organització de diferents centres, hom pot consultar la web
           de la Subdirecció General de Formació Permanent http://www.xtec.es/sgfp/secundar/recerca.htm
 

Exemples de Treball que es poden trobar a la xarxa Internet:
http://www.geocities.com/eclaret/gotic.html
La vida quotidiana a la Manresa del segle XIV. Web del treball de recerca de l'Enric Claret i l'Anna Méndez, basada en la vida quotidiana de les persones que van viure a Manresa durant el període d'esplendor de les ciutats; l'època del gòtic.

http://personal.redestb.es/nanosegon/recerca/recerca.htm
Cerca d'informació a la Xarxa : Introducció sobre Internet i les seues característiques per dur a terme una cerca. Treball de recerca d'Ivan Garcia, Nanosegon.  Escola Joan XXIII de l'Hospitalet de Llobregat.

http://www.usuarios.intercom.es/netswalk
Treball de Recerca de Jordi Corominas - Treball de Recerca de Jordi Corominas, Girona Weather. Muntatge informàtic per tal de compartir dades via Internet. En aquesta pàgina web es poden descarregar tots els programes necessaris per poder portar a terme el que està explicat en la memòria.

Tornar a la pàgina principal
 
 

Com la Sagrada Família! Això no s'acaba mai!Hi estem treballant!
(últim cop: 13 de maig de 2000)