Organització general del centre per a la realització dels
treballs de recerca.
El treball de recerca dins el currículum del Batxillerat.
Fonts:
* Decret 82/1996, de 5 de març, ordenació dels ensenyaments
de batxillerat
(DOGC 2181, 13 març 1996)
* Ordre de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l'organització
i avaluació
dels ensenyaments de batxillerat
(DOGC 2716, 2 setembre 1998)
i el Full de disposcicions de cada principi de curs.
Núm. 775,
any XVII, juny 1999 (Normativa del curs 1999-2000) [en
.pdf]
Organització del treball de recerca
Marc general:
Calendari i horaris.
Espais disponibles.
Règim d’accés als recursos del centre
i dels departaments.
Ús de recursos aliens al centre.
Característiques generals dels treballs:
Criteris generals —forma, estructura, extensió—
dels treballs.
Sistema d’elecció dels treballs.
Criteris per al seguiment i orientació
dels treballs.
Condicions de la presentació escrita i
oral dels treballs.
Avaluació:
Qui hi intervé.
Criteris d’avaluació.
Calendari d’avaluació.
La coordinació pedagògica és responsable de:
Establir, d’una manera consensuada amb el professorat
del centre i els departaments didàctics, el marc general,
les característiques i els criteris d’avaluació dels treballs
de recerca.
Informar els alumnes de les finalitats, les característiques
i el calendari de realització dels treballs de recerca.
Organitzar l’elecció i assignació
de treballs de recerca, tant per part dels alumnes com per part del professorat
que haurà de tutorar-los i avaluar-los.
Organitzar els processos de seguiment i avaluació
d’aquests treballs.
Decidir el nombre màxim de treballs que
podrien assignar-se a cada professor.
Establir els mecanismes perquè els professors-tutors
es coordinin entre ells i amb el coordinador pedagògic.
Definir les condicions d’ús dels recursos
del centre.
Els departaments didàctics són responsables de:
Concretar el tipus i les característiques
dels treballs que es poden tutorar des de cada departament.
Facilitar la tria de treballs per part dels alumnes,
tot orientant-los sobre els objectius que poden assolir, el tipus de recerca
que hauran de realitzar, les hipòtesis més pertinents, etc.
Escollir i nomenar els professors que hagin de
fer el seguiment i avaluació dels treballs.
Establir els criteris generals i específics
de seguiment.
Acordar els espais, mitjans i recursos disponibles
per realitzar els treballs i oferir-los a l’alumnat.
La tasca dels professors encarregats d’orientar i assessorar els alumnes
en la realització del treball de recerca consisteix a:
Explicar les característiques i finalitats
del treball de recerca als seus tutorats, com també els objectius
i els criteris d’avaluació.
Ajudar l’alumnat a concretar el tema del seu treball,
els objectius a què aspira, la metodologia a emprar, l’aplicació
d’estratègies, etc., i vetllar per la coherència entre el
currículum cursat per l’alumnat i el treball de recerca que ha escollit.
Procurar que la recerca sigui àmplia pel
que fa als continguts.
Facilitar, per mitjà de trobades periòdiques,
l’accés de l’alumnat a l’assessorament i l’orientació.
Durant la recerca, orientar l’alumnat sobre l’adequació
de la metodologia emprada, els resultats parcials assolits, els recursos
utilitzats..., en relació amb els objectius del treball.
Estimular les iniciatives de l’alumnat i el desenvolupament
de la seva autonomia, fent-lo conscient, alhora, de les seves possibilitats
i límits.
Supervisar el compliment del calendari de realització
del treball.
L’orientació inicial a l’alumnat sobre el treball de recerca ha d’incloure informació sobre els criteris, el calendari i els instruments establerts per a l’avaluació del treball.
Pel que fa al seguiment del desenvolupament del treball, el professor-tutor
tindrà en compte:
Els procediments de recerca de la informació
utilitzats per l’alumnat, la seva tipologia i la seva idoneïtat amb
el que es pretén; si les fonts són adequades i suficients,
la seva diversitat i selecció, els recursos emprats per a la recerca,
el camí seguit per arribar-hi, el tractament de la informació.
La creativitat, la capacitat de variar, canviar
i aplicar recursos alternatius. També la capacitat
d’analitzar les dificultats i els entrebancs específics que
poden aparèixer en el procés (desenvolupament del treball),
i la capacitat de copsar i integrar els resultats que no s’esperen durant
el seu desenvolupament.
L’ús adequat i correcte dels recursos de
la tecnologia de la informació.
La realització de les diverses fases (i
apartats prèviament acotats) del treball dins dels terminis establerts.
Etcètera.
Cal fer, durant el seguiment, una avaluació formativa, que implica
la recollida, per part del professor-tutor, de dades sobre l’actuació
de l'alumnat durant el procés de recerca i de realització
del treball, i la valoració d’aquestes, amb la consegüent informació
a l’alumnat. És important la comunicació entre el tutor i
l’alumne, per tal que aquest pugui, si cal, reconduir la recerca o adequar
els procediments utilitzats.
Presentació del treball i avaluació final.
En aquesta fase, fóra bo que, a més del professor-tutor,
hi participessin altres professors, designats pels departaments didàctics.
Per a l’avaluació final del treball, caldrà tenir en
compte no solament la presentació oral i escrita del treball (és
a dir, el resultat o producte final), sinó també el seu desenvolupament;
és a dir, l’avaluació feta durant el procés de realització.
En l’avaluació es consideraran criteris comuns que fan referència
a capacitats generals, com per exemple:
Estructuració adequada del treball escrit
(introducció, descripció del treball dut a terme, resultats,
discussió, conclusions, bibliografia i altres recursos, annexos).
Ús adequat dels recursos gràfics. Bona presentació
dels materials.
Presentació oral: claredat, rellevància
i organització del contingut; ús adequat i efectiu de la
veu i la gestualitat i d’altres recursos (visuals, audiovisuals, tecnològics...).
Ús adequat de la llengua, tant escrita
com oral. Adequació del llenguatge i el vocabulari al tema estudiat.
Capacitat de síntesi.
Valoració crítica del propi treball.
Esforç, responsabilitat i constància
en la realització de les tasques proposades i planificades.
Capacitat d’organitzar la feina, planificació
adequada a la recerca, creativitat, iniciativa, grau
d’autonomia en el desenvolupament del treball. Capacitat per resoldre
els problemes presentats.
Idoneïtat de les fonts d’informació
i capacitat d’extreure’n dades significatives per al desenvolupament del
treball.
A més d’aquestes capacitats generals, cal avaluar certes capacitats
específiques, pròpies de cada tipus de treball. En aquest
sentit, els departaments responsables de les distintes matèries
proposaran els criteris d’avaluació específics.
- El Batxillerat. Currículums i materials
de suport (programació oficial, 3 llibres verds + 1 CD)
Servei d'Ordenació Curricular del Departament d'Ensenyament, juny
1999.
- Curs sobre el Treball de recerca al Batxillerat.
Organització general del centre. Exemplificacions
(diferents exemples d'organització de centre: IES Vallès
(Sabadell), IES Castellar del Vallès,
i IES Jaume Almera (Vilassar de Dalt))
Quadern i apunts del curset impartit a l'IES Francesc Macià de Cornellà
de Llobregat
a primers de juliol del 1999.
- Eusebi Coromina, Xavier Casacuberta i Dolors Quintana
El
treball de recerca. Procés d'elaboració, memòria escrita,
exposició oral i recursos
i el quadern complementari Quadern de seguiment i avaluació
Vic, abril 2000
-llibre o quadern de l'Editorial
Santillana de pròxima aparició
(per ara es pot trobar a l'adreça http://www.indexnet.santillana.es/rcs/_archivos/Recursos/general/treball.pdf
Són 52 pàgines imprimibles d'informació eficaç,
tot i que no han "filtrat" tots els disbarats lingüístics;
enlloc no consta l'autor o autors, tot i que hi ha algunes dates en els
terminis, relatives al 1997 )
* Per consultar exemples d'organització
de diferents centres, hom pot consultar la web
de la
Subdirecció General de Formació Permanent http://www.xtec.es/sgfp/secundar/recerca.htm
Exemples de Treball que es poden trobar a la xarxa Internet:Tornar a la pàgina principalhttp://www.geocities.com/eclaret/gotic.html
La vida quotidiana a la Manresa del segle XIV. Web del treball de recerca de l'Enric Claret i l'Anna Méndez, basada en la vida quotidiana de les persones que van viure a Manresa durant el període d'esplendor de les ciutats; l'època del gòtic.http://personal.redestb.es/nanosegon/recerca/recerca.htm
Cerca d'informació a la Xarxa : Introducció sobre Internet i les seues característiques per dur a terme una cerca. Treball de recerca d'Ivan Garcia, Nanosegon. Escola Joan XXIII de l'Hospitalet de Llobregat.http://www.usuarios.intercom.es/netswalk
Treball de Recerca de Jordi Corominas - Treball de Recerca de Jordi Corominas, Girona Weather. Muntatge informàtic per tal de compartir dades via Internet. En aquesta pàgina web es poden descarregar tots els programes necessaris per poder portar a terme el que està explicat en la memòria.