2. L'Scratch, programació per blocs a l'abast de tothom

lloc: Odissea
Curs: Aprenent a programar: Scratch orientat a la robòtica - Macrokudi 8 - Versió 23-24 (2n Torn)
Llibre: 2. L'Scratch, programació per blocs a l'abast de tothom
Imprès per: Enric Álvarez Nebot
Data: diumenge, 10 de març 2024, 00:13

1. Scratch: l'entorn de programació.


Categories de blocs


Els blocs estan organitzats segons la seva funcionalitat, de manera que els de la mateixa categoria comparteixen color.

En prémer sobre el nom de cadascuna de les categories s'obre un desplegable on apareixen tots els blocs de la secció. 


detall interfície Scratch: blocs moviment


Al final dels blocs trobem el símbol Definició de l'Scratch: imatge d'extensions. que ens permet vincular i afegir-ne extensions.


Dins dels blocs habituals trobem:


Moviment:

Els diferents personatges d'Scratch poden moure's, i en aquesta categoria trobem tots els blocs que ho permeten, ja sigui de manera directa, lliscant, rotant o a través de coordenades.

detall interfície Scratch: blocs moviment


Aspecte:

Aquests blocs de programació tenen poca relació amb la robòtica educativa, atès que van molt vinculats a l'aspecte dels personatges de l'Scratch.


detall interfície Scratch: blocs d'aspecte


So:

Els blocs estan relacionats amb la reproducció de diversos sons, enfocats als efectes sonors i la generació d'històries, així com a la gestió de la intensitat (volum) del mateix.

detall interfície Scratch: So


Esdeveniment:

Conté els blocs de programació per a començar a executar els nostres programes, en funció de diferents característiques (fer clic al personatge, clicar un polsador –tecla–, clicar la bandera,...).

Detall interfície de l'Scratch: Esdeveniments


Control: 

Inclouen els blocs de repetició (bucles), que permeten integrar altres blocs, i els blocs condicionals, que permeten que s'executi el codi en funció d'esdeveniments.

Detall interfície de l'Scratch: blocs de control


Sensors:

Els sensors (dispositius que capten magnituds físiques) són part bàsica dels robots educatius, i a l'Scratch en podem trobar alguns blocs que poden actuar de manera similar. Així doncs, podem simular sensors com els d'ultrasons, color, so o polsadors.


Detall interfície de l'Scratch: blocs de sensors


Operadors:

Els blocs d'operadors executen el flux bàsic d'un programa. Conté blocs d'operacions, comparacions i booleans.

Detall interfície de l'Scratch: Blocs d'operadors


Variables:

Conté els blocs de programació per crear i administrar variables. Una variable és com una "capseta" que ens permet emmagatzemar una dada, com per exemple, un número o un text.

Detall interfície de l'Scratch: blocs de variables


Els meus blocs: 

L'Scratch dona la possibilitat de crear blocs propis combinant-ne d'altres, fet que permet utilitzar de manera recurrent estructures més complexes amb un sol bloc.

Detall interfície de l'Scratch: Els meus blocs


Extensions: 

A les extensions podem afegir i gestionar extensions de blocs per controlar altres dispositius, com per exemple, eines per a fer música, eines per dibuixar o plaques i robots ja existents i compatibles amb l'entorn.


Detall interfície de l'Scratch: Extensions


En prémer sobre un dels complements, com per exemple, el llapis, apareixen els blocs de programació a l'editor de Scratch.


Detall interfície de l'Scratch: Extensions, exemple del bloc llapis


2. Tipus i formes de blocs


Blocs d'inici: els primers esdeveniments


Són blocs que estan dissenyats per iniciar un programa o per controlar el flux d'aquest.

Els blocs que posen en marxa els programes tenen forma rectangular, amb una corba a la part superior esquerra i una pestanya en la seva part inferior (un bony), de manera que només accepten blocs que puguin encaixar sota d'ells.

exemples de blocs d'inici amb Scratch


Blocs contenidors: esdeveniments i lògica del programa


Els blocs que controlen el flux d’un programa, com els bucles o condicionals, tenen una incisió a la part superior i un bony a la part inferior de manera que encaixen a dins d’un altre bloc.  També dues pestanyes a la part interior per encaixar blocs dins seu.


exemples de blocs d'esdeveniments amb Scratch


Blocs pila: instruccions


Els blocs pila són els blocs que realitzen les ordres principals. Estan dissenyats amb una incisió a la part superior i un bony a la part inferior per tal de col·locar blocs per sobre i per sota d'ells.

Blocs pila a l'Scratch


Blocs etiquetes: booleans i report


Dins dels blocs etiquetes trobem dos tipus de blocs, els blocs hexagonals i els arrodonits. 

Els blocs hexagonals contenen valors lògics i/o expressions lògiques, també anomenades booleanes. Aquestes expressions i valors es caracteritzen perquè només poden tenir dos valors, cert o fals.  

Per exemple: els blocs de comparació comparen dues variables del mateix tipus, si la comparació és certa el resultat serà verdader. En cas contrari serà fals.

Operador lògic “i” combina dues condicions. Perquè el resultat sigui vertader, les dues condicions també han de ser verdaderes.

L’operador lògic “o” també permet combinar dues condicions. Però, perquè el resultat sigui cert, només és necessari que una de les dues condicions sigui verdadera. 

Blocs booleans amb Scratch


Els blocs arrodonits, també anomenats reports, contenen dades numèriques i/o cadenes de text. 

Blocs report amb Scratch