Pàgina adaptada del curs de Francesc Busquets i Francesc Llinares Informàtica i educació musicalhttp://jasper.xtec.es:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td113/index.htm |
|||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||
Instal·lació del programa Audacity ( si ja està instal·lat sols cal llegir-ho) | |||||||
La pàgina principal del projecte és http://audacity.sourceforge.net/ A la pàgina http://www.xtec.es/fie/eines hi trobareu la darrera versió del programa, en una distribució especial que inclou la traducció al català i les llibreries necessàries per treballar amb fitxers MP3 i filtres VST. També hi ha un instal·lador del programa al CD-ROM de materials de formació, però correspon a una versió anterior que presenta alguns problemes d'estabilitat. Descarregueu l'instal·lador de la pàgina indicada, executeu-lo i seguiu les indicacions que apareixeran a la pantalla. Quan arribeu al final del procés tindreu una icona del programa a l'escriptori i una altra al menú inici. | |||||||
Introducció al funcionament de l'Audacity | |||||||
L'Audacity és un editor de so digital multipistes. En posar-lo en marxa observarem tres barres d'eines i una barra d'estat:
Si deixeu el cursor damunt de cada un dels botons i controls us apareixerà una etiqueta amb una breu descripció de la seva funció. L'audacity treballa amb pistes, que es representen en forma de finestres horitzontals que es van col·locant una damunt de l'altra. Per crear una pista hem de fer un enregistrament. | |||||||
Realització d'un enregistrament amb el micròfon | |||||||
Abans de començar a enregistrar convé establir les característiques de les dades que volem obtenir: Com que farem servir un micròfon només necessitarem un canal (a no ser que tingueu un sistema estereofònic de dos micròfons), i per a enregistrar veu humana en tindrem prou amb una resolució de 22 KHz:
És probable hagi quedat un fragment de silenci davant i darrera de l'enregistrament. Intentarem esborrar-los, fent que les dades quedin ajustades al fragment de la lectura:
| |||||||
L'Audacity i els fitxers | |||||||
L'Audacity fa servir un format propi per a desar els fitxers, que només ell entén. Aquest format és útil per a desar projectes complexos, amb múltiples pistes, i amb els que volguem treballar al llarg de més d'una sessió. Si volem escoltar o fer servir amb altres programes els sons creats amb l'Audacity caldrà exportar-los. Hi ha tres opcions, que es troben al menú Fitxers: exportar a WAV sense comprimir, exportar a MP3 o exportar a Ogg - Vorbis. Recordeu que els formats comprimits sacrifiquen una mica de qualitat per a obtenir unes mides de fitxer acceptables. Per aquesta raó l'exportació a MP3 o a Ogg ha de ser sempre el darrer pas en l'edició d'un projecte. Cada vegada que importem i exportem un fitxer de so comprimit perdem una mica de qualitat. Els formats comprimits (MP3 i Ogg) tenen la possibilitat d'incorporar unes etiquetes anomenades ID3 tags, que identifiquen algunes propietats de l'enregistrament: títol, autor/a, intèrpret, any d'enregistrament, etc. També hi ha la possibilitat d'importar fitxers de diversos formats, des del menú Projecte - Importa àudio. Ara provarem a desar el so que hem enregistrat, en format estàndard i en format comprimit:
Aquest enregistrament no el desarem en format aup (projecte audacity), ja que té només una pista i no el volem modificar més. Per acabar, obriu l'explorador del Windows i busqueu la carpeta on heu
desat els tres fitxers. Compareu les mides de cada un d'ells: veureu com
el format WAV, que és l'únic no comprimit, ocupa molt més espai que els
altres dos. Si proveu a escoltar-los amb el Media Player Classic
veureu que la qualitat és molt similar. Cal tenir en compte tal com s'ha vist en parlar dels formats d'àudio digital que les dades dels fitxers WAV no han de ser forçosament en format PCM sense comprimir. El Windows té un sistema d'administració dels còdecs anomenat ACM (Audio Compression Manager) que permet crear fitxers WAV comprimits. Aquest tipus de fitxers resulten molt pràctics per a programes que únicament reconeixen el so digital si el fitxer porta l'extensió WAV.
| |||||||
Actualitzat
el gener del 2006 Enric Brasó 1990-2005 |
||