FORMACIÓ DE PERSONES ADULTES IMMIGRANTS A SANT CELONI

Breu història de la formació d’immigrants a l’Escola d’adults de Sant Celoni

El CFA “Baix Montseny” va començar a impartir classes a immigrants el curs 1990-91. Es va començar amb un grup d’ alfabetització al qual assistien senegambians i algun marroquí. Actualment, l’oferta adreçada a estrangers que ofereix el centre és de:

- 1 grup de Formació instrumental adreçat a dones en horari de tarda
- 2 grups de Formació instrumental en horari de vespre
- 1 grup de Català oral
- 1 grup de Castellà oral
- 1 grup de Castellà elemental
- 1 grup d’Iniciació al lèxic de la conducció

Adaptació del centre al nou tipus d’alumne immigrant

Per poder atendre aquesta diversitat l’escola s’ha hagut d’adaptar a aquest nou tipus d’alumnat. Aquesta adaptació s’ha produït a diferents nivells:

Adaptació al nivell d’estudis: en un principi els alumnes immigrants que teníem mostraven un nivell d’estudis molt baix i assistien a grups de formació instrumental (alfabetització, neolectors o certificat). Actualment s’ha hagut de diversificar l’oferta, ja que molts d’aquests alumnes estan ben preparats acadèmicament i estan interessats, sobretot, en cursos per a l’aprenentatge de la llengua.

Adaptació de la metodologia: en els cursos de formació instrumental la metodologia utilitzada és la del treball individualitzat amb grups reduïts que apleguen gent de diferents nivells. En els cursos d’iniciació a la llengua es treballen diferents centres d’interès amb suport visual d’imatges i un cop presentat el vocabulari se simulen converses de la vida quotidiana que hi estan relacionades. En cada sessió es van repassant paraules i diàlegs treballats des de l’inici del curs.

Adaptació de l’horari: s’ha traduït en la impartició de classes per a grups bàsicament de dones a primera hora de la tarda, quan els nens estan escolaritzats, i per a grups bàsicament d’homes en horari de vespre, a partir de les 20h.

Adaptació als recursos econòmics: els cursos adreçats a l’aprenentatge de la llengua tenen una quota molt reduïda, de manera que es pugui garantir l’accés de tothom al servei.

Problemes derivats del tractament d’aquest col·lectiu

Manca de material: aquest és un problema que afecta l’ensenyament d’adults en general. Sovint s’ha d’utilitzar el mateix material que per a la gent autòctona i ni el nivell de vocabulari, ni els temes,… són els més encertats. Existeix un reduït nombre de publicacions de petites editorials i d’associacions relacionades amb el col·lectiu immigrant com GRAMC o Cáritas.

Necessitat de resposta/solució immediates: la capacitació lingüística és una de les necessitats més bàsiques de l’immigrant, perquè afecta tots els nivells de la seva vida en la comunitat, per tant no es pot demorar.

Problemes administratius: aquests vénen generats per la contínua incorporació d’alumnes al llarg del curs i per la manca, en alguns casos, de la formalització de la matrícula que impedeix un bon control de la quantitat d’alumnes del grup.

Irregularitat dels alumnes: a més de la repercussió que té per al propi alumne, impedeix una bona planificació de les classes i suposa la preparació d’ una feina que sovint no s’aprofita.

Diversitat de nivells en el grup: aquest problema se soluciona amb la diversificació de cursos, el treball individualitzat i una metodologia i un material específic que faci possible la seva aplicació a diferents nivells.

Ubicació de l’alumne: quan l’alumne arriba per primera vegada al centre costa decidir quin és el curs més adequat a les seves necessitats. A tal efecte hem elaborat una fitxa per a estrangers amb informació de tipus personal, temps de residència, nivell acadèmic i coneixement de llengües per valorar, junt amb una petita entrevista, quin és el curs més adequat al seu nivell i als seus interessos.

L’Escola d’adults com a pont entre el municipi i el col·lectiu d’ immigrants

L’escola d’adults presenta actualment un percentatge de prop del 30% d’alumnes immigrants de més de 20 nacionalitats diferents. S’ha convertit en un dels serveis del municipi amb més usuaris d’ aquest col·lectiu i es coordina amb d’altres serveis per tal d’oferir una millor atenció a aquestes persones.

Valoració de l’equip de mestres

A part dels resultats pedagògics aconseguits i el que això comporta a nivell social, l’escola s’ha convertit en un espai de trobada entre el col·lectiu immigrant i d’aquest amb la resta de la comunitat. És un lloc on es troben ben acceptats i que poden utilitzar com a empenta cap a la participació en la vida cultural del municipi. L’escola també els ofereix la possibilitat de participar en activitats extraescolars que determinats grups valoren molt positivament.

A vegades desanima la falta d’assistència i de participació en general, però creiem que per valorar aquest aspecte ho hem de fer des de la seva mentalitat i les seves prioritats.

Ana Navarrete, mestra del Centre de Formació d’Adults “Baix Montseny”, de l’Ajuntament de Sant Celoni

Tornar a la pàgina principal