ALUMNES DE NOVA INCORPORACIÓ AL SISTEMA EDUCATIU (NISE)

0.Presentació

Aquesta exposició pretén facilitar una primera incorporació dels alumnes nouvinguts als centres educatius i està estructurada en tres eixos:
L’alumne
La família
El centre

De cada un en farem petites pinzellades.

1.L’alumne

Els alumnes de nova incorporació al Sistema Educatiu (NISE), terme que en aquests moments s’utilitza per denominar tots aquells alumnes que arriben d’altres països i per tant s’incorporen per primera vegada al nostre sistema educatiu. La diversitat d’aquests alumnes és molt gran. Hi ha alguns aspectes que ens poden facilitar la tasca a l’hora de conèixer millor l’alumne, per tal poder planificar millor el seu procés d’integració i d’aprenentatge:

procedència,

trets lingüístics, zona rural/urbana,... que ens puguin ajudar a fer-li una millor acollida i que ell faci una millor adaptació al nou entorn. Cal partir tant com puguem de tot allò que ell o la seva família ens diguin, per no caure en estereotips o prejudicis i evitar entrar a fer judicis de valor. Procurar no generalitzar en la procedència (Sudamericans...)

escolarització i nivell de competències

escolaritzats o no
ben o irregularment escolaritzats
model d’escola (Marroc, països de l’est, Xina,...)

edat
educació infantil
cicle inicial
ESO
Batxillerat
trets de la personalitat
individualitats de cada noi/noia: timidesa, agressivitat, ....

2.La família

Cal tenir en compte aspectes importants de la situació familiar que poden afectar i molt en el rendiment i actuació de l’alumne:

Situació econòmica
Situació laboral
Desconeixement de l’entorn
Desconeixement de la llengua i costums
Desconeixement del Sistema Educatiu
Situació de reagrupament
Dol migratori

3.El centre

Davant l’arribada d’alumnes NISE al centres es produeixen un seguit de situacions:

Dificultats de comunicació
Poca utilització dels recursos existents (mediadors, traductors,...)
Dificultats per acollir les famílies
Necessitat d’una reorganització de l’atenció a la diversitat
Poc aprofitament de recursos del propi centre.
Angoixa del professorat
Necessitat d’adaptació a la nova realitat social
Recel i desconfiança al desconegut


4.Propostes de treball

Acolliment
Elaboració i posada en funcionament d’un Pla d’Acollida de Centre
Planificació de l’escolarització de l’alumne
Organització del reforç
Plans de Treball Individualitzat o Programació
Figura del Referent de Centre
Replantejament de l’organització del centre


Marisa Alonso i Josep Sala, programa d’Educació Compensatòria del Vallès Oriental

 

Tornar a la pàgina principal