PROJECTE
MOSAIC.
UN PROJECTE PER A LA ATENCIÓ DE TOT L ALUMNAT DE L IES VIL·LA
ROMANA DE LA GARRIGA
VALORACIÓ
DEL PLA D ACOLLIDA PER ALUMNAT NOUVINGUT DINS DEL PROJECTE MOSAIC
El Projecte
Mosaic aglutina el treball i les actuacions que el professorat del
centre i els diferents agents educatius que hi col·laboren han dissenyat
per tal d oferir una resposta educativa per tot
l alumnat que acull.
Les expectatives d èxit educatiu per a l atenció a
la diversitat, han estat la motivació que ha permès que durant
aquests anys el projecte s hagi nodrit d actuacions diverses, modificacions,
valoracions i en definitiva que sigui un projecte viu.
Projecte
Mosaic
Durant els
primers cursos d aplicació de la LOGSE a l institut Vil·la
Romana, al igual que a la majoria de centres educatius, es treballà en
la recerca d estratègies valides per a l atenció a
la diversitat dels seus alumnes.
Inicialment
preocupaven qüestions com la dinàmica i gestió del grup classe,
les funcions del tutor, el traspàs d informació entre el
professorat.
És important destacar que el centre va apostar des de linici per
la necessitat d estructurar-se en equips docents i per la potenciació
de les tutories com a elements clau per a la atenció a tot l alumnat.
També sapostà per una organització de l atenció
a la diversitat a partir de situacions normalitzadores per lalumnat sorgint
així la necessitat dadaptar el currículum i l avaluació
de l alumnat amb necessitats educatives específiques des de cada
una de las àrees.
A partir daquí van néixer una sèrie de activitats
i experiències que intenten aconseguir una millor atenció dels
alumnes.
La valoració
progressiva daquestes experiències ha suposat una avaluació
continua a partir de la qual sha decidit acabar amb aquelles experiències
que no s han mostrat útils i donar continuïtat a les que es
valoraven eficaces, modificant-les i/o millorant-les segons sha considerat
oportú. Mica en mica s ha anat consolidant una dinàmica
pròpia de l institut i que actualment configura la seva manera
de treballar.
Aquesta dinàmica de centre ha anat creant un clima favorable que ha permès
la prevenció de conflictes i un alt grau d acreditació de
la ESO.
Un dels recursos creats a l institut va ser el Pla d Acollida d
alumnes immigrants.
Aquest Pla d Acollida es va elaborar durant dos cursos acadèmics
amb la col·laboració del programa de educació compensatòria
i la implicació de tot el professorat.
Encara que el centre no ha tingut ni té un alt percentatge d alumnes
immigrants, sí que hi havia un alt grau de sensibilitat cap a la nova
configuració de lalumnat.
El curs 97-98 es plantejà la necessitat de dissenyar actuacions que facilitessin
l acollida d aquests alumnes tant a nivell afectiu com a nivell
curricular. Es va crear una petita comissió que va elaborar propostes
de treball sobre dos aspectes fonamentals:
En làmbit
general i organitzatiu.
En el àmbit curricular.
Descripció
del Pla d Acollida.
El centre
va establir el següent circuit organitzatiu:
Es realitza una entrevista inicial d acollida i presentació
Es fa una primera avaluació inicial ( Psicopedagoga)
Els alumnes s escolaritzen segons la seva edat cronològica.
S organitzen de 3 a 5 hores de atenció individual per tal d
accelerar laprenentatge de la llengua catalana (Llengua vehicular i de
aprenentatge a Catalunya)
Per a aquells alumnes que no coneixen cap de les altres llengües que s
imparteixen en el centre, durant el primer curs es prioritza l aprenentatge
de la llengua catalana eliminant transitòriament les altres llengües.
Cada àrea disposa de material adaptat que ha anat recopilant de diversos
fonts: producció pròpia, publicacions, material facilitat per
diferents programes, etc.
Anàlisis i valoració del Pla d acollida
A finals
del curs 2000-2001, la coordinació pedagògica i la professora
del programa de educació Compensatòria varen considerar la possibilitat
d analitzar i valorar el Pla de acollida per a alumnat nouvingut que el
centre tenia elaborat. Aquest acord es va incorporar al Pla anual de centre
per al curs 2001-2002.
Per tal de dur a terme aquesta valoració la professora del programa de
compensatòria com a agent extern al centre, va realitzar entrevistes
a uns 10 professors, un 25% aproximadament de la plantilla del professorat.
També va entrevistar a la coordinadora pedagògica, la administrativa
del centre i a l Educador Social del municipi.
Les entrevistes realitzades a la Coordinadora pedagògica i al professorat
seguien un guió prèviament establert, i estaven estructurades
en blocs de preguntes: en un primer bloc es volia conèixer lexperiència
docent, els alumnes nouvinguts atesos i la formació rebuda. Un segon
bloc feia referència al grau de coneixement de l entorn de l alumne
i la importància de la vinculació afectiva.
L entrevista a la coordinació pedagògica pretenia obtenir
informació sobre el centre escolar, identificar les dificultats i intervencions
que es realitzen en el procés d acollida.
També es va analitzar la trajectòria acadèmica dels alumnes
nouvinguts que s havien incorporat al centre des de l inici de l
implantació de l educació secundaria obligatòria.
El seguiment personal i acadèmic d aquells alumnes que el programa
de Compensatòria atén va facilitar l observació participant
de la vida del centre. Així com el coneixement d activitats relacionades
amb leducació intercultural que es realitza a l institut.
Finalitzat l estudi, els aspectes positius observats són diversos.
Un saber treballar en equip, el bon clima de convivència i la complicitat
en les relacions interpersonals són els factors d èxit més
destacables.
El circuit organizatiu establert en el Pla d Acollida facilita lorganizació
de l entrada dels alumnes al centre; la recollida de dades familiars i
escolars, lavaluació inicial, la planificació de les necessitats
dajut específic.
La figura del referent de centre, responsable de las actuacions que es realitzen
en el circuit organizatiu, facilita lefectivitat del P:A. (Pla de acollida).
L organització que ha potenciat el projecte Mosaic: la acció
tutorial, els espais de relació i coordinació entre el professorat
ha afavorit l adaptació i l interrelació entre el grup -
classe i el professorat. També ha facilitat la detecció de necessitats
i les possibles solucions.
Un altre
aspecte positiu és la creació dun fons de material curricular
que gestiona cada Departament. Aquest fons consta de materials realitzats pel
Programa d Educació Compensatòria, una selecció de
quaderns editats per diferents editorials i unitats didàctics realitzades
per el professorat dels diferents Departaments.
El professorat realitza adaptacions curriculars en funció del nivell
de competència de l alumnat. L avaluació sempre es
realitza en funció dels objectius plantejats a treballar.
L
acreditació de l etapa mostra que els objectius marcats es treballen
de forma efectiva, com es pot comprovar en l historial acadèmic
dels alumnes.
Del total d alumnes que des de l inici de lESO han passat
pel centre, tots menys un han obtingut el Graduat en Secundaria Obligatòria.
La majoria dels alumnes han continuat el seu itinerari acadèmic a l
acabar lESO evidenciant que l orientació realitzada ha estat
positiva:
1 alumna està finalitzant un Cicle Formatiu de Grau Superior d
intervenció socio- comunitària, 4 han finalitzat un Cicle Formatiu
de Grau Mitjà, i actualment nhi ha 11 cursant el Batxillerat. La
resta està incorporat amb èxit al món laboral.
Propostes
de millora
Millorar
de la difusió del Pla d acollida a tot el professorat nou i a aquells
agents educatius que treballen en col·laboració amb lIES.
Assegurar que la informació de la primera avaluació realitzada
a l alumne/a arriba a tot l equipo docent.
Potenciar la coordinació del professorat que realitza les atencions individuals.
Millorar la seqüenciació dels objectius d aprenentatge de
les diferents àrees.
Sistematitzar l acollida a les famílies durant el primer any.
Donar a conèixer el Pla dAcollida al AMPA. ( Associació
de mares i pares d alumnes) i implicar-los en el procés.
Facilitar la difusió de les activitats relacionades amb l educació
intercultural que es realitzen a lIES.
Elaborar un Pla d Acollida per a tota la comunitat educativa que incorpori
el Pla d Acollida de alumnes immigrants.
L estudi realitzat pretenia recollir els aspectes vàlids i aportar
propostes de millora.
Com s ha descrit anteriorment són molts els aspectes positius valorats
que ens animen a continuar en la línia de treball desenvolupada en el
Projecte Mosaic.
El Pla d acollida té sentit dins dun projecte de centre.
Les mesures organizatives i el paper del professorat han estat claus per poder
oferir respostes educatives a tot el alumnat.
Marisa
Alonso. Programa dEducació Compensatòria del Vallès
Oriental
Eulàlia Paredes. Psicopedagoga
TORNAR A
LA PÀGINA PRINCIPAL