PROJECTE MOSAIC.

UN PROJECTE PER A LA ATENCIÓ DE TOT L’ ALUMNAT DE L’ IES VIL·LA ROMANA DE LA GARRIGA

VALORACIÓ DEL PLA D’ ACOLLIDA PER ALUMNAT NOUVINGUT DINS DEL PROJECTE MOSAIC

El Projecte “Mosaic” aglutina el treball i les actuacions que el professorat del centre i els diferents agents educatius que hi col·laboren han dissenyat per tal d’ oferir una resposta educativa per tot
l’ alumnat que acull.
Les expectatives d’ èxit educatiu per a l’ atenció a la diversitat, han estat la motivació que ha permès que durant aquests anys el projecte s’ hagi nodrit d’ actuacions diverses, modificacions, valoracions i en definitiva que sigui un projecte viu.

Projecte “Mosaic”

Durant els primers cursos d’ aplicació de la LOGSE a l’ institut Vil·la Romana, al igual que a la majoria de centres educatius, es treballà en la recerca d’ estratègies valides per a l’ atenció a la diversitat dels seus alumnes.

Inicialment preocupaven qüestions com la dinàmica i gestió del grup classe, les funcions del tutor, el traspàs d’ informació entre el professorat.
És important destacar que el centre va apostar des de l‘inici per la necessitat d’ estructurar-se en equips docents i per la potenciació de les tutories com a elements clau per a la atenció a tot l’ alumnat.
També s’apostà per una organització de l’ atenció a la diversitat a partir de situacions normalitzadores per l’alumnat sorgint així la necessitat d’adaptar el currículum i l’ avaluació de l’ alumnat amb necessitats educatives específiques des de cada una de las àrees.
A partir d’aquí van néixer una sèrie de activitats i experiències que intenten aconseguir una millor atenció dels alumnes.

La valoració progressiva d’aquestes experiències ha suposat una avaluació continua a partir de la qual s’ha decidit acabar amb aquelles experiències que no s’ han mostrat útils i donar continuïtat a les que es valoraven eficaces, modificant-les i/o millorant-les segons s’ha considerat oportú. Mica en mica s’ ha anat consolidant una dinàmica pròpia de l ‘institut i que actualment configura la seva manera de treballar.
Aquesta dinàmica de centre ha anat creant un clima favorable que ha permès la prevenció de conflictes i un alt grau d’ acreditació de la ESO.


Un dels recursos creats a l ‘institut va ser el Pla d’ Acollida d’ alumnes immigrants.
Aquest Pla d’ Acollida es va elaborar durant dos cursos acadèmics amb la col·laboració del programa de educació compensatòria i la implicació de tot el professorat.
Encara que el centre no ha tingut ni té un alt percentatge d’ alumnes immigrants, sí que hi havia un alt grau de sensibilitat cap a la nova configuració de l’alumnat.
El curs 97-98 es plantejà la necessitat de dissenyar actuacions que facilitessin l’ acollida d’ aquests alumnes tant a nivell afectiu com a nivell curricular. Es va crear una petita comissió que va elaborar propostes de treball sobre dos aspectes fonamentals:

En l’àmbit general i organitzatiu.
En el àmbit curricular.

Descripció del Pla d’ Acollida.

El centre va establir el següent circuit organitzatiu:
Es realitza una entrevista inicial d’ acollida i presentació
Es fa una primera avaluació inicial ( Psicopedagoga)
Els alumnes s’ escolaritzen segons la seva edat cronològica.
S’ organitzen de 3 a 5 hores de atenció individual per tal d’ accelerar l’aprenentatge de la llengua catalana (Llengua vehicular i de aprenentatge a Catalunya)
Per a aquells alumnes que no coneixen cap de les altres llengües que s’ imparteixen en el centre, durant el primer curs es prioritza l’ aprenentatge de la llengua catalana eliminant transitòriament les altres llengües.
Cada àrea disposa de material adaptat que ha anat recopilant de diversos fonts: producció pròpia, publicacions, material facilitat per diferents programes, etc.


Anàlisis i valoració del Pla d’ acollida

A finals del curs 2000-2001, la coordinació pedagògica i la professora del programa de educació Compensatòria varen considerar la possibilitat d’ analitzar i valorar el Pla de acollida per a alumnat nouvingut que el centre tenia elaborat. Aquest acord es va incorporar al Pla anual de centre per al curs 2001-2002.
Per tal de dur a terme aquesta valoració la professora del programa de compensatòria com a agent extern al centre, va realitzar entrevistes a uns 10 professors, un 25% aproximadament de la plantilla del professorat. També va entrevistar a la coordinadora pedagògica, la administrativa del centre i a l’ Educador Social del municipi.
Les entrevistes realitzades a la Coordinadora pedagògica i al professorat seguien un guió prèviament establert, i estaven estructurades en blocs de preguntes: en un primer bloc es volia conèixer l’experiència docent, els alumnes nouvinguts atesos i la formació rebuda. Un segon bloc feia referència al grau de coneixement de l’ entorn de l ‘alumne i la importància de la vinculació afectiva.
L’ entrevista a la coordinació pedagògica pretenia obtenir informació sobre el centre escolar, identificar les dificultats i intervencions que es realitzen en el procés d’ acollida.
També es va analitzar la trajectòria acadèmica dels alumnes nouvinguts que s’ havien incorporat al centre des de l ‘inici de l’ implantació de l’ educació secundaria obligatòria.
El seguiment personal i acadèmic d’ aquells alumnes que el programa de Compensatòria atén va facilitar l’ observació participant de la vida del centre. Així com el coneixement d’ activitats relacionades amb l’educació intercultural que es realitza a l’ institut.
Finalitzat l ‘estudi, els aspectes positius observats són diversos. Un saber treballar en equip, el bon clima de convivència i la complicitat en les relacions interpersonals són els factors d’ èxit més destacables.
El circuit organizatiu establert en el Pla d’ Acollida facilita l’organizació de l’ entrada dels alumnes al centre; la recollida de dades familiars i escolars, l’avaluació inicial, la planificació de les necessitats d’ajut específic.
La figura del referent de centre, responsable de las actuacions que es realitzen en el circuit organizatiu, facilita l’efectivitat del P:A. (Pla de acollida).
L’ organització que ha potenciat el projecte Mosaic: la acció tutorial, els espais de relació i coordinació entre el professorat ha afavorit l’ adaptació i l interrelació entre el grup - classe i el professorat. També ha facilitat la detecció de necessitats i les possibles solucions.

Un altre aspecte positiu és la creació d’un fons de material curricular que gestiona cada Departament. Aquest fons consta de materials realitzats pel Programa d’ Educació Compensatòria, una selecció de quaderns editats per diferents editorials i unitats didàctics realitzades per el professorat dels diferents Departaments.
El professorat realitza adaptacions curriculars en funció del nivell de competència de l’ alumnat. L’ avaluació sempre es realitza en funció dels objectius plantejats a treballar.

L’ acreditació de l’ etapa mostra que els objectius marcats es treballen de forma efectiva, com es pot comprovar en l ‘historial acadèmic dels alumnes.
Del total d’ alumnes que des de l ‘inici de l’ESO han passat pel centre, tots menys un han obtingut el Graduat en Secundaria Obligatòria.
La majoria dels alumnes han continuat el seu itinerari acadèmic a l’ acabar l’ESO evidenciant que l’ orientació realitzada ha estat positiva:
1 alumna està finalitzant un Cicle Formatiu de Grau Superior d’ intervenció socio- comunitària, 4 han finalitzat un Cicle Formatiu de Grau Mitjà, i actualment n’hi ha 11 cursant el Batxillerat. La resta està incorporat amb èxit al món laboral.

Propostes de millora

Millorar de la difusió del Pla d’ acollida a tot el professorat nou i a aquells agents educatius que treballen en col·laboració amb l’IES.
Assegurar que la informació de la primera avaluació realitzada a l ‘alumne/a arriba a tot l’ equipo docent.
Potenciar la coordinació del professorat que realitza les atencions individuals.
Millorar la seqüenciació dels objectius d’ aprenentatge de les diferents àrees.
Sistematitzar l’ acollida a les famílies durant el primer any.
Donar a conèixer el Pla d’Acollida al AMPA. ( Associació de mares i pares d’ alumnes) i implicar-los en el procés.
Facilitar la difusió de les activitats relacionades amb l’ educació intercultural que es realitzen a l’IES.
Elaborar un Pla d’ Acollida per a tota la comunitat educativa que incorpori el Pla d’ Acollida de alumnes immigrants.


L’ estudi realitzat pretenia recollir els aspectes vàlids i aportar propostes de millora.
Com s’ ha descrit anteriorment són molts els aspectes positius valorats que ens animen a continuar en la línia de treball desenvolupada en el “Projecte Mosaic”.
El Pla d’ acollida té sentit dins d’un projecte de centre.
Les mesures organizatives i el paper del professorat han estat claus per poder oferir respostes educatives a tot el alumnat.

Marisa Alonso. Programa d’Educació Compensatòria del Vallès Oriental
Eulàlia Paredes. Psicopedagoga

TORNAR A LA PÀGINA PRINCIPAL