Autores : Chardin I
Va viure sempre a Paris, sense
dificultats materials; la mort se li enduguè una primera esposa i dues filles; va pintar
natures mortes i escenes que fan veure linterior (mai laire lliure) de les
cases de la petita burgesia: potser aquest assumpte li agrada com un mitjà per fixar
la felicitat de la vida familiar a la classe mitja, que a ell se li va estroncar; ja gran,
i malalt de la vista, va fer retrats, i autorretrats, al pastel; va ser respectat a la seva época, molt
admirat pel crític Diderot, i avui es tingut com un dels millors pintors francesos. La seva tècnica ha estat molt valorada: disposa el color en capes
molt gruixudes, barrejant-lo molt poc, treballant amb gran detall tots i cadascun dels
racons del quadre; de prop no es veu res, però de lluny els objectes prenen forma.
El seu estil permet que tota la superfície de la pintura
tingui una gran intensitat, important tant el que hi al davant com el que queda al fons;
tot es troba dins dun temps on les coses no moren, que és el temps del
record, i sempre restaran com les ha posat lartista; el seu objectiu és fixar, per
sempre, un instant de la vida casolana, plàcida i ordenada: un port de pau dins
lagitació de la vida.
Amb una gran originalitat, Chardin pinta un món de
dones, i les tracta bé, expressant sempre la seva dignitat, com a éssers complets i no
tan sols cuineres o mainaderes.
Chardin va pintar bodegons on fa us de la seva tècnica
que dóna un gran realisme, extranyament sense exactitud fotogràfica, als objectes que
pinta.
A Madrid, Meléndez tambè va fer bellísimes natures
mortes, destacant la materialitat dels objectes presentats, amb una força incontestable.
Norman Bryson
(veure més endevant) ha estudiat amb finor la pintura de Chardin. |
Lindividualisme de lépoca permet fer assumptes que
presenten la intimitat familiar, destacant Chardin, encara que aquesta sensibilitat tambè
es present als retrats anglesos, especialment els familiars.

CHARDIN (1771): Autorretrato, pastel, Museo del
Louvre, Paris.Foto: Foliot. En: ENCYCLOPAEDIA UNIVERSALIS (1980), Lám 1, 172/3.
Els artistes sautorretraten molt, com
manifestant la importància que té la seva persona i el seu art, com Chardin o la
Viguée-Lebrun (link). |

CHARDIN (hacia 1742): La Proveedora, grabado por
Lépicié. En CRASKE (1997): Art in Europe, 1700-1830, 154.
|

CHARDIN (1739): La Proveedora, óleo sobre tela,
Paris, Museo del Louvre, Foto Foliot. En: Encyclopaedia Universalis (1980), vol
4, 172-3.
|
A La Proveidora
hi ha una dona, una mena de recadera, que porta les coses a la casa: el pa i una pota de
bé, dins dun farcell blanc. La composició té un centre piramidal que és el cos
de la Proveidora; la llum té un to marronós sobre el que ella contrasta amb el blanc de
la brusa, el blau del davantal i el llistat de la faldilla; ¡què bé lha vista,
fíxa-t com te els malucs caiguts del pes que porta!; encara que ella està dreta, una
mica inclinada a la dreta, el que lenvolta manifesta horitzontalitat (moble); ella
queda il·luminada sobre un fons que sobre a un altre espai, ben clar i de línies
contrastadament verticals, on hi ha una segona dona; el plat de terrissa cuita i les dues
garrafes omplen el primer pla i ajuden a significar la profunditat. |

CHARDIN (1763): El pastel, óleo sobre tela, 47 X
56 cm. Paris, Museo del Louvre. En: SCHNEIDER (1992): Naturaleza Muerta,Munich,
Taschen, 96.Diderot (1713-1784) va ser un
escriptor francés que va dirigir la publicació de la Enciclopèdia; transcric el
seu comentari sobre una natura morta que Chardin va exposar al Saló
daquell any:
Damunt la taula, lartista ha posat un vas antic
de porcel·lana xinesa, dos pans de pessic, una gerra dolives, una cistella de
fruita, dos gots mig plens de vi, una taronja de Sevilla, i un pastís de carn.
Quan miro les pintures daltres artistes, sento
que em calen uns nous ulls; per a mirar les de Chardin només em calen els que la natura
em va donar i usar-los bé.
Si volgués que el meu fill fos pintor, aquesta és la
pintura que compraria. Copia això, li diria, copia-ho una altra vegada.
Però potser la mateixa natura és més fàcil de copiar.
El vas de procel·lana és de porcel·lana de veritat;
aquestes olives estan vertaderametn separades de lull per laigua on suren;
nomès has dagafar aquests pans de pessic i menjar-los, tallar i esprémer la
taronja, beure el got de vi, pelar aquestes fruites i clavar el ganivet al pastís.
Aquest és l´home que enten de veritat
lharmonia de colors i reflexos.
Oh, Chardin! El que tu poses a la teva paleta no són
els colors blanc, vermell o negre, sino la vertadera substància de les coses; són els
mateixos aire i llum els que agafes amb el teu pinzell i poses damunt de la tela.
(Citat a: POINTON:History of Art, A Students Handbook,
London i New York, 1994, pp. 84-85.) |

MELÉNDEZ (sin fecha): Bodegón, óleo sobre tela,
Barcelona, MNAC. En Historia del Arte Salvat (1986), Vol 9, 145.És un pintor espanyol
(1716-80) especialment conegut pels seus bodegons, sense èxit a la seva época però ara
molt valorat.
Pinta amb gran precisió i realisme els seus objectes,
tractant admirablement volum, consistència, llum i color. El mengar, en les seves mans,
és un assumpte molt gran, entroncant amb la serietat bodegonista de Zurbarán o Sánchez
Cotán.
Sorpren la intensitat amb que es mira lassumpte,
donant un caire monumental a les coses que les fa molt importants i que està molt lluny
de la lleugeresa dels temes rococós.
Meléndez no participa de lestil de la seva época
i sembla meditar el sentit del món mitjançant el menjar; la seva atenció té molt a
veure amb la dels bodegonistes cubistes, dels anys 1920, com Juan Gris.
GRIS( 1915): Botella, periódico y compotera, óleo sobre madera, 72,5 X
50 cms, Basilea: Kunstmuseum. En: GAYA (1974). Juan Gris, Barcelona: Polígrafa,
89.
|
|