Al segle XVIII, l'Art més interessant no és el religiós; l'Església ja no
encarrega tantes obres, com abans, i hi ha nous clients, les persones particulars que
volen decorar les seves cases: la ciutat substitueix al palau i al temple com a font de
feina pels artistes. Aquests nous clients voldran col·leccionar Art, per gust i pel
prestigi que dona, en denotar bon gust i fortuna. Els joves rics, especialment a Anglaterra, completaran la seva educació fent un
llarg viatge per Europa, visitant les obres d'Art més famoses, arribant fins Itàlia i Grècia: són els primers turistes i s'enduran als seus
països peçes importans, especialment d'Art Grec.
Es consoliden les acadèmies d'Art, per formar els artistes i dir quines són les millors
obres; donaran molta importància al dibuix.
La condició de la dona guanya
independència en aquesta época respecte de l'home i hi ha algunes que seran artites
apreciades, com la retratista italiana Rosalba Carriera i la francesa Madame Viguée-Le
Brun. |

AVELINE (1732) (sobre La enseña de Gersaint, de
WATTEAU): La enseña de Gersaint, grabado. En:MCCLELLAN (1996): Watteau's Delaer:
Gersaint... 444.
A la figura veiem la botiga del marxant (que és
com anomenem als que es dediquen al comerç d'obres d'Art) Gersaint; hi ha uns clients que
estan mirant diverses peces per triar i comprar-ne alguna: miren les que més els hi
agraden, aquelles que, després, a casa seva, penjaran i es miraran durant molt de temps,
mesos i anys, per, poc a poc, anar assaborint-les i coneixent-les. L'Art no es coneix de
pressa, vol temps i paciència, reclama atenció en el silenci a fi de copsar tots els
secrets que l'artista, potser fins i tot sense saber-ho ell mateix, ha anat posant a la
seva obra. El coneixement de l'Art és comunicatiu, com quan estimem, i els amics no els
fem en un moment sinó en el transcurs del temps, passant junts treballs i alegries.
En aquest quadre hi ha tres nivells:
Primer el carrer, que és la part més
vulgar: hi ha un gos que es treu les puces i uns mossos, amb roba de feina, que fan un
treball pràctic i groller, que demana activitat física i força, estan embalant una
pintura, un retrat de Lluís XIV.
Al segon nivell hi ha la botiga, amb
totes les seves delícies, de les que frueixen uns cavallers i senyores, molt elegants i
refinats: hi ha les obres, separades de la realitat dins dels seus marcs daurats; una dona
està entrant a la botiga, ajudada molt gentilment per un dels cavallers. Els visitants
és mouen delicadament, com si cada gest reflectís la bellesa de les obres o ballessin
una dansa molt difícil. Ells són a un dels estats més elevats de la vida, dedicats a la
contemplació de la Bellesa.
Al fons queda el tercer nivell: una
porta fosca, indicant el misteri que rau dins l'Art i del que les obres només en són una
petita mostra, com sortint del fons d'un gran mar.
Així, passem del primer nivell de la vulgaritat, a
un segon de gran distinció però que és només el preludi del gran misteri que ens
espera a tots, al fons, en tercer terme.
Antoine Watteau estava molt malalt quan va pintar
aquest quadre (en només vuit dies), era tuberculós, i va morir molt poc després: és
com si ens deixés la seva última paraula, manifestant la seva preocupació més fonda.
.
L'Art de la primera meitat deriva del Barroc, amb diferències, és el Rococó; a partir
de, més o menys, 1760 l'Art reacciona contra el gust dominant i sorgeix el
Neoclassicisme, que s'allargarà, tambè aproximadament, fins la década del 1840.
|
|