Neoclásico : Pintura
Els artistes mostren la sensibilitat del
canvi, com David; és el nou gust, vigoròs, baronívol, amb assumptes presos de la
História romana, on la virtut antiga sexpressa pel gest grandiós, que shan
dentendre com referències a la realitat política de lépoca. La burgesia vol
un canvi en el govern i aquest Art és un dels seus mitjans de propaganda, presentant un
estat dànim molt diferent al dels plaers rococós: ara és el moment del deure i de
la lluita, els interessos del grup han de ser més importants que els de lindividu. |

DAVID (1799): La Intervención de las Mujeres Sabinas,
óleo sobre tela, Paris, Museo del Louvre. En:CRASKE (1997): Arte en Europa...,
Oxford-New York, 17.David (1748-1825) és un
exemple clar dartista compromés políticament; pinta contra lAbsolutisme; els
seus assumptes, trets de lAntigüitat, tracten la importància del deure i la seva
tècnica, freda, segura, que dóna més importància al dibuix que al color, és ben
diferent de la rococó. David és el pintor de la Revolució i de Napoleó a qui admiraba;
quan lEmperador va marxar a lexili, ell tambè ho va fer, morint a
Brusel·les.
Les
dones sabines explica un fet dels mítics origens de Roma que David vol referir al seu
temps, és la História com a mestra de la vida: les dones sabines volen aturar la lluita
fratricida dels seus marits romans, enfrontats. Vol la reconciliació, cal acabar la
revolució, en nom de la família. El cos és el vehicle expressiu: el mascul·lí, nu,
expressa el deure i lheroïsme; és bell, serè, fins i tot majestuós; per contra
el de la dona,vestit, manifesta la natura (és a dir, la maternitat), planant damunt la
carnisseria, i tambè el desordre i nerviosisme dels sentiments, faltant-li
lharmonia de lhome. |
La nuesa de lhome expressa una qualitat superior perquè el
vestit fa semblar massa humanes les figures; és un cos irreal on els genitals han estat
amagats però al seu lloc lartista hi ha posat les armes. Té una forma
molt estructurada, i tambè teatral; lofici del pintor és molt suau, eliminant tot
rastre de la pinzellada; els colors es troben com filtrats per un vidre salmó, donant a
la imatge un efecte escultòric. El centre està a les tres figures dels guerrers (Tatius
i Ròmul) entre les que sinterposa Hersília. Tambè al centre (geomètric) hi ha
una dona, vestida de vermell, que creua els braços sobre el front: és la representació
del Terror (letapa més conflictiva de la Revolució, 1793-94) i expressa confusió.
Lescut
atreu la nostra mirada: al bell mig hi ha la Lloba Capitolina, alletant Ròmul i Rem,
establint una relació entre maternitat (les dones) i pàtria (la Mare Pàtria). Hi ha
dues parts: baix, la gent, i dalt a lesquerra hi ha lAntigüitat, representada
en lArquitectura, i a la dreta la natura, que manifesten el cel i la garba de blat.
Així David, amb diferents recursos, manifesta el dualisme de la imatge: deure-pàtria i
família-natura que cal unir.
El
quadre es va exposar, a la seva época, duna forma peculiar: havia que pagar per
veure-l, fent notar que la idea clau era la participació; els qui el visitaven duien unes
ulleres que estaven de moda (impertinents, que no descansen sobre les orelles sino que es
sostenen amb un mànec) per poder mirar els nusos amb discreció. A més, hi havia un
mirall de cos sencer davant del quadre; quan lespectador es mirava veia el quadre al
fons, passant ell a prendre-hi part, com un model més.
(Condensat de: LAJER-BURCHARTH:Davids Sabine
Women: body, gender and republican culture under the directory. Art History, Vol. 14, 3,
Setembre 1991, pp. 397-430.)
Una
comissió dAcadèmics va visitar la expossició i va dir que tenia grandiositat i
exactitud, pel bon us del dibuix que és la causa de lestil heròic, i sobretot,
assolia bellesa ideal, que no pren el model de la natura, però que és la mateixa natura
concebuda en la seva més imaginària perfecció. |
Amb la Revolució, David es convertirà en el
seu cronista, manifestant primer labolició del feudalisme (El Jurament al Joc de la
Pilota), lapogeu de la revolució democràtica (La Mort de Marat) i lapoteosi
de Napoleó (La Coronació de Napoleó, on lemperador es corona ell mateix, no
reconeixent cap autoritat superior, ni tan sols la de Déu, o Napoleó creuant els Alps). Alhora, a
Anglaterra, limpacte de la Revolució Industrial tambè es fa notar a lArt,
com a LExperiment de la Màquina Neumàtica, de Wright, fent veure que la norma que
dirigeix la nostra vida és la natura, mitjançant el lliure examen, i no la religió. |

WRIGHT OF DERBY (1768): Experimento,
óleo sobre tela, Londres, Tate Gallery. En: CALVO (1997): Historia del Arte,
Madrid, Santillana, 362. |
Al segle XVIII, a Anglaterra, comença la
Revolució Industrial i alguns artistes latenen en compte; la Ciència és ja un tema
més; això afectarà a tots els assumptes: el paisatge farà notar limpacte de la
indústria, el retrat serà dels nous poderosos (els amos de les fàbriques), la pintura
de gènere (més endavant) presentarà les condicions de la vida obrera. Aquí
sens presenta lus de la bomba neumàtica, i els models reaccionen diversament:
amb curiositat, atenció, o amb dolor, cas de la nena que plora perquè ha mort el seu
ocell preferit. Notem que la demostració es fa en una situació casolana i no educativa.
Podem
observar que la majoria dels models tenen nomès un ull il·luminat i laltre no es
veu o està en la penombra; tambè que fosca i llum són elements molt marcats al quadre;
possiblement es pot entendre que vivim a la tenebra de la Ignorància i que la Ciència
ens il·lumina. |
Hi ha un altre Neoclàssic al marge dels fets
polítics, o històrics, que és el de Ingres, qui treballarà a últims del XVIII i tota
la primera part del XIX, posant lémfasi en els aspectes formals i que fruirà
dun gran prestigi, entre els artistes i els compradors dArt de gust clàssic:
el seu estil és duna gran pulcritud i perfecció, donant més importància al
dibuix, de qüalitat caligràfica, que al color. Fa assumptes mitològics,
nusos de dona, amb una càlida sensibilitat per la seva bellesa, sovint dambient
moresc, i retrats.
Ingres (1780-1867).
Ingres és un neoclàssic fora de temps,
perquè va ser fidel al seu estil molt temps després de laparició daltres
formes artístiques (com el Romanticisme o el Realisme). Es distingueix pel seu dibuix
acuradíssim i el seu color una mica esvaït, el que es propi de la pintura neoclàssica,
però, daltra part, els seus personatges no són de teatre, com és els de David,
sino ben reals, són gent de debó, que està ben viva.
Ingres tracta dacabar amb la més gran
perfecció les seves obres, sense deixar traçes del seu treball, com pinzellades o parts
sense resoldre del tot; ell explicava això dient que la pintura ha de ser més fina
quuna pell de ceba.
És un realista però no dubta en alterar les
coses perquè semblin més harmonioses; per exemple, daquesta odalisca els crítics
van dir que tenia tres vèrtebres de més; això manifesta un dels fonaments de lArt
de Ingres quan afirma que lArt és la natura.
Aquest tema és exòtic i denota
linterès per buscar nous recursos per la pintura fora dels tradicionals. |

INGRES (1808): La Bañista, óleo sobre tela,
Paris, Museo del Louvre. En: RODRÍGUEZ (1995): Del Neoclasicismo al Realismo,
Madrid, Historia16,lám XIII
|
 |
Al marge daquests hi ha daltres,
com Blake, que expressen, sense la perfecció tècnica i acadèmica daquells, un
món interior, que anuncia ja el Romanticisme.
BLAKE (1794): El Anciano de los Días; grabado en acero con acuarela, 23,3 X 16,8
cm. Londres, Museo Británico. En GOMBRICH (1997): Historia del Arte, Barcelona,
Cïrculo de Lectores-Debate, 491.
Blake (1757-1827).
Blake
viu a letapa del Neoclàssic, però és un adelantat a la seva época. Era gravador
i poeta. Tenia visions; ell sabia donar forma visual a les fantasies que els altres nomès
som capaços de pensar, i això era la seva font dinspiració. No va ser comprés a
la seva época i va viure amb moltes dificultats.
En
aquest gravat presenta el Déu creador, dins duna bola de llum que destaca en la
tenebra, enviant els raigos de llum cap baix, a lUnivers que està creant; porta un
compàs de constructor a la mà, perquè és el moment quan va posar el seu compàs sobre
la faç de la terra (Proverbis, 8,27); Ell va dir-ho amb la seva paraula i les coses van
ser creades (Salm 31).
El
compàs, amb les dues línies divergents de les seves potes, indica la dispersió inicial
de la Creació, en que Déu va produïr tota la varietat de les criatures a partir
duna sola cosa.
|
|