1.2. Com contemplem | ![]() |
L'Arxiduc
Leopold a la seva galeria de pintures, de Teniers,
és una pintura a l'oli pintada sobre plaxa de coure, cap
el 1650.Leopold s'estima les seves pintures, hi passa
bones estones contemplant-les; realment, l'amor per l'Art
és una de les millors coses que tenim els Humans; com
quan mirem un gran paisatge de la Natura, amb l'Art
també tenim una impressió de bellesa i plenitud.
|
L'Arxiduc ve sovint a la seva galeria (el lloc on hi té penjades les pintures) i se les mira llargament, contemplant-les, durant mesos i anys, per tal d'anar assaborint-les.L'Art es coneix a poc a poc, des d'un silenci atent, per copsar les coses que l'autor hi ha anat posant; de la mateixa manera que els bons amics només es fan en el temps, passant junts moltes experiències, així també passa amb l'Art. |
Hi ha Leopold i els seus acompanyants que, molt antents, miren les obres; també hi ha uns gossets que juguen, sense comprendre res, perquè l'Art és només per les persones; al fons hi ha una porta entornada, que fa un rectangle com els marcs dels quadres: cada pintura, com la porta, ens duu a un espai diferent, amb el seu misteri, que hem de descobrir. |
Ens podem acontentar deixant caure els ulls damunt les obres però també podem intentar comprendre el que les imatges són per a nosaltres, i dir-ho amb paraules i dibuixos, seguint una manera ordenada de mirar; nosaltres podem acostar-nos a l'Art, com el pescador ho fa amb el mar, sabent qué és el que està passant, ell coneix els vents i tot allò que es va produint. Per aconsseguir-ho farem servir els elements d'aquesta imatge, com els graons d'una escala ens ajuden a arribar a un lloc que està fora del nostre abast. |
![]() Evans: El Mar de graons, la Catedral de Wells (1903) a: Newhall: The History of Photography, 150.. |