2.3. L'evolució de l'estil |
Fíxat en aquestes tres imatges, que representen nois nusos |
![]() Kuros, de Súnion, marbre, Museu Nacional d'Atenes. A. Boardman: The Oxford History of Classical Art, 52. |
1. La primera pertany a l'época més antiga de l'Art Grec (l'etapa anomenada arcaica), en que l'artista encara no té tot el domini del seu art. Representa un atleta vencedor; l'escultor ha fet les diferents parts del cos molt esquemàtiques i el conjunt resulta rígid: el noi està encongit, com si tingués fred. |
![]() I la cara tampoc és expressiva, amb els ulls massa grans, desproporcionats amb les altres faccions; i el cabell arrissat, al front, i les orelles també són estranys. |
![]() Invitació a la dansa, marbre, Gal·leria dels Uffizzi, Florència. A. Boardman: The Oxford History of Classical Art, 203. |
3. Per acabar, la tercera és de l'últim art grec (l'hel·lenístic), a la que els artistes compliquen les formes i es complauen en fer efectes de gran dificultat material, pel que s'anomena manierista. Ara aquell noi tan ben plantat i de posat equilibrat, s'ha convertit en un amant de la gresca que fa dringar els platerets i manxa amb el seu peu una mena d'acordió. A totes les èpoques podem trobar els tres moments: arcaic, clàssic i manierista. Encara ens queda veure una altra cosa de l'estil: quan els artistes imiten els que s'havia fet abans, amb un revival |