3.3. Composició (I) | ![]() |
Vertical. A vegades la vertical marca la dominant; expressa activitat i vida. Al Retorn del fill pròdig tots els factors de l'obra es disposen de dalt a baix. Rembrandt pren l'assumpte de l'Evangeli: Hi ha un home jove, amb el cap pelat, molt atrotinat, que està agenollat, mentre un de molt vell l'acull; aquest té un mantell vermellós damunt les espatlles; li posa les mans al damunt del noi, molt delicadament: potser per manifestar-li el seu afecte; el noi està molt fatigat i ell el consola; aquestes mans són meravelloses: és com si una fos d'home i l'altra de dona. |
![]() REMBRANDT:El retorn del fill pròdig, oli sobre tela, cap el 1662, Museu de l'Hermitage, St. Petesburg.A: BECKETT, Sister's Wendy Grand Tour, 81. |
Els altres
miren; hi ha un dret, al davant, que no sembla molt
content; també hi ha d'altres models: un que està
assegut i una dona, al fons. Sembla que tot això passa a un lloc fosc però il·luminat per una llum daurada. |
Corba La corba serveix per a expressar moviment i canvi. Aquests són dos personatges de la Mitologia antiga i estan molt actius. D'altra part, l'artista ha volgut lluir el seu domini del nu i ens presenta dos cossos esplèndids però, a la Roma del XVII; |
RENI: Hipòmenes i Atalanta, oli sobre tela, cap el 1614, Museu del Prado. |
això no es veia bé i per això s'ha inventat aquestes robes que, d'una forma forçada, tapen els genitals dels models; alhora li permeten mostrar el seu domini per pintar la roba delicada, movent-se, com estels impulsats per aquests cossos. |
Seguirem amb les composicions estructurades amb un centre molt fort |