RODIN, és un artista parisenc que es podria dir que deu molt al seu fracàs a l’Escola de Belles Arts. Fugint d’un ensenyament massa rígid es forma a la Petita Escola, una escola pública per artesans, pel seu compte al Louvre i treballant per a altres escultors. L’any 1864
es pot considerar un any d’inflexió a la seva vida: Al 1865 intenta, sense
èxit, exposar al Saló la màscara de L’home del nas trencat, La derrota de
1871 fa que es traslladi de París a Brussel•les on restarà
fins el 1877. Aquí realitzarà bustos decoratius per raons econòmiques (d’aquí
el nom d’alimentària per aquesta vessant de la seva escultura) que el
permetran a partir de 1875 realitzar un estudi del nu masculí de mida
natural que donarà com a resultat la seva obra L' edat de bronze,
Malgrat va ser acusar de fer servir motllos naturals, aquest serà el vertader punt de partida de la seva carrera com a escultor, ja que tot i ser rebutjat al Saló de 1877, amb aquesta obra capta l’atenció del director de Belles Arts. Al 1879, realitza un projecte de monument a la defensa de París, amb vistes a uns concursos que l’haguessin permet començar a expandir el seu nom, però tampoc no va tenir èxit. Format fora de les institucions oficials, Rodin tenia una manera de veure l’escultura massa personal i desconcertava a un jurat basat en criteris tradicionals. Això el va fer tornar a l’escultura decorativa. De l’interès que despertà en el director de Belles Arts la seva
Edat de
Bronze arribarà al 1880 l’encàrrec de La porta de l’ infern, Al 1883, Roger Ballu, encarregat d’inspeccionar el procés de realització, comenta que malgrat és difícil fer-se a la idea del resultat final li sembla molt interessant. “ En aquest jove escultor hi ha una originalitat i una turmentada força expressiva realment sorprenents. Sota l’energia de les actituds, sota la vehemència de les postures en moviment, dissimula el seu menyspreu, o més aviat la seva indiferència, per l’estil fredament escultural. Al senyor Rodin abunden les visions a l’estil de Miquel Àngel. Pot provocar estranyesa, però mai deixarà indiferent a l’espectador" Rodin va dedicar tot un any exclusivament a dibuixar i a Dante, a llegir i rellegir La Divina Comèdia, dibuixant els vuit cercles del seu infern. Després va passar a l’etapa del modelat i va realitzar centenars de figures, sempre modelades del natural i com a obres autònomes, les provava en La porta de l’infern i, finalment, les acceptava o les rebutjava. L’envergadura de l’encàrrec fa fer necessària la presència d’ajudants, entre els quals es trobaven Camille Claudel i Desbois. Tot i que
La porta de l’infern era un encàrrec prou important, Rodin volia
donar-se a conèixer i, regularment, exposava al Saló bustos realitzats molt
lliurament de les persones més properes. La dècada de 1890, Rodin explota el
repertori creat al decenni anterior, i el seu procés creador es caracteritza
per una voluntat de simplificació inspirada per l’estudi de l’art de
l’antiguitat. També presentava les figures de La porta de l’infern en
diferents galeries. El públic va quedar sorprès per les noves torsions
L’EVOLUCIÓ DE RODIN camina cap a la recerca d’allò que és essencial,
depurant tots els elements inútils. Trenca amb la tradició del Renaixement,
la figura humana ja no necessita més justificació que la pròpia expressió. Moltes de les obres de Rodin, també a
El pensador, l’esquena
El mateix Rodin deia: “ Per a mi l’escultura moderna no ha de ser una fotografia. L’artista no ha de treballar només amb la mà, sinó sobretot amb el seu cervell” Aquesta idea contrasta amb el que havia estat l’escultura pública al llarg
del s XIX: realisme i valor pedagògic. Rodin, contràriament, descartava els detalls físics als seus retrats:
Balzac Al 1904
El pensador de grans mides va tenir un èxit considerable, i al 1907
L’home que camina anuncia les recerques dels futuristes. Entorn al
1910 es considera l’únic escultor que ha donat resposta al
desencantament del jovent respecte al gran Saló. Va generar en els escultors
que el conegueren un rebuig respecte a l’ensenyança acadèmica, les
referències literàries, històriques o mitològiques, i es van esforçar per
donar-li a l’escultura, a través d’unes formes plenes, on la llum hi pogués
jugar, les qualitats de sinceritat, claredat i equilibri, de les que l’art
de l’antiguitat semblava el model, era un nou classicisme. De l’antiguitat
utilitza també els drapats. A més dels enllaços de la seva obra amb
l’impressionisme escultòric, o les seves característiques expressionistes,
el sentiment dramàtic i quasi místic que transmet, l’interès pel pecat i la
mort, afegit a la sensualitat i l’erotisme dels nusos el relacionen també
amb el simbolisme. La seva escultura, en bronze i marbre, es divideix en dos estils. L’ estil
més característic revela una duresa deliberada en la forma i un treballat
modelat de la textura, l’altre està marcat per una superfície polida i la
delicadesa de la forma. "Una figura parcial pot ser una obra d’art acabada per complet". A partir d’ ell es
valoren en l’escultura les figures parcials, els fragments i l’assemblatge.
A principis de 1917, es casa amb Rose Beuret, deixant a Camille Claudel. L’any anterior havia fet donació de tota la seva obra, les seves col•leccions i la seva casa de Meudon a l’Estat francès: instal•lat en el Hotel Biron, el Museu Rodin obre les seves portes al 1919. |