- Recerca del volum i del moviment a través del tractament de la roba de la figura femenina.
- Gesticulació de les figures teatral, expressiva, ampla.
- Recerca de valors escenogràfics, teatrals, en tot el conjunt.
- Intervenció de la llum natural a través d’una finestra amagada a l’interior de l’edícula marmòria de l’altar.
- Naturalisme en el retrat del personatges asseguts a les fingides llotges laterals.
- Aplicació de la perspectiva lineal en els relleus de les parets laterals.
![Sta Teresa detalle](Santa-Teresa-Bernini-éxtasis-2.jpg)
Composició. Està formada per diagonals que creguin que creguin un efecte molt dinàmic.
Les diagonals serien d'una banda el cos de la santa i per una altra el dard de l'àngel dirigit cap al cor de la santa.
La levitació sobre el núvol i el vol de les vestidures i la suspensió volàtil de l'àngel creen un efecte d'inestabilitat .
La llum és molt efectista ja que inunda tot el grup insinuant la presència divina.
També crea la llum efectes de lluentor i clarooscuro en l'hàbit, el núvol.
Però a més per a ressaltar la presència divina Bernini realitza uns llamps daurats.
El ritme és dinàmic . El cos amb plecs agitats i superfície rugosa de l'hàbit transmet la sensació del moviment de l'agitació i de la levitació , amb excepció de mans i peus que cauen inerts
A més un altre aspecte del moviment és que els nostres ulls segueixen des de la fletxa fins al cor de la santa.
Expressió: . L'èxtasi és una experiència única que porta a l'abandó amb els ulls tancats, boca entreoberta , desmai A això afegeix Bernini la sensació descrita per la Santa d'una mescla en el seu rostre de dolor i goig.
Tot el cos i hàbits de la santa semblen estar en moviment pel seu estat d'èxtasi, no obstant això l'àngel està representat amb els plecs llisos i una expressió serena i amb lleu somriure.
Tema:
- Èxtasi de santa Teresa de Jesús.
- Tema místic: un àngel amb una fletxa d’or amb flames travessa el cor de santa Teresa, acció que li causa plaer i dolor alhora.
- Extret de l’obra literària de l’autora: Vida (1567).
- Fundadora de les carmelites descalces provinent d’Àvila i canonitzada en temps de la Contrareforma (1614 i 1622).
Significat. Clarament contrarreformista ja que si els protestants rebutgen el culte als sants, l'església de Roma fa tot el contrari canonitzar a persones que fomenten la fe catòlica o defensin al papat. En aquest sentit es canonitza a Teresa de Jesús mística i cofundadora juntament amb Sant Joan de la Creu ( beat en 1639 i sant en 1727) de l'orde dels Carmelites Descalços. També es canonitza en el mateix any que Teresa de Jesús en 1622 a Ignasi de Loyola fundador de l'orde dels Jesuïtes que es posa al servei del Papat
Funció:
- Espai de pregària.
- Capella funerària del cardenal Cornaro.
- Propaganda d’un cardenal d’origen venecià a Roma.
- Reivindicació del concepte de santedat i de la possibilitat d’adquirir-la.
- La santedat com un model de comportament.
|