INTRODUCCIÓ
Mitjançant
aquestes activitats us proposem un itinerari d'autoformació
per tal de reforçar o ampliar els continguts de matemàtiques sobre taules i gràfics.
Aquest treball
es realitzarà paral·lelament a les classes del trimestre,
però de manera autònoma. Us proposarem una sèrie
d'activitats per tal que estudieu el contingut del tema. La resposta
a les activitats proposades heu d'enviar-la al professor mitjançant
un document de text adjunt a un missatge de correu electrònic.
L'estudi de
les representacions gràfiques en matemàtiques resulta
apasionant i ens mostra una nova visió del món de
les matemàtiques. Esperem que ho disfruteu tant com nosaltres
i que us sigui profitós pel vostre estudi. Ànim i
endavant, que és molt fàcil!
ACTIVITAT
1
Per
començar volem comprovar que la comunicació entre vosaltres
i el vostre professor funciona perfectament, a més a més
de fer una avaluació inicial sobre l'estudi de les funcions.
La primera activitat consisteix en el següent :
- Escriviu
un document de text indicant el vostre nom i curs.
- Feu una autavaluació
inicial indicant si sabeu molt/poc/gens dels conceptes següents
:
- Què
és una variable matemàtica?
- Qué
vol dir que dues variables són proporcionals?
- Quina
diferència hi ha entre proporcionalitat directa i proporcionalitat
inversa?
- Com es
representa una funció en uns eixos coordenats?
- Quan ho tingueu
envieu-lo al professor adjuntant-lo a un missatge de correu electrònic.
El professor
us corregirà i us contestarà mitjançant el
correu electrònic, de manera que la primera cosa que haureu
de fer en cada sessió de treball és comprovar si teniu
un missatge nou del professor.
ACTIVITATS
SOBRE GRÀFICS CARTESIANS
Us
proposem dues activitats inicials per tal de revisar els vostres
coneixements sobre els gràfics cartesians. Ànims,
que això ho teniu dominat!
EVOLUCIÓ
DE L'ATUR
La taula i el
gràfic següents mostren l'evolució de la taxa
de desocupació a la ciutat de Barcelona entre els anys 1994
i 1998:

A partir d'aquesta
imatge ranoneu les qüestions que es plantegen:
- Quina magnitud,
i en quina unitat, està represenada en abscisses?
- Quina magnitud,
i en quina unitat, està representada en ordenades?
- Quina informació
falta en aquest gràfic?
- És
correcte unir els punts mitjançant una línia recta?
Per què?
QUINA
VELOCITAT!
Coneixeu en
Maurice Green? Teniu una mica d'informació en l'enllaç
següent:
http://www.anuaris.cat/continguts/cronologia_imprimir.php?id=11015
Quina
velocitat! El gràfic següent representa la cursa de
cent metres llisos que va suposar per a Maurice Grenn el rècord
del món el 1999, a Atenes:

A partir d'aquest
gràfic raoneu les qüestions que es plantegen:
- Quina magnitud,
i en quina unitat, està represenada en abscisses?
- Quina magnitud,
i en quina unitat, està representada en ordenades?
- Quina informació
falta en aquest gràfic?
- Quina velocitat
aproximada va assolir als dos segons de la sortida?
- Quina distància
havia recorregut al cap de dos segons?
- En quins
instants de la cursa va frenar?
- Feu una breu
descripció del gràfic.
LES
FUNCIONS
Anem a definir
ara què és una funció i quins són els
seus elements bàsics.
Una funció és una relació entre dos conjunts que relaciona
cada element del primer conjunt amb un únic element
del segon conjunt.
Vegem uns exemples:
- Una taula
que assigni a cada alumne d'una classe la seva nota en un examen és una funció, ja que a cada alumnes només
li correspon una nota (el valor de la funció és
únic).
- Si mesurem
l'alçada de cada alumne de la classe tindrem una funció,
ja que a cada alumne només li correspon un valor d'alçada
(el valor de la funció és únic).
- Si estudiem
la nostra despesa en telèfon mòbil en cada mes de
l'any 2006 tindrem una funció, ja que cada mes el valor
de la despesa és només un (el valor de la funció
és únic).
Estudiem ara
alguns conceptes relacionats amb les funcions:
- La variable
independent és la variable a partir de la qual
calculem el valor de la funció. Representem aquesta variable
en l'eix abscisses (x).
- El domini és el conjunt de valors possibles de la variable independent.
- La variable
dependent és el valor de la funció, que
es calcula a partir del valor donat a la variable independent.
Representem aquesta variable en l'eix d'ordenades (y).
- El recorregut és el conjunt de valors que pren la variable dependent.
Vegem com apliquem
aquests conceptes als mateixos exemples anteriors:
- Sigui la
funció que assigna a cada alumne la seva nota en un examen.
En aquest cas obtenim la nota a partir del nom de l'alumne, per
tant :
- la variable
independent és el nom de l'alumne
- el domini és el conjunt dels noms dels alumnes de la classe
- la variable
dependent és la nota de l'examen
- el recorregut és l'interval de zero a deu (notes mínima i
màxima)
- Sigui la
funció que assigna a cada alumne la seva alçada.
En aquest cas obtenim l'alçada a partir del nom de l'alumne,
per tant :
- la variable
independent és el nom de l'alumne
- el domini és el conjunt dels noms dels alumnes de la classe
- la variable
dependent és l'alçada de l'alumne
- el recorregut és l'interval entre l'alçada mínima i
la màxima de la classe
- Sigui la
funció que assigna a cada més de l'any 2006 la nostra
despesa en telèfon mòbil. En aquest cas obtenim
la despesa en telèfon mòbil a partir del nom del
mes, per tant :
- la variable
independent és el nom del mes
- el domini
són els 12 mesos de l'any
- la variable
dependent és la despesa en telèfon mòbil
de cada mes
- el recorregut és l'interval entre la despesa mínima i la màxima
durant l'any 2006
Ho veieu clar?
Repasseu tota aquesta informació i seguidament feu l'activitat
que es proposa a continuació.
ACTIVITAT
2
Per a cada situació
de les següents :
- indiqueu
raonadament si es tracta o no d'una funció
- en el
cas de que siguin funcions, analitzeu quina és la variable
independent, quin és el domini, quina és la
variable dependent i quin és el recorregut
- En una empresa
s'estudia quins són els beneficis durant cada mes de l'any
2006.
- Fem un estudi
del número de germans que té cada alumne de la classe.
- Estudiem
les notes que té un alumne en totes les matèries
del primer trimestre.
- Fem un estudi
per tal de veure com varia el temps que tardem a fer un viatge
amb la velocitat que portem.
Doneu tres exemples
més de funcions i analitzeu-les com en l'activitat anterior.
Feu l'exercici en document de text i envieu-lo al professor adjunt
a un correu electrònic. No oblideu indicar l'activitat i
el vostre nom.
LES
TAULES DE VALORS
Una taula de
valors d'una funció ens dóna un llistat de valors
de la variable independent juntament amb el corresponent valor de
la variable dependent.
Vegem alguns
exemples:
- Sigui la
funció que assigna a cada alumne la seva nota en un examen.
En aquest cas, una taula de valors podria ser :
Alumne/a |
Josep
B
|
Elena
R
|
Quim
M
|
Nota |
4,3
|
10
|
8,7
|
En
aquesta taula veiem que al valor "Josep B" de la variable
independent li correspon el valor "4,3" de la variable
dependent. Tenim per tant una parella de valors, que podem representar
així : (Josep B, 4,3). Igualment es pot fer amb les altres
parelles de valors.
- Sigui la
funció que assigna a cada més de l'any 2006 la nostra
despesa en telèfon mòbil. En aquest cas, una taula
de valors podria ser :
MES
|
DESPESA
(€)
|
Gener
|
67,20
|
Febrer
|
45,12
|
Març
|
101,07
|
Abril
|
42,03
|
Maig
|
22,06
|
Juny
|
47,89
|
Juliol
|
23,20
|
Agost
|
156,90
|
Setembre
|
132,07
|
Octubre
|
98,70
|
Novembre
|
34,06
|
Desembre
|
12,55
|
En
aquest cas tenim 12 parelles de valors, que són : (gener,
67,20), (febrer, 45,12), ...
Podem trobar-nos
també amb funcions purament matemàtiques. Estudieu els
exemples següents :
- Sigui la
funció y = 4·x + 2. Estudiem-la una mica.
- Escrit
d'aquesta manera, la variable x és la variable independent,
mentre que la variable y és la variable dependent. És a dir, en la formula anterior, nosaltres podem donar
valors a la variable x i calcular el resultat que obtenim
per a la variable y. Fixa't que, com que la variable x és
independent, pots donar-li els valors que vulguis. Vegem com
ho faríem:
Donem
un valor a la x, per exemple: x = 2
Calculem el valor que s'obté per a la y: y = 4·2
+ 2 = 8 + 2 = 10
Tenim la parella de valors: ( 2, 10)
Donem un altre valor a al x, per exemple: x = 5
Calculem el valor que s'obté per a la y: y = 4·5
+ 2 = 20 + 2 = 22
Tenim la parella de valors: ( 5, 22).
- En forma
de taula obtindríem un resultat com el següent
(comproveu els valors):
X
|
Y
= 4·X + 2
|
0
|
2
|
1
|
6
|
2
|
10
|
3
|
14
|
Fixeu-vos
que en aquesta taula per obtenir les parelles de valors seguim els
passos següents:
- Donem
un valor a la X (el que vulguem)
- Substituïm
aquest valor en la formula que ens dóna la funció
- Calculem
el resultat de la Y
Bé docs,
ja està! Reviseu totes aquestes explicacions i assegureu-vos
que ho enteneu tot abans de passar a l'activitat següent. Si
no és així, consulteu el professor, que deu estar
a prop! I ànim, que aneu molt bé!
ACTIVITAT
3
- Feu un estudi
real del número de germans que tenen els alumnes de la
classe.
Presenteu el resultat en forma de taula.
- Per a cadascuna
de les funcions següents feu una taula de valors, donant
els valors que vulgueu a la variable independent, X.
a) Y = X - 5
b) Y = 3·X + 7
c) Y = 4 - 2·X
GRAFICS
DE FUNCIONS
Fins ara hem
vist la definició de funció, els conceptes fonamentals
relacionats i com fer-ne una taula de dades. Ara començarem
a veure com es representa gràficament una funció.
De fet realitzar la representació gràfica d'una funció
resulta força senzill un cop heu assimilat com es realitza
una taula de dades. Només heu de tenir en compte el següent:
- Un punt es
representa mitjançant dues coordenades: (X,Y).
Així,
per la funció Y = 5·X + 2 podrem
obtenir els punts següents :
Si X
= 0 ; Y = 5·0 + 2 = 2 ; Obtenim
el punt: ( 0, 2)
Si X
= 2 ; Y = 5·2 + 2 =
12 ; Obtenim el punt: (
2, 12)
- Els valors
de la primera coordenada (X) es marquen sobre l'eix horitzontal,
anomenat eix d'abscisses. Recordeu
que els valors d'abscisses són positius cap a la dreta
i negatius cap a l'esquerre.
- Els valors
de la segona coordenada (Y) es marquen sobre l'eix vertical, anomenat
eix d'ordenades. Recordeu
que els valors d'ordenades són positius cap a dalt i negatius
cap a vall.
Si ho teniu
clar podeu seguir endavant, si no és així torneu a
revisar-ho i comenteu-lo amb el professor.
ACTIVITAT
4
Heu de representar
un gràfic de les funcions següents. Podeu lliurar el
resultat al professor en paper de quadres.
a) Y
= X - 5
b) Y
= 3·X + 7
c) Y = 4 - 2·X
|