El projecte de recerca


dolent
I què és això?

- Referents normatius

- Normativa

- Crèdit de síntesi i projecte de recerca de 4t d'ESO

- Organització de centre
 



 

 

Projecte de recerca de 4t ESO

  

 

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

 

Referents normatius

Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. (DOGC núm. 4915)

http://educacio.gencat.net/documents_publics/instruccions/instruccions11_12/Documents/Curriculum_ESO.pdf

 

Orientacions

http://www.xtec.cat/serveis/crp/c5990104/recerca-eso/index.htm

 

 

 

Organització de centre:  Projecte de recerca

 

Aquesta matèria pot ser impartida per qualsevol professor/a de 4t curs. El professorat que la imparteixi determinarà el tipus de recerca.

Es por realitzar en una hora setmanal al llarg de tot el curs, en dues hores en un quadrimestre o en tres hores en un trimestre. També es pot concentrar en sis dies (35 hores).

Una altra possibilitat és assignar-lo a un dels professors o professores que imparteixin en el mateix curs una altra matèria, que incrementaria l’horari en 1 hora, i distribuiria els continguts segons la seva programació.

Pot ser una matèria comuna o una mateixa franja de les matèries optatives específiques, però, en tot cas, ha de ser una matèria en què es dugui a terme un treball específic de recerca. Sigui quina sigui l’organització, s’assignarà una nota específica a la matèria projecte de recerca.

Si el projecte de recerca es concentra en un període de 6 dies, el centre pot decidir a quina altra matèria o matèries s’assignarà l’hora que queda lliure, per tal de completar les 30 hores d’horari lectiu de l’alumnat.

 

   

 

Treball de síntesi i projecte de recerca

 

Atès que en cadascun dels tres primers cursos de l’etapa l’alumnat ha de fer un treball de síntesi, i a quart curs ha de realitzar un projecte de recerca, la programació ha de tenir en compte tots dos tipus de treballs.

El treball de síntesi està format per una seqüenciació d’activitats d’ensenyament i d’aprenentatge que s’han de fer en equip, concebudes per desenvolupar competències complexes i comprovar si s’ha aconseguit, i fins a quin punt, que l’alumnat hagi integrat les competències bàsiques, assolides a partir dels continguts tractats en les diferents matèries, per a l’aplicació i la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica. Aquest treball ha d’integrar continguts de diverses matèries i admet diverses concrecions temporals. Al llarg del treball, l’alumne o alumna ha de mostrar capacitat d’autonomia en l’organització del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració en el treball en equip.

El projecte de recerca, realitzat en equip, ha d’estar constituït per un conjunt d’activitats de descoberta i recerca realitzades per l’alumnat entorn d’un tema escollit i acotat, en part, per ell mateix, sota el guiatge del professorat. Al llarg del projecte, l’alumne o alumna ha de mostrar capacitat d’autonomia i iniciativa en l’organització del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració en el treball en equip.

 

 

 

 

 

DECRET 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundaria obligatòria

Article 10

Projecte de recerca

10.1 En el quart curs tot l'alumnat ha de realitzar un projecte de recerca en equip. Aquest projecte ha d'estar constituït per un conjunt d'activitats de descoberta i recerca realitzades per l'alumnat entorn d'un tema escollit i acotat, en part, per ell mateix, sota el guiatge del professorat.

10.2 Al llarg del projecte, l'alumne o alumna ha de mostrar capacitat d'autonomia i iniciativa en l'organització del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració en el treball en equip.

10.3 El projecte de recerca tindrà la consideració d'una matèria optativa.

 

 

 

 

TIPUS DE TREBALLS

Cada tipologia de treball comporta metodologies específiques, unes pautes i procediments.

  • Descriptius: Recollida, anàlisi i classificació o ordenació d’una quantitat important i significativa de dades. Exemples de metodologia: Observació, enquesta.
  • Explicatius: Plantejament o consideració d’hipòtesis explicatives o interpretatives, avaluació i contrastació. Exemples de metodologia: Hipòtesi, disseny experimental
  • Comparatius: Elaboració i aplicació de criteris de contrast entre dos o més elements. Exemples de metodologia: contrastar idees ...
  • Estudi de casos: Descobriment i comprensió de particularitats significatives.. Exemples de metodologia: Entrevista, història de vida,...