Webquest Psicologia i cinema

WEBQUEST    

PSICOLOGIA I CINEMA
 

 

Autor: Joan M. Cruz   Àrea: Psicopedagogia i orientació  Nivell: 3º d'ESO   Web: www.xtec.cat/~jcruz   E-Mail:  jcruz@xtec.cat 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


Introducció

 

Volem que els alumnes s'apropin als diferents tipus de relació que en més d'un segle d'existència hi ha entre la psicologia i el cinema. A partir de la motivació que provoca veure una bona pel·lícula comprendre els principals conceptes de la psicologia amb l'estudi d'alguns trastorns psicològics (esquizofrènia, depressió, ansietat, trastors de conducta, alimentació, fòbies, etc.)

 

     

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


 

Tasca


 

Al final del procés cada grup d'alumnes, a part de fer les activitats proposades de cada sessió, hauran de mostrar a tota la classe una presentació (vídeo o powerpoint) on es mostri en què consisteix cadascun d'alguns trastorns psicològics (esquizofrènia, depressió, ansietat, trastors de conducta, alimentació, fòbies etc.) i la seva relació amb els personatges de les pel·lícules que hem treballat.

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


 


Procés

A la classe es faran grups de 4 alumnes que triaran per afinitat a quin dels dos grans grups volen pertànyer:

        – Grup senars Cinema (“Els cinefils”)
        – Grup parell Psicoleg (“Els psicos”)

Les activitats es fan per separat en cada grup i les posaran posteriorment en comú a classe. 

Hi ha 6 sessions amn 6 activitats cadascuna que es treballen en cada grup i les posaran posteriorment en comú a classe. 

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

Sessió 1:  Psicologia i cinema: una aproximació

Activitat 1:

Conceptes bàsics i recursos en el cinema.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Categoria:T%C3%A8cniques_de_cinema

http://es.wikipedia.org/wiki/Categor%C3%ADa:T%C3%A9cnicas_cinematogr%C3%A1ficas

Consulta les següents definicions i escriu amb les teves paraules el seu significat.

plans cinematogràfics (general, americà, primer pla, sencer) , fotograma, curtmetratge, cinemascope, storyboard, banda sonora, doblatge, picat, contrapicat, noche americana

 

Activitat 2:

Alguns conceptes bàsics de psicopatologia.

http://es.wikipedia.org/wiki/Psicolog%C3%ADa

http://psicologia.laguia2000.com/general/que-estudia-la-psicologia

http://www.psicoactiva.com/diccio/diccio_a.htm

Consulta les següents definicions i anota amb les teves paraules el seu significat.

esquizofrènia, depressió, ansietat, fòbia, autisme, anorexia, bulímia, CI, personalitat, conducta, temperament, test, psicòpata, histèria, paranoia 

 

Activitat 3:

Aprenem a fer retrats. Amb aquesta activitat descobrirem les diferents interpretacions que es pot fer d'un retrat. Cadascú triarà un personatge per retratar: un company, un familiar, un veí, etc. Caldrà escollir molt bé:


· L'enquadrament ( centrat, simètric, asimètric, en diagonal).
· El tipus de pla ( pla sencer , pla mig o primer pla ).
· La llum que ens interessi.
· El lloc on situarem la persona .
· El fons que es veurà.

http://www.xtec.es/audiovisuals/sav/sas/sessio2/activitats/ses2act7.htm

Perquè la fotografia surti mínimament bé és necessari utilitzar un trespeus. Quan tinguem les fotografies les observarem i comentarem el resultat.

http://www.xtec.es/audiovisuals/sav/sas/sessio1/activitats/ses1act3.htm

 

Activitat 4:

La teva personalitat. Primerament, dibuixa un arbre en un full i després selecciona les respostes de la pàgina web proposada que més s'assemblin al teu dibuix. Fes un petit comentari.

http://www.mundogar.com/ideas/calculadoras/arbol1.asp?men_id=7&ID=12291

 

Activitat 5:

Observar quina representació de la realitat es pot fer amb una imatge, és la metamorfosi d'un retrat. Observem les fotos que presentem a continuació, es tracta d'un mateix retrat però amb algunes diferències.

L'exercici que proposem consistirà en crear una metamorfosi similar partint del retrat anterior que prèviament hem triat. Aquests canvis els podem provocar utilitzant la tecnologia digital i programes com el photoshop .

Una vegada realitzades les fotografies, quina impressió et provoca?

http://www.xtec.es/audiovisuals/sav/sas/sessio1/activitats/ses1act3.htm

 

Activitat 6:

La teva personalitat. Escriu el següent text en el requadre: "En un lugar de la Mancha, de cuyo nombre no quiero acordarme, no hace tanto tiempo vivía un hidalgo...", i contesta a les següents preguntes del web per tal de descobrir el que diu la teva escriptura de la teva forma de ser. Fes un petit comentari.

http://www.mundogar.com/ideas/calculadoras/grafologia1.asp?MEN_ID=7&ID=10111

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

Sessió 2:  Intel·ligència artificial i intel·ligència emocional

I, ROBOT

Activitat 1:

Fes un breu resum, la fitxa amb dades i comentari de la pel·lícula.

FITXA DE LA PEL·LÍCULA: Títol original. Producció. Direcció. País. Any. Guió. Basat en els relats. Fotografia. Música. Vestuari. Durada. Intèrprets.

http://www.cinescola.info/0708/cine44.html

http://www.youtube.com/watch?v=N0DgPEBD9vY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=FE_5tmy_IQ0&feature=related

Activitat 2:

Diferencia entre intel·ligència artificial i emocional. Contesta les preguntes.

1.- Com podríem definir un robot? 

2.- Quina mena de feines atribuiríeu als robots en el futur? 

3.- Quins objectes que apareixen en els films de ciència-ficció ens farien falta en el món d’avui? 

4.- Defineix in intel·ligència emocional. 

5.- Comenta el text del blog.

http://blocs.xtec.cat/psicopedagog/2008/02/21/recuperar-emocions/#respond

6.- Fes el test que et proposa la web. Estàs d’acord amb el resultats.

http://www.helios3000.net/tests/eq.shtml

 

Activitat 3:

Contesta a les preguntes de la pel·lícula.

http://es.wikipedia.org/wiki/Yo,_Robot_(novela)

1.- Quines són les lleis de la robòtica? De què serveixen?  

2.- Expliqueu el personatge de detectiu Del Sponner. Quina és la seva actitud davant els robots? Per què? Per què li agrada la música i la roba antigues

3.- Com és la ciutat de Xicago del 2035? Per què creieu que els guionistes van escollir la ciutat de Xicago com a bressol dels robots? 

4.- Parleu del Dr. Alfred Lanning, que mor a l’inici del film. Per què fa servir els hologrames? Què té a veure el conte Hansel i Gretel amb l’argument de la pel·lícula? En un moment del film es diu que el Dr. Lanning suposava que els robots podien evolucionar, què significa això? 

5.- El Dr. Lanning havia previst que les tres lleis conduirien a la revolució. Per què les tres lleis de la robòtica portaven a la revolució dels robots?  

6.- Quan Spooner comença la seva investigació i parla amb Robertson (el president de US Robotics) aquest li diu : vostè és de les persones que haguessin prohibit Internet perquè no tanquessin les biblioteques. Què en penseu? Què passaria si es tanquessin les biblioteques? Estaríeu d’acord?

7.- Quin personatge esmenta el mite de Frankenstein al film? Quin paral·lelisme observeu entre la història del Dr. Frankenstein i I, Robot?

8.- Qui és la Viki? La Viki, al final de la pel·lícula diu: la meva lògica és innegable. He evolucionat i he vist que les guerres intoxiquen la Terra i porten a la destrucció. Sou com a nens. El regnat suïcida de la Humanitat s’ha acabat. Expliqueu el significat d’aquestes paraules.

9.- Com valoreu els mètodes de la revolta dels robots: retallen les llibertats civils i provoquen morts necessàries per salvar la majoria de la humanitat?

10.- Què vol dir que el problema són els humans?

 

Activitat 4:

Comenta breument els escrits que trobaràs en l’annex.

1.-¿Por qué a algunas personas les va mejor en la vida que a otras? ¿Por qué algunas, con alto coeficiente intelectual y que se destacan en su profesión, no pueden aplicar esta inteligencia en su vida privada, que va a la deriva, del sufrimiento al fracaso?. ¿Porqué algunas personas tienen más desarrollada que otras, una habilidad especial que les permite relacionarse bien con otros, aunque no sean las que más se destacan por su inteligencia? ¿Porqué unos son más capaces que otros de enfrentar contratiempos, o superar obstáculos y ver las dificultades de la vida de manera diferente?.

http://psicoaraujo.blogia.com/2006/032902-el-cociente-de-exito.php

2.- ¿Cuál es el papel que juegan las emociones en la vida de las personas? ¿Qué aportan las emociones al rendimiento y a la motivación de los alumnos y alumnas? ¿Por qué algunas personas tienen mayor éxito en las relaciones interpersonales y en su vida personal y profesional? ¿Por qué unas son más capaces que otras de enfrentar contratiempos o superar obstáculos y ven las dificultades de la vida de manera diferente? ¿Por qué algunas personas destacan en la habilidad que les permite relacionarse bien con otros, sin que necesariamente destaquen por su inteligencia?

 

3.- No resulta fàcil generalment arribar a un coneixement exacte de sí mateix. No et preocupis. Per a facilitar el teu propi “anàlisi”, et proposem un qüestionari,   simplement una sèrie de preguntes que te ajudaran a definir el teu perfil personal. Per favor, contesta’l amb sinceritat. Estàs d’acord amb el que ha sortit?

 http://www.psicologia-online.com/test/pf/index.html 

 

Activitat 5:

Contesta a les preguntes de la pel·lícula sobre el llenguatge i tècniques audiovisuals

http://www.youtube.com/watch?v=ugE2ZO1qyaY

1.- A les primeres escenes del film assistim a la persecució d’un robot per part de Spooner, perquè el detectiu creu que el robot ha robat una bossa de mà. Quin moviment fa la càmera per recollir aquesta acció?

2.- El picat zenital consisteix en un picat totalment vertical; en quins moments de la pel·lícula observem aquest tipus d’angulació?

3.- La publicitat indirecta o product placement consisteix en emplaçar productes en una història cinematogràfica, aparentment per exigències del guió, però amb l’objectiu explícit de fer-ne promoció i cobrar per la seva introducció. Quins productes s’anuncien d’aquesta manera en el film? 

4.- En quin moment de I, Robot la música puja de to i, a més, es fa més expressiva? Per què?

5.- Elaboreu la storyboard de l’interrogatori que fa el detectiu al robot Sonny.

http://www.moviexclusive.com/review/irobot/images.jpg

 

Activitat 6:

Diferències entre els robots i les persones. Fes un registre d’emocions en diferents situacions o motius que t’has trobat.

http://www.psicoactiva.com/diccio/diccio_a.htm

Emoció                                                                                  Situació o motiu

o Avorrit/avorrida

o Alegre

o Gelós/gelosa

o Decepcionat/decepcionada

o Desgraciat/desgraciada

o Disgustat/disgustada

o Enfadat/enfadada

o Feliç

o Incomprès/incompresa

o Nerviós/nerviosa

o Amor.

o Ansietat.

o Bondat.

o Gels.

o Compassió.

o Depressió.

o Inferioritat.

o Por.

o Odi.

o Ressentiment.

o Satisfacció

o Timidesa.

o Tristesa.

o Valentia.

o Vergonya

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

 

Sessió 3:  Les fòbies o els pors 

 ARACNOFOBIA

Activitat 1:

Fes un breu resum, la fitxa amb dades i comentari de la pel·lícula.

FITXA DE LA PEL·LÍCULA: Títol original. Producció. Direcció. País. Any. Guió. Basat en els relats. Fotografia. Música. Vestuari. Durada. Intèrprets.

http://www.filmaffinity.com/es/film350661.html


Activitat 2: 

Fes un petit resum de les fòbies que més t’han cridat l’atenció. Tipus de fòbies:

http://www.sitiosargentina.com.ar/notas/2007/junio/tipos-fobias.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Categor%C3%ADa:Fobias
 

Activitat 3:

1.- Segurament hauràs llegit algun diari o escoltat a la radio o vist a la televisió com hi ha gent que ha agafat fòbies o pors provocats por pel·lícules com Psicosis, Tiburón, The ring, etc. Pensa quines fòbies, "fàstics" o manies t’han provocat alguna pel·lícula que hagis vist i escriu quina és? I si coneixes  més casos explica’ls també.

2.- Què et semblen els següents comentaris expressats per altres companys?  

  • Em costa ficar-me a la platja de nit per culpa de Tiburón.
  • Poc a poc he anat superant la por, però em continua donant “repelús” els pallassos (coulrofobia) i el Pennywise li ting sempre present por culpa de It.
  • Davant d’un mirall mai dirè Candyman 5 vegades por culpa de Candyman.
  • Ni de “conya” tindria un ninot Good Guy com Chuckie (El muñeco diabólico) a casa meva.
  • Aracnofobia també em va donar moltíssima por quan la vaig veure de petit, ara tinc un gran pànic a les aranyes.
  • Scream igual que Lepo, horror... aquesta careta hauria d’estar prohibida, la peli és una “xorrada” (malgrat a mi me encanta), però la careta ...

3.- Comenta algunes de les fòbies dels famosos que t’han sorprès:

http://www.planetacurioso.com/2006/11/10/las-fobias-de-los-famosos-i-parte/

Activitat 4:

1.- Creus que es passa malament si tens por a les aranyes?     Per què?

2.- Compara els dos vídeos i fes un petit comentari:

a) No t’agraden

http://www.youtube.com/watch?v=le4retgEPco&eurl=http://video.google.es/videosearch?hl=es&lr=lang_ca%7Clang_es&q=aracnofobia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab

 b) T’agraden

http://www.youtube.com/watch?v=HaoYlpnntK8&eurl=http://video.google.es/videosearch?hl=es&lr=lang_ca%7Clang_es&q=aracnofobia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab 

3.- Com aconseguir treure aquestes pors?  Possibles teràpies:

http://www.youtube.com/watch?v=SucmzpiVGuQ&eurl=http://video.google.es/videosearch?hl=es&lr=lang_ca%7Clang_es&q=aracnofobia&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab

http://www.terra.tv/templates/channelContents.aspx?channel=1992&play=true

 

Activitat 5:

1.- El joc de l’aracnofobia. Practica amb la pàgina: 

http://biboz.net/juegos/juego/261/Aracnofobia.html

Quin ha estat el teu rècord en 3 minuts? ..............

 

2.- Farem una imatge en moviment d’una aranya.

Aquí tens com fer-ho: 

http://www.xtec.net/centres/a8018029/activitats/200405/aula/gifs/gifs.htm

Es tracta de fer un gif animat.

 http://www.gifanimados.com/insectos/aranas/

 

                          

  

Activitat 6:   

ANSIETAT, FÒBIES I PÀNIC. El tractament

http://www.jouscout.com/fobies.htm

Els trastorns d'ansietat són reaccions emocionals desajustades i equivocades, derivades d'un procés d’aprenentatge llarg, constant, inconscient i, sobretot, immadur. Parlem de trastorn quan, per la seva persevarància i intensitat que s'escapa a l'autocontrol i, per tant, a la possibilitat de desenvolupar una vida lliure, sana i responsable. Amb l'ansietat alterada la persona es converteix en esclava de les seves pròpies reaccions.

Una fòbia és una por irracional, exagerat i persistent davant un objecte o situació determinada. Entre les més comuns, trobem a les fobies als animals, als fenómens naturals (tempestes i alçades), a la sang, a les injeccions, als espais tancats o oberts, a situacions socials, a contraure una enfermetat…

 

Llegeix algunes de les experiències personals, relatades en la web de casos que ha viscut, per si algun d’ells us pot ser d’utilitat. Fes un comentari i si coneixes algun altre cas el pots explicar.

 

 

 

 

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 
 

 

Sessió 4:  L'esquizofrènia paranoide o dissociació de la personalitat. 


  PSICOSIS

Activitat 1:

Fes un breu resum, la fitxa amb dades i comentari de la pel·lícula.

FITXA DE LA PEL·LÍCULA: Títol original. Producció. Direcció. País. Any. Guió. Basat en els relats. Fotografia. Música. Vestuari. Durada. Intèrprets.

http://www.alohacriticon.com/elcriticon/article1037.html

 

Activitat 2:  Llegeix el diàleg de la película i contesta.

http://www.auladefilosofia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=106

1.- Comenta el diàleg. I observa, com en aquest diàleg entre Norman i Marion es transparenta repetides vegades la malaltia mental de Norman. Descobreix-les.

2.- En què consisteix el complex d’Èdip o el complex d'Electra?

 

3.- Què és un taxidermista?

 

 

4.- Comenta la frase que diu Norman: “El mejor amigo para un muchacho es su MADRE”.

 

 

5.- Norman explica de la seva mare que: “ hace unos años mi madre trabó amistad con un hombre que la convenció para construir esto y cuando el hombre murió sufrió un shock nervioso porque tuvo una muerte...”. Explica que vol dir shock nervioso i escriu un sinònim.

 

 

6.- En el diàleg surt la paraula manicomi, és un terme molt devaluat i perioratiu, com s’anomenen aquests llocs en l’actualitat?

 

 

7.- Defineix els termes en negreta de la frase d’en Norman: ”Hace tiempo me lo sugerí yo mismo. Pero me dio mucha pena. No es que ella sea una maníaca, una demente furiosa, tan sólo comete pequeñas locuras

 


Activitat 3: Observa el vídeo de l’escena de la dutxa i contesta.

http://www.youtube.com/watch?v=sScBFzae9cE

1.- L’escena de la dutxa, la més famosa del film i una de les més famoses de la història del cinema, va necessitar el treball de 7 dies de rodatge. La càmara va arribar a filmar des de 70 angles diferents. Menció a part mereix el McGuffin, un invent cinematogràfic d’en Hichtcock consistent en centrar l’atenció sobre una trama u objecte que en un primer moment sembla importantíssim per al desenvolupament de la historia però que desprès es desvaneix amb la conseqüent sorpresa per part de l’espectador. Què destacaries?

2.- Te n’adones, en aquesta ocasió, de com la magnífica banda sonora ens posa de mica en mica dels nervis, creant un ambient d’intranquil·litat i d’inquietud. Explica la importància d’aquesta banda sonora.


3.- T’has adonat del treball de composició dels plans i dels primers plans que t’ofereix Hitchcock? Per que ho fa?

4.-  Comenta com la portentosa fotografia juga amb el llum d’una manera especial en l’ambient de l’escena.

5.- Assenyala alguna escena on Hitchcock provoca intranquil·litat. Pensa en aquestes que cal destacar: el gruix de bitllets lligats, el policia, el venedor, la dutxa, la casa, el forat a la paret, el detectiu...

http://es.wikipedia.org/wiki/Psicosis_(pel%C3%ADcula_de_1960) 

6.- Comenta les curiositats de la pel·lícula. Quina és la que t’ha cridat més l’atenció?

http://tepasmas.com/curiosidades/psicosis


 

Activitat 4:  Informa’t en que consisteix el psicoanàlisi i llegeix el text del psiquiatre en la darrera escena de la pel·lícula. Contesta.

http://www.auladefilosofia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=106

1.- Comenta l’explicació d’en Simon (el psiquiatra) sobre el cas de Norman Bates a partir del que has après sobre el psicoanàlisis. 

 

 2.- En què consisteix el psicoanàlisi?

http://es.wikipedia.org/wiki/Psicoan%C3%A1lisis

3.- Què és el matricidi? I el patricidi? I el filicidi? I el parricidi? I el homicidi?

4.- Com podem considerar a una persona és esquizofrènica i/o diferenciar-la de la doble personalitat? Recorda el comentari del psiquiatre: Y robó el cadáver. Escondió el cadáver en su casa. Y trató de conservarlo tan bien como pudo. Pero eso no le bastaba. Aunque ella estaba allí no era más que un cadáver. Y entonces empezó a sentir y hablar por ella. Le dio la mitad de su vida, por así decirlo. Algunas veces sostenía ambas personalidades y sostenía conversaciones y otras veces le dominaba la mitad materna.”

http://cienciavsficcion.blogspot.com/2006/07/psicosis-esquizofrenia-o-disociacin-de.html 

5.- Quan considerem a una persona transformista? Per què Norman no ho era, malgrat es vestia de dona?

6.- Coneixes altres termes relacionats a la identitat sexual?


 

Activitat 5: Anem a fer un vídeo de terror. Mira els següents vídeos:

http://www.youtube.com/watch?v=HOV1PNifwhs

http://www.youtube.com/watch?v=kA5Gj2l4AMk

1.- Fixa’t amb aquest, quina diferència trobes entre ells?

 

2.- Ara farem un vídeo de por com el que has vist. Alguns consells per a fer el vídeo tu mateix:

http://www.xtec.es/audiovisuals/sav/sas/sessio3/activitats/ses3act2.htm

·         Has de tenir una càmara de vídeo, digital, o webcam.

·         Agafa un paper i llapis i anota tots els punts de que parlaràs en el teu vídeo, que no t’oblidis de cap, desprès ordena’ls.

·         Intenta dir de memòria els punts, fes una prova de com vas a dir-ho. No et sortirà a la primera, però això és bo per aprendre.

·         Busca a casa, o l’institut, un lloc amb un fons clar, o amb un fons que vagi d’acord amb el que tractis.

·         T’ha de vestir de forma adequada al tema que vagis a parlar o tractar o a fer.

·         Encén i pressiona Record, aquesta prova no valdrà, però és bo gravar-te. Assaja una o dues vegades, després mira la gravació i BUSCA defectes, no sigueu bons amb vosaltres mateixos. Corregir-los i….

·         Grava’t, perquè ja estàs preparat!!!!

Quins problemes t’has trobat?

 

3.- Posa-li títol i penja’l al you tube.
 

Activitat 6:  

Mira aquests vídeos

http://www.leechvideo.com/video/view454052.html

1.- Intenta trobar una obra important d’un artista que reflecteixi algun aspecte de l’esquizofrènia. Pots dibuixar-la o copiar-la i explica-la.
http://www.consumer.es/web/es/salud/psicologia/2008/08/10/178511.php

2.- Definicions de: psicosis, neurosis, depressió, ansietat, bipolar.

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

 

Sessió 5:  Amor, dol i trastorns de conducta.

 

   GHOST

Activitat 1:

Fes un breu resum, la fitxa amb dades i comentari de la pel·lícula.

FITXA DE LA PEL·LÍCULA: Títol original. Producció. Direcció. País. Any. Guió. Basat en els relats. Fotografia. Música. Vestuari. Durada. Intèrprets.

http://es.wikipedia.org/wiki/Ghost

 

Activitat 2:

 L’amor

1.- Escolta la música de la pel·lícula. Què et sembla la lletra de la cançó principal?

http://cherryhoney.wordpress.com/2007/01/03/ghost-la-pelicula-mas-romantica/

Pots relacionar el text amb la imatge i la música o establir la significació de la mort i l'amor des del més enllà o establir similitud entre el text de la cançó i el film (l'espera en el més enllà retrobar-se amb el seu amor) o, també, extreure metàfores del text.

 

 

2.- L’adolescència: fragilitat i brevetat en l’amor. Creus que són certes o falses V-F aquestes frases i comenta-les:

http://web.educastur.princast.es/ies/rosarioa/nuke/html/modules.php?name=News&file=article&sid=86

V-F L’amor adolescent sol ser fràgil i dura poc.

V-F La relació sol quedar-se en l’ exploració o arriba un poc més enllà de la bogeria.

V-F La majoria de les parelles senten un per l’altre un ràpid interès, però al poc temps aquest interès se apaga.

V-F D’una manera o d’altra les atraccions són ràpides i es desfan de presa deixant una gran ferida.

V-F Les noies estan més interessades en el mon interior, en les relacions íntimes, emocionals, elles parlen més de la seva vida afectiva, de proclames personals i d’experiències amoroses.

V-F Els nois, en canvi, els preocupa més el mon exterior, parlen de situacions socials, de grups musicals, d’activitats com el esport; estan més lligats als “amiguets”, amb el que sol formar una colla (“pandilla”), amb ella se senten forts i poderosos.

V-F Les noies maduren abans que els nois, elles aprenen a llegir els gestos i els comportaments de les persones que les envolten,  les seves emociones conjuntes, s’acostumen més a parlar i explicar-se els seus sentiments.

V-F Els nois s'avergonyeixen de parlar de sentiments i de comportaments, perquè senten disminuïda la seva virilitat. De vegades, no tenen el valor de parlar dels seus sentiments ni tan sols amb l'amic més benvolgut, el que fa que estiguin perduts davant els problemes emotius.

V-F Crida l'atenció el fet que les noies van de dues en dues al servei, no se si us ho heu preguntat alguna vegada vosaltres? Doncs, val a dir que era per a parlar de coses íntimes que no es parlaven en el grup.

 
3.- Què opines de les relacions de parella on-line per internet?


 

Activitat 3:

1.- Després de la projecció del film i de la reflexió oral en grup, escoltant les opinions sobre: els personatges, títol, les accions, final, etc. Comenta sobre seqüències rellevants, en especial, les que reflecteixen valors (amor, solidaritat, fidelitat, tolerància, valentia, perseverança, etc.) i compara les actituds dels personatges amb les pròpies en situacions similars.

  

2.- Analitza imatges i l’enquadrament. Posa algun exemple:

http://video.google.com/videosearch?q=ghost&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rls=org.mozilla:es-ES:official&client=firefox-a&um=1&sa=N&tab=wv&oi=property_suggestions&resnum=0&ct=property-revision&cd=2#q=ghost&emb=0

• Plànol general, primer plànol dels personatges. 

• Càmera des de diferents punts.  Seguiment de càmera.

• Muntatge flash fowar: exemple: Recorda després de la seva mort.

• Color: Realç de colors segons circumstància. Es passa del colorisme (paradís) al monocromatisme tenebrós.

 

3.- Comenta els errors de la pel·lícula, t’has adonat al veure-la:

http://www.abandomoviez.net/db/error.php?film=5253

·         Hay una escena en la que Demi Moore está tirada en el suelo jugando con un frasco que contiene una única moneda dentro. Sin embargo, en el plano siguiente, en las escaleras, cuando tira el frasco y lo rompe, de él salen un montón de monedas.

·         Patrick y Demi están haciéndose cariños mientras ella moldea una vasija con barro. Segundos después de estar sus brazos y manos totalmente manchados con el barro, aparecen limpios.

·         En la escena donde el malo tira a Demi de la escalera y le pone la pistola apuntándole en la cabeza, podemos ver que él carga la pistola por lo menos 3 veces.

·         Patrick Swazye persigue a su asesino, y éste es atropellado por un coche que lo arroja debajo de las ruedas de otro vehículo. En la siguiente escena el cuerpo aparece sobre el coche, y no debajo como era de esperar.


 

Activitat 4:  La mort.

1.- Davant una situació de dol cal tenir empatia (posar-te en el lloc de l’altre), és important per poder donar suport en l’acompanyament, cal escoltar, no intentar “solucionar el problema”, sinó escoltar amb temps, deixar que “es queixin”, amb “l’escolta activa” cal escoltar molt i parlar poc, fer alguna pregunta per saber algun detall, fer un petit resum del que t’expliquen perquè sàpiguen que els escoltem i que seguim el que ens expliquen.

Estàs d’acord amb aquests consells? 

2.- Des de la psicologia s’han estudiat les reaccions que una persona pot tenir després que algú li doni una mala notícia. La psiquiatra nord-americana Elisabeth Kübler-Ross va explicitar les fases o etapes psicològiques per les quals passa un malalt a partir del moment que coneix la gravetat del seu estat i sap que morirà. També passa per les mateixes etapes o fases la persona que coneix la situació límit d’una persona estimada. Les etapes són les següents:

1.      Negació: procés pel qual la persona nega que aquesta hagi de ser la seva sort.

2.     Ira: Fase on la persona va contra tot i es pregunta perquè li ha hagut de tocar precisament a ella.

3.     Negociació: Moment en el qual el pacient intenta canviar el seu destí mitjançant promeses a si mateix o a una divinitat.

4.     Depressió: Fase d’enfonsament psicològic.

5.     Acceptació: Moment que la persona accepta o es resigna amb la seva sort.

Estàs d’acord?.

3.- Comenta el conte de « El buscador » de Jorge Bucay.

http://la_mobile.blogia.com/2005/032701-jorge-bucay-el-buscador-.php 

 

Pàgines web de consulta sobre  l’adolescent, la mort i el dol:

 

Activitat 5:


 

Activitat 6:  Trastorns de conducta. 

 

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

Sessió 6:  Drogues i alcohol.

 

  CADENA DE FAVORES

 

Activitat 1:

Fes un breu resum, la fitxa amb dades i comentari de la pel·lícula.

FITXA DE LA PEL·LÍCULA: Títol original. Producció. Direcció. País. Any. Guió. Basat en els relats. Fotografia. Música. Vestuari. Durada. Intèrprets.

Activitat 2:   

Contesta a les preguntes:

http://www.cinescola.info/0607/cine31.html

1. Un dels subtemes del film és l’alcoholisme, una malaltia més estesa del que sembla en la nostra societat. Què us ha cridat l’atenció d’aquestes dades?

2. Per què l’alcoholisme o l’exagerat consum d’alcohol s’accepta més socialment que altres toxicomanies?

3. A partir d’aquestes dades i d’altres que pugueu aconseguir elaboreu un díptic o un tríptic (amb il·lustracions perquè sigui més atractiu) per fer propaganda entre el jovent de la gravetat de caure en l’alcoholisme.

4. Segons la vostra opinió, què porta als joves a consumir una quantitat tan gran d’alcohol, especialment els caps de setmana?

5. Segur que coneixeu algun company o companya que beu massa. Què caldria fer per ajudar aquesta persona?

6. Quines mesures penseu que serien efectives per lluitar contra l’alcohol?

7. Analitzeu la gravetat de prendre substàncies que, com diu el testimoni, fan dir i fer coses que mai hauria dit o fet.

8. Heu sentit alguna vegada el “beuré només una miqueta” o el “jo controlo”? Quins riscos reals té aquesta actitud?

9. Heu sentit, algun cop, la pressió d’algú perquè beguéssiu o fuméssiu? Analitzeu la vostra reacció.

10. Què us sembla la via que va conduir a la rehabilitació d’aquest testimoni? La recomanaríeu?

 

 Activitat 3:

1.- Conceptes bàsics de les principals dificultats en l'estudi. Consulta les següents definicions i apunta amb les teves paraules el seu significat.

- dislexia, hiperactivitat (TDH), tècniques d'estudi, autoestima, habiltats socials, bulling -

2.-Conceptes bàsics de les principals dificultats en l'estudi. Consulta les següents definicions i apunta amb les teves paraules el seu significat.

- orientació, curriculum, sortides estudis,  -

3.- Conceptes bàsics. Consulta les següents definicions i apunta amb les teves paraules el seu significat.

sexualitat, addicions, droga, anorexia, bulímia,trastorn de conducta, delincuència, maltractaments, masclisme, violència de gènere

Pàgina oficial de Pay it Forward: http://payitforward.warnerbros.com/Pay_It_Forward/

Altres adreces:

http://www.labutaca.net/films/2/cadenadefavores.htm

http://www.publispain.com/posters_de_cine/Cadena_De_Favores.htm

 

Sessió 1

 

Sessió 2

Sessió 3

Sessió 4

Sessió 5

Sessió 6

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits


Recursos

Per als cinefils:
 

http://www.auladecine.com/

http://www.uhu.es/cine.educacion/

http://www.grupiref.org/cat/cinema-etica.htm

http://www.cinescola.info/

http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=1327

                                     
Per als psico:

http://www.psicologia-online.com/test/

http://www.psicoactiva.com/

http://www.psicologia.nu/

http://psicologia.laguia2000.com/

 Per a tots:

 http://buscar.hispavista.com/
 
http://www.google.es/
 http://www.google.es/dirhp?hl=es&tab=wd&q=                           

Per a fer el video  o powerpoint:

El professor les tutoritzarà directament.

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


 Avaluació

 

Està enfocat com un crèdit variable, per tant és com una assignatura  avaluable, cada grup exposarà davant tota la classe el projecte de vídeo o la presentació en powerpoint  i es lliurarà al professor/a el dossier de fitxes individual treballat.

Es valorarà:

A continuació es proporciona uns exemples:.

 

 Dossier de fitxes de treball    Projecte de vídeo   Presentació en powerpoint


 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


 

Conclusió

 

      

 

Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes prenguin  consciència de la importància de ser crítics davant la informació que maneguen, així com de ser capaços de prendre decisions després d'haver valorat tota la informació sobre un determinat problema.

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 


Crèdits

 

Agraeixo als alumnes de 3r d'ESO durant el curs escolar 2008-09 de l'IES Domènec Perramon d'Arenys de Munt, la inestimable ajuda a l'hora d'elaborar aquesta webquest i així com per haver treballat amb ella.

 

 

Introducció Tasca  Procés Recursos  Avaluació Conclusió Crèdits

 

 

 


Mapa

 

 

 

  1. Introducció

  2. Tasca 

  3. Procés

    Sessió 1

     

    Sessió 2

    Sessió 3

    Sessió 4

    Sessió 5

    Sessió 6

  4. Recursos

  5. Avaluació

  6. Conclusió

  7. Crèdits Mapa

 

Joan M. Cruz

©2008