Conclusions de les 1es Jornades de Reflexió i Formació del Professor de Psicologia i Pedagogia |
|
La necessitat de definir el perfil professional del Professor de Psicologia i Pedagogia a l’Ensenyament Secundari ens va portar a organitzar les I Jornades de Reflexió sobre el Rol, Perfil i Funcions. Vam tenir el suport dels dos Col.legis Professionals: Col.legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya i el Col.legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, la Universitat de Barcelona i el Departament d’Ensenyament. Durant tres dies es van reunir 300 professionals al Campus de la Vall d’Hebron de la UB que, mitjançant conferències, ponències, taules rodones i trenta grups de treball (de debat simultani), van arribar a les següents conclusions respecte dels tres grans camps d’intervenció d’aquest professional. 1.- DOCÉNCIA: La intervenció com a docent del professorat de psicologia i pedagogia es considera, en general, com a positiva, però no prioritària. Així, es veu necessari que en cap cas superi una tercera part de l’horari de dedicació, més o menys sis hores lectives, en atenció directa a alumnes. Àmbits d’actuació a l’ESO, els Batxillerats i als Cicles Formatius. A) A l’ESO – Impartir docència en la part variable del currículum, en crèdits relacionats amb aspectes de la psicologia i la pedagogia aplicades al coneixement de la persona i a la interacció i a la inserció en el medi social, crèdits relacionats amb la transició al món del treball, amb el desenvolupament d’habilitats cognitives, etc.B) Al BATXILLERAT – La matèria tipificada de Psicologia en els Batxillerats.C) Als CICLES FORMATIUS – A la família professional de sanitat, les matèries relacionades amb l’atenció psicològica al pacient.
Considerem que és urgent i necessari que s’expliciti i es concreti aquesta funció en l’horari del professor de psicologia i pedagogia (al voltant d’una tercera part del seu horari). Es contempla l’assessorament en una triple vessant: – equips docentsi el seu seguiment en els següents àmbits d’intervenció: – suport al procés d’ensenyament i aprenentatgea) Suport al procés d’ensenyament-aprenentatge. Com a objectius de l’assessorament en el procés d’ensenyament-aprenentatge es contemplen: – optimització de l’ensenyament comprensiu adreçat a l’alumnat;Les funcions a exercir serien: – Intervenir en els departaments didàctics: – Ajudant a prioritzar i matitzar els continguts didàctics d’aprenentatge. Continguts funcionals i bàsics i també per Batxillerat.– Ajudar en les necessitats educatives: – Opcionalitat.– Pares: – Formació quant a les característiques psicològiques i evolutives de l’alumnat, estratègies d’aprenentatge...
Rol: Assessor-col·laborador, formador i suport del tutor. Perfil: Col·laborador, dinamitzador, capacitat per gestionar i cohesionar grups. Cal que sigui una persona que analitzi el que passa, i sintetitzi els problemes. Cal que empatitzi bé amb els alumnes, els professors i els pares. Funcions: Suport directe al professorat, atenció directa als alumnes, capacitar al professorat per realitzar la funció de tutor, cohesionar el grup-docent. c) Acció tutorial Objectius: – Generar un equip de tutors autònom.Funcions: – Assessorament en el desenvolupament del PAT.3.- COORDINACIÓ: S’entén com a coordinació externa i interna amb una dedicació al voltant, també d’una tercera part de l’horari, més o menys sis hores, i es concreta en: A) Coordinació interna: – Equip Directiu. Aspectes a treballar: – Les estratègies per atendre la diversitat, és a dir, tot l’alumnat.– Equip Docent. Aspectes a treballar: – Ajustament de les programacions.– Departament d’Orientació: Hauria de contemplar-se el Departament d’Orientació en el Reglament Orgànic dels Centres d’Educació Secundària ( ROC, article 43) com un dels Departaments dins de l’estructura dels Instituts d’Educació Secundària. COMPOSICIÓ: Estarà integrat per un professor de l’especialitat de Psicologia i Pedagogia, com a cap de Departament, professors de suport en les àrees considerades com a instrumentals, mestre de Pedagogia Terapèutica i professionals d’Audició i Llenguatge i de la UAC. FUNCIONS: El Departament d’Orientació és l’espai institucional on s’articulen les funcions d’orientació i tutoria, així com les d’una oferta curricular adaptada i diversificada. Aquestes funcions s’han d’integrar dins de l’organització general i del Projecte Curricular per donar-li una operativitat i una funcionalitat pròpiament educatives. Les funcions es poden definir en: –Decisió sobre quins alumnes s’han d’incorporar a la UAC elaborant un informe detallat i personalitzat del psicopedagog que valori la conveniència que l’alumne assisteixi a la UAC. El Departament d’Orientació es troba, per tant, implicat en l’estructura i presa de decisions del Centre, que establirà unes línies possibles d’intervenció en relació amb l’Orientació.B) Coordinació Externa La finalitat d´aquesta coordinació és la de millorar i fer més eficaç l´acció amb els alumnes. Es considera que el Professor de Psicologia i Pedagogia, hauria d´estar coordinat amb els Serveis Socials, Ajuntament, Benestar Social, institucions privades, referent a temes de drogodependència, violència, problemes de família, o altres tipus de marginació social... Es necessari la coordinació d´aquest professional, amb altres serveis, professionals o programes com: – EAP ( Coordinació i cooperació estreta)Així es considera necessària la coordinació amb Inspecció Educativa, per tal d’atendre de forma més adequada les necessitats educatives especials del alumnes dins del Centre (Incorporació d´alumnes, informació de traspàs d´alumnes, adequacions curriculars...) Aquesta coordinació afavorirà l’eficàcia de la intervenció del Professor de Psicologia i Pedagogia al Centre. SÍNTESI DE LES CONCLUSIONS 1.) Que la docència (atenció directa als alumnes) no sigui més superior a una tercera part de l’horari, més o menys al voltant de sis hores.
Barcelona,12
de març de 1998
|