Article publicat al diari Avui el 31/03/02 per Marga Casado
Miralls de la postguerra
Carmen 
  Laforet, Ana María Matute 
  i Carmen Martín Gaite van iniciar la seva obra un cop finalitzada la 
  Guerra Civil. A les seves narracions, la guerra i les penúries que la 
  van succeir hi apareixen reflectides com en un mirall que també mostra 
  les autores. Unes dones que sobretot eren "unes lluitadores". Història 
  i literatura conflueixen a Mujeres de la posguerra en un retrat generacional 
  d'una època d'"amnèsia col·lectiva" amb moltes 
  dones "espantades o acomodades" i unes "noies rares com Laforet 
  o Martín Gaite" que s'atrevien a escriure el que moltes no volien 
  veure.
  
Escriptora de 
  culte
  
Aquest retrat 
  d'una generació d'escriptores i intel·lectuals va néixer 
  precisament de l'interès de la periodista per Carmen Laforet i la seva 
  primera novel·la, Nada, publicada als 23 anys i guanyadora del 
  primer Premi Nadal. "Per a mi Carmen Laforet 
  és una escriptora de culte, un personatge mític com ho era també 
  la protagonista de Nada, Andrea. Tenia curiositat per saber què 
  havia passat amb Carmen Laforet", explica 
  De La Fuente. D'aquesta curiositat en va sorgir la necessitat d'explicar el 
  context que va fer possible una novel·la tan atípica com Nada. 
  "M'interessava sobretot l'educació sentimental" que rebien 
  les dones a la posguerra, sota la permanent influència de la Sección 
  Femenina, una època "fascinant que calia recuperar per a la memòria". 
  A les obres de Martín Gaite, Matute, 
  Aldecoa i Laforet hi va trobar De La Fuente 
  un "mirall on es veia la dona d'aquella època".
  Però aquelles narradores no havien sorgit del no-res, sinó d'una 
  generació de dones que, abans de la guerra, ja havien lluitat per ser 
  les mestresses del seu destí. "Calia que parlés també 
  de les exiliades perquè, tot i que eren d'una generació anterior, 
  seguien escrivint als anys 40 i 50". Així van acabar formant part 
  de l'anàlisi històric "les creadores de l'exili", Rosa 
  Chacel, María Zambrano, Mercè 
  Rodoreda, María Teresa León, Maruja Mallo i Concha Méndez. 
  "Rodoreda havia escrit als 50, tot 
  i que la va publicar als 60, La plaça del Diamant, que té 
  un personatge a cavall entre la guerra i la posguerra barcelonina", comenta 
  l'autora. María Teresa León parlava a través de la seva 
  Memoria de la melancolía i Maruja Mallo "no era escriptora, 
  però sí que havia escrit sobre pintura" i també hi 
  ha "l'altra moderna, la poeta Concha Méndez".
  Amb la República hi va haver "una explosió cultural i una 
  intenció política de donar pas a la dona, però la dona 
  encara patia un gran retard davant l'home", diu l'escriptora. "El 
  que passa és que aquestes dones eren excepcionals i brillaven per si 
  mateixes. Després el franquisme va reforçar els patrons més 
  masclistes i va fer un pas enrere: es va tancar l'aire". 
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]