Article publicat al diari “Avui” el 31/03/02 per Marga Casado
Miralls de la postguerra
Carmen
Laforet, Ana María Matute
i Carmen Martín Gaite van iniciar la seva obra un cop finalitzada la
Guerra Civil. A les seves narracions, la guerra i les penúries que la
van succeir hi apareixen reflectides com en un mirall que també mostra
les autores. Unes dones que sobretot eren "unes lluitadores". Història
i literatura conflueixen a Mujeres de la posguerra en un retrat generacional
d'una època d'"amnèsia col·lectiva" amb moltes
dones "espantades o acomodades" i unes "noies rares com Laforet
o Martín Gaite" que s'atrevien a escriure el que moltes no volien
veure.
Escriptora de
culte
Aquest retrat
d'una generació d'escriptores i intel·lectuals va néixer
precisament de l'interès de la periodista per Carmen Laforet i la seva
primera novel·la, Nada, publicada als 23 anys i guanyadora del
primer Premi Nadal. "Per a mi Carmen Laforet
és una escriptora de culte, un personatge mític com ho era també
la protagonista de Nada, Andrea. Tenia curiositat per saber què
havia passat amb Carmen Laforet", explica
De La Fuente. D'aquesta curiositat en va sorgir la necessitat d'explicar el
context que va fer possible una novel·la tan atípica com Nada.
"M'interessava sobretot l'educació sentimental" que rebien
les dones a la posguerra, sota la permanent influència de la Sección
Femenina, una època "fascinant que calia recuperar per a la memòria".
A les obres de Martín Gaite, Matute,
Aldecoa i Laforet hi va trobar De La Fuente
un "mirall on es veia la dona d'aquella època".
Però aquelles narradores no havien sorgit del no-res, sinó d'una
generació de dones que, abans de la guerra, ja havien lluitat per ser
les mestresses del seu destí. "Calia que parlés també
de les exiliades perquè, tot i que eren d'una generació anterior,
seguien escrivint als anys 40 i 50". Així van acabar formant part
de l'anàlisi històric "les creadores de l'exili", Rosa
Chacel, María Zambrano, Mercè
Rodoreda, María Teresa León, Maruja Mallo i Concha Méndez.
"Rodoreda havia escrit als 50, tot
i que la va publicar als 60, La plaça del Diamant, que té
un personatge a cavall entre la guerra i la posguerra barcelonina", comenta
l'autora. María Teresa León parlava a través de la seva
Memoria de la melancolía i Maruja Mallo "no era escriptora,
però sí que havia escrit sobre pintura" i també hi
ha "l'altra moderna, la poeta Concha Méndez".
Amb la República hi va haver "una explosió cultural i una
intenció política de donar pas a la dona, però la dona
encara patia un gran retard davant l'home", diu l'escriptora. "El
que passa és que aquestes dones eren excepcionals i brillaven per si
mateixes. Després el franquisme va reforçar els patrons més
masclistes i va fer un pas enrere: es va tancar l'aire".
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]