Entrevista publicada al diari Avui 
    el 26/11/02 per Esteve Riambau
    
La ciutat dels prodigis
    Carles Balagué ja havia utilitzat expedients judicials com a substrat 
    de Mal d'amors o Assumpte intern. La Casita Blanca substitueix la ficció 
    pel documental en el retrat de la Barcelona compresa entre 1947 i 1952. La 
    misèria de molts contrasta amb el luxe d'uns quants en una ciutat que 
    no és precisament la dels prodigis. Al costat de les visites d'Eva 
    Perón i de Franco existeix un altre món subterrani que Balagué 
    retrata amb el cèlebre meublé, els maquis, l'assassinat de Carmen 
    Broto o els joves calaveres de la Brigada del Amenecer. Voluntàriament 
    polèmic i controvertit, el film s'estrena divendres en dues sales de 
    Barcelona."El 'meublé' responia a l'esperit català de l'arribar 
    i moldre"Carles Balagué recrea al documental La Casita Blanca.
    la cara oculta de la Barcelona dels anys quaranta
    E.R. Encara que aquest sigui el títol, el seu film va bastant més 
    enllà de la Casita Blanca...
    C.B. Per parlar del període comprès entre el 1947 i el 1952 
    volia fugir del tòpic dels temps de silenci i La Casita Blanca era 
    una bona metàfora d'aquella Barcelona oculta. És un edifici 
    emblemàtic, que segueix en peu i és conegut per la gent. Reconec 
    que, com a títol, pot ser una mica desconcertant i hi haurà 
    gent que pensi que es tracta d'una pel·lícula sobre un meublé.
    E.R. Com s'explica l'existència d'una institució tan particular 
    com el 'meublé' en el context d'una dictadura?
    C.B. A Barcelona hi havia més d'un centenar de meublés registrats 
    pel Govern Civil en una època en què la prostitució encara 
    estava més o menys tolerada. La repressió va sorgir a partir 
    del Congrés Eucarístic, per pressions del Vaticà, i del 
    tractat amb els Estats Units. El meublé era una institució molt 
    típicament barcelonina, que responia a l'esperit català de l'arribar 
    i moldre.
    E.R. Per què ha recorregut a la ficció per recrear l'atracament 
    del Facerías al 'meublé' Pedralbes?
    C.B. El film es va anar ampliant a mesura que rodava. No volia que estigués 
    dividit per blocs ni per fets; els personatges s'anaven encadenant a través 
    dels seus testimonis. Els de l'atracament al meublé Pedralbes eren 
    molt contradictoris i vaig pensar que la ficció m'ajudaria a lligar 
    una sèrie de fets d'una forma més clara i evident.
    E.R. Com va fer la tria dels testimonis?
    C.B. N'hi havia de molt clars, com la Carmen de Lirio. A l'època era 
    una vedette de l'Apolo i apareixia implicada en tots els afers. Donada la 
    seva condició, tenia accés a llocs estratègics. També 
    he recorregut a historiadors, com Rafael Abella o Josep Martí Gómez, 
    i testimonis de fets puntuals, de forma que entre els uns i els altres abastessin 
    allò que jo volia explicar. Malauradament, en el cas de la Carmen Broto 
    no es van poder trobar més testimonis perquè molts dels que 
    l'havien conegut ja són morts.
    E.R. S'ha trobat amb alguna negativa a participar en el film?
    C.B. Algunes persones anònimes no han volgut ser filmades i un parell 
    de policies es van fer enrere. Haurien explicat com aconseguien la informació 
    que els permetia saber, amb antelació, el moment en què els 
    maquis creuaven la frontera.
    E.R. 'La Casita Blanca' conté al·lusions polèmiques. 
    ¿Ha previst les reaccions que pot desencadenar?
    C.B. Ho tinc assumit. He donat el tractament que creia que necessitava la 
    història que s'havia d'explicar. Sense aquests enfrontaments dialèctics, 
    el film no tindria cap interès.
    E.R. ¿És conscient que aixecarà polseguera en diversos 
    sectors?
    C.B. La pel·lícula sobre el maquis està per fer, però 
    l'etern contenciós entre anarquistes i comunistes encara existeix. 
    A La Casita Blanca apareix Antonio Téllez, que és l'historiador 
    oficial del Facerías i la CNT, i del seu testimoni dedueixes com els 
    maquis eren carn de canó que anaven a primera línia. El Facerías 
    va caure en una emboscada a Pi i Molist que semblava Viva Zapata. Totes les 
    finestres estaven plenes de policies...
    E.R. Quin dels descobriments que ha fet en la seva recerca l'ha sorprès 
    més?
    C.B. El sumari de l'atracament al meublé Pedralbes. Va costar molt 
    de trobar perquè anava a nom dels sis anarquistes que van participar-hi. 
    A dins hi havia cartes de testimonis, i del mateix Facerías, que des 
    del meu punt de vista poden tenir un interès per a l'historiador. D'altra 
    banda, la història de la Carmen Broto tampoc s'ha acabat d'explicar 
    del tot, perquè la versió que circula li va bé a tothom. 
    Era un personatge que estava al corrent de totes les històries de l'estraperlo, 
    i quan s'asseia a la cafeteria Alaska, era com si sentés càtedra. 
    La història de la Brigada del Amanecer ja es més coneguda, però 
    revela que hi havia una burgesia financera que va estar bé amb el franquisme 
    i va tenir aquesta habilitat catalana de moure's i no mullar-se. L'estrella 
    d'aquesta actitud era Samaranch, que ha nedat en totes les aigües.
    E.R. Espera alguna reacció per part seva?
    C.B. Crec que no. És més intel·ligent que d'altres i 
    sap que qualsevol querella el perjudicarà més que si està 
    per damunt de la pel·lícula en un moment que Barcelona torna 
    a estar pendent d'ell.
    E.R. ¿En algun moment ha pensat que 'La Casita Blanca' donava més 
    per a una pel·lícula de ficció que per a un documental?
    C.B. El període comprès entre el 1947 i el 1952 és riquíssim 
    i no sé per què el cinema català de ficció no 
    hi ha entrat a sac. Cada personatge podria ser una pel·lícula 
    en una Barcelona de postguerra aïllada del món, dominada per l'estraperlo 
    i on hi convivien maquis, policies i prostitutes. 
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]