Article publicar a El Periódico el 08/12/02
  Els pares de la BCN literària ploren la gran reforma urbana de la ciutat
  
La incessant 
  transformació urbanística que viu Barcelona --s'obre el Raval, 
  es renova Santa Caterina, es prolonga la Diagonal, arriba l'AVE i el Moll de 
  la Fusta muta permanentment-- "sembla guiada", va acusar Manuel 
  Vázquez Montalbán fa 10 dies, "per un irremeiable impuls 
  d'eliminar gairebé tot el que la va fer literària". Vázquez 
  Montalbán, convidat per l'Ajuntament de Barcelona a clausurar com a conferenciant 
  de luxe el congrés Eurocities 2002, va denunciar, davant d'un auditori 
  format per 33 alcaldes i desenes de regidors, que "potser és inevitable, 
  ja que té una explicació higienista bastant clara, però, 
  sense voler o volent, s'està destruint el que havia contribuït a 
  crear l'imaginari de la ciutat".
  Set pares (o fills, segons com es miri) de la Barcelona literària, animats 
  per EL PERIÓDICO, sumen la seva opinió a la de Vázquez 
  Montalbán.
  
PABLO 
  TUSSET
  "Encara falta molt per tenir un alcalde 'moreno'"
  Va debutar en les lletres l'any passat amb Lo mejor que le puede pasar a un 
  cruasán, un mordaç recorregut pels carrers de Barcelona de la 
  mà d'un home de trenta anys multimilionari, brut i gandul. Pablo 
  Tusset sembla rendir-se a la inevitabilitat de la renovació urbanística: 
  "Entenc que netejar sempre fa mandra, però tampoc no sóc 
  partidari de conservar la merda per simple enyorança. Cada època 
  té el seu paisatge urbà, i la Barcelona del Raval, amb aquella 
  olor d'orins, s'ha acabat per sempre. En dues dècades, Catalunya s'ha 
  convertit en un país de pijos, i lògicament la seva capital no 
  té més remei que reflectir el canvi". Tusset 
  aventura fins i tot profecies plenes de nostàlgia: "Així 
  són les coses: Gràcia es convertirà en el Greenwich Village 
  barceloní i el Clot s'acabarà omplint de galeries d'art i restaurants 
  amb encant".
  L'escriptor destaca els canvis demogràfics que s'han produït. "Hi 
  comença a haver més color, però encara falta molt perquè 
  arribem a tenir un alcalde moreno. El tindran abans a Madrid, sens dubte". 
  
  
CARLOS 
  RUIZ ZAFÓN
  "Barcelona es converteix en una ciutat fantasma"
  Amb més de 50.000 exemplars venuts, La sombra del viento és la 
  gran sorpresa literària de la temporada. La protagonitzen Daniel Sempere 
  i el seu pare viudo, regents tots dos d'una llibreria de vell a la sòrdida 
  Barcelona dels anys 50. Carlos Ruiz Zafón, que viu a Los Angeles, considera 
  que el procés d'higienització no és res més que 
  un eufemisme que amaga operacions d'especulació immobiliària, 
  "que no només arrasen el passat literari de la ciutat, més 
  romàntic que tangible, sinó un futur necessari i pràctic".
  "Barcelona --afirma amb contundència Ruiz 
  Zafón-- s'està convertint en una ciutat fantasma, amb desenes 
  de milers de pisos buits en mans de pseudomàfies de l'especulació 
  immobiliària, una ciutat decorat prohibitiva per als barcelonins i conte 
  de la lletera financer per a paràsits encorbatats".
  Amb tot, la Barcelona que descriu La sombra del viento no es pot perdre "perquè 
  és una elaboració literària, un ciclorama urbà que 
  només existeix en la imaginació de l'autor i, amb sort, en la 
  del lector".
  
MARUJA 
  TORRES
  "Jo sempre en seguiré dient Barri Xino"
  Maruja Torres es va criar al Barri Xino i 
  va ser allà on va ambientar la seva primera obra de ficció, Un 
  calor tan cercano, un viatge cap a la maduresa de la protagonista, Manuela. 
  Considera que el mestissatge que està sorgint a Santa Caterina i el Raval 
  ja no serà un paisatge literari per a ella, sinó per a altres: 
  "Surten nous escriptors per a nous paisatges humans".
  La periodista i escriptora no carrega contra les reformes urbanístiques, 
  sinó contra el mètode utilitzat: "La zona necessitava neteja 
  i sol en grans quantitats; el que no m'agrada és que es faci a costa 
  dels habitants, d'amagar-los o arrasar-los amb els buldòzers, juntament 
  amb la runa". Torres tem que el canvi 
  sigui només estètic: "No estic segura que la misèria 
  hagi estat eradicada de veritat al meu antic barri, que jo sempre seguiré 
  dient-ne Barri Xino. Tinc por que aquests temps hagin portat petites Manuelas, 
  com la meva protagonista, a tenir la vida molt més difícil pel 
  fet de dir-se Fátima o Leila i haver de sotmetre's als patriarques".
  
JUAN 
  MARSÉ
  "No s'hi val a reivindicar res en nom de la literatura"
  Mestre entre mestres, Juan Marsé va fer 
  del Carmel un paisatge literari inoblidable, i del Pijoaparte, un dels personatges 
  més sòlids i suggestius de les lletres hispàniques. De 
  totes les veus que participen en aquest fòrum, la de l'autor d'Últimas 
  tardes con Teresa és potser la més complaent amb la transformació 
  que viu Barcelona. "És lògic i m'imagino que necessari que 
  una ciutat canviï físicament, se suposa que a millor. Ara bé, 
  des del punt de vista estrictament literari, és igual que un lloc evolucioni 
  o continuï igual. El que m'importa és que aquest lloc, sigui el 
  que sigui, s'arribi a convertir en un paisatge interior perquè l'habiti 
  com més aviat millor la imaginació". El que passi amb la 
  realitat serà una altra cosa, encara que no deixi de ser important."
  Juan Marsé considera que no s'ha de fer 
  cap reivindicació en nom de la literatura o dels literats que van retratar 
  la ciutat: "La Barcelona escrita per Pieyre 
  de Mandiargues pot ser apassionant i inoblidable, però si ho és, 
  ho és per raons estrictament literàries".
  
TERENCI 
  MOIX
  "El Raval sembla ara l'Alexandria cosmopolita"
  No hi ha nostàlgia ni ressentiment en les paraules d'aquest brillant 
  i prolífic autor, també fill del Raval. "Quan era petit, 
  n'hi deien el Districte Cinquè, i no hi ha ningú que hagi explicat 
  millor com ha evolucionat que el cineasta José Luis Guerín a la 
  pel.lícula En construcción. Es tracta d'un paisatge literari 
  substituït per un altre paisatge literari d'índole evolutiva. És 
  un Raval per a altres escriptors; potser, magribins".
  Terenci Moix, que ha retratat Barcelona a 
  la novel.la El dia que va morir Marilyn i al llibre de memòries El peso 
  de la paja, subratlla, d'entre els canvis registrats, el de la multiplicitat 
  racial i religiosa: "El mestissatge mai ha sigut tan fort com ara. Ja no 
  sé si el Raval pertany a Barcelona o a l'Alexandria cosmopolita, l'anterior 
  al 1956. En la meva infància, l'únic element aliè eren 
  els immigrants que arribaven d'altres punts d'Espanya".
  D'entre els llocs que han desaparegut, Terenci 
  Moix destaca "els vells comerços i les farmàcies, que 
  eren un romanent de l'art-nouveau, convertits ara en perruqueries filipines 
  o carnisseries islàmiques".
  
JOSEP 
  MARIA BENET i JORNET
  "Han destruït la memòria dels pobres"
  Josep Maria Benet i Jornet lamenta sovint 
  la sort del seu Raval natal, en especial quan la compara amb la d'un altre històric 
  barri de la ciutat, la Ribera. "La Ribera, al voltant de Santa Maria del 
  Mar, no s'ha destruït, se n'ha respectat la base històrica. Potser 
  poden ser discutibles els canvis, però no són un desastre. Però 
  als barris que van des de la Rambla fins a les rondes s'ha fet una destrucció 
  amb odi". De la Ribera, preservada, en va sortir l'aristocràcia 
  i la burgesia. El Raval, "destruït", era una zona pobra.
  Fins i tot el nom de Raval, recorda Benet i Jornet, "no s'ha utilitzat 
  mai". "N'amaga d'altres com Xino, Carme i Betlem, que no agraden a 
  la gent fashion".
  "Si els edificis estaven en males condicions, s'haurien hagut d'arreglar 
  i no destruir. S'han perdut aquells carrers plens de vida, estrets i amb persianes 
  verdes corregudes, que eren tota una troballa arquitectònica. S'ha destruït 
  així la memòria dels pobres, de les classes treballadores de la 
  ciutat".
  
NAZARIO 
  LUQUE
  "S'estan carregant cases més antigues que el Born"
  No és novel.lista ni dramaturg, però Nazario Luque, Nazario, ha 
  aconseguit que les seves historietes sobre la Barcelona canalla siguin tan literàries 
  com obscenes, que és molt. Des del seu mirador privilegiat de la plaça 
  Reial (és dels pocs que no se n'ha anat de l'ambient que el va inspirar) 
  critica que "s'estan carregant moltes coses, com bars i botigues amb solera, 
  i les substitueixen per la modernitat". "Ara, per exemple, no sabem 
  què passarà amb la botiga Bonet de la Rambla". Pel creador 
  d'Anarcoma, Barcelona és una ciutat de contradiccions: "Es va muntar 
  un escàndol horrorós amb les ruïnes del Born i, no obstant, 
  s'estan carregant cases de més antiguitat".
  Dels escenaris que va manllevar per a les seves històries, diu: "Molts 
  dels bars d'aquella època no existeixen o han estat reciclats. Els carrers 
  del voltant de la plaça Reial, en canvi, segueixen en una situació 
  semblant, amb aquesta pudor d'orina per a la desesperació dels veïns. 
  Diguem que li han canviat la cara, però el cul és el mateix". 
     
[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]