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Biografia
Obra
"Paseo
de Gracia-Provenza" dins Barcelona, un dia
Paseo
de Gràcia-Provenza narra la història de l'amor asfixiant i possessiu. El
protagonista, un traductor de betsellers, en una visita a la Fundació
Tàpies queda obnubilat per una noia, Andrea. Com que no sap com
establir-hi conversa l'espera i la segueix. Quan arriben la cruïlla
Passeig de Gràcia-Provença, ella es tira a la via amb la
intenció de suïcidar-se i ell -agafant-la-, la salva d'una
mort segura. Quan li pregunta perquè volia suïcidar-se aquesta
li contesta que acabava de sortir d'una relació amb un pintor,
Carlos. El traductor, amb un matrimoni monòton i sense la flama
de la passió, es separa de la seva dona i se'n va a viure amb la
noia. A mesura que van passant els mesos l'amor de la noia es cada vegada
més i més asfixiant. Ella torna a fer un altre intent de
suïcidi del qual es salva. Posteriorment Andrea anirà a viure
amb David, el seu psiquiatra. El protagonista rep una trucada de David
dient que Andrea el volia veure. A l'habitació de l'hospital on
es trobava, perquè havia tornat a fer un intent de suïcidi,
es troba amb Carlos i David. Andrea els diu que la culpa de tot es seva,que
no pot ser que tots els homes la decepcionin i que ha arribat a la conclusió
que no hi ha cap home a Barcelona que comparteixi la seva visió
de l'amor. Un parell d'anys després se la troba a la sala Vinçon
embarassada i amb un nen als braços. Li digué que s'havia
casat amb José Luís, un individu vulgar. En quedar-se sols
ella li confessa que és bon marit i que en no trobar un determinat
tipus d'amar se n'ha de buscar un altre: l'amor cap als fills.
La
casa del dolor
Una
víctima de la posmodernidad dins De diseño
Una
víctima de la posmodernidad presenta Ubaldo, que en pocs
anys ha pasat de la cervesa al gimlet i del frankfurt a la mousse descórpores.
Sha arruïnat en dissenyadors i perruquers, i ha compromès
el seu prestigi professional perquè el grafista Pipo Pera ha omplert
les pàgines de la revista que dirigia amb text simulat. Ubaldo
renuncia als dissenys de Tábara Ruiz de la Papa i Sensibilidad
Pérez, deixa la seva nòvia postmoderna i es busca un nou
amor.
Documentació
Article publicat a El Periodico
el 10/05/01.
En esta edificante novela un hombre puede redimirse de su oscuro pasado
-su madre yonqui y prostituta, una temprana trayectoria de delin cuente-
y convertirse en un hombre de bien. No es la primera vez que el escritor
y periodista Ramón de España (Barcelona, 1956) saca a un
personaje del pozo y logra salvarlo. Y, en este caso, se salva más
de uno a través de la fidelidad consigo mismo, aunque tal fidelidad
consista en repartir latigazos en un burdel o en, fiel a la vocación,
acosar tenazmente a morosos, hasta torturarlos.
Éstas son las gentes guapas que sostienen esta comedia cínica
y negra, más exactamente color gris sucio, que se desata cuando
a un devoto pastelero del Maresme se le despierta la euforia sexual y
sentimental. Una comedia que existe por la desmesura y la liviandad y
para hacer reír por su amoralidad -lo de edificante no era sarcasmo-,
pero que, sin embargo, provoca algo extraño, tal vez una tristeza
que no parece venir de la visión del mundo del autor -más
bien de una limitación en su campo de visión- ni cumplir
parte de un propósito estético.
Tal vez, algo de esto se debe a que en esta maquinaria verbal hecha de
réplicas veloces han faltado latigazos secos y cortantes y, en
cambio, mucho de lo que se dice suele parecerse más al chiste con
voluntad de transgresión. Resulta curioso, en un autor que demuestra
buen oído coloquial, que no se confíe en lo que dicen los
personajes y se añada a continuación lo que esas personas
están pensando en el fondo, hasta extremos didácticos. ¿Acaso
el lector no sabe leer entre líneas?
En la Barcelona que muestra este libro el cretino es siempre un cretino
que dice cretinadas previsibles y el católico un pan de Dios, y
así para todos esos personajes, que su autor no parece apreciar
demasiado. Con matices y buenos momentos, se tiene la impresión
de que lo que se dice es siempre del mismo color.
Malos tiempos en Barcelona si un libro irreprochable en su construcción
y entretenido no merece poblarse de un mundo de personajes alevosos que,
como los de Joe Orton, decían frases de honda espiritualidad, aunque
fueran degenerados y matones a sueldo. Pero he aquí la tristeza
de esta historia que no ha buscado peculiaridades y se ha quedado en la
pena de un mundo sin contradicción.
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