Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 5  
Fitxes de treball de la 6 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Completar i dibuixar un volant
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Còpia i idenificació del vocabulari d’un F-1

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Observació i disseny de figures geomètriques
  • Construcció simétrica d’un volant i dibuix

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Còpia i idenificació del vocabulari d’un F-1

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari F-1

Àrea de Matemàtiques

  • Simetria
  • Sèries de cotxes
  • Figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sèries de cotxes
  • Simetries
  • Vocabulari F-1

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Ordenar i cercar informació
  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Completar i dibuixar un volant
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Comprendre i aplicar normes per fer estratègies
  • Deduir segons premisses
  • Crear una sopa de lletres
  • Definir vocabulari i crear mots encreuats
  • Llegir instruments i unitats de mesura
  • Fixar i classificar imatges: memory
  • Localitzar gràficament els circuits
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació del vocabulari d’un F-1
  • Creació d’una sopa de lletres
  • Definició de vocabulari i creació de mots encreuats

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Observació i disseny de figures geomètriques
  • Construcció simétrica d’un volant i dibuix
  • Comprensió i aplicació de normes per fer estratègies
  • Deducció segons premises
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Fixació i classificació d’imatges: memory

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació del vocabulari d’un F-1
  • Creació d’una sopa de lletres
  • Definició de vocabulari i creació de mots encreuats
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Fixació i classificació d’imatges: memory
  • Localització gràfica dels circuits

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Lectura d’instruments i unitats de mesura

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari F-1

Àrea de Matemàtiques

  • Sèries
  • Figures geomètriques
  • Simetría
  • Instruments i unitats de mesura
  • Memory marques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari F-1
  • Instruments i unitats de mesura
  • Memory marques

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Instruments I unitats de mesura

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Ordenar i cercar informació
  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Completar i dibuixar un volant
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Comprendre i aplicar normes per fer estratègies
  • Deduir segons premisses
  • Crear una sopa de lletres
  • Definir vocabulari i crear mots encreuats
  • Llegir instruments i unitats de mesura
  • Fixar i classificar imatges: memory
  • Localitzar gràficament els circuits
  • Localitzar, ordenar i cercar informació
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

 

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació del vocabulari d’un F-1
  • Creació d’una sopa de lletres
  • Definició de vocabulari i creació de mots encreuats

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Observació i disseny de figures geomètriques
  • Construcció simétrica d’un volant i dibuix
  • Comprensió i aplicació de normes per fer estratègies
  • Deducció segons premises
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Fixació i classificació d’imatges: memory

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació del vocabulari d’un F-1
  • Creació d’una sopa de lletres
  • Definició de vocabulari i creació de mots encreuats
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Fixació i classificació d’imatges: memory
  • Localització gràfica dels circuits

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Lectura d’instruments i unitats de mesura

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari F-1

Àrea de Matemàtiques

  • Figures geomètriques
  • Simetría
  • Instruments i unitats de mesura
  • Memory marques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari F-1
  • Instruments i unitats de mesura
  • Memmory marques

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Instruments i unitats de mesura

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

1, 2, 3, 4

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

ordenar i cercar informació

Primer enunciat:

  • Tot mirant els cromos, completa la taula.

Orientacions:

Els alumnes a partir de l’observació dels cromos que tenen col·locats a la part superior de la fitxa han de seleccionar la informació que se’ls demana a la graella i escriure-la omplint els buits. En aquesta fitxa observen, seleccionen, classifiquen i escriuen la informació envers els F-1.

Resposta:

A la graella de Tota la informació , en el mateix visor d'imatges.

 

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

5 i 6

Per els cicles:

Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

localitzar, ordenar i cercar informació

Primer enunciat:

  • Arrossega cada bandera al final de la línia que assenyala el seu país.

Orientacions:

Els infants han de col·locar les banderes de cada país en el lloc corresponent. D’aquesta manera treballem la relació bandera-país a partir de la classificació.

Resposta:

Al final de la fitxa hi ha la opció de veure en imatge les banderes de cada país.

Segon enunciat:

  • Omple la taula amb les dades que falten:

Orientacions:

Els alumnes a partir de l’observació dels cromos que tenen col·locats a la part superior de la fitxa han de seleccionar la informació que se’ls demana a la graella i escriure-la omplint els buits. En aquesta fitxa observen, seleccionen, classifiquen i escriuen la informació envers els F-1.

Resposta:

A la graella de Tota la informació , en el mateix visor d'imatges.

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

7

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

comprendre i aplicar normes per fer estratègies

Primer enunciat:

  • Cada tirada ha de ser amb els dos tipus de daus: primer treus un número amb els dos daus de l'esquerra i després a aquest número l' has d'aplicar l'operació que et digui el segon grup de daus( exemple: amb els daus de l'esquerra treus 10 i amb els de la dreta X2, el resultat final serà 20).
  • Sempre que caiguis en un quadrat de color, has de fer el que et digui.
  • Guanya el primer que arribi al final del circuit.

Orientacions:

Joc de taula en el qual l’infant ha de arribar al circuit superant els obstacles establerts a partir d’estratègies i lògica. Cal que tinguin present les normes del joc i que les comprenguin per tal d’assolir una correcta aplicació del joc interactiu.

Resposta:

És un joc.

 

 

FITXA DE TREBALL:

8 i 9

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

deduir segons premisses

Primer enunciat:

  • Completa la taula i col.loca els cotxes al seu lloc.Fes servir les pistes que tens a continuació:

Orientacions:

Els alumnes han de col·locar els cotxes a la curva que els toca segons les premisses donades. És una activitat de deducció on els nens i nenes s’hauran de fer preguntes i hauran d’interpretar allò que se’ls ofereix. Activitat que potencia la comprensió lectora de l’infant, ja que sense comprensió no hi ha deducció.

Resposta:

Al final de la pàgina.

 

 

FITXA DE TREBALL:

10

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla

Primer enunciat:

  • Tres en ratlla

Orientacions:

Els alumnes han de jugar al tres en ratlla. Aquesta activitat és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. Els infants seran els que constituiran el nivell del joc. Per tant, no és l’activitat la que comporta el nivell d’aprenentatge dels nens i nenes, sinó els propis infants.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

11

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

crear una sopa de lletres

Primer enunciat:

  • Inventa aquesta sopa de lletres. Del teclat pots treure les lletres clicant i arrossegant-les.

  • Has d'escriure el nom dels 12 països.

  • Quan treguis per la impressora la sopa de lletres li pots ensenyar a un company, a veure si els troba.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de 12 països en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu pilot i país en aquesta taula, els que tu vulguis, ( informació la tens a l'àlbum)

Orientacions:

Els infants han de buscar informació a l’àlbum en relació als F-1 i països d’orígen.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

12

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

definir vocabulari i crear mots encreuats

Primer enunciat:

  • Pots continuar i fer aquest mots encreuats.

  • Del teclat pots treure les lletres clicant i arrossegant-les, així com els quadrats blancs.

  • Has d'escriure el nom dels indicadors de: temperatura, pressió, oli, revolucions, benzina...

  • Si necessites més espai pots posar lletres i quadrats sobre els dibuixos dels indicadors.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom dels indicadors en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu les definicions d'aquestes paraules, pots buscar-les en la Wiquipèdia.

Orientacions:

Els infants faran ús d’internet per tal de definir els mots que hi ha a la graella inferior. Activitat que ampliarà els coneixements dels nens i nenes pel que fa als continguts conceptuals i procedimentals.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

13

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

continuar les sèries

Primer enunciat:

  • Pots continuar les sèries arrossegant els cotxes de F-1, tan sols has de veure i repetir la seqüència.

Orientacions:

Els alumnes han de repetir i observar les sèries. Exercici de concentració que poden fer de manera indivial o amb ajuda d’altres ( entre iguals o alumne – docent).

Resposta:

Segon enunciat:

  • Dibuixa i pinta un cotxe de F-1.

Orientacions:

Els infants dibuixaran el cotxe de F-1 que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

14

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

llegir instruments i unitats de mesura

Primer enunciat:

  • Pots moure els indicadors de: temperatura, pressió de rodes, líquid de fre, aigua, bateria i oli.

  • Col.loca les quantitats que has mogut en els indicadors a la taula, així com les unitats: litres, graus centígrads, volts ( v), quilòmetres hora (Km/h), revolucions per minut (rpm), atmosfera per quilogram atm/Kg

Orientacions:

Cal que els infants experimentint amb els instruments i unitats de mesura. És una primera aproximació que permetrà de manera lúdica introduir-se dins el món de les magnituds. És convenient que els alumnes prenguin consciència del ventall d’instruments de mesura que hi ha.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

15

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

fixar i classificar imatges

Primer enunciat:

  • Feu el memory ( pensa que has de destapar els logos d'equips de 3 en 3 ).

Orientacions:

Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 logos iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres logos iguals que no pas de dos.

Segon enunciat:

  • A la graella escriu els pilots de cada equip, la informació la trobaràs en els àlbums de cromos

Orientacions:

Exercici de recerca d’informació on els nens i nenes hauran de buscar els pilots de cada equip gràcies al recurs de l’àlbum. Un cop obtinguda la informació l’han de col·locar a la casella corresponent.

Resposta:

A la graella de Tota la Informació.

 

FITXA DE TREBALL:

16

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

observar i dissenyar figures geomètriques

Primer enunciat:

  • Arrossegant les peces pots crear i dissenyar automòbils de tots tipus.

Orientacions:

Els alumnes han de construir cotxes de F-1 amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu el número de figures que t'han sortit com aquestes:

Orientacions:

Un cop fets els cotxes de F-1 imaginaris, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

17

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

localitzar gràficament els circuits

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí, podràs veure el nom de cada país. Escriu a la taula el nom de cada país que et surti, en el número corresponent. (Hi ha un país que aquest any ha tingut dos grans premis de F-1)

Orientacions:

 

Els infants han de localitzar els noms dels països a partir de l’observació del mapa que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada país en el seu lloc. És important que el professor/a es fixi en en la bona escriptura dels noms.

Resposta:

A la mateixa fitxa.

 

 

FITXA DE TREBALL:

18

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

completar i dibuixar un volant

Primer enunciat:

  • Clica i dibuixa l'altra meitat del volant.

Orientacions:

Cal que els alumnes complementin la meitat del volant clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Ara que ja tens el volant complert, ja el pots dibuixar i pintar a la pissarra.

Orientacions:

Els infants dibuixaran el volant. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

19

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

copiar i identificar vocabulari cotxe

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí podràs veure el nom de cada part del F-1. Escriu a la taula la paraula que et surti en el seu número.

Orientacions:

Els infants han de localitzar els noms de les parts d’un cotxe de F-1 a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball.

 

 

FITXA DE TREBALL:

20 i 21

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

fer preguntes i identificar vocabulari cotxe

Primer enunciat:

  • A partir d'aquesta informació, elabora tres preguntes amb les corresponents respostes, sobre els temes donats.

Orientacions:

Cal que els infants a partir de la comprensió de la informació donada facin tres preguntes envers el tema estudiat. Aquestes seran valorades en relació a la seva coherència i imaginació.

Resposta:

Oberta