![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Objectius de la proposta
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural Coneixement del Medi Social Matemàtiques |
Intenció: |
comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: camins de bolets |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de fer sèries mitjançant els bolets que hi ha a la dreta de la pantalla. Caldrà que segueixin les ratlles per fer els camins de bolets. Seguir els camins que hi ha pleestablerts inicia als infants a l’orientació espacial també. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran el bolet que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
2 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per un joc de taula |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de jugar al joc de posar els bolets al cistell seguint les normes que hi ha escrites a la part inferior de l’activitat. Aquest joc els permetrà utilitzar estratègies de compteig per tal d’aconseguir la seva finalitat que és arribar a un nombre exacte. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
3 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per un joc de taula; tres en ratlla |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de jugar per parelles al tres en ratlla. Cal que utilitzin estratègies bones per tal de poder guanyar el contrari. Aquesta activitat requereix fixació i saber llegir el joc, aspectes que potencien la capacitat cognitiva dels nens i nenes. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
4 i 5 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
ordenar i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes enganxin els cromos al lloc corresponent a partir del nom popular. Un cop enganxats la següent activitat es realitzarà tenint com a partida el nom científic. La informació que cal cercar es pot trobar a l’àlbum de la col·lecció. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació 10 - Llora. Cualbres llores... 11 - Pinetell bord.Lleterasa.....12 -Escarlet vermell. Carlet.. 13 - Fals carner. Pérfida... 15 - Mataparents. Boletus... 16 - Rossinyol.Ginesterola... 17 - Orelles de gat. Barretet... 18 - Múrgola |
FITXA DE TREBALL: |
6 i 7 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
cercar i classificar informació amb taules |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar i seleccionar aquella informació que més els interessa per tal d’omplir la graella correctament. Es tracta d’un treball "d’investigació" on els infants han de col·locar allò que troben rellevant en els espais buits del quadre. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació. 9 - Lactarius quietus No és comestible 10- Llora. Cualbres llores... Bon comestible 11 - Pinetell bord.Lleterasa...Tòxic 12- Escarlet vermell. Carlet...És un bon comestible 13 - Fals carner. Pérfida...Tòxic 14 - Farinera borda. Cogomella...Molt tòxic, pot matar. 15 - Mataparents. Boletus... Comestible, ben cuit. 16 - Rossinyol.Ginesterola... Molt bo 17 - Orelles de gat. Barretet...Comestible, ben cuit 18 - Múrgola. Comestible, ben cuit |
FITXA DE TREBALL: |
8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
seleccionar informació en taules |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes a partir de la selecció de cromos que hi ha a la part superior de la fitxa col·locaran la informació que es demana en cadascun dels apartats de la graella. Aquesta metodologia proporcionarà als infants una habilitat per a la lectura d’aquest tipus de documents. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació. 9 - Lactarius quietus 10- Llora. Cualbres llores...Russula cyanoxantha 11 - Pinetell bord.Lleterasa...Lactarius chrysorrheus. 12- Escarlet vermell. Carlet... Higrophorus russula 13 - Fals carner. Pérfida...Entoloma lividum 14 - Farinera borda. Cogomella....Amanita phalloides 15 - Mataparents. Boletus... Boletus luridus . 16 - Rossinyol.Ginesterola..Cantharellus cibarius. 17 - Orelles de gat. Barretet..Helvella crispa 18 - Múrgola. Morchella deliciosa |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
interpretar i saber llegir coordenades |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de posar els bolets que hi ha a la part inferior de la gràfica on vulguin. Un cop col·locats cal que els identifiquin amb el seu nom popular i senyalin on és en relació a la gràfica amb les coordenades. Tot plegat s’ha d’escriure a la taula per tal de deixar-ne constància. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
10 i 11 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
observar, escriure una fitxa i relacionar sinònims |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de reescriure el text que tenen a l’esquerra de la pantalla extraient les parts principals d’un article periodístic per tal que s’adonin de la funció de cada tros de l’escrit. A més, han de ser capaços de canviar les paraules en vermell per alguna de les que estan exposades en l’enunciat. Amb aquesta metodologia ens assegurem que els nens i nenes entenguin el contingut de l’escrit. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
classificar i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants realitzen una activitat de relacionar. Però, per tal de classifcar correctament els bolets cal tenir informació sobre el que se’ls demana. Aleshores per qualsevol dubte poden utilitzar el recurs de l’àlbum. |
Resposta: |
Comestibles: Rossinyol, Rovelló, Llengua de bou, Tòxics: Pinetell, Farinera Borda, Cabra, Reig bord, Fals carner |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
utilitzar l’expressió excrita per fer receptes de cuina |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants, a partir d’unes pautes, han d’inventar les receptes amb els bolets que es senyalen. És important que els nens i nenes s’adonin que segons la intenció del text la seva presentació varia, també com la manera d’expressar-se i les formes verbals que s’utilitzen. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
14 i 15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
realitzar i interpretar un esquema |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de ser capaços de col·locar la informació que es demana en els espais buits de l’esquema. A partir d’aquesta distribució els infants s’introdueixen en les tècniques de selecció d’informació que seran útils pel seu procés d’ensenyament-aprenentatge. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació. Fitxa 14 TerraBaixa. Tipus de boscos: Alzinar: 9 - Lactarius quietus 10- Llora. Cualbres llores...Russula cyanoxantha 11 - Pinetell bord.Lleterasa...Lactarius chrysorrheus. 12- Escarlet vermell. Carlet... Higrophorus russula 13 - Fals carner. Pérfida...Entoloma lividum 14 - Farinera borda. Cogomella....Amanita phalloides 15 - Mataparents. Boletus... Boletus luridus . 16 - Rossinyol.Ginesterola..Cantharellus cibarius. 17 - Orelles de gat. Barretet..Helvella crispa 18 - Múrgola. Morchella deliciosa Tipus de boscos: Sureda: 19 - Boletus aereus Siureny. Sureny. Cep...20 - Amanita caesarea. Reig (Ou de reig). Oriol.. 21 - Auricularia aurivula-judae. Orella de judes Tipus de boscos: Pinedes: 1- Russula sanguinea.Cualbra de pineda. 2 - Lactarius deliciosus . Pinetell. 3 - Tricoloma terreum. Negrito. Fredolic. 4 - Hygrophrus latitabundus .Llenega. Mocosa. 5 - Suillus bellini. Moixí. Mollic... 6 - Mycena pura. Micenes 7 - Cantharellus lutescens. Cama groc.Rossinyol de pi. 8 - Lactarius sanguifluus . Rovelló Fitxa 15 Tipus de boscos: Castanyedes Rouredes: 10 - Russula cyanoxantha,Llora. Cualbres llores... 14 - Amanita phalloides . Farinera borda. Cogomella.. 16 - Cantharellus cibarius .Rossinyol.Ginesterola... 27 - Macrolepiota procera . Paloma.Pimpinella... 28 - Boletus satanas . Mataparent... 29 - Hydnum repandum. Llengua de bou. Tipus de boscos: Fagedes: 30 - Phallus impudicus . Bolet pudent. 31 - Amanita muscaria. Reig bord. Reig tinyós... 32 - Clitocybe nebularis. Moixernó de tardor Tipus de boscos: Pinedes: 2 - Lactarius deliciosus . Pinetell. 8 - Lactarius sanguifluus . Rovelló.29 - Hydnum repandum . Llengua de bou 31 - Amanita muscaria. Reig bord. Reig tinyós...33 - Suillus luteus . Moixins...
|
FITXA DE TREBALL: |
16 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
saber utilitzar instruments de mesura |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’arrossegar el regle i l’han de col·locar adequadament sota els bolets o en el seu lateral per tal de mesurar-los. Un cop l’infant obté les dades les escriu a la graella per deixar-ne constància. |
Resposta: |
Sureny: mesura capell 3,5 cm , mesura peu 1,7 cm Carlet: mesura capell 3 cm, mesura peu 2 cm Moixí: mesura capell 4 cm, mesura peu 1,5 cm Rossinyol: mesura capell 3 cm, mesura peu 2, 3cm Llenega: mesura capell 3 cm , mesura peu 3,5 cm Moixernó: mesura capell 3,5 cm , mesura peu 5 cm Llengua de bou: mesura capell 3,5 cm , mesura peu 1,5 cm Reig bord: mesura capell 3 cm , mesura peu 2 cm Camperol: mesura capell 4 cm , mesura peu 2 cm Fals carner: mesura capell 3,3 cm , mesura peu 2,2 cm |
FITXA DE TREBALL: |
17 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
ordenar lletres per formar paraules |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de clicar sobre cada bolet per tal d’anar aconseguint les lletres amb les quals podran formar el nom dels bolets. És un exercici perquè es fixin en l’ordre de les lletres de cada paraula i assosiïn so i grafia. |
Resposta: |
Camperol, Llenera, Sureny i Rossinyol |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop els infants han ordenat les lletres de les paraules podran copiar-les en els requadres que trobarà a la part inferior de la fitxa. |
Resposta: |
Camperol, Llenera, Sureny i Rossinyol |
FITXA DE TREBALL: |
18 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
realitzar i interpretar una sopa de lletres |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de sis bolets en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. Una vegada feta la sopa de lletres pot ensenyar-li a un company per tal que trobi les paraules. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Activitat oberta on els infants crean una frase en relació al nom dels bolets. Per tal que tingui sentit el que escriuen han d’entendre certes característiques d’allò sobre el que volen parlar. Per tant, sutilment es demana a l’alumne/a que comprengui i interpreti els boles. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
realitzar i interpretar mots encreuats |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de quatre bolets en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Activitat oberta on els infants crean una frase en relació al nom dels bolets. Per tal que tingui sentit el que escriuen han d’entendre certes característiques d’allò sobre el que volen parlar. Per tant, sutilment es demana a l’alumne/a que comprengui i interpreti els boles. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
20 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
observar i dissenyar figures geomètriques |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de construir bolets amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop fets els bolets imaginaris, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades. |
Resposta: |
Oberta |