![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
escriure els colors |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’escriure sota cada auto el seu color. És una activitat adreçada a cicle inicial i mitjà per tal que els nens i nenes es familiaritzin amb l’escriptura i el nom dels colors (associació entre lletres i so). |
Resposta: |
Al final de la mateixa fitxa. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran el cotxe que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
2 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
cercar i classificar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de cercar la informació que es demana a la graella. Cal que cliquin sobre cada logo per tal d’aconseguir allò que desitgen. Dita activitat permetrà agilitat en relació a la utilització de recursos per afavorir en l’aprenentatge dels infants, ja que el més important no és la memorització, sinó saber on trobar la informació i saber-ne fer la selecció correcta. |
Resposta: |
Resposta també a la taula de Tota la Informació Hispano Suiza, T-49, 1924, Espanya Citroen, B-10, 1924, França Renault, PF-40, 1908, França Fiat, 509, 1924, Itàlia Delaunay-Belleville, Cabrio P4, 1916, França Peugeot, Quadrilette, 1920, França Talbot, 11 SIX, 1926, França Alfa Romeo, 1500 Sport, 1924, Itàlia |
FITXA DE TREBALL: |
3 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
llegir instruments i unitats de mesura |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els infants experimentin amb els instruments i unitats de mesura. És una primera aproximació que permetrà de manera lúdica introduir-se dins el món de les magnituds. És convenient que els alumnes prenguin consciència del ventall d’instruments de mesura que hi ha. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
4 i 5 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social Matemàtiques |
Intenció: |
interpretar i llegir una gràfica de coordenades |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants determinaran la ubicació de cada auto d’època a partir de la nomenglatura de coordenades establerta. Cal que l’escriguin sota cada cotxe a la part inferior de la fitxa. |
Resposta: |
Al final de la mateixa fitxa. |
FITXA DE TREBALL: |
6 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de jugar al tres en ratlla. Aquesta activitat és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. Els infants seran els que constituiran el nivell del joc. Per tant, no és l’activitat la que comporta el nivell d’aprenentatge dels nens i nenes, sinó els propis infants. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
7 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
copiar i identificar vocabulari cotxe |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’escriure el nom que observen segons el número que cliquen. Dita activitat permetrà millorar la capacitat de concentració dels nens i nenes, ja que s’han de fixar com s’escriuen les paraules per tal de tornar-les a col·locar en el lloc corresponent. Cal vigilar l'ortografia. |
Resposta: |
A la mateixa fitxa. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Per tal d’observar que els infants han comprès el nou vocabulari els hi demanem que escriguin una pregunta i una resposta. D’aquesta manera ens assegurem que no només sigui un exercici de memorització, sinó també de comprensió. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
cercar marques d'autos d'època segons país |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Exercici de relacionar complementat amb la búsqueda d’informació. Mantenim l’interès per no fer activitats de pregunta-resposta, sinó que el més important és l’aprenentatge que els infants puguin extreure d’aquesta fitxa. Cal orientar la metodologia envers un altre visió, el més rellevant no és la solució, sinó el camí per trobar-la. |
Resposta: |
Al final de la mateixa fitxa, la primera part. Resposta també a la taula de Tota la Informació La taula: Alba - França, Citroen- França , Hispano Suiza - Espanya, Talbot - França, Rochet-Schneider - Anglès, Clement- Bayard - França, Wolseley-Siddley - Anglès, Panhard Levassor - França, Renault - França |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
realitzar i interpretar una sopa de lletres |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de sis cotxes en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar informació en relació al primer exercici que han fet. |
Resposta: |
Resposta també a la taula de Tota la Informació . Clement - 1903, Buick - 1910, Hispano Suiza - 1924, Elizalde - 1918 |
FITXA DE TREBALL: |
10 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
completar i dibuixar un cotxe, simetria |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes complementin la meitat del cotxe clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran el cotxe que hi ha. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
11 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
compondre simetries de mosaics de cotxes |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de posar els mitjos cotxes sobre el requadre per tal de formar un mosaic. Poden col·locar-los com vulguin, però amb la condició de formar cotxes senceres. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran el cotxe que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
definir vocabulari i crear mots encreuats |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de quatre països en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants buscaran la informació a partir del recurs de l’àlbum per tal de complemetar la graella que hi ha a la part inferior de la fitxa. |
Resposta: |
Resposta a la taula de Tota la Informació . Oberta ja que pot posar països i marques com vulgui. |
FITXA DE TREBALL: |
13 i 14 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
memoritzar i fixar imatges |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 cotxes iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres cotxes iguals que no pas de dos. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop realitzat el memory de dos o de tres segons la fitxa, els alumnes hauran de buscar informació a l’àlbum sobre les marques d’automòbil. Utilitzar un recurs per esbrinar el que es demana serveix per saber seleccionar i triar adequadament. |
Resposta: |
Resposta a la taula de Tota la Informació Fitxa 13: resposta oberta, ja que pot posar moltes marques fins un màxim de sis: Citroen, Delaunay-Belleville, Delahaye, Gladiator, Peugeot, Renault, Talbot,Le Zebre, Fitxa 14: Itàlia: Fiat, Alfa Romeo. Espanya: Hispano Suiza, Elizalde . Anglaterra: Rochet-Schneider, Napier, Wolseley-Siddley |
FITXA DE TREBALL: |
15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar els graus per tal d’orientar-se en l’espai |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de posar el cotxe en un dels extrems de les rodes. La posició que ha d’adquirir està escrita sota cada roda. Són ordres contínues que ajuden als nens i nenes a trobar l’arribada. Amb aquest exercici introdueixes als alumnes al món dels angles, com també aprenen a diferenciar la dreta de l’esquerra. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar la informació que se’ls demana a l’àlbum de la col·lecció. |
Resposta: |
Resposta a la taula de Tota la Informació Rochet-Schneider - 1916 , Essex - 1919, Hispano Suiza - 1924, Talbot - 1926 |
FITXA DE TREBALL: |
16 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els infants facin el sudoku d’automòbils a partir de l’estratègia d’assig-error. A mesura que vagin fent aquesta activitat de lògica i estratègia comprendran millor el seu funcionament i seran més àgils mentalment. La pràctica és la raó de ser d’aquesta tipologia d’exercicis. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
17 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part del cotxe que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball. Exercici que requereix orientació i fixació de l’espai. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
18 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
observar i dissenyar amb figures geomètriques |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de construir cotxes amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop fets els cotxes imaginaris, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
19 i 20 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
realitzar i interpretar una gràfica |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Ambdues fitxes basen la creació d’una gràfica de barres en el nombre de cotxes que té una marca. En una el nombre de cotxes cal buscar-lo en l’àlbum de la col·lecció, en canvi, en l’altra és el nen o nena el que proporciona les dades. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
A partir de les dades inventades o aconseguides per mitjà de l’àlbum es prosegueix a la construcció d’una gràfica de dades, on els infants hauran de saber quina és la línia horitzontal i quina la vertical.Les conclusions podrien ser fer veure quina marca de cotxes té més quantitat, quina menys, per exemple. |
|
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
21 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes complementaran la sèrie amb els autos que hi ha sota de la sèrie. En primer lloc, cal que observin el funcionament de la sèrie i en segon lloc que la complementin. Exercici que requeix fixació d’imatges. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran els cotxes que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |