Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 5  
Fitxes de treball de la 6 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Escriure els colors
  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Completar i dibuixar un cotxe
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Compondre simetries i formar mosaics de cotxes
  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Escriptura dels colors
  • Copia i identificació de vocabulari cotxe

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Construcció simétrica d’un cotxe i dibuix
  • Composició simètrica de mosaics de cotxes
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Observació i disseny de figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Composició simètrica de mosaics de cotxes
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Els colors
  • Vocabulari auto d’època

Àrea de Matemàtiques

  • Simetria
  • Mosaics
  • Sèries de cotxes
  • Figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari auto d’època
  • Mosaics
  • Sèries de cotxes

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Escriure els colors
  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Completar i dibuixar un cotxe
  • Compondre simetries i formar mosaics de cotxes
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Cercar i classificar informació
  • Llegir instruments i unitats de mesura
  • Interpretar i saber llegir una gràfica de coordenades
  • Cercar marques d'autos d'època segons país
  • Realitzar i interpretar una sopa de lletres
  • Realitzar i interpretar un encreuat
  • Memoritzar i fixar imatges: memory
  • Utilitzar els graus per tal d’orientar-se en l’espai
  • Utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trencaclosques)
  • Realitzar i interpretar una gràfica
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Escriptura dels colors
  • Copia i identificació de vocabulari cotxe
  • Búsqueda i classificació d’informació
  • Realització i interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i interpretació d’un encreuat

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Construcció simétrica d’un cotxe i dibuix
  • Composició simètrica de mosaics de cotxes
  • Observació I disseny de figures geomètriques
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Interpretació i lectura d’una gràfica de coordenades
  • Utilització dels graus per tal d’orientar-se en l’espai
  • Utilització d’estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Reconeixement i inici a l’orientació espacial (trenca-closques)
  • Realització i interpretació d'una gràfica

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Composició simètrica de mosaics de cotxes
  • Comprensió i interpretació de l’ordre lògic d’una sèrie: cotxes
  • Búsqueda i classificació d’informació
  • Interpretació i lectura d’una gràfica de coordenades
  • Búsqueda de marques d'autos d'època segons país
  • Realització i interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i interpretació d’un encreuat
  • Memorització i fixació d’imatges: memory
  • Reconexement i inici a l’orientació espacial (trenca-closques)
  • Realització i interpretació d'una gràfica

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Els colors
  • Vocabulari auto d’època
  • Vocabulari logos de marques de cotxes
  • Vocabulari autos d’època

Àrea de Matemàtiques

  • Simetría
  • Mosaics
  • Figures geomètriques
  • Sèrie de cotxes
  • Instruments i unitats de mesura
  • Coordenades
  • Graus
  • Compteig estratègic
  • Orientació espacial
  • Gràfica

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari auto d’època
  • Mosaics
  • Sèrie de cotxes
  • Vocabulari logos de marques de cotxes
  • Coordenades
  • Marques d’autos d’època segons país
  • Vocabulari autos d’època
  • Orientació espacial
  • Gràfica

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Copiar i identificar vocabulari cotxe
  • Completar i dibuixar un cotxe
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Cercar i classificar informació
  • Llegir instruments i unitats de mesura
  • Interpretar i llegir una gràfica de coordenades
  • Cercar marques d'autos d'època segons país
  • Realitzar i interpretar una sopa de lletres
  • Realitzar i interpretar un encreuat
  • Utilitzar els graus per tal d’orientar-se en l’espai
  • Utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trencaclosques)
  • Realitzar i intrepretar una gràfica
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

 

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Còpia i identificació de vocabulari cotxe
  • Búsqueda i classificació d’informació
  • Realització i interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i interpretació d’un encreuat

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica pel tres en ratlla
  • Construcció simétrica d’un cotxe i dibuix
  • Observació i disseny de figures geomètriques
  • Lectura d’instruments i unitats de mesura
  • Interpretació i lectura d’una gràfica de coordenades
  • Utilització dels graus per tal d’orientar-se en l’espai
  • Utilització d’estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Reconexement i inici a l’orientació espacial (trenca-closques)
  • Realització i interpretació d'una gràfica

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Búsqueda i classificació d’informació
  • Interpretació i lectura d’una gràfica de coordenades
  • Búsqueda de marques d'autos d'època segons país
  • Realització i interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i interpretació d’un encreuat
  • Reconexement i inici a l’orientació espacial (trenca-closques)
  • Realització i interpretació d'una gràfica

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari auto d’època
  • Vocabulari logos de marques de cotxes

Àrea de Matemàtiques

  • Simetría
  • Figures geomètriques
  • Instruments i unitats de mesura
  • Coordenades
  • Graus
  • Compteig estratègic
  • Orientació espacial
  • Gràfica

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari auto d’època
  • Vocabulari logos de marques de cotxes
  • Coordenades
  • Marques d’autos d’època segons país
  • Orientació espacial
  • Gràfica

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

1

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Intenció:

escriure els colors

Primer enunciat:

  • Escriu en el lloc corresponent el nom dels colors de cada un dels cotxes: verd fosc, verd clar, blau clar, verd mig, beige, negre, marró, vermell, groc

Orientacions:

Els alumnes han d’escriure sota cada auto el seu color. És una activitat adreçada a cicle inicial i mitjà per tal que els nens i nenes es familiaritzin amb l’escriptura i el nom dels colors (associació entre lletres i so).

Resposta:

Al final de la mateixa fitxa.

Segon enunciat:

  • Dibuixa un d'aquests cotxes a la pissarra.

Orientacions:

Els infants dibuixaran el cotxe que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

2

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

cercar i classificar informació

Primer enunciat:

  • Busca la informació, clicant al logo de cada marca i omple la taula:

Orientacions:

Els alumnes han de cercar la informació que es demana a la graella. Cal que cliquin sobre cada logo per tal d’aconseguir allò que desitgen. Dita activitat permetrà agilitat en relació a la utilització de recursos per afavorir en l’aprenentatge dels infants, ja que el més important no és la memorització, sinó saber on trobar la informació i saber-ne fer la selecció correcta.

Resposta:

Resposta també a la taula de Tota la Informació

Hispano Suiza, T-49, 1924, Espanya

Citroen, B-10, 1924, França

Renault, PF-40, 1908, França

Fiat, 509, 1924, Itàlia

Delaunay-Belleville, Cabrio P4, 1916, França

Peugeot, Quadrilette, 1920, França

Talbot, 11 SIX, 1926, França

Alfa Romeo, 1500 Sport, 1924, Itàlia

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

3

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

llegir instruments i unitats de mesura

Primer enunciat:

  • Pots moure els indicadors de: temperatura, pressió de rodes, líquid de fre, aigua, bateria i oli.
  • Col.loca les quantitats que has mogut en els indicadors a la taula, així com les unitats: litres, graus centígrads, volts ( v), quilòmetres hora (Km/h), revolucions per minut (rpm), atmosfera per quilogram atm/Kg,

Orientacions:

Cal que els infants experimentin amb els instruments i unitats de mesura. És una primera aproximació que permetrà de manera lúdica introduir-se dins el món de les magnituds. És convenient que els alumnes prenguin consciència del ventall d’instruments de mesura que hi ha.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

4 i 5

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Matemàtiques

Intenció:

interpretar i llegir una gràfica de coordenades

Primer enunciat:

  • Escriu les coordenades de situació de cada auto, (per exemple, el lloc d'un cotxel qualsevol s'escriuria així: (X4 , Yr), on X vol dir horitzontal i Y, vertical).

Orientacions:

Els infants determinaran la ubicació de cada auto d’època a partir de la nomenglatura de coordenades establerta. Cal que l’escriguin sota cada cotxe a la part inferior de la fitxa.

Resposta:

Al final de la mateixa fitxa.

 

FITXA DE TREBALL:

 

6

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica pel tres en ratlla

Primer enunciat:

  • Tres en ratlla

Orientacions:

Els alumnes han de jugar al tres en ratlla. Aquesta activitat és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. Els infants seran els que constituiran el nivell del joc. Per tant, no és l’activitat la que comporta el nivell d’aprenentatge dels nens i nenes, sinó els propis infants.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

7

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

copiar i identificar vocabulari cotxe

Primer enunciat:

  • Si a la imatge et poses a sobre de cada número amb el ratolí, podràs veure el nom de cada part de l'automòvil. Escriu a la taula la paraula que et surti en el número que li correspongui.

Orientacions:

Els alumnes han d’escriure el nom que observen segons el número que cliquen. Dita activitat permetrà millorar la capacitat de concentració dels nens i nenes, ja que s’han de fixar com s’escriuen les paraules per tal de tornar-les a col·locar en el lloc corresponent. Cal vigilar l'ortografia.

Resposta:

A la mateixa fitxa.

Segon enunciat:

  • A partir d'aquest vocabulari fes dos preguntes amb la seva resposta.

Orientacions:

Per tal d’observar que els infants han comprès el nou vocabulari els hi demanem que escriguin una pregunta i una resposta. D’aquesta manera ens assegurem que no només sigui un exercici de memorització, sinó també de comprensió.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

cercar marques d'autos d'època segons país

Primer enunciat:

  • Mirant l'àlbum podràs veure el nom de les marques d'aquests automòbils. Arrossega cada nom a sota de cada fotografia. Escriu les marques i el país on es van fabricar els cotxes

Orientacions:

Exercici de relacionar complementat amb la búsqueda d’informació. Mantenim l’interès per no fer activitats de pregunta-resposta, sinó que el més important és l’aprenentatge que els infants puguin extreure d’aquesta fitxa. Cal orientar la metodologia envers un altre visió, el més rellevant no és la solució, sinó el camí per trobar-la.

Resposta:

Al final de la mateixa fitxa, la primera part.

Resposta també a la taula de Tota la Informació

La taula:

Alba - França, Citroen- França , Hispano Suiza - Espanya, Talbot - França, Rochet-Schneider - Anglès, Clement- Bayard - França, Wolseley-Siddley - Anglès, Panhard Levassor - França, Renault - França

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

9

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

realitzar i interpretar una sopa de lletres

Primer enunciat:

  • Inventa la sopa de lletres treient les lletres clicant el teclat i arrosegant-les .

  • Cal que escriguis el nom de quatre cotxes d'aquesta manera: dos horitzontals d'esquerra a dreta, dos horitzontals de dreta a esquerra (a l'inrevés).
  • Una vegada feta la sopa de lletres li pots ensenyar al teu company, per tal que trobi els sis cotxes.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de sis cotxes en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Busca a l'àlbum l'any de fabricació dels quatre automòbils de la sopa de lletres.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar informació en relació al primer exercici que han fet.

Resposta:

Resposta també a la taula de Tota la Informació .

Clement - 1903, Buick - 1910, Hispano Suiza - 1924, Elizalde - 1918

 

FITXA DE TREBALL:

10

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

completar i dibuixar un cotxe, simetria

Primer enunciat:

  • Clica i dibuixa l'altra meitat de l'automòbil.

Orientacions:

Cal que els alumnes complementin la meitat del cotxe clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Ara que ja tens el cotxe complert, ja el pots dibuixar i pintar a la pissarra.

Orientacions:

Els infants dibuixaran el cotxe que hi ha. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

FITXA DE TREBALL:

11

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

compondre simetries de mosaics de cotxes

Primer enunciat:

  • Arrossega les meitats dels autos i composa un mosaic, amb la condició de fer autos sencers.

Orientacions:

Els alumnes han de posar els mitjos cotxes sobre el requadre per tal de formar un mosaic. Poden col·locar-los com vulguin, però amb la condició de formar cotxes senceres.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Ara que ja ho tens complert, pots dibuixar i pintar a la pissarra, els que més t'agradin.

Orientacions:

Els infants dibuixaran el cotxe que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

12

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

definir vocabulari i crear mots encreuats

Primer enunciat:

  • Continua fent aquest mots encreuats, extraient del teclat les lletres clicant i arrossegant-les, també pots complementar amb els quadrats en blanc segons el nombre de lletres que tingui la paraula. Has d'escriure el nom dels quatre països que falten per posar. (Si necessites més espai pots posar lletres i quadrats sobre el dibuix dels països).

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de quatre països en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • A la taula escriu els països i les marques de cotxes que fabricaven i/o fabriquen. La informació la pots buscar a l'àlbum.

Orientacions:

Els infants buscaran la informació a partir del recurs de l’àlbum per tal de complemetar la graella que hi ha a la part inferior de la fitxa.

Resposta:

Resposta a la taula de Tota la Informació .

Oberta ja que pot posar països i marques com vulgui.

 

FITXA DE TREBALL:

13 i 14

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

memoritzar i fixar imatges

Primer enunciat:

  • Feu el memory ( pensa que has de destapar els automòbils de 3 en 3 ).
  • Feu el memory.

Orientacions:

Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 cotxes iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres cotxes iguals que no pas de dos.

Segon enunciat:

  • Cerca la informació a l'àlbum sobre marques d'automòbils fabricats a França.
  • Cerca la informació a l'àlbum sobre marques d'automòbils fabricats a Itàlia, Espanya i Anglaterra.

Orientacions:

Un cop realitzat el memory de dos o de tres segons la fitxa, els alumnes hauran de buscar informació a l’àlbum sobre les marques d’automòbil. Utilitzar un recurs per esbrinar el que es demana serveix per saber seleccionar i triar adequadament.

Resposta:

Resposta a la taula de Tota la Informació

Fitxa 13: resposta oberta, ja que pot posar moltes marques fins un màxim de sis: Citroen, Delaunay-Belleville, Delahaye, Gladiator, Peugeot, Renault, Talbot,Le Zebre,

Fitxa 14: Itàlia: Fiat, Alfa Romeo. Espanya: Hispano Suiza, Elizalde . Anglaterra: Rochet-Schneider, Napier, Wolseley-Siddley

 

FITXA DE TREBALL:

15

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar els graus per tal d’orientar-se en l’espai

Primer enunciat:

  • Arrossega l'auto al lloc de la cruïlla de camins que et marqui l'ordre, i el deixes. A cada cruïlla deixa un auto, si ho fas bé arribaràs correctament al final del camí.

Orientacions:

Els infants han de posar el cotxe en un dels extrems de les rodes. La posició que ha d’adquirir està escrita sota cada roda. Són ordres contínues que ajuden als nens i nenes a trobar l’arribada. Amb aquest exercici introdueixes als alumnes al món dels angles, com també aprenen a diferenciar la dreta de l’esquerra.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

Segon enunciat:

  • Busca a l'àlbum els automòbils (marca i model si està posat) fabricats els anys: 1916, 1919, 1924, 1926

Orientacions:

Els alumnes han de buscar la informació que se’ls demana a l’àlbum de la col·lecció.

Resposta:

Resposta a la taula de Tota la Informació

Rochet-Schneider - 1916 , Essex - 1919, Hispano Suiza - 1924, Talbot - 1926

FITXA DE TREBALL:

16

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku

Primer enunciat:

  • Per fer aquest sudoku cal que tinguis en compte aquestes normes:

Orientacions:

Cal que els infants facin el sudoku d’automòbils a partir de l’estratègia d’assig-error. A mesura que vagin fent aquesta activitat de lògica i estratègia comprendran millor el seu funcionament i seran més àgils mentalment. La pràctica és la raó de ser d’aquesta tipologia d’exercicis.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

 

FITXA DE TREBALL:

17

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial

Primer enunciat:

  • Per fer aquest trencaclosques has de posar el número corresponent en els marcadors, per tal que totes les peces formin el cotxe que tens com a model a l'esquerra.

Orientacions:

Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part del cotxe que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball. Exercici que requereix orientació i fixació de l’espai.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

 

FITXA DE TREBALL:

18

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

observar i dissenyar amb figures geomètriques

Primer enunciat:

  • Arrossegant les peces pots crear i dissenyar automòbils de tots tipus.

Orientacions:

Els alumnes han de construir cotxes amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu el nombre de figures que t'han sortit com aquestes:

Orientacions:

Un cop fets els cotxes imaginaris, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

19 i 20

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

realitzar i interpretar una gràfica

Primer enunciat:

  • Per fer aquesta gràfica, cal buscar les dades a l'àlbum, en aquest cas s'ha de cercar el número d'automòbils de la mateixa marca i posar-lo en el marcador.
  • Les dades te les inventes, posa el número d'automòbils que vulguis en els marcadors (fins un màxim de 8) per cada marca.

Orientacions:

Ambdues fitxes basen la creació d’una gràfica de barres en el nombre de cotxes que té una marca. En una el nombre de cotxes cal buscar-lo en l’àlbum de la col·lecció, en canvi, en l’altra és el nen o nena el que proporciona les dades.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Ara que tens el número d'automòbils de cada marca, omple la gràfica arrossegant el cotxe tantes vegades com ho necessitis.

Orientacions:

 

A partir de les dades inventades o aconseguides per mitjà de l’àlbum es prosegueix a la construcció d’una gràfica de dades, on els infants hauran de saber quina és la línia horitzontal i quina la vertical.Les conclusions podrien ser fer veure quina marca de cotxes té més quantitat, quina menys, per exemple.

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

21

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie

Primer enunciat:

  • Arrossega els cotxes al lloc adequat per completar la sèrie.

Orientacions:

Els alumnes complementaran la sèrie amb els autos que hi ha sota de la sèrie. En primer lloc, cal que observin el funcionament de la sèrie i en segon lloc que la complementin. Exercici que requeix fixació d’imatges.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

Segon enunciat:

  • Ara que ja ho tens complert, pots dibuixar i pintar a la pissarra, els que més t'agradin.

Orientacions:

Els infants dibuixaran els cotxes que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta