![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC:Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
identificar i escriure coordenades cercant informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’omplir la graella amb els cromos que hi ha a l’esquerra de la pantalla. La ubicació corresponent de cada imatge és indicada sota cada una. Aquest exercici permetrà aprendre a localitzar coordenades com també a iniciar-se en l’orientació espacial. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’escriure les coordenades i els noms dels arbres en el lloc corresponent. Amb aquest exercici ens assegurem que observin la imatge o que busquin a l’àlbum la informació que se’ls demana. Per tant, estableixen la classificació imatge-nom. |
Resposta: |
|
FITXA DE TREBALL: |
2 i 3 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
escriure coordenades |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’omplir la graella amb els cromos que hi ha a l’esquerra de la pantalla. La ubicació corresponent de cada imatge és indicada aleatòriament. Aquest exercici permetrà aprendre a localitzar coordenades com també a iniciar-se en l’orientació espacial. No obstant, seran els infants els que determinin el lloc que pertoca a cada imatge. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’escriure les coordenades i els noms dels arbres en el lloc corresponent. Amb aquest exercici ens assegurem que observin la imatge o que busquin a l’àlbum la informació que se’ls demana. Per tant, estableixen la classificació imatge-nom. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
4 i 5 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
realitzar operacions obertes: sumes i restes |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes hauran de restar o sumar les fulles, flors i fruits segons la columna que facin servir. Aquests exercicis introdueixen als infants en el compteig cap endavant fent salts d’1 en 1 o de 2 en 2. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes han de marcar el número que vulguin i després comptar endavant el que han decidit. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
6 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
comptar |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes han de marcar el número que vulguin i després comptar endavant el que han decidit. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
7 i 8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
ordenar i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els infants, d’una banda, facin un exercici de classificació, on hauran de relacionar el nom de l’arbre amb la seva imatge. D’altra banda, un cop tingui la classificació correctament han de plantejar-se preguntes i respostes coherents i imaginatives en relació als arbres esmentats. Per tal de potenciar les preguntes amb sentit, els alumnes poden utilitzar el recurs de l’àlbum. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
9 i 10 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
fixar imatges i buscar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 arbres iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres arbres iguals que no pas de dos.Un cop fet el memory els alumnes han de buscar informació amb el recurs de l’àlbum. Després d’obtenir la informació l’han de col·locar a la casella corresponent. |
Resposta: |
Solució a la graella de Tota la Informació |
FITXA DE TREBALL: |
11 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
observar i dibuixar la meitat de la fulla |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes complementin la meitat de la fulla clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran la fulla. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
iniciar-se en l'orientació i domini del ratolí |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes clicaran amb el ratolí sobre els botons i verificaran el camí que haurà de seguir l’esquirol per aconseguir el que vol. Només hi ha una única solució. Cal que els infants dominin el ratolí i en facin un ús d’assaig-errror per tal de fer el camí. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de copiar les paraules que tenen a l’esquerra de la pantalla, per tal de memoritzar-les i millorar l’ortografia d’aquest recull de paraules. L’assimilació d’algunes paraules indueix a la deducció de la construcció de la resta de mots de la mateixa família |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
cercar informació, un esquema |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els infants aprenguin a llegir esquemes i que seleccionin i interpretin la seva informació. Aquest és el motiu que es potencia en aquesta fitxa a partir de l’esquema que hi ha a la part superior de la pantalla i la graella. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball Solució també a la graella de Tota la Informació
|
FITXA DE TREBALL: |
14 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
identificar vocabulari d'arbre i tronc |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de localitzar els noms de les parts de l’arbre i del tronc a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
15, 16, 17 i 18 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
realitzar i identificar un esquema |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants utilitzant el recurs de l’àlbum hauran d’omplir els buits de l’esquema. Com que la fitxa té aquest format es potencia la introducció al món dels esquemes i de la selecció d’informació que proporcionarà agilitat als nens i nenes alhora d’entrendre els nous conceptes. |
Resposta: |
Solució també a la graella de Tota la Informació. Fitxa 15 PAÍS DELS ROURES: Roureda de roure de fulla petita : Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Roure de fulla petita, Pinassa, Aladern falç, Garric, Blada... Roureda de roure de fulla gran: Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Auró negre , Roure martinenc, Roure de fulla gran, Castanyer, Bedoll, Trèmol , Auró blanc , Cirerer , Blada de fulla gran, Moixera de pastor, Moixera, Tell , Arç blanc, Avellaner... Roureda de roure martinenc:Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Blada de fulla gran, Tell , Moixera, Moixera de pastor, Roure martinenc, Arç blanc, Auró negre , Server, Boix... Roureda de roure pènol: Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres:Freixe de fulla gran, Roure pènol, Cirerer , Tell de fulla petita, Avellaner, Grèvol, Arç blanc, Auró blanc, Vern, Oma Fitxa 16 PÁIS DE L'ALZINA Alzinar típic: Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Alzina, Aladern falç , Arboç,Garric, Llentiscle, Càdec, Aladern. Alzinar empobrit: Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres:Arboç, Alzina..
Fitxa 17 PAÍS DE LA GARRIGA Garriga estèpica. Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Aladern, Alzina de fulla estreta, Aladern falç , Arboç, Garric, Càdec, Llentiscle, Pi blanc, Savina Garriga amb margalló. Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Margalló, Ullastre, Garrofer, Pi blanc, Llentiscle, Càdec, Savina... Fitxa 18 PAÍS DEL FAIG La Fageda. Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Faig, Avet, Oma, Moixera de guilla, Freixe de fulla gran, Bedoll, Avellaner, Arç blanc, Grèvol
|
FITXA DE TREBALL: |
19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
ordenar alfabèticament |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’ordenar alfabèticament els vuit noms d’arbres arrossegant els noms als espai buit corresponent. |
Resposta: |
|
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Gràcies a la recerca d’informació a l’àlbum els infants podran complementar els buits amb les dades que creguin més convenients i interessants. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
20 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per un sudoku |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes facin els sudokus a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte. |
Resposta: |
Solució a la fitxa de treball |