Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 5  
Fitxes de treball de la 6 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 14  
Fitxes de treball de la 15 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

 

  • Realitzar operacions obertes: sumes i restes
  • Comptar
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla
  • Iniciar-se en l'orientació i domini del ratolí
  • Identificar vocabulari d'arbre i tronc
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Identificació de vocabulari d'arbre i tronc

Àrea de Matemàtiques

  • Construcció simétrica d’una fulla
  • Identificació del compteig
  • Realització d’operacions obertes: sumes i restes

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació de l’orientació espacial i domini del ratolí

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Construcció simétrica d’una fulla
  • Iniciació de l’orientació espacial i domini del ratolí
  • Identificació de vocabulari d'arbre i tronc

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari arbre i tronc

Àrea de Matemàtiques

  • Simetria
  • Compteig
  • Operacions obertes: sumes i restes

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Orientació espacial
  • Vocabulari arbre i tronc
  • Simetria

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

 

  • Identificar i escriure coordenades cercant informació
  • Escriure coordenades
  • Ordenar i cercar informació
  • Fixar imatges i buscar informació
  • Realitzar i identificar un esquema
  • Identificar vocabulari d'arbre i tronc
  • Cercar informació a l'esquema
  • Ordenar alfabèticament
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla
  • Utilitzar estratègies i lògica per un sudoku
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Identificació de vocabulari d'arbre i tronc
  • Búsqueda d’informació a l'esquema
  • Ordenació alfabètica

Àrea de Matemàtiques

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informació
  • Escriptura de coordenades
  • Fixació i classificació d’imatges: memory
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla

Àrea de Coneixement del Medi Social

 

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informació
  • Escriptura de coordenades
  • Ordenació i búsqueda d’informació

  • Fixació d’imatges i búsqueda d’informació

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari arbre i tronc Esquema
  • Alfabet

Àrea de Matemàtiques

  • Coordenades Simetria
  • Memory

Àrea de Coneixement del Medi Social

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Coordenades
  • Memory

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treballRespecte al torn de paraula, seguint la norma de la classeRespecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadoraAutovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Identificar i escriure coordenades cercant informació
  • Escriure coordenadesOrdenar i cercar informació
  • Fixar imatges i buscar informació
  • Realitzar i identificar un esquemaIdentificar vocabulari d'arbre i tronc
  • Cercar informació a l'esquema
  • Ordenar alfabèticament
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla
  • Utilitzar estratègies i lògica per un sudoku
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medisUsar un cercadorFer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació i búsqueda d’informacióIdentificació de vocabulari d'arbre i troncBúsqueda d’informació a l'esquema
  • Ordenació alfabètica

Àrea de Matemàtiques

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informació
  • Escriptura de coordenadesFixació i classificació d’imatges: memory
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla

Àrea de Coneixement del Medi Social

 

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informacióEscriptura de coordenadesOrdenació i búsqueda d’informació
  • Fixació d’imatges i búsqueda d’informació

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari arbre i tronc
  • Esquema
  • Alfabet

Àrea de Matemàtiques

  • CoordenadesSimetria
  • Memory

Àrea de Coneixement del Medi Social

 

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Coordenades
  • Memory

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treballRespecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Identificar i escriure coordenades cercant informació
  • Escriure coordenades

  • Ordenar i cercar informació
  • Fixar imatges i buscar informació
  • Realitzar i identificar un esquema
  • Identificar vocabulari d'arbre i tronc
  • Cercar informació a l'esquema
  • Ordenar alfabèticament

  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla

  • Utilitzar estratègies i lògica per un sudokuAcceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació i búsqueda d’informació
  • Identificació de vocabulari d'arbre i tronc
  • Búsqueda d’informació a l'esquema
  • Ordenació alfabètica

Àrea de Matemàtiques

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informació
  • Escriptura de coordenadesFixació i classificació d’imatges: memory
  • Observar i dibuixar la meitat de la fulla

Àrea de Coneixement del Medi Social

 

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Identificació i escriptura de coordenades cercant informació
  • Escriptura de coordenades
  • Ordenació i búsqueda d’informaci
  • Fixació d’imatges i búsqueda d’informació

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari arbre i tronc
  • Esquema
  • Alfabet

Àrea de Matemàtiques

  • Coordenades
  • Simetria
  • Memory

Àrea de Coneixement del Medi Social

 

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Coordenades
  • Memory

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

1

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

identificar i escriure coordenades cercant informació

Primer enunciat:

  • Arrossega cada arbre a la casella corresponent segons les instruccions que tens a l'esquerra. Com exemple tens un arbust a la casella C-3

Orientacions:

Els alumnes han d’omplir la graella amb els cromos que hi ha a l’esquerra de la pantalla. La ubicació corresponent de cada imatge és indicada sota cada una. Aquest exercici permetrà aprendre a localitzar coordenades com també a iniciar-se en l’orientació espacial.

Segon enunciat:

  • Escriu les coordenades i el nom dels arbres que has col.locat (pots mirar els noms a l'àlbum, a la pàgina del país del faig ).

Orientacions:

Els infants han d’escriure les coordenades i els noms dels arbres en el lloc corresponent. Amb aquest exercici ens assegurem que observin la imatge o que busquin a l’àlbum la informació que se’ls demana. Per tant, estableixen la classificació imatge-nom.

Resposta:

  1. Avet ( A – 2 )
  2. Bedoll ( D – 4 )
  3. Faig ( B – 3 )
  4. Grèvol ( C - 1 )

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

2 i 3

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

escriure coordenades

Primer enunciat:

  • Arrossega cada arbre al quadre que vulguis.

Orientacions:

Els alumnes han d’omplir la graella amb els cromos que hi ha a l’esquerra de la pantalla. La ubicació corresponent de cada imatge és indicada aleatòriament. Aquest exercici permetrà aprendre a localitzar coordenades com també a iniciar-se en l’orientació espacial. No obstant, seran els infants els que determinin el lloc que pertoca a cada imatge.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu les coordenades en majúscules i el nom dels arbres que has col.locat (pots mirar els noms a l'àlbum, a les pàgines del País dels roures.

Orientacions:

Els infants han d’escriure les coordenades i els noms dels arbres en el lloc corresponent. Amb aquest exercici ens assegurem que observin la imatge o que busquin a l’àlbum la informació que se’ls demana. Per tant, estableixen la classificació imatge-nom.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

4 i 5

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

realitzar operacions obertes: sumes i restes

Primer enunciat:

  • Posa el número que vulguis en el marcador. Suma o resta 1 (segons la columna) i arrossega el nombre de fulles, flors i fruits al quadrat corresponent.
  • Posa el número que vulguis en el marcador. Suma o resta 2 (segons la columna) , arrossega el nombre de fulles, flors i fruits al quadrat corresponent.

Orientacions:

Els alumnes hauran de restar o sumar les fulles, flors i fruits segons la columna que facin servir. Aquests exercicis introdueixen als infants en el compteig cap endavant fent salts d’1 en 1 o de 2 en 2.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • En el marcador escriu el número que vulguis. Fes tants clics com número hagis posat.

Orientacions:

Els nens i nenes han de marcar el número que vulguin i després comptar endavant el que han decidit.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

6

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

comptar

Primer enunciat:

  • En el marcador escriu el número que vulguis. Fes tants clics com el número que hagis posat.

Orientacions:

Els nens i nenes han de marcar el número que vulguin i després comptar endavant el que han decidit.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

7 i 8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

ordenar i cercar informació

Primer enunciat:

  • Col.loca els cromos al seu lloc. Fes tres preguntes amb les seves respostes, pots buscar informació a l'àlbum.

Orientacions:

Cal que els infants, d’una banda, facin un exercici de classificació, on hauran de relacionar el nom de l’arbre amb la seva imatge. D’altra banda, un cop tingui la classificació correctament han de plantejar-se preguntes i respostes coherents i imaginatives en relació als arbres esmentats. Per tal de potenciar les preguntes amb sentit, els alumnes poden utilitzar el recurs de l’àlbum.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

9 i 10

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

fixar imatges i buscar informació

Primer enunciat:

  • Feu el memory. Ompliu la taula amb la informació dels arbres del país de l'avet que trobareu a l'àlbum.

Orientacions:

Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 arbres iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres arbres iguals que no pas de dos.Un cop fet el memory els alumnes han de buscar informació amb el recurs de l’àlbum. Després d’obtenir la informació l’han de col·locar a la casella corresponent.

Resposta:

Solució a la graella de Tota la Informació

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

11

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

observar i dibuixar la meitat de la fulla

Primer enunciat:

  • Clica i dibuixa l'altra meitat de la fulla de faig.

Orientacions:

Cal que els alumnes complementin la meitat de la fulla clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Dibuixa la fulla a la pissarra i pensa en els nervis, el peciol,...

Orientacions:

Els infants dibuixaran la fulla. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

12

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

iniciar-se en l'orientació i domini del ratolí

Primer enunciat:

  • Busca el camí que fa l'esquirol per arribar a la pinya, tot clicant el ratolí.

Orientacions:

Els alumnes clicaran amb el ratolí sobre els botons i verificaran el camí que haurà de seguir l’esquirol per aconseguir el que vol. Només hi ha una única solució. Cal que els infants dominin el ratolí i en facin un ús d’assaig-errror per tal de fer el camí.

Segon enunciat:

  • Ara pots escriure aquestes paraules.

Orientacions:

Els infants han de copiar les paraules que tenen a l’esquerra de la pantalla, per tal de memoritzar-les i millorar l’ortografia d’aquest recull de paraules. L’assimilació d’algunes paraules indueix a la deducció de la construcció de la resta de mots de la mateixa família

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

13

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

cercar informació, un esquema

Primer enunciat:

  • Completa la taula a partir de la informació que et dóna l'esquema.

Orientacions:

Cal que els infants aprenguin a llegir esquemes i que seleccionin i interpretin la seva informació. Aquest és el motiu que es potencia en aquesta fitxa a partir de l’esquema que hi ha a la part superior de la pantalla i la graella.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

Solució també a la graella de Tota la Informació

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

14

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

identificar vocabulari d'arbre i tronc

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí, podràs veure el nom de cada part de l'arbre. Escriu a la taula la paraula que et surti en el número que li correspongui.

Orientacions:

Els infants han de localitzar els noms de les parts de l’arbre i del tronc a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

15, 16, 17 i 18

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

realitzar i identificar un esquema

Primer enunciat:

  • Esquema

Orientacions:

Els infants utilitzant el recurs de l’àlbum hauran d’omplir els buits de l’esquema. Com que la fitxa té aquest format es potencia la introducció al món dels esquemes i de la selecció d’informació que proporcionarà agilitat als nens i nenes alhora d’entrendre els nous conceptes.

Resposta:

Solució també a la graella de Tota la Informació.

Fitxa 15

PAÍS DELS ROURES:

Roureda de roure de fulla petita : Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Roure de fulla petita, Pinassa, Aladern falç, Garric, Blada...

Roureda de roure de fulla gran: Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Auró negre , Roure martinenc, Roure de fulla gran, Castanyer, Bedoll, Trèmol , Auró blanc , Cirerer , Blada de fulla gran, Moixera de pastor, Moixera, Tell , Arç blanc, Avellaner...

Roureda de roure martinenc:Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Blada de fulla gran, Tell , Moixera, Moixera de pastor, Roure martinenc, Arç blanc, Auró negre , Server, Boix...

Roureda de roure pènol: Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres:Freixe de fulla gran, Roure pènol, Cirerer , Tell de fulla petita, Avellaner, Grèvol, Arç blanc, Auró blanc, Vern, Oma

Fitxa 16

PÁIS DE L'ALZINA

Alzinar típic: Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Alzina, Aladern falç , Arboç,Garric, Llentiscle, Càdec, Aladern.

Alzinar empobrit: Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres:Arboç, Alzina..

 

Fitxa 17

PAÍS DE LA GARRIGA

Garriga estèpica. Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Aladern, Alzina de fulla estreta, Aladern falç , Arboç, Garric, Càdec, Llentiscle, Pi blanc, Savina

Garriga amb margalló. Paisatges Mediterranis. Terra Baixa. Característiques:La Terra Baixa. S'estén entre el nivell del mar i una altitud màxima que oscil.la entre 500 i 1.200 m. El clima general hi és temperat i força sec a l'estiu: l'nomenat clima mediterrrani. Aquest territori és caracteritzat per l'alzinar, format per arbres de fulla petita i endurida, verda tot l'any, ornat de lianes i amb una gran espessor d'arbusts que recorda la fron dositat de la selva tropical; terres endins, però, els efectes de la continentalitat li empobreixen notablement el sotabosc. Nom popular d'arbres: Margalló, Ullastre, Garrofer, Pi blanc, Llentiscle, Càdec, Savina...

Fitxa 18

PAÍS DEL FAIG

La Fageda. Paisatges Europeus Muntanya Mitjana. Característiques: La Muntanya Mitjana. Està situada entre la terra baixa i una altitud aproximada de 1.600 m. El clima hi és menys temperat, i augmenta considerablement la pluviositat dels estius. El tipus de paisatge és molt diferent del de terra baixa; ens trobem en un país de roureda i d'altres arbres que, com el roure, perden la verdor del fullatge a l'hivern. El sotabosc d'arbusts i de lianes, tan esplendorós en l'alzinar, aquí tendeix a disminuir.Nom popular d'arbres: Faig, Avet, Oma, Moixera de guilla, Freixe de fulla gran, Bedoll, Avellaner, Arç blanc, Grèvol

 

 

FITXA DE TREBALL:

19

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

ordenar alfabèticament

Primer enunciat:

  • Arrossega les paraules al rectangle que creguis, per tal que quedin en ordre alfabètic.

Orientacions:

Els alumnes han d’ordenar alfabèticament els vuit noms d’arbres arrossegant els noms als espai buit corresponent.

Resposta:

  1. Aladern

  2. Aladern falç

  3. Alzina

  4. Arboç

  5. Arç blanc

  6. Auró negre

  7. Avellaner

  8. Avet

Segon enunciat:

  • Busca informació; nom científic, nom popular, característiques... a l'àlbum.

Orientacions:

Gràcies a la recerca d’informació a l’àlbum els infants podran complementar els buits amb les dades que creguin més convenients i interessants.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

20

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per un sudoku

Primer enunciat:

  • Ara pots fer aquests sudokus.

Orientacions:

Cal que els alumnes facin els sudokus a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte.

Resposta:

Solució a la fitxa de treball