Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 5  
Fitxes de treball de la 6 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino
  • Fer operacions obertes: sumes i restes
  • Fer sèries
  • Comptar números
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Comprensió i interpretació: dòmino
  • Relació de noms i imatges d’arbusts i lianes

Àrea de Matemàtiques

  • Realització d’operacions: sumes i restes
  • Realització de sèries: dòmino
  • Utilització del compteig numèric

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Comprensió de l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Identificació de sèries: dòmino
  • Utilització del compteig numèric a partir d’arbusts i lianes
  • Realització d’operacions: sumes i restes, a partir d’arbusts i lianes

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Noms i imatges d’arbusts i lianes

Àrea de Matemàtiques

  • Operacions: suma i resta
  • Sèries: dòmino
  • Compteig numèric

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Ordre d’una sèrie: dòmino

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Nom popular d’arbusts i lianes del mediterrani català

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Formular preguntes per aconseguir informacions
  • Interpretar la informació que ofereixen els cromos
  • Relacionar i identificar les dades recollides
  • Ordenar alfabèticament el nom dels arbusts
  • Cercar informació amb atenció i constància
  • Identificar i interpretar una sèrie: dòmino
  • Classificar les lianes: nom popular, nom científic, característiques i tipus de paisatge
  • Deduir,comprendre, interpretar i argumentar la informació donada
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (coordenades)
  • Interpretar i saber llegir una gràfica de coordenades
  • Utilitzar estratègies i lògica per a la construcció de dos sudokus
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació alfabética del nom dels arbuts
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Identificació de les dades recollides

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i eines per a la construcció lógica de dos sudokus d’arbusts i lianes i nombres
  • Identificació i interpretació d’una sèrie: dòmino
  • Reconeixement de les coordenades
  • Interpretació i lectura de gràfiques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Reconeixement de les coordenades
  • Interpretació i lectura de gràfiques

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Formulació de preguntes per obtenir informacions.
  • Interpretació d’informacions.
  • Establiment de relacions entre les dades recollides
  • Deducció de situacions i fets a partir de dades
  • Classificació de lianes: nom popular, nom científic, característiques i tipus de paisatge
  • Búsqueda d’informació
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Alfabet
  • Nom de lianes i arbusts

Àrea de Matemàtiques

  • Sudokus
  • Sèries
  • Gràfica de coordenades

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Gràfica de coordenades

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Nom popular d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Nom científic d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Característiques de les fulles.
  • Paisatges d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Estatges d’arbust i lianes del mediterrani català.

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Formular preguntes per aconseguir informacions
  • Interpretar la informació que ofereixen els cromos
  • Relacionar i identificar les dades recollides
  • Ordenar alfabèticament el nom dels arbusts
  • Cercar informació amb atenció i constància
  • Identificar i interpretar una sèrie: dòmino
  • Realitzar i interpretar un esquema: rouredes, alzinars i màquia
  • Identificar el nom popular d’arbusts i lianes segons característiques del bosc i el tipus de paisatge i estatge
  • Classificar les lianes: nom popular, nom científic, característiques i tipus de paisatge
  • Deduir,comprendre, interpretar i argumentar la informació donada
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (coordenades)
  • Interpretar i saber llegir una gràfica de coordenades
  • Utilitzar estratègies i lògica per a la construcció de dos sudokus
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

 

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació alfabética del nom dels arbuts
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Identificació de les dades recollides

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i eines per a la construcció lógica de dos sudokus d’arbusts i lianes i nombres
  • Identificació i interpretació d’una sèrie: dòmino
  • Reconeixement de les coordenades
  • Interpretació i lectura de gràfiques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Reconeixement de les coordenades
  • Interpretació i lectura de gràfiques

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Formulació de preguntes per obtenir informacions.
  • Interpretació d’informacions.
  • Establiment de relacions entre les dades recollides
  • Deducció de situacions i fets a partir de dades
  • Classificació de lianes: nom popular, nom científic, característiques i tipus de paisatge
  • Búsqueda d’informació
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Realització i interpretació d’un esquema: rouredes, alzinars i màquia
  • Identificació del nom popular d’arbusts i lianes segons característiques del bosc i el tipus de paisatge i estatge

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Alfabet
  • Nom de lianes i arbusts.

Àrea de Matemàtiques

  • Sudokus
  • Sèries
  • Gràfica de coordenades

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Gràfica de coordenades

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Nom popular d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Nom científic d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Característiques de les fulles.
  • Paisatges d’arbusts i lianes del mediterrani català.
  • Estatges d’arbust i lianes del mediterrani català.
  • Tipus de bosc: rouredes, alzinars i màquies

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

1

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Coneixement del Medi Social

Intenció:

llegir i interpretar coordenades

Primer enunciat:

  • Arrossega cada liana o arbust a la casella corresponent segons les instruccions que tens a l'esquerra. Com exemple tens un arbust a la casella A-1

Orientacions:

Els alumnes han de fer una bona lectura de les coordenades que hi ha sota cada imatge per tal de reconstruir el quadre. Això els permetrà iniciar-se en l’orientació espacial que és essencial per el creixement dels infants.

Segon enunciat:

  • Escriu les coordenades i el nom dels arbusts i lianes que has col.locat (pots mirar els noms a l'àlbum, a la pàgina de l'alzinar amb marfull.

Orientacions:

Els infants han de buscar la informació que els falta envers els arbusts i col·locar-la en els espais buits. A més, han d’indicar la ubicació de les imatges amb les coordenades de cadascuna. Podran cercar allò que els hi falta en l’àlbum de la col·lecció.

Resposta:

( D-3 ) Arítjol

( C-4 ) Matapoll

( A-2 ) Heura

( B-5 ) Noguerola

 

 

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

2 i 3

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Coneixement del Medi Social

Intenció:

interpretar i escriure coordenades

Primer enunciat:

  • Arrossega cada arbust al quadre que vulguis.
  • Arrossega cada arbust i liana al quadre que vulguis.

Orientacions:

Els alumnes han de col·locar cada imatge en un quadre de la graella.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu les coordenades en majúscules i el nom dels arbusts que has col.locat (pots mirar els noms a l'àlbum, a la pàgina de màquia continental de garric i arçot).
  • Escriu les coordenades en majúscules i el nom dels arbusts i lianes que has col.locat (pots mirar els noms a l'àlbum, a la pàgina de la fageda).
Orientacions: Un cop realitzat el primer exercici, els infants determinaran la ubicació de cada arbust o liana a partir de la nomenglatura de coordenades establerta. A més, els infants han de escriure el nom dels arbusts o lianes, sinó saben el nom el poden buscar en l’àlbum de la col·lecció.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

4 i 5

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

operar (sumes i restes obertes)

Primer enunciat:

  • Posa el número que vulguis en el marcador. Suma o resta 1 (segons la columna) , arrossega el nombre de fulles, flors i fruits al quadrat corresponent.
  • Posa el número que vulguis en el marcador. Suma o resta 2 (segons la columna) , arrossega el nombre de fulles, flors i fruits al quadrat corresponent.

Orientacions:

Introducció al càlcul de sumes i restes a partir de comptar d’un en un cap endavant i endarrera. És la fase en la qual els infants encara no saben comptar sense dits o objectes, pas previ al simbolisme i interpretació del càlcul no només com un conjunt de números, sinó com un conjunt d’objectes.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • En el marcador escriu el número que vulguis. Fes tants clics com número hagis posat.

Orientacions:

 

Els infants hauran de pitjar els botons que hi ha a la dreta del dibuix amb el ratolí de l’ordinador i marcar el nombre de botons amb les fletxes. Aquest exercici afavoreix la memorització del compteig numèric, d’un en un, endavant, utilitzant el ratolí com una eina de treball.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

6

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

comptar

Primer enunciat:

  • En el marcador escriu el número que vulguis. Fes tants clics com el número que hagis posat.

Orientacions:

Els infants hauran de pitxar els botons que hi ha a la dreta del dibuix amb el ratolí de l’ordinador i marcar el nombre de botons amb les fletxes. Aquest exercici afavoreix la memorització del compteig numèric, d’un en un, endavant, utilitzant el ratolí com una eina de treball.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Compta les flors i escriu el número que surti.
  • Compta els fruits i escriu el número que surti.
  • Compta les fulles i escriu el número que surti.

Orientacions:

Els alumnes han de comptar quantes flors, fruits i fulles hi ha a la fitxa i escriure-ho. ( rang 1 – 20 )

Resposta:

Flors: 14

Fruits: 17

Fulles: 9

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

7 i 8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

associar i realitzar preguntes i respostes

Primer enunciat:

  • Col.loca els cromos al seu lloc.Fes tres preguntes amb les seves respostes, pots buscar informació a l'àlbum.

Orientacions:

Els alumnes han d’associar les imatges dels cromos amb els noms que hi ha a la graella. Un cop, identificats cal que facin una pregunta i resposta dels arbusts i lianes destacats. Aquesta mena d’exercicis de resposta oberta permeten als infants inventar i crear, sense la necessitat de tenir la presió d’encertar-la o no, ja que hi ha moltes respostes possibles.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

9 i 10

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

memoritzar i fixar imatges

Primer enunciat:

  • Feu aquest memory sobre les lianes. Ompliu la taula amb la informació que trobareu a l'àlbum.

Orientacions:

Els infants han de realitzar un memory. Cal que es concentrin i trobin les parelles que són iguals. Un cop fet el memory han d’escriure les característiques de cada papallones trobada, amb l’ajuda de l’àlbum.

Resposta:

Resposta també a la graella de Tota la informació
 

Fitxa 9 - LIANES DE LA FLORA CATALANA

Nom popular

Nom científic

Característiques

Paisatge

Heura

Hereda Helix

Liana de tiges enfiladisses

Alzinar amb marfull, fageda, roureda de roure pèdol i roureda de roure de fulla gran

Lligabosc mediterrani

Locinera Implexa

Liana de fulles perenne

Màquia litoral d’ullastre i margalló, alzinar amb marfull i roureda de roure de fulla petita

Lligabosc etrusc

Locinera Etrusca

Liana de fulles perenne

Alzinar amb marfull

Arítjol

Smilax Aspera

Liana espinosa amb circells

Màquia litoral d’ullastre i margalló i alzinar amb marfull

Vidiella

Clématis Flámmula

Liana de 4 o 5 cm de llargada

Màquia litoral d’ullastre i margalló i alzinar amb marfull

Englantina

Rósa Sempevírens

Liana, tija llenyosa amb agullons ganxuts

Alzinar amb marfull

Esbarzer

Rúbus Ulmifólius

Liana molt punxosa

Roureda de roure martinenc

 
Fitxa 10 - ARBUSTS DE LA FLORA CATALANA
 

Nom popular

Nom científic

Característiques

Paisatge

Olivereta Ligústrum vulgare Arbust de 1 a 3 m d'alçària

Roureda de roure de fulla gran.

Muntanya Mitjana

Paisatges europeus

Tortellatge Vibúrnum lantána Arbust de 1 a 2 m d'alçària

Roureda de roure de fulla gran.

Muntanya Mitjana

Paisatges europeus

Bruc Érica arbórea Arbust de 1 a 3 m d'alçària

Paisatges Mediterranis

Terra Baixa

Sureda

Matapoll (Dáphne gnídium)

Poc més d'un metre d'alçària, perennifoli

Màquia Litoral d'Ullastre i Margalló

 

Evònim (Euónymus europaéus) Arbust de 2 a 4 m d'alçària

Roureda de roure pènol

Muntanya Mitjana

Paisatges europeus

Bruguerola (Callúna vulgáris) Arbust de 5 a 10 m d'alçària

Fageda

Muntanya Mitjana

Paisatges europeus

Sanguinyol (Córnus sanguínea) Arbust de 1 a 4 m d'alçària , fulles caduques

Roureda de roure pènol

Muntanya Mitjana

Paisatges europeus

 

FITXA DE TREBALL:

 

11

Per els cicles:

Inicial , Mitjà i Superiord’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

compondre simetries

Primer enunciat:

  • Clica i dibuixa l'altra meitat de la fulla d'heura.

Orientacions:

Cal que els alumnes complementin la meitat de la fulla clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Dibuixa la fulla que t'ha sortit a la pissarra.

Orientacions:

Els infants dibuixaran la fulla d'heura. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

12

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino

Primer enunciat:

  • Fes el dòmino. Còpia a sota la paraula de cada fitxa de dòmino.

Orientacions:

Els infants han de fer el dòmino associant les imatges amb el nom corresponent. Un cop col·locades totes les peces cal que copiïn les paraules de les fitxes que hi ha a la part inferior, així treballem la capacitat de memoritzar per aconseguir una bona ortografia.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

 

FITXA DE TREBALL:

13

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino

Primer enunciat:

  • Fes el dòmino. Escriu un frase amb cada una de les paraules: fruit , flor fulla.

Orientacions:

Els infants han de fer el dòmino associant les imatges amb el nom corresponent. Un cop col·locades totes les peces cal que escriguin una frase en relació a les paraules de les fitxes que hi ha a la part inferior, així treballem la creativitat i ens assegurarem que sàpiguen el significat dels mots.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

FITXA DE TREBALL:

14, 15 i 16

Per els cicles:

Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

realitzar i interpretar un esquema: rouredes, alzinars i màquia

Orientacions:

Els alumnes han de ser capaços de col·locar la informació que es demana en els espais buits de l’esquema. A partir d’aquesta distribució els infants s’introdueixen en les tècniques de selecció d’informació que seran útils pel seu procés d’ensenyament-aprenentatge.

Resposta:

Resposta també a la graella de Tota la informació

Fitxa 14

Roure de fulla petita:

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà

Característiques del bosc: Fulla endurida i caduca. Terres calcàries, força eixutes. Comunitat esclarissada i poc rica en espècies que se situa a les contrades inferiors més plujoses de la muntanya mitjana, en contacte amb la terra baixa.

Nom popular d'arbusts i lianes:

Ginesta patent
Espina cervina de fulla petita
Corner
Ginesta sessilifòlia
Noguerola
Lligabosc mediterrani (Lonicéra impléxa)

Roure de fulla gran:

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà

Característiques del bosc: Fulla tendra i caduca. Clima plujós. Terres silícies, relativament poc profundes i poc humides.Comunitat dels vessants rostos de les muntanyes, amb unb sotabosc arbustiu variable i poc dens, i un estrat herbaci més aviat pobre.

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Tortellatge
  • Xuclamel xilosti
  • Olivereta
  • Aranyoner (Prúnus spinósa)
  • Sanguinyol (Córnus sanguínea)
  • Lloreret
  • Heura (Hédera hélix)
  • Lligabosc atlàntic
  • Vidalba (Clématis vitálba)

Roure Martinenc:

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà

Característiques del bosc: Fulla tendra i caduca. Clima mitjanament plujós. Terres calcàries o silícies, bastant eixutes. Comunitat més aviat esclarissada, poc rica en espècies, que se situa a les contrades inferiors no gaire plujoses de la munntanya mitjana, en contacte amb la terra baixa.

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Cornera tomentosa
  • Espina cervina de fulla petita
  • Coronil.la boscana
  • Lloreret
  • Tortellatge
  • Cirerer de guineu
  • Corner
  • Ginesta sessilifòlia
  • Espantallops
  • Xuclamel xilosti
  • Olivereta
  • Aranyoner
  • Esbarzer (Rúbus ulmifólius)

Roure pènol :

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà

Característiques del bosc: roureda de roure pènol. Fulla tendra i caduca. Clima plujós. Terres silícies, profundes i força humides.

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Xuclamel xilosti
  • Sanguinyol (Córnus sanguínea)
  • Evònim (Euónymus europaéus)
  • Heura (Hédera hélix)

Fitxa 15

Sureda. Alzinar de carrasca

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa

Característiques del bosc: sureda. Fulla endurida i persistent. Terres silícies seques de les comarques litorals relativament plujoses. L'arbre característic és la surera

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Ginesta triflora (Genísta triflóra)
  • Ginesta de Montpeller (Genísta cándicans)
  • Ginesta linifòlia (Genísta linifólia)
  • Bruc (Érica arbórea)

Alzinar amb marfull

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa

Característiques del bosc:alzinar amb marfull (alzinar típic). Fulla endurida i persistent. Comunitat exuberant i rica en espècies; conjunt d'un verd intens i fosc

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Marfull ( Vibúrnum tínus)
  • Galzeran (Rúscus aculeátus)
  • Matabou (Bupléurum fruticósum)
  • Noguerola (Pístácia terebínthus)
  • Matapoll (Dáphne gnídium)
  • Aladern fulla estreta (Phillyrea angustifólia)
  • Lligabosc mediterrani (Lonicéra impléxa)
  • Englantina (Rósa sempervírens)
  • Arítjol (Smilax aspera)
  • Vidiella (Clematis flammula)
  • Lligabosc etrusc (Lonicera etrusca)
  • Heura (Hédera hélix)

Fitxa 16

Màquia continental de garric i arçot

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa

Característiques del bosc: Fulla persistent i molt sovint petita. Comunitat interrompuda que forma masses denses de vegetació separades per clarianes estèpiques; fortament empobrida, tant per l'acció destructora humana com per la mateixa duresa del clima. Contrades eixutes i continentals de les comarques baixes de l'interior.

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Romaní (Rosmarínus officinális)
  • Maleïda (Línum tenuifólium)
  • Esteperola (Cístus clúsii)
  • Bruc d'hivern (Érica multiflóra)
  • Coronil.la júncia (Coronílla júncea)
  • Bufalaga tintòria (Thymelaéa tinctória)
  • Argelaga (Genísta scórpius)
  • Gatosa (Úlex parviflórus)
  • Estepa negra (Cístus monspeliénsis)

Màquia litoral d'ullastre i margalló

Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa

Característiques del bosc: Fulla endurida i persistent. Contrades càlides i relativament eixutes de les comarques meridionals del litoral, des del sud de Barcelona fins a Alacant, i també a l'illa d'Eivissa.

Nom popular d'arbusts i lianes:

  • Arçot
  • Bufera arbustiva
  • Matapoll (Dáphne gnídium)
  • Aladern fulla estreta
  • Marfull ( Vibúrnum tínus)
  • Matabou (Bupléurum fruticósum)
  • Galzeran (Rúscus aculeátus)
  • Romaní (Rosmarínus officinális)
  • Bruc d'hivern (Érica multiflóra)
  • Coronil.la júncia (Coronílla júncea)
  • Maleïda (Línum tenuifólium)
  • Bufalaga tintòria (Thymelaéa tinctória)
  • Esteperola (Cístus clúsii)
  • Argelaga (Genísta scórpius)
  • Gatosa (Úlex parviflórus)
  • Estepa negra (Cístus monspeliénsis)
  • Vidiella (Clematis flammula)
  • Arítjol (Smilax aspera)
  • Lligabosc mediterrani (Lonicéra impléxa)

 

 

FITXA DE TREBALL:

17

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

ordenar alfabèticament els noms dels arbusts

Primer enunciat:

  • Busca informació (nom científic, nom popular, característiques...) a l'àlbum sobre aquets arbusts:

Orientacions:

Els alumnes han d’arrossegar cada paraula (10) al lloc corresponent amb la numeració (1 a 10) marcada, mantenint l’ordre alfabètic. Un cop feta l’ordenació cal que els infants busquin informació envers els quatre arbusts que indica, en el àlbum de la col·lecció.

Resposta 1:

  1. baladre
  2. bàlec
  3. bedoll
  4. boix
  5. boixerina
  6. boixerola
  7. bruc
  8. bruguerola
  9. bufalaga
  10. bufera

Resposta 2:

Nom popular

Nom científic

Característiques

Paisatge

Bruguerola

Callúna Vulgáris

Arbust d’uns 5-10 dm d’alçària

Fageda

Bufalaga tintòria

Thymelaéa Tinctória

Arbust baix, d’uns 4-5 dm d’alçària

Màquia continental de gàrric i arçot i màquia litoral d’ullastre i margalló

Bruc d’hivern

Érica Multiflóra

Arbust d’uns 7-8 dm d’alçària

Màquia continental de gàrric i arçot i màquia litoral d’ullastre i margalló

Bruc

Érica Arbórea

Arbust d’1-3 m d’alçària; tiges revestides de pèls blancs

Sureda

 

FITXA DE TREBALL:

18

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku

Primer enunciat:

  • Ara pots fer aquests sudokus.

Orientacions:

Cal que els alumnes facin els sudokus a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte.

Resposta:

A la mateixa fitxa.

 

FITXA DE TREBALL:

19

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Coneixement del Medi Social

Llengua Catalana

Intenció:

iniciar-se en l'orientació i domini del ratolí

Primer enunciat:

  • Busca el camí que fa l'ocell per arribar a la móra, tot clicant el ratolí.

Orientacions:

Els alumnes clicaran amb el ratolí sobre els botons i verificaran el camí que haurà de seguir l’esquirol o el ratolí per aconseguir el que volen. Només hi ha una única solució. Cal que els infants dominin el ratolí i en facin un ús d’assaig-errror per tal de fer el camí.

Segon enunciat

  • Ara pots escriu aquestes paraules.

 

FITXA DE TREBALL:

20

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Llengua Catalana

Intenció:

copiar i identificar vocabulari de la fulla

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí, podràs veure el nom de cada part de la fulla i tipus de fulles. Escriu a la taula la paraula que et surti en el número que li correspongui.

Orientacions:

Els infants han de localitzar els noms de les parts de la fulla de l'arbust i les formes, a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball.