![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
llegir i interpretar coordenades |
Primer enunciat: |
|
|
Orientacions: |
Els alumnes han de fer una bona lectura de les coordenades que hi ha sota cada imatge per tal de reconstruir el quadre. Això els permetrà iniciar-se en l’orientació espacial que és essencial per el creixement dels infants. |
|
Segon enunciat: |
|
|
Orientacions: |
Els infants han de buscar la informació que els falta envers els arbusts i col·locar-la en els espais buits. A més, han d’indicar la ubicació de les imatges amb les coordenades de cadascuna. Podran cercar allò que els hi falta en l’àlbum de la col·lecció. |
|
Resposta: |
( D-3 ) Arítjol |
( C-4 ) Matapoll |
( A-2 ) Heura |
( B-5 ) Noguerola |
FITXA DE TREBALL: |
2 i 3 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
interpretar i escriure coordenades |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de col·locar cada imatge en un quadre de la graella. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: | Un cop realitzat el primer exercici, els infants determinaran la ubicació de cada arbust o liana a partir de la nomenglatura de coordenades establerta. A més, els infants han de escriure el nom dels arbusts o lianes, sinó saben el nom el poden buscar en l’àlbum de la col·lecció. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
4 i 5 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
operar (sumes i restes obertes) |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Introducció al càlcul de sumes i restes a partir de comptar d’un en un cap endavant i endarrera. És la fase en la qual els infants encara no saben comptar sense dits o objectes, pas previ al simbolisme i interpretació del càlcul no només com un conjunt de números, sinó com un conjunt d’objectes. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de pitjar els botons que hi ha a la dreta del dibuix amb el ratolí de l’ordinador i marcar el nombre de botons amb les fletxes. Aquest exercici afavoreix la memorització del compteig numèric, d’un en un, endavant, utilitzant el ratolí com una eina de treball. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
6 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
comptar |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de pitxar els botons que hi ha a la dreta del dibuix amb el ratolí de l’ordinador i marcar el nombre de botons amb les fletxes. Aquest exercici afavoreix la memorització del compteig numèric, d’un en un, endavant, utilitzant el ratolí com una eina de treball. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de comptar quantes flors, fruits i fulles hi ha a la fitxa i escriure-ho. ( rang 1 – 20 ) |
Resposta: |
Flors: 14 Fruits: 17 Fulles: 9 |
FITXA DE TREBALL: |
7 i 8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
associar i realitzar preguntes i respostes |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’associar les imatges dels cromos amb els noms que hi ha a la graella. Un cop, identificats cal que facin una pregunta i resposta dels arbusts i lianes destacats. Aquesta mena d’exercicis de resposta oberta permeten als infants inventar i crear, sense la necessitat de tenir la presió d’encertar-la o no, ja que hi ha moltes respostes possibles. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
9 i 10 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
memoritzar i fixar imatges |
Primer enunciat: |
|
|||
Orientacions: |
Els infants han de realitzar un memory. Cal que es concentrin i trobin les parelles que són iguals. Un cop fet el memory han d’escriure les característiques de cada papallones trobada, amb l’ajuda de l’àlbum. |
|||
Resposta: |
Resposta també a la graella de Tota la informació | |||
Fitxa 9 - LIANES DE LA FLORA CATALANA |
||||
Nom popular |
Nom científic |
Característiques |
Paisatge |
|
Heura |
Hereda Helix |
Liana de tiges enfiladisses |
Alzinar amb marfull, fageda, roureda de roure pèdol i roureda de roure de fulla gran |
|
Lligabosc mediterrani |
Locinera Implexa |
Liana de fulles perenne |
Màquia litoral d’ullastre i margalló, alzinar amb marfull i roureda de roure de fulla petita |
|
Lligabosc etrusc |
Locinera Etrusca |
Liana de fulles perenne |
Alzinar amb marfull |
|
Arítjol |
Smilax Aspera |
Liana espinosa amb circells |
Màquia litoral d’ullastre i margalló i alzinar amb marfull |
|
Vidiella |
Clématis Flámmula |
Liana de 4 o 5 cm de llargada |
Màquia litoral d’ullastre i margalló i alzinar amb marfull |
|
Englantina |
Rósa Sempevírens |
Liana, tija llenyosa amb agullons ganxuts |
Alzinar amb marfull |
|
Esbarzer |
Rúbus Ulmifólius |
Liana molt punxosa |
Roureda de roure martinenc |
Fitxa 10 - ARBUSTS DE LA FLORA CATALANA |
||||
Nom popular |
Nom científic |
Característiques |
Paisatge |
|
Olivereta | Ligústrum vulgare | Arbust de 1 a 3 m d'alçària | Roureda de roure de fulla gran. Muntanya Mitjana Paisatges europeus |
|
Tortellatge | Vibúrnum lantána | Arbust de 1 a 2 m d'alçària | Roureda de roure de fulla gran. Muntanya Mitjana Paisatges europeus |
|
Bruc | Érica arbórea | Arbust de 1 a 3 m d'alçària | Paisatges Mediterranis Terra Baixa Sureda |
|
Matapoll | (Dáphne gnídium) | Poc més d'un metre d'alçària, perennifoli |
Màquia Litoral d'Ullastre i Margalló
|
|
Evònim | (Euónymus europaéus) | Arbust de 2 a 4 m d'alçària | Roureda de roure pènol Muntanya Mitjana Paisatges europeus |
|
Bruguerola | (Callúna vulgáris) | Arbust de 5 a 10 m d'alçària | Fageda Muntanya Mitjana Paisatges europeus |
|
Sanguinyol | (Córnus sanguínea) | Arbust de 1 a 4 m d'alçària , fulles caduques | Roureda de roure pènol Muntanya Mitjana Paisatges europeus |
FITXA DE TREBALL: |
11 |
Per els cicles: |
Inicial , Mitjà i Superiord’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
compondre simetries |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes complementin la meitat de la fulla clicant sobre els quadrets. Exercici de fixació que els infants faran en relació al seu nivell. La conformitat pel que fa a la qualitat de la tasca la determinen ells mateixos. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants dibuixaran la fulla d'heura. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de fer el dòmino associant les imatges amb el nom corresponent. Un cop col·locades totes les peces cal que copiïn les paraules de les fitxes que hi ha a la part inferior, així treballem la capacitat de memoritzar per aconseguir una bona ortografia. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: dòmino |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de fer el dòmino associant les imatges amb el nom corresponent. Un cop col·locades totes les peces cal que escriguin una frase en relació a les paraules de les fitxes que hi ha a la part inferior, així treballem la creativitat i ens assegurarem que sàpiguen el significat dels mots. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
14, 15 i 16 |
Per els cicles: |
Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
realitzar i interpretar un esquema: rouredes, alzinars i màquia |
Orientacions: |
Els alumnes han de ser capaços de col·locar la informació que es demana en els espais buits de l’esquema. A partir d’aquesta distribució els infants s’introdueixen en les tècniques de selecció d’informació que seran útils pel seu procés d’ensenyament-aprenentatge. |
Resposta: |
Resposta també a la graella de Tota la informació Fitxa 14 Roure de fulla petita: Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà Característiques del bosc: Fulla endurida i caduca. Terres calcàries, força eixutes. Comunitat esclarissada i poc rica en espècies que se situa a les contrades inferiors més plujoses de la muntanya mitjana, en contacte amb la terra baixa. Nom popular d'arbusts i lianes: Ginesta patent Roure de fulla gran: Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà Característiques del bosc: Fulla tendra i caduca. Clima plujós. Terres silícies, relativament poc profundes i poc humides.Comunitat dels vessants rostos de les muntanyes, amb unb sotabosc arbustiu variable i poc dens, i un estrat herbaci més aviat pobre. Nom popular d'arbusts i lianes:
Roure Martinenc: Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà Característiques del bosc: Fulla tendra i caduca. Clima mitjanament plujós. Terres calcàries o silícies, bastant eixutes. Comunitat més aviat esclarissada, poc rica en espècies, que se situa a les contrades inferiors no gaire plujoses de la munntanya mitjana, en contacte amb la terra baixa. Nom popular d'arbusts i lianes:
Roure pènol : Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Europeu, Estatge Montà Característiques del bosc: roureda de roure pènol. Fulla tendra i caduca. Clima plujós. Terres silícies, profundes i força humides. Nom popular d'arbusts i lianes:
Fitxa 15 Sureda. Alzinar de carrasca Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa Característiques del bosc: sureda. Fulla endurida i persistent. Terres silícies seques de les comarques litorals relativament plujoses. L'arbre característic és la surera Nom popular d'arbusts i lianes:
Alzinar amb marfull Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa Característiques del bosc:alzinar amb marfull (alzinar típic). Fulla endurida i persistent. Comunitat exuberant i rica en espècies; conjunt d'un verd intens i fosc Nom popular d'arbusts i lianes:
Fitxa 16 Màquia continental de garric i arçot Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa Característiques del bosc: Fulla persistent i molt sovint petita. Comunitat interrompuda que forma masses denses de vegetació separades per clarianes estèpiques; fortament empobrida, tant per l'acció destructora humana com per la mateixa duresa del clima. Contrades eixutes i continentals de les comarques baixes de l'interior. Nom popular d'arbusts i lianes:
Màquia litoral d'ullastre i margalló Tipus de paisatge i estatge: Paisatge Mediterrani. Terra baixa Característiques del bosc: Fulla endurida i persistent. Contrades càlides i relativament eixutes de les comarques meridionals del litoral, des del sud de Barcelona fins a Alacant, i també a l'illa d'Eivissa. Nom popular d'arbusts i lianes:
|
FITXA DE TREBALL: |
17 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
ordenar alfabèticament els noms dels arbusts |
Primer enunciat: |
|
|||
Orientacions: |
Els alumnes han d’arrossegar cada paraula (10) al lloc corresponent amb la numeració (1 a 10) marcada, mantenint l’ordre alfabètic. Un cop feta l’ordenació cal que els infants busquin informació envers els quatre arbusts que indica, en el àlbum de la col·lecció. |
|||
Resposta 1: |
|
|||
Resposta 2: |
Nom popular |
Nom científic |
Característiques |
Paisatge |
Bruguerola |
Callúna Vulgáris |
Arbust d’uns 5-10 dm d’alçària |
Fageda |
|
Bufalaga tintòria |
Thymelaéa Tinctória |
Arbust baix, d’uns 4-5 dm d’alçària |
Màquia continental de gàrric i arçot i màquia litoral d’ullastre i margalló |
|
Bruc d’hivern |
Érica Multiflóra |
Arbust d’uns 7-8 dm d’alçària |
Màquia continental de gàrric i arçot i màquia litoral d’ullastre i margalló |
|
Bruc |
Érica Arbórea |
Arbust d’1-3 m d’alçària; tiges revestides de pèls blancs |
Sureda |
FITXA DE TREBALL: |
18 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes facin els sudokus a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte. |
Resposta: |
A la mateixa fitxa. |
FITXA DE TREBALL: |
19 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural Coneixement del Medi Social Llengua Catalana |
Intenció: |
iniciar-se en l'orientació i domini del ratolí |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes clicaran amb el ratolí sobre els botons i verificaran el camí que haurà de seguir l’esquirol o el ratolí per aconseguir el que volen. Només hi ha una única solució. Cal que els infants dominin el ratolí i en facin un ús d’assaig-errror per tal de fer el camí. |
Segon enunciat |
|
FITXA DE TREBALL: |
20 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural Llengua Catalana |
Intenció: |
copiar i identificar vocabulari de la fulla |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de localitzar els noms de les parts de la fulla de l'arbust i les formes, a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball. |