![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1, 2, 3, 4, 5 i 6 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
observar, mesurar en el mapa i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Exercici que permet a l’alumnat millorar la seva orientació, com també la lectura d’un mapa. Això aguditzarà la seva percepció de l’espai i farà que s’introdueixi dins la societat ( es molt important saber llegir un mapa per poder moure’s d’un lloc a l’altre.) |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop llegit el mapa els infants han de pensar una pregunta a formular amb la seva corresponent resposta. Exercici que ajuda al docent a esbrinar si han entès el funcionament del mapa. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
7 i 8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
localitzar coordenades en el mapa |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop els infants han buscat les coordenades de les poblacions indicades, han de fer el mateix però a la inversa. Ells han de ser capaços de buscar les poblacions pel nom i col·locar la posició a la quadrícula. Aquest exercici ajuda a introduir al nen o nena a la lectura de mapes. S'ha de fer veure al nen /nena que el lloc on està la població és el quadrat gris i no les lletres de la població. |
Resposta: |
Fitxa 7 - Olot A-9 / Besalú G-10 / Sant Gregori I-1 / Bordills N-3 Fitxa 8 - Salou I-1 / Les Borges Blanques E-10 / El Pont d'Armentera L-7 / Mollerussa E-11 |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Després del primer exercici, els alumnes han de localitzar el nom de les poblacions segons les seves coordenades. |
Resposta: | Fitxa 7 -Sant Aniol de Finestres D-5 / Sant Gregori I-1 / Rupit A-1 / Serinyà I-8 Fitxa 8 - Lleida B-11 / Cambrils de Mar G-1 / Prades G-6 / Reus G-3 / Santa Coloma de Queralt L-10 / La Bisbal del Penedès N-5 |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
cercar informació de comarques |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
A partir de l’observació de les postals que els infants trobaran si cliquen al punt verd escriuran la informació que se’ls demana a la graella. Amb aquest exercici es pretén que els alumnes situin diverses poblacions de Catalunya en les seves corresponents comarques. |
Resposta: |
Han de copiar, s'ha de vigilar l'ortografia. |
FITXA DE TREBALL: |
10 i 11 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
memoritzar i fixar imatges, cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
En la fitxa 10, els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 llocs iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres llocs iguals que no pas de dos. Un cop realitzat el memory, caldrà que els alumnes busquin la informació a l’àlbum per tal de complementar la graella inferior. En la fitxa 11, els infants hauran de realitzar un memory, associant les imatges de 2 en 2 i un cop fet hauran d’omplir els espais buits amb la informació que trobaran a l’àlbum. |
Resposta: |
Solució implícita a la fitxa Respostes també a la graella de Tota la Informació |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
identificar i copiar vocabulari |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants clicaran sobre cada nombre i trobaran el nom que correspon als diversos monuments. Un cop observin el nom cal que el col·loquin a la graella que hi ha a la part inferior de la fitxa. Això permetrà que els alumnes retenguin la informació i que memoritzin la construcció ortogràfica de cada paraula. |
Resposta: |
Solució implícita a la fitxa |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
ordenar dates en una línia de temps |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants construiran una línia del temps a partir de la succesió d’images. Cal que l’ordenació s’esdevingui de més antic a més modern. Identificaran l’any del monument, perquè cada imatge conté el segle inscrit. Un cop, feta la selecció correcta hauran d’omplir la graella. La construcció d’una línia del temps dels monuments més rellevants de Catalunya fa conscienciar als alumnes de la quantitat de construccions i esdeveniments que hi hagut abans del seu naixement. Han de veure com mesurem la història, en segles (escrits en números romans) i que a les centens o als milers de l'any que mesurem, sempre se la de sumar un segle, per exemple; l'any 850 serà el segle IX. També s'ha de fer constància en el abans de Crist (a.C.) serà més antic que el que no ho tingui escrit, que vodrà dir que és després de Crist. Alguna postal no té any però sí segle, la posarem la primera dins de les del mateix segle. |
Resposta: |
Respostes també a la graella de Tota la Informació S. VI a. C. -(S.IX) - 879 (S.IX) - 886 (IX) -1023 (S. XI) - (S. XII) - 1123 (S. XII) - 1157 (S. XII) - 1289 (S.XIII) - |
FITXA DE TREBALL: |
14 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
ordenar i classificar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca. |
Resposta: |
Respostes a la graella de Tota la Informació |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca. |
Resposta: |
Respostes a la graella de Tota la Informació |
Tercer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca. |
Resposta: |
Respostes a la graella de Tota la Informació |
FITXA DE TREBALL: |
15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
realitzar i interpretar mots encreuats |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de les postals en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants realitzaran una frase en relació al nom del monument i la postal. Això assegurarà la comprensió i la identificació del monument amb la seva població. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
16 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
realitzar i interpretar una sopa de lletres |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de 8 indrets en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
17 i 18 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
dissenyar un itinerari |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Construcció d’una excursió per Catalunya. Cal que els infants triïn el lloc de sortida i el d’arribada i els punts intermitjos per tal de determinar les parades que es faran al llarg del recorregut. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop triat el camí i les parades cal omplir la graella amb les dades corresponents, per tal d’ordenar i tenir constància del recorregut escollit. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes facin el sudoku a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte. És completament necessari que els infants segueixin les explicacions que hi ha sota el sudoku d’edificis. |
Resposta: |
Solució implícita a la fitxa |
FITXA DE TREBALL: |
20 i 21 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
Operar amb valors |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de pensar els km que hi ha entre població i població. Poden col·locar els km que vulguin. Un cop establerts hauran de resoldre les operacions que hi ha a la part inferior de la fitxa, tenint en compte els km que han posat. |
Resposta: |
Oberta |