Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 6  
Fitxes de treball de la 7 a la 9  
Fitxes de treball de la 10 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Identificar i copiar vocabular
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Identificació i copia de vocabulari

Àrea de Matemàtiques

 

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Identificació i copia de vocabulari

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Vocabulari geogràfic

Àrea de Matemàtiques

 

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Vocabulari geogràfic

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Observar, mesurar en el mapa i cercar informació
  • Localitzar coordenades en el mapa
  • Cercar informació de comarques
  • Fixar imatges i cercar informació
  • Ordenar dates en una línia de temps
  • Identificar i copiar vocabulari
  • Ordenar i classificar informació
  • Realitzar i interpretar una sopa de lletres
  • Dissenyar un itinerari
  • Realitzar i interpretar mots encreuats
  • Utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Operar amb valors
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Identificació i còpia de vocabulari
  • Ordenació i classificació d’informació
  • Realització i Interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i Interpretació d’un mot encreuat

Àrea de Matemàtiques

  • Observació, mesura del mapa i búsqueda informació
  • Localització de coordenades en el mapa
  • Utilització d’estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Operació amb valors

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Observació, mesura del mapa i búsqueda informació
  • Localització de coordenades en el mapa
  • Búsqueda informació de comarques
  • Fixació d’matges i búsqueda d’informació
  • Ordenació de dates en una línia de temps
  • Identificació i còpia de vocabulari
  • Ordenació i classificació d’informació
  • Realització i Interpretació d’una sopa de lletres

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • vocabulari

Àrea de Matemàtiques

  • instrument de mesura
  • unitats de mesura
  • coordenades en un mapa
  • operacions

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • indrets de Catalunya
  • instrument de mesura
  • unitats de mesura
  • coordenades en un mapa
  • comarques
  • vocabulari, característiques edificis
  • línia del temps

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Observar, mesurar en el mapa i cercar informació
  • Localitzar coordenades en el mapa
  • Cercar informació de comarques
  • Fixar imatges i cercar informació
  • Ordenar dates en una línia de temps
  • Identificar i copiar vocabulari
  • Ordenar i classificar informació
  • Realitzar i interpretar una sopa de lletres
  • Dissenyar un itinerari
  • Realitzar i interpretar mots encreuats
  • Utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Operar amb valors
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

 

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Identificació i còpia de vocabulari
  • Ordenació i classificació d’informació
  • Realització i Interpretació d’una sopa de lletres
  • Realització i Interpretació d’un mot encreuat

Àrea de Matemàtiques

  • Observació, mesura del mapa i búsqueda informació
  • Localització de coordenades en el mapa
  • Utilització d’estratègies i lògica per fer un sudoku
  • Operació amb valors

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Observació, mesura del mapa i búsqueda informació
  • Localització de coordenades en el mapa
  • Búsqueda informació de comarques
  • Fixació d’matges i búsqueda d’informació
  • Ordenació de dates en una línia de temps
  • Identificació i còpia de vocabulari
  • Ordenació i classificació d’informació
  • Realització i Interpretació d’una sopa de lletres

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • vocabulari

Àrea de Matemàtiques

  • instrument de mesura
  • unitats de mesura
  • coordenades en un mapa
  • operacions

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • indrets de Catalunya
  • instrument de mesura
  • unitats de mesura
  • coordenades en un mapa
  • comarques
  • vocabulari, característiques edificis
  • línia del temps

Àrea de Coneixement de Naturals

 

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

FITXA DE TREBALL:

 

1, 2, 3, 4, 5 i 6

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

observar, mesurar en el mapa i cercar informació

Primer enunciat:

  • Clica en cada quadre gris la posició de cada parada de la ruta (cinc clics).
  • Arrossega els automòbils, tot seguint l'itinerari que faries d'una parada a una altra.

Orientacions:

Exercici que permet a l’alumnat millorar la seva orientació, com també la lectura d’un mapa. Això aguditzarà la seva percepció de l’espai i farà que s’introdueixi dins la societat ( es molt important saber llegir un mapa per poder moure’s d’un lloc a l’altre.)

Segon enunciat:

  • Mirant les informacions que tens a l'àlbum i les dades que has obtingut (distàncies en km), elabora tres preguntes amb les seves respostes. Una pregunta podria ser: quants quilòmetres hi ha de Poblet a Tarragona ?

Orientacions:

Un cop llegit el mapa els infants han de pensar una pregunta a formular amb la seva corresponent resposta. Exercici que ajuda al docent a esbrinar si han entès el funcionament del mapa.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

7 i 8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

localitzar coordenades en el mapa

Primer enunciat:

  • Escriu les quadrícules/coordenades de les poblacions:

Orientacions:

 

Un cop els infants han buscat les coordenades de les poblacions indicades, han de fer el mateix però a la inversa. Ells han de ser capaços de buscar les poblacions pel nom i col·locar la posició a la quadrícula. Aquest exercici ajuda a introduir al nen o nena a la lectura de mapes. S'ha de fer veure al nen /nena que el lloc on està la població és el quadrat gris i no les lletres de la població.

Resposta:

Fitxa 7 - Olot A-9 / Besalú G-10 / Sant Gregori I-1 / Bordills N-3

Fitxa 8 - Salou I-1 / Les Borges Blanques E-10 / El Pont d'Armentera L-7 / Mollerussa E-11

Segon enunciat:

  • Escriu les poblacions a partir de les quadrícules/coordenades donades:

Orientacions:

Després del primer exercici, els alumnes han de localitzar el nom de les poblacions segons les seves coordenades.

Resposta:

Fitxa 7 -Sant Aniol de Finestres D-5 / Sant Gregori I-1 / Rupit A-1 / Serinyà I-8

Fitxa 8 - Lleida B-11 / Cambrils de Mar G-1 / Prades G-6 / Reus G-3 / Santa Coloma de Queralt L-10 / La Bisbal del Penedès N-5

 

FITXA DE TREBALL:

9

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

cercar informació de comarques

Primer enunciat:

  • Escriu a la taula la comarca i el lloc de la postal ( poble, monestir...)

Orientacions:

A partir de l’observació de les postals que els infants trobaran si cliquen al punt verd escriuran la informació que se’ls demana a la graella. Amb aquest exercici es pretén que els alumnes situin diverses poblacions de Catalunya en les seves corresponents comarques.

Resposta:

Han de copiar, s'ha de vigilar l'ortografia.

FITXA DE TREBALL:

10 i 11

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

memoritzar i fixar imatges, cercar informació

Primer enunciat:

  • Feu el memory .Omple la taula amb la informació que trobaràs a l'àlbum.

Orientacions:

En la fitxa 10, els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 llocs iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres llocs iguals que no pas de dos. Un cop realitzat el memory, caldrà que els alumnes busquin la informació a l’àlbum per tal de complementar la graella inferior.

En la fitxa 11, els infants hauran de realitzar un memory, associant les imatges de 2 en 2 i un cop fet hauran d’omplir els espais buits amb la informació que trobaran a l’àlbum.

Resposta:

Solució implícita a la fitxa

Respostes també a la graella de Tota la Informació

 

 

FITXA DE TREBALL:

12

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

identificar i copiar vocabulari

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí, podràs veure el nom del tipus d'edificació i/o alguna de les seves parts. Escriu a la taula la paraula que et surti en el número que li correspongui.

Orientacions:

Els infants clicaran sobre cada nombre i trobaran el nom que correspon als diversos monuments. Un cop observin el nom cal que el col·loquin a la graella que hi ha a la part inferior de la fitxa. Això permetrà que els alumnes retenguin la informació i que memoritzin la construcció ortogràfica de cada paraula.

Resposta:

Solució implícita a la fitxa

 

FITXA DE TREBALL:

13

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

ordenar dates en una línia de temps

Primer enunciat:

  • Arrossega cada postal al lloc corresponent. L'ordre que has de seguir és de més antic a més actual.
  • Completa la informació a la taula que trobaràs a l'àlbum.

Orientacions:

 

Els infants construiran una línia del temps a partir de la succesió d’images. Cal que l’ordenació s’esdevingui de més antic a més modern. Identificaran l’any del monument, perquè cada imatge conté el segle inscrit. Un cop, feta la selecció correcta hauran d’omplir la graella. La construcció d’una línia del temps dels monuments més rellevants de Catalunya fa conscienciar als alumnes de la quantitat de construccions i esdeveniments que hi hagut abans del seu naixement. Han de veure com mesurem la història, en segles (escrits en números romans) i que a les centens o als milers de l'any que mesurem, sempre se la de sumar un segle, per exemple; l'any 850 serà el segle IX. També s'ha de fer constància en el abans de Crist (a.C.) serà més antic que el que no ho tingui escrit, que vodrà dir que és després de Crist.

Alguna postal no té any però sí segle, la posarem la primera dins de les del mateix segle.

Resposta:

Respostes també a la graella de Tota la Informació

S. VI a. C. -(S.IX) - 879 (S.IX) - 886 (IX) -1023 (S. XI) - (S. XII) - 1123 (S. XII) - 1157 (S. XII) - 1289 (S.XIII) -

 

FITXA DE TREBALL:

14

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

ordenar i classificar informació

Primer enunciat:

  • Busca en els cromos de l'àlbum els diferents indrets de Barcelona i escriu el nom d'aquests llocs al costat

Orientacions:

Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca.

Resposta:

Respostes a la graella de Tota la Informació

Segon enunciat:

  • Busca en els cromos de l'àlbum els diferents indrets de Tarragona i escriu el tipus i el seu nom al costat.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca.

Resposta:

Respostes a la graella de Tota la Informació

Tercer enunciat:

  • Busca en els cromos de l'àlbum els diferents indrets de Girona i escriu el tipus i el seu nom al costat.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar i seleccionar la informació que es demana a l’exercici amb l’ajuda de l’àbum. Això poteniciarà l’aprendre a aprendre, de tal manera que són els infants els que construeixen el seu propi coneixement mentre el docent el guia a assolir els objectius que cada nen i nena es marca.

Resposta:

Respostes a la graella de Tota la Informació

 

FITXA DE TREBALL:

15

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Intenció:

realitzar i interpretar mots encreuats

Primer enunciat:

  • Pots continuar i fer aquest mots encreuats.
  • Del teclat pots treure les lletres clicant i arrossegant-les, així com els quadrats blancs.
  • Has d'escriure el nom de les set postals que falten per posar.
  • Si necessites més espai pots posar lletres i quadrats sobre les postals.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de les postals en el mots encreuats. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’uns mots encreuats (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Fes una frase amb cada una d'aquestes paraules/postals.

Orientacions:

Els infants realitzaran una frase en relació al nom del monument i la postal. Això assegurarà la comprensió i la identificació del monument amb la seva població.

Resposta:

Oberta

FITXA DE TREBALL:

16

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

realitzar i interpretar una sopa de lletres

Primer enunciat:

  • Pots inventar-te aquesta sopa de lletres.Del teclat pots treure les lletres clicant i arrossegant-les.
  • Has d'escriure el nom dels vuit indrets d'aquesta manera: dos horitzontals i d'esquerra a dreta, dos horitzontals de drets a esquerra (a l'inrevés), un en vertical i un en diagonal.
  • Quan acabis li pots ensenyar a un company, a veure si troba els indrets que has posat.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de 8 indrets en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

17 i 18

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Social

Intenció:

dissenyar un itinerari

Primer enunciat:

  • Inventa un circuit turístic que faries amb els teus companys de classe per Catalunya.

  • Pensa en marcar el lloc de sortida o començament del recorregut i el d'arribada o finalització del circuit.
  • Arrossega amb el ratolí el punt de localització ( entre vuit i deu punts, pots posar com a màxim) als llocs on faries les parades.
  • Els llocs de visita són els que trobaràs a l'àlbum així com la informació necessària.

Orientacions:

Construcció d’una excursió per Catalunya. Cal que els infants triïn el lloc de sortida i el d’arribada i els punts intermitjos per tal de determinar les parades que es faran al llarg del recorregut.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu a la taula les parades i el nom de cada lloc, així com alguna informació de cada visita.

Orientacions:

Un cop triat el camí i les parades cal omplir la graella amb les dades corresponents, per tal d’ordenar i tenir constància del recorregut escollit.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

19

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per fer un sudoku

Primer enunciat:

  • Sudoku infantil.

Orientacions:

Cal que els alumnes facin el sudoku a partir de l’assaig-error. Només hi ha una única solució que els infants podran observar en cas de dubte. És completament necessari que els infants segueixin les explicacions que hi ha sota el sudoku d’edificis.

Resposta:

Solució implícita a la fitxa

 

FITXA DE TREBALL:

20 i 21

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

Operar amb valors

Primer enunciat:

  • En els marcadors que tens a cada ruta, pots posar els quilòmetres que vulguis, fins a un màxim de 900 a cada marcador.

Orientacions:

Els infants han de pensar els km que hi ha entre població i població. Poden col·locar els km que vulguin. Un cop establerts hauran de resoldre les operacions que hi ha a la part inferior de la fitxa, tenint en compte els km que han posat.

Resposta:

Oberta