![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 i 2 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
memoritzar i fixar imatges |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 minerals iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres minerals iguals que no pas de dos. Un cop fet el memory han d’escriure les característiques de cada mineral trobat, amb l’ajuda de l’àlbum. |
Resposta: |
La resposta també està a la graella de Tota la Informació Fitxa 1 Calcopirita / És un sulfur de coure i ferro./ És el principal mineral del qual s’obté coure. Galena / És un sulfur / És el principal mineral del plom. Pirita / És un sulfur / S’utilitza per produir àcid sulfúric i sulfat de ferro. Molibdenita / És un sulfur / Se n’obté el molibdé, component de l'acer inoxidable Argentita / És un sulfur / S'obté plata Antimonita / És un sulfur / S'utilitza en aliatges amb nombrosos metalls. Fitxa 2 Malaquita / És un carbonat de coure / És molt apreciat com a pedra ornamental. Calcita / Carbonat de calci / És un material molt utilitzat en la construcció per fabricar ciment i calç. Cerussita / Carbonat de plom / S’utilitza per a l’obtenció de plom. Dolomita / És un carbonat de magnesi o calci / Es fa servir com pedra de construcció, però també en la fabricació de magnesi. Bòrax / És un borat / Es fa servir com a mineral per a l’obtenció de bor, peró també com a fundent en les soldadures, com a ingredient en la fabricació de vidres i com a agent netejador. Rodocrosita / És un carbonat de manganès / És un mineral rar, que només té interès per als col.leccionistes. |
FITXA DE TREBALL: |
3, 4 i 5 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
observar i escriure una fitxa |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de construir una fitxa informativa. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitzades i establertes correctament. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
6 |
Per els cicles: |
Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
classificar i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar informació envers els jaciments dels minerals. Per tal de resoldre l’exercici els nens i nenes poden consultar l’àlbum de la col·lecció i classificar-la una vegada obtinguda. |
Resposta: |
Aquests poden ser uns exemples de resposta: Amèrica del Nord: piromorfita,/ Mèxic:plata, or / Estats Units: or, turquesa,espessartita , Canadà: uvarovita... Amèrica del Sud: Brasil: brasilianita, almandina, espessartita... Àsia: Índia: almandina, calcedonia... Europa: França: mimetita, piromorfita / Rússia: vanadinita / Gran Bretanya: variscita / Itàlia: ilvaïta, andradita / Espanya: uvarovita... |
FITXA DE TREBALL: |
7 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
iniciar-se en l’orientació espacial i domini del ratolí |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes clicaran amb el ratolí sobre els botons i verificaran el camí que haurà de seguir el miner per aconseguir el que vol. Només hi ha una única solució. Cal que els infants dominin el ratolí i en facin un ús d’assaig-errror per tal de fer el camí. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de copiar les paraules que tenen a l’esquerra de la pantalla, per tal de memoritzar-les i millorar l’ortografia d’aquest recull de paraules. L’assimilació d’algunes paraules indueix a la deducció de la construcció de la resta de mots de la mateixa família |
FITXA DE TREBALL: |
8 |
Per els cicles: |
Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
localitzar països i cercar informació sobre minerals |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes siguin capaços de situar-se en el mapa i buscar sobre la quadrícula el país que gaudeix d’un jaciment de minerals. Però, per tal de realitzar aquesta búsqueda de coordenades els infants s’han de informar envers els jaciments. Això ho trobaran a l’àlbum. |
Resposta: |
Olivina- Noruega - E-8 Andalusita - França - J-5 Crocoïta - Romania - K-11 Espessartita - Itàlia - L-8 Rodocrosita - Alemanya - H-7 Almandina - Escandinàvia (Suècia) - E-9 |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar les mesures de massa |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes a partir de la tècnica de deducció trobaran quant pesa la wolframita. En primer lloc, ells han d’observar el pes de cada mineral i en segon lloc, deduir el pes del mineral que es demana a partir de la posició d’igualtat que hi ha plasmada en a la pantalla. Sense adonar-se els infants treballaran operacions amb una incògnica diferent al resultat final, com si d’una equació de primer grau es tractés. Han de passar-ho tot a la mateixa unitat, grams o quilograms. |
Resposta: |
wolframita 3055 g |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de realitzar sumes amb els valors dels minerals. Han de passar-ho tot a la mateixa unitat, grams o quilograms. |
Resposta: |
245 g + 1 kg = 245 g + 1000g = 1.245 g 1 Kg + 2.300 g = 1000g + 2.300 g = 3.300 g 3.055 g + 245 g = 3.300 g 1 kg + 2.300 g + 245 g = 1.000g + 2.300 g + 245 g = 3545 g |
FITXA DE TREBALL: |
10 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar les mesures de massa per igualtats |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’imaginar el pes dels minerals per tal de col·locar-los a la balança, perquè s’iguali. Ha de fer un total de 4 igualtats. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes escriuran les igualtats que han descobert a la graella inferior, per tal de donar constància de la seva recerca. És interessant que aquesta fitxa, un cop entenguin el funcionament, els nens i nenes la facin de manera individual o cooperativa, però que sigui realitzada entre iguals. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
11 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar les mesures de massa per desigualtats |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’imaginar el pes dels minerals per tal de col·locar-los a la balança, perquè quedi més gran que o més petit que. Ha de fer un total de 4 desigualtats. En aquest cas els nens i nenes per tal de formular correctament l’exercici han de saber utilitzar els dos signes de desigualtat. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes escriuran les desigualtats que han descobert a la graella inferior, per tal de donar constància de la seva recerca. És interessant que aquesta fitxa, un cop entenguin el funcionament, els nens i nenes la facin de manera individual o cooperativa, però que sigui realitzada entre iguals. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Llengua Catalana |
Intenció: |
utilitzar els graus per tal d’orientar-se en l’espai |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de posar el miner en un dels extrems de les rodes. La posició que ha d’adquirir està escrita sota cada roda. Són ordres contínues que ajuden als nens a trobar la mina d’or. Amb aquest exercici introdueixes als alumnes al món dels angles, com també aprenen a diferenciar la dreta de l’esquerra. |
Resposta: |
Solució a la fitxa |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’escriure la definició amb les seves pròpies paraules en primer terme, i sinó la saben tenen l’opció de buscar i copiar la informació d’un diccionari o enciclopèdia d’internet. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
ordenar i cercar l’ús dels minerals |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de relacionar el producte que s’obtè amb cada mineral. |
Resposta: |
Al final de la fitxa. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Després de relacionar mineral amb el seu producte, caldrà que els infants cerquin informació a l’àlbum envers les possibles utilitats que tenen i fer constància de la recerca escrivin-t’ho a la taula que hi ha a la part inferior de la fitxa. |
Resposta: |
Al final de la fitxa. |
FITXA DE TREBALL: |
14 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
operar i deduir el valor dels minerals |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes a partir de la tècnica de deducció trobaran quant pesa cada mineral. En primer lloc, ells han d’observar els resultats que tenen i en segon lloc, deduir el pes dels minerals que es demanen. |
Resposta: |
7, 8, 3, 2 |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes hauran de fer les operacions amb els minerals que es demanen i col·locar els resultats obtinguts a la taula. |
Resposta: |
3,2 + 2,5 = 7,7 / 3,2- 2,5=0,7 / 3,2 x 2,5= 8 8,5 +0,6= 9,1 / 8,5 - 0,6= 7,9 / 8,5 x 0,6= 5,1 7+0,2=7,2 / 7- 0,2 = 6,8 / 7x 0,2= 1,4 0,8+0,24= 1,04 / 0,8 - 0,24=0,56 / 0,8 x 0,24= 0,192 4 + 0,7= 4,7 / 4 - 0,7= 3,3 / 4 x 0,7= 2,8 7,8 + 4= 11,8 / 7,8 - 4= 3,8 / 7,8 x 4= 31,2 3,4 + 2 = 5,4 / 3,4 - 2= 1,4 / 3,4 x 2=6,8 |
FITXA DE TREBALL: |
15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
operar i donar valors |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes imaginaran el pes dels minerals i formaran una graella amb ells. Cal tenir en compte que el resultat de les files sobté a partir de la suma dels seus components. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants escriuran el valor que han pensat en els espais en blanc. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
16 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
operar amb valors |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de fer sumes amb minerals tenint en compte el pes de cadascún d’ells. |
Resposta: |
10, 6, 5, 7 |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de fer restes amb minerals tenint en compte el pes de cadascún d’ells. |
Resposta: |
1, 2, 2, 2 |
FITXA DE TREBALL: |
17, 18 i 19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
realitzar definicions i relacionar els sinònims |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els infants canviïn les paraules subratllades en vermell per els seus sinònims. És necessari que el canvi no perjudiqui el context i que mantingui una coherència. Cal vigilar molt l'ortografia. |
Resposta: |
Còpia de l'original amb les substitucions marcades. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’escriure la definició amb les seves pròpies paraules en primer terme, i sinó la saben tenen l’opció de buscar i copiar la informació d’un diccionari o enciclopèdia d’internet. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
20 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
realitzar i interpretar una sopa de lletres |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de sis minerals en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar informació i redactar un petit resum sobre aquest mineral. S'ha de mirar l'estructura: títol, subtítol, frases curtes... així com l'ortografia |
Resposta: |
Oberta |