Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 5  
Fitxes de treball de la 6 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Comprendre i interpretar l’ordre lògic d’una sèrie: camins de papallones
  • Fer operacions: sumes i restes
  • Comptar papallones
  • Compondre simetries i formar mosaics de papallones
  • Copiar oracions
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionades
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Realització de còpies de frases

Àrea de Matemàtiques

  • Realització d’operacions: sumes i restes
  • Realització de sèries: camins de papallones
  • Utilització del compteig numèric: papallones
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Observació i disseny de figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Comprensió de l’ordre lògic d’una sèrie: camins de papallones

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Identificació de sèries: camins de papallones
  • Utilització del compteig numèric a partir de papallones
  • Realització d’operacions: sumes i restes
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Noms i imatges de papallones (assosiació)

Àrea de Matemàtiques

  • Operacions: suma i resta
  • Sèries: camins de papallones
  • Compteig numèric
  • Simetries: meitats
  • Figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Ordre d’una sèrie: camins de papallones

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Nom popular de papallones per zones

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Localitzar, ordenar i cercar la informació que ofereixen els cromos de les papallones
  • Relacionar i identificar les dades recollides
  • Ordenar alfabèticament el nom de les papallones
  • Buscar, classificar i seleccionar aspectes relacionats amb les papallones: sopa de lletres
  • Cercar informació amb atenció i constància
  • Memoritzar i fitxar imatges
  • Seleccionar vocabulari i fer-ne un bon ús
  • Composar simetries i formar mosaics de papallones
  • Comptar
  • Identificar i interpretar una sèrie: camins de papallones
  • Saber utilitzar instruments de mesura
  • Deduir,comprendre, interpretar i argumentar la informació donada
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trencaclosques)
  • Utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxís de papallones
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Copiar i identificar parts papallona
  • Crear i identificar una sopa de lletres
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació alfabética del nom de les papallones
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Selecció de vocabulari
  • Identificació de les dades recollides
  • Realització de còpies de frases
  • Creació i identificació d’una sopa de lletres
  • Còpia i identificació parts papallona

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització del compteig numèric: papallones
  • Identificació i interpretació d’una sèrie: camins de papallones
  • Utilització d’estratègies i lògica per jugar al parxis de papallones
  • Utilització d’instruments de mesura
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Observació i disseny de figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Cercar informació amb atenció i constància

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Interpretació d’informacions.
  • Establiment de relacions entre les dades recollides
  • Deducció de situacions i fets a partir de dades
  • Classificació de papallones
  • Búsqueda d’informació
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Utilització d’instruments de mesura
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Selecció de vocabulari
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Creació i identificació d’una sopa de lletres
  • Còpia i identificació parts papallona

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Alfabet
  • Nom de papallones
  • Vocabulari papallones

Àrea de Matemàtiques

  • Instrument de mesura
  • Sèries
  • Simetries: meitats
  • Figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sèries
  • Orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Nom popular de papallones.
  • Nom científic de papallones.
  • Característiques.
  • Zones habitades per papallones segons el clima.
  • Vocabulari papallones

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Localitzar, ordenar i cercar la informació que ofereixen els cromos de les papallones
  • Relacionar i identificar les dades recollides
  • Ordenar alfabèticament el nom de les papallones
  • Buscar, classificar i seleccionar aspectes relacionats amb les papallones: sopa de lletres
  • Resumir i fer preguntes sobre conceptes
  • Memoritzar i fitxar imatges
  • Seleccionar vocabulari i fer-ne un bon ús
  • Cercar informació amb atenció i constància
  • Composar simetries i formar mosaics de papallones
  • Identificar i interpretar una sèrie: camins de papallones
  • Saber utilitzar instruments de mesura
  • Deduir,comprendre, interpretar i argumentar la informació donada
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trencaclosques)
  • Utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis de papallones
  • Observar i dissenyar figures geomètriques
  • Copiar i identificar parts papallona
  • Crear i identificar una sopa de lletres
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Ordenació alfabética del nom de les papallones
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Selecció de vocabulari
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Identificació de les dades recollides
  • Realització de còpies de frases
  • Realització de resums i preguntes
  • Creació i identificació d’una sopa de lletres
  • Còpia i identificació parts papallona

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i
  • Identificació i interpretació d’una sèrie: camins de papallones
  • Utilització d’estratègies i lògica per jugar al parxis de papallones
  • Utilització d’instruments de mesura
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Observació i disseny de figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Cercar informació amb atenció i constància

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Interpretació d’informacions.
  • Establiment de relacions entre les dades recollides
  • Deducció de situacions i fets a partir de dades
  • Classificació de papallones
  • Búsqueda d’informació
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Utilització d’instruments de mesura
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Selecció de vocabulari
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Realització de resums i preguntes
  • Creació i identificació d’una sopa de lletres
  • Còpia i identificació parts papallona

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Alfabet
  • Nom de papallones
  • Resums
  • Vocabulari papallones

Àrea de Matemàtiques

  • Intrument de mesura
  • Sèries
  • Simetries: meitats
  • Figures geomètriques

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sèries
  • Orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Interpretació d’informacions.
  • Establiment de relacions entre les dades recollides
  • Deducció de situacions i fets a partir de dades
  • Classificació de papallones
  • Búsqueda d’informació
  • Utilització d’instruments de mesura
  • Comprensió, deduccció, interpretació i argumentació d’enunciats
  • Memorització i fitxació d’imatges
  • Interpretació i realització de composicions simètriques i mosaics de papallones
  • Resums
  • Vocabulari papallones

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

FITXA DE TREBALL:

 

1 i 2

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

saber utilitzar instruments de mesura i ordenar

Primer enunciat:

  • Amb el regle mesura l'amplada de cada papallona. Ordena-les de més grans a més petites a la taula, escriu el nom científic i la mesura.

Orientacions:

Els alumnes han d’arrossegar el regle i l’han de col·locar adequadament sota les papallones per tal de mesurar-les. Un cop l’infant obté les dades les ordena de major a menor a la graella.

Resposta:

Neptis sappho 3,6 cm. Nymphalis polychloros 3,3 cm .Maculinea Arion 3 cm Pararge aegeria 2,1cm. Baltia butleri 3,2 cm .Bhutanitis lidderdalei 5,2 cm Melanargia galathea 3,7 cm. Lysandra bellargus 2 cm. Speyeria aphrodite 2,8 cm. Baltia butleri 3,1 cm

 

FITXA DE TREBALL:

 

3 i 4

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

composar simetries i formar mosaics de papallones

escriure i argumentar una notícia

Primer enunciat:

  • Arrossega les mitges papallones i composa aquest mosaic, amb la condició de fer papallones senceres.

Orientacions:

Els alumnes han de posar les mitges papallones sobre el requadre per tal de formar un mosaic. Podem col·locar-les com vulguin, però amb la condició de formar papallones senceres.

Resposta:

 

Oberta

Segon enunciat:

  • Dibuixa i pinta la papallona que més t'agradi.
  • Fes una noticia, a partir de la informació que tens en el cromo, escriu un article periodístic al costat escrivint: el títol, subtítol, lloc de la notícia, cos de la notícia, nom del periodista...

Orientacions:

Els alumnes dibuixaran la papallona que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Els infants hauran de construir una notícia. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitjades i establertes correctament.

Resposta:

Oberta

 

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

5

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

localitzar, ordenar i cercar la informació

Primer enunciat:

  • Arrossega cada papallona al seu continent, la informació la pots trobar a l'àlbum.

Orientacions:

Els alumnes hauran d’ubicar les papallones a la zona a la qual pertanyen i per això gaudiran d’un mapa mundi on figurarà el nom dels continents i l’accés a l’àlbum de la col·lecció si necessiten més informació.

És necessari que els nens i nenes aprenguin a construir els seus propis coneixements a partir de la recerca d’informació, de tal manera que siguin conscient de com han d’aconseguir la informació que se’ls demana i com l’han de treballar per tenir un bon resultat. Aquesta metodologia els permetrà ser hàgils i fomentarà la seva motivació, perquè ells són els responsables últims del seu aprenentatge.

Resposta:

Clicant al final de la mateixa pàgina està la imatge amb la solució correcta.

FITXA DE TREBALL:

 

6

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

escriure i argumentar una fitxa

Primer enunciat:

  • Busca les papallones i arrossega-les fora.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar les papallones a la imatge que conté la fitxa. Hauran d’estar concentrats i fixar la vista per tal de trobar-les, després les hauran d’arrossegar fora.

Resposta:

Hi ha un total de 9 papallones per trobar.

Segon enunciat:

  • Escriu una fitxa informativa sobre aquesta papallona, col.loca: títol, subtítol, dades...

Orientacions:

Els infants hauran de construir una fitxa informativa. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitzades i establertes correctament.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

7

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

comptar papallones i fer operacions

Primer enunciat:

  • Compta les papallones. Posa el número de cada una en el seu marcador.

Orientacions:

Els alumnes han de comptar quantes papallones hi ha de cada. Aquesta mena d’activitats permet guanyar capacitat de concentració als infants. És indispensable que aprenguin a fixar-se en allò que fan per tal d’aconseguir un major rendiment.

Resposta:

groga 7 papallones, verdes 5 papallones, blaves 7 papallones, amb taques marrons 6 papallones, marro fosc 5 papallones, gris blavós 6 papallones

Segon enunciat:

  • Posa el número que falta i fes les operacions.

Orientacions:

Els nens i nenes col·locaran el número que falta a les caselles en blanc. Per poder fer aquest segon exercici de la fitxa hauran de tenir clar el nombre de papallones que hi ha de cada, per tal de substituir el dibuix de la papallones que hi ha a l’esquerra de les operacions per un número.

Resposta:

blaves 7 papallones + gris blavós 6 papallones = 13

amb taques marrons 6 papallones - marro fosc 5 papallones = 1

 

FITXA DE TREBALL:

 

8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

seleccionar vocabulari i fer-ne un bon ús

Primer enunciat:

  • Busca les paraules i arrossega- les fora de la sopa de lletres.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar aspectes relacionats amb les papallones a la sopa de lletres. Això requereix un esforç i un nivell mínim de concentració. El docent cal que tingui en compte aquell que no ha abandonat la recerca al cap de cinc minuts.

Resposta:

Cal treure les nou paraules que estan al peu de la sopa de lletres.

Segon enunciat:

  • Escriu una frase amb cada paraula.

Orientacions:

Els infants han d’escriure una frase relacionada amb les paraules que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Per tal de formar frases amb sentit hauran de conèixer el significat dels mots i si no el saben hauran de buscar-lo al diccionari.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

9

Per els cicles:

Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

identificar i interpretar una sèrie: camins de papallones

Primer enunciat:

  • Completa els camins de papallones , ves arrossegant les papallones que falten al lloc corresponent. Inventa nous camins.

Orientacions:

Els alumnes han de fer sèries mitjançant les papallones que hi ha en la part inferior de la imatge del bosc. Caldrà que segueixin les lianes i branques per fer els camins de papallones. Seguir els camins que hi ha pleestablerts inicia als infants a l’orientació espacial també.

Resposta:

Oberta, poden fer tants camins com vulguin.

Segon enunciat:

  • Torna a escriure aquestes frases.

Orientacions:

Els infants han de ser capaços de tornar a escriure sense errors les frases que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Això els permetrà introduir-los en la utilització del teclat i a treballar la capacitat de concentració que és molt important per a l’ortografia catalana.

 

FITXA DE TREBALL:

 

10

Per els cicles:

Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

resumir i fer preguntes sobre conceptes

Primer enunciat:

  • Si cliques a sobre de cada cromo, obtindràs la informació suficient per escriure una fitxa-resum de cada papallona, amb títol, subtítol, dades, localització... Elabora tres preguntes a partir de les fitxes-resum que hauràs fet, amb les corresponents respostes.

Orientacions:

Els infants hauran de construir una fitxa informativa. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitzades i establertes correctament.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

11

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

memoritzar i fitxar imatges

Primer enunciat:

  • Feu el memory ( pensa que has de destapar les papallones de 3 en 3 ). Ompliu la taula amb la informació que trobaràs a l'àlbum.

Orientacions:

Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 papallones iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres papallones iguals que no pas de dos. Un cop fet el memory han d’escriure les característiques de cada papallones trobada, amb l’ajuda de l’àlbum.

Resposta:

Resposta també a la graella d'informació.

Nom científic: Baltia butleri, Bhutanitis lidderdalei, Colias palaeno , Chazara briseis , Euphydryas cynthia , Pontia callidice, Lycaeides idas , Parnassius apollo

Continent: Àsia / Àsia / Amèrica del Nord, Europa i Àsia / Europa i Orient Mitjà / Amèrica del Nord , Europa / Europa i Àsia / Europa i Àsia / Europa i Àsia.

Colors: oberta, diferents apreciacions

 

FITXA DE TREBALL:

 

12

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis de papallones

Primer enunciat:

  • El parxís

Orientacions:

Els alumnes hauran de jugar un parxís amb totes les normes que comporta el joc tradicional, però amb l’alicient de fer les operacions que toqui per avançar o recular caselles. Si hi hagués un cas en que la tirada donés desimal els infants hauran d’aproximar el resultat a l’alça.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

13 i 15

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

cercar i ordenar informació

Primer enunciat:

  • Arrossega cada cromo al seu lloc.

Orientacions:

Els infants han de fer correspondre la imatge de la papallona amb el nom científic. Els cromos contenen pistes per poder classificar-los en el lloc adequat.

Segon enunciat:

  • Omple la taula buscant a l'àlbum la informació.

Orientacions:

Els alumnes han de buscar la informació a l’àlbum per tal d’omplir els buits que hi ha a la graella. El docent ha de deixar un marge d’actuació, perquè el nen o nena es senti autosuficient i això intensifiqui la motivació intrínseca.

Resposta:

Resposta també a la graella d'informació.

PAPALLONES DE LA ZONA EQUATORIAL

El nom científic:Delias belisama, Morpho cypris , Graphium weiskei, Marpesia petreus, Parides eurimedes, Cyrestis nivea

Continent:Àsia, Amèrica del Sud, Àfrica, Amèrica del Nord central i Sud ,Amèrica central i sud , Àsia

La mesura: Amplada 4 cm Amplada 10,5 cm , Amplada 6 cm, Amplada 8 cm, Amplada 6 cm, Amplada 3,5 cm

La informació: resposta oberta, marcat pel poc espai

PAPALLONES DE LA ZONA TEMPERADA - Papallones dels boscos

El nom científic: Apatura iris, Callophrys rubi , Hipparchia fugi , Neophasia menopia , Neptis sappho, Nymphalis polychloros

Continent: Europa i Àsia, Europa., Àsia i nord d’Àfrica, Europa i Àsia, Amèrica del Nord , Europa i Àsia, Europa i Àsia

La mesura: Amplada 6 cm, Amplada 6 cm, Amplada 5,5 cm, Amplada 4,5 cm, Amplada 5 cm, Amplada 6 cm

La informació: resposta oberta, marcat pel poc espai

 

FITXA DE TREBALL:

 

14

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Intenció:

ordenar alfabèticament

Primer enunciat:

  • Arrossega cada paraula al lloc corresponent, per tal que quedin en ordre alfabètic.

Orientacions:

Els alumnes han d’arrossegar cada paraula (vuit) al lloc corresponent amb la numeració (1 a 8) marcada, mantenint l’ordre alfabètic.

Resposta:

  1. Capoll
  2. Crisàlide
  3. Cuc
  4. Diürna
  5. Eruga
  6. Hàbitat
  7. Insecte
  8. Nocturna

Segon enunciat:

  • Fes frases amb aquestes paraules o busca la definició en la Wiquipèdia.

Orientacions:

Els infants han d’escriure una frase relacionada amb les paraules que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Per tal de formar frases amb sentit hauran de conèixer el significat dels mots i si no el saben hauran de buscar-lo al Wiquipèdia.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

16

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Coneixement del Medi Social

Intenció:

classificar i cercar informació

Primer enunciat:

  • Busca en els cromos de l'àlbum papallones de diferents continents i les vas escrivint a sota de la seva columna, no importa de quina zona siguin, hi ha espècies que poden estar en més d'un continent.

Orientacions:

Els infants hauran de cercar les papallones corresponents als diferents continents. Per tal de dur a terme aquesta búsqueda hauran de fer servir el recurs de l’àlbum.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Dibuixa i pinta el continent que vulguis.

Orientacions:

Els alumnes dibuixaran el continent que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

17

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial

Primer enunciat:

  • Per fer aquest trencaclosques has de posar el número corresponent en els marcadors, per tal que totes les peces formin la papallona que tens com a model a l'esquerra.

Orientacions:

Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part de la papallona que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball.

Resposta:

 

Està indicada al final de la mateixa fitxa

 

FITXA DE TREBALL:

 

18

Per els cicles:

Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

observar i dissenyar figures geomètriques

Primer enunciat:

  • Arrossegant les peces pots crear i dissenyar papallones de tots tipus.

Orientacions:

Els alumnes han de construir papallones amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Escriu el número de figures que t'han sortit com aquestes:

Orientacions:

Un cop fet les papallones imaginàries, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

19

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

copiar i identificar parts papallona

Primer enunciat:

  • Si et poses a sobre de cada número amb el ratolí podràs veure el nom de cada part de la papallona. Escriu a la taula la paraula que et surti en el número que li correspongui.

Orientacions:

Els infants han de localitzar els noms de les parts d’una papallona a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc.

Resposta: Els alumnes van copiant els rètols que van sortint.
Segon enunciat
  • A partir d'aquest vocabulari fes dos preguntes amb la seva resposta.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

 

20

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

crear i identificar una sopa de lletres

Primer enunciat:

  • Pots inventar aquesta sopa de lletres. Del teclat pots treure les lletres clicant i arrossegant-les.
  • Has d'escriure el nom de sis papallones d'aquesta manera: dos horitzontals i d'esquerra a dreta, dos horitzontals de drets a esquerra (a l'inrevés), una en vertical i una en diagonal.
  • Quan treguis per la impressora la sopa de lletres li pots ensenyar a un company, a veure si troba el nom de les sis papallones.

Orientacions:

Cal que els alumnes col·loquin el nom de 6 papallones en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici.

Resposta:

Oberta

Segon enunciat:

  • Fes una frase amb cada una d'aquestes papallones (els noms estan a la sopa de lletres).

Orientacions:

Els infants han d’imaginar una frase en la qual es comprovi que comprenen i saben les característiques de les papallones esmentades.

Resposta:

Oberta