![]() |
|
Guía didàctica | Menú inicial ![]() |
Índex | |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1 i 2 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
saber utilitzar instruments de mesura i ordenar |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’arrossegar el regle i l’han de col·locar adequadament sota les papallones per tal de mesurar-les. Un cop l’infant obté les dades les ordena de major a menor a la graella. |
Resposta: |
Neptis sappho 3,6 cm. Nymphalis polychloros 3,3 cm .Maculinea Arion 3 cm Pararge aegeria 2,1cm. Baltia butleri 3,2 cm .Bhutanitis lidderdalei 5,2 cm Melanargia galathea 3,7 cm. Lysandra bellargus 2 cm. Speyeria aphrodite 2,8 cm. Baltia butleri 3,1 cm |
FITXA DE TREBALL: |
3 i 4 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
composar simetries i formar mosaics de papallones escriure i argumentar una notícia |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de posar les mitges papallones sobre el requadre per tal de formar un mosaic. Podem col·locar-les com vulguin, però amb la condició de formar papallones senceres. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes dibuixaran la papallona que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. Els infants hauran de construir una notícia. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitjades i establertes correctament. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
5 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
localitzar, ordenar i cercar la informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes hauran d’ubicar les papallones a la zona a la qual pertanyen i per això gaudiran d’un mapa mundi on figurarà el nom dels continents i l’accés a l’àlbum de la col·lecció si necessiten més informació. És necessari que els nens i nenes aprenguin a construir els seus propis coneixements a partir de la recerca d’informació, de tal manera que siguin conscient de com han d’aconseguir la informació que se’ls demana i com l’han de treballar per tenir un bon resultat. Aquesta metodologia els permetrà ser hàgils i fomentarà la seva motivació, perquè ells són els responsables últims del seu aprenentatge. |
Resposta: |
Clicant al final de la mateixa pàgina està la imatge amb la solució correcta. |
FITXA DE TREBALL: |
6 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
escriure i argumentar una fitxa |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar les papallones a la imatge que conté la fitxa. Hauran d’estar concentrats i fixar la vista per tal de trobar-les, després les hauran d’arrossegar fora. |
Resposta: |
Hi ha un total de 9 papallones per trobar. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de construir una fitxa informativa. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitzades i establertes correctament. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
7 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
comptar papallones i fer operacions |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de comptar quantes papallones hi ha de cada. Aquesta mena d’activitats permet guanyar capacitat de concentració als infants. És indispensable que aprenguin a fixar-se en allò que fan per tal d’aconseguir un major rendiment. |
Resposta: |
groga 7 papallones, verdes 5 papallones, blaves 7 papallones, amb taques marrons 6 papallones, marro fosc 5 papallones, gris blavós 6 papallones |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els nens i nenes col·locaran el número que falta a les caselles en blanc. Per poder fer aquest segon exercici de la fitxa hauran de tenir clar el nombre de papallones que hi ha de cada, per tal de substituir el dibuix de la papallones que hi ha a l’esquerra de les operacions per un número. |
Resposta: |
blaves 7 papallones + gris blavós 6 papallones = 13 amb taques marrons 6 papallones - marro fosc 5 papallones = 1 |
FITXA DE TREBALL: |
8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
seleccionar vocabulari i fer-ne un bon ús |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar aspectes relacionats amb les papallones a la sopa de lletres. Això requereix un esforç i un nivell mínim de concentració. El docent cal que tingui en compte aquell que no ha abandonat la recerca al cap de cinc minuts. |
Resposta: |
Cal treure les nou paraules que estan al peu de la sopa de lletres. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’escriure una frase relacionada amb les paraules que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Per tal de formar frases amb sentit hauran de conèixer el significat dels mots i si no el saben hauran de buscar-lo al diccionari. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Inicial i Mitjà d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
identificar i interpretar una sèrie: camins de papallones |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de fer sèries mitjançant les papallones que hi ha en la part inferior de la imatge del bosc. Caldrà que segueixin les lianes i branques per fer els camins de papallones. Seguir els camins que hi ha pleestablerts inicia als infants a l’orientació espacial també. |
Resposta: |
Oberta, poden fer tants camins com vulguin. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de ser capaços de tornar a escriure sense errors les frases que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Això els permetrà introduir-los en la utilització del teclat i a treballar la capacitat de concentració que és molt important per a l’ortografia catalana. |
FITXA DE TREBALL: |
10 |
Per els cicles: |
Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
resumir i fer preguntes sobre conceptes |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de construir una fitxa informativa. Segons el nivell d’expressió escrita del nen/a, el docent s’interposarà més o menys en el seu treball. Cal anar treien la pauta d’escriptura a mesura que la van assimilant, per tant les ajudes que pot oferir el mestre/a han de ser minimitzades i establertes correctament. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
11 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
memoritzar i fitxar imatges |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de realitzar un memory, però hauran de treure 3 cromos a cada tirada, ja que han de trobar 3 papallones iguals. Aquest hàndicap farà augmentar la capacitat de concentració dels nens i nenes, perquè és més complicat retenir el lloc de tres papallones iguals que no pas de dos. Un cop fet el memory han d’escriure les característiques de cada papallones trobada, amb l’ajuda de l’àlbum. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació. Nom científic: Baltia butleri, Bhutanitis lidderdalei, Colias palaeno , Chazara briseis , Euphydryas cynthia , Pontia callidice, Lycaeides idas , Parnassius apollo Continent: Àsia / Àsia / Amèrica del Nord, Europa i Àsia / Europa i Orient Mitjà / Amèrica del Nord , Europa / Europa i Àsia / Europa i Àsia / Europa i Àsia. Colors: oberta, diferents apreciacions |
FITXA DE TREBALL: |
12 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis de papallones |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes hauran de jugar un parxís amb totes les normes que comporta el joc tradicional, però amb l’alicient de fer les operacions que toqui per avançar o recular caselles. Si hi hagués un cas en que la tirada donés desimal els infants hauran d’aproximar el resultat a l’alça. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
13 i 15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
cercar i ordenar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de fer correspondre la imatge de la papallona amb el nom científic. Els cromos contenen pistes per poder classificar-los en el lloc adequat. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de buscar la informació a l’àlbum per tal d’omplir els buits que hi ha a la graella. El docent ha de deixar un marge d’actuació, perquè el nen o nena es senti autosuficient i això intensifiqui la motivació intrínseca. |
Resposta: |
Resposta també a la graella d'informació. PAPALLONES DE LA ZONA EQUATORIAL El nom científic:Delias belisama, Morpho cypris , Graphium weiskei, Marpesia petreus, Parides eurimedes, Cyrestis nivea Continent:Àsia, Amèrica del Sud, Àfrica, Amèrica del Nord central i Sud ,Amèrica central i sud , Àsia La mesura: Amplada 4 cm Amplada 10,5 cm , Amplada 6 cm, Amplada 8 cm, Amplada 6 cm, Amplada 3,5 cm La informació: resposta oberta, marcat pel poc espai PAPALLONES DE LA ZONA TEMPERADA - Papallones dels boscos El nom científic: Apatura iris, Callophrys rubi , Hipparchia fugi , Neophasia menopia , Neptis sappho, Nymphalis polychloros Continent: Europa i Àsia, Europa., Àsia i nord d’Àfrica, Europa i Àsia, Amèrica del Nord , Europa i Àsia, Europa i Àsia La mesura: Amplada 6 cm, Amplada 6 cm, Amplada 5,5 cm, Amplada 4,5 cm, Amplada 5 cm, Amplada 6 cm La informació: resposta oberta, marcat pel poc espai |
FITXA DE TREBALL: |
14 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
ordenar alfabèticament |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’arrossegar cada paraula (vuit) al lloc corresponent amb la numeració (1 a 8) marcada, mantenint l’ordre alfabètic. |
Resposta: |
|
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’escriure una frase relacionada amb les paraules que hi ha a l’esquerra de la fitxa. Per tal de formar frases amb sentit hauran de conèixer el significat dels mots i si no el saben hauran de buscar-lo al Wiquipèdia. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
16 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
classificar i cercar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants hauran de cercar les papallones corresponents als diferents continents. Per tal de dur a terme aquesta búsqueda hauran de fer servir el recurs de l’àlbum. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes dibuixaran el continent que més els agradi. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
17 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part de la papallona que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball. |
Resposta: |
Està indicada al final de la mateixa fitxa |
FITXA DE TREBALL: |
18 |
Per els cicles: |
Inicial, Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
observar i dissenyar figures geomètriques |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de construir papallones amb les peces que tenen a la dreta de la pantalla. Cal que imaginin i crein. És una fitxa on el nivell de dificultat el posa el nen o nena, per aquest motiu és aplicable a totes les edats compreses en l’Educació Primària. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Un cop fet les papallones imaginàries, hauran de fer un recompte de les peces utilitzades. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
copiar i identificar parts papallona |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de localitzar els noms de les parts d’una papallona a partir de l’observació del dibuix que hi ha a la part superior de la fitxa de treball. Cal que retenguin la informació que obtenen per tal d’escriure correctament el nom de cada part en el seu lloc. |
Resposta: | Els alumnes van copiant els rètols que van sortint. |
Segon enunciat |
|
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
20 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
crear i identificar una sopa de lletres |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Cal que els alumnes col·loquin el nom de 6 papallones en una sopa de lletres. Aquesta activitat potenciarà la imaginació i lectura d’una sopa de lletres (excusa que millorarà l’ortografia de l’infant) com també el domini del ratolí. És molt important que s’adonin que són ells els responsables del seu èxit o fracàs en relació a l’exercici. |
Resposta: |
Oberta |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han d’imaginar una frase en la qual es comprovi que comprenen i saben les característiques de les papallones esmentades. |
Resposta: |
Oberta |