Guía didàctica | Menú inicial |
Índex | |
Objectius de la proposta | |
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial | |
Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà |
|
Components de la programació. Continguts Cicle Superior | |
Fitxes de treball de la 1 a la 10 | |
Fitxes de treball de l'11 a la 15 | |
Fitxes de treball de la 16 a la 20 |
En relació als alumnes
En relació al professorat
En relació a la utilització de les noves tecnologies
Components de la programació. Continguts
Cicle Inicial |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Mitjà |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
Control i modelització:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Components de la programació. Continguts
Cicle Superior |
|
Objectius didàctics:
Competències bàsiques de les TIC: Alfabetització Tecnológica:
Instruments de treball intel·lectual:
|
|
Components de la programació: Continguts |
|
Continguts de procediments |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts de fets i conceptes |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matemàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
Continguts d’actituds valors i normes |
|
Actituds, valors i normes generals |
|
Àrea de Llengua |
|
Àrea de Matenàtiques |
|
Àrea de Coneixement del Medi Social |
|
Àrea de Coneixement de Naturals |
|
FITXA DE TREBALL: |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
saber seleccionar i buscar informació |
Primer enunciat: |
|
||
Orientacions: |
Aquí la dificultat podria trobar-se en anar i tornar de l'àlbum a la fitxa de treball, cal estar molt atent a aquesta navegació, i explicar-la abans de fer les fitxes. |
||
Resposta 1: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Capsigrany |
Parablennius Gattorugine |
Entre 15 i 20 cm |
|
Escòrpora fosca |
Scorpaena porcus |
15 a 20 cm |
|
Fadrí |
Thalassoma Pavo |
Fins a 20 cm |
|
Tord cua negra llambrega |
Symphodus Melanocercus |
Fins a 12 cm |
|
Morena |
Muraena Helena |
1,3 metres |
|
Gobi d’alga |
Gobius Niger |
Uns 15 cm |
|
Resposta 2: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Raor |
Xyrichthys novacula |
21 cm |
|
Vaca tremolosa |
Torpedo marmorata |
65 cm |
|
Mabra |
Lithognathus mormyrus |
25 i 30 cm |
|
Moll de fang |
Mullus barbatus |
30 cm |
|
Aranya blanca |
Trachinus draco |
30 a 40 cm |
|
Tacó |
Bothus podas |
20 cm |
|
Resposta 3: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Orada |
Sparus Aurata |
No sol sobrepassar els 35 cm |
|
Anguila |
Anguilla Anguilla |
De 35 a 50 cm |
|
Agulleta de riu |
Syngnathus Abaster |
Poden créixer fins els 14 o 15 cm |
|
Reig |
Argyrosomus Regius |
Pot arribar a fer 1,5 m |
|
Corball de sorra |
Umbrina Cirrosa |
No sol sobrepassar els 40 cm |
|
Llenguado |
Solea Vulgaris |
Uns 50 cm |
|
Resposta 4: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Cavallet de mar |
Hippocampus ramulosus |
16 cm |
|
Lluerna Rossa |
Chelidonichthys lucerna |
40 i 45 cm |
|
Vaca serrana |
Serranus scriba |
25 i 35 cm |
|
Esparrall |
Diplodus annularis |
12 a 15 cm |
|
Llissa vera |
Chelon labrosus |
55 cm |
|
Tord becut / Petarc |
Symphodus rostratus |
10 i 11 cm |
|
Resposta 5: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Cavallet de mar |
Hippocampus Ramulosus |
Fins a 16 cm |
|
Lluerna Rossa |
Trigla Lucerna |
Arriben a fer entre 40 i 45 cm |
|
Vaca Serrana |
Serranus Scriba |
Arriben a fer entre 25 i 35 cm |
|
Llisa Vera |
Chelon Labrosus |
Pot arribar a fer uns 55 cm |
|
Tord becut |
Symphodus Rostratus |
10, 11 cm |
|
Esparrall |
Diplodus Annularis |
Peix petit, d’uns 12 o 15 cm |
|
Resposta 6: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Déntol |
Dentex Dentex |
Entre 25 i 60 cm |
|
Galta Roja |
Liza Aurata |
Pot fer uns 45 cm |
|
Serrà de bou |
Serranus Hepatus |
No sobrepassa els 12 cm |
|
Pintat |
Labrus Bergylta |
De 40 a 50 cm |
|
Moll de roca |
Mullus Surmuletus |
Al voltant de 25 cm |
|
Cavallet de mar xato |
Hippocampus Hippocampus |
Uns 15 cm |
|
Resposta 7: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Gat |
Scyliorhinus Canicula |
No sobrepassa els 60 cm |
|
Xerla Ratllada |
Parapristipoma Octolineatum |
Fa uns 60 cm |
|
Serrà |
Serranus Cabrilla |
No sobrepassa els 25 cm |
|
Besuc de la piga |
Pagellus Bogaraueo |
De 25 a 35 cm |
|
Tord negre |
Laburus Merula |
Poden arribar a 45 cm |
|
Bròtola Roquera |
Phycis Phycis |
Entre 35 i 40 cm |
|
Resposta 8: |
Nom popular català |
Nom científic |
Mides |
Xucla Vera |
Spicara Maena |
Pot assolir entre 19 i 20 cm |
|
Sarg Imperial |
Diplodus Cervinus |
Generalment fa entre 30 i 35 cm |
|
Morruda |
Diplodus Puntazzo |
Mida mitjzana és de 25 i 30 cm |
|
Tord verd |
Labrus Viridus |
Poden arribar als 49 cm |
|
Donzella |
Coris Julis |
Entre 17 i 19 cm |
|
Boga |
Boops Boops |
Entre 25 i 60 cm |
FITXA DE TREBALL: |
9 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques |
Intenció: |
utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes hauran de jugar un parxís amb totes les normes que comporta el joc tradicional, però amb l’alicient de fer les operacions que toqui per avançar o recular caselles. Si hi hagués un cas en que la tirada donés desimal els infants hauran d’aproximar el resultat a l’alça. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
10 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Social |
Intenció: |
reconèixer l’orientació espacial |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part del peix que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball. |
Resposta: |
Està indicada a la fitxa de treball |
FITXA DE TREBALL: |
11 i 12 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
compondre i reconèixer l’orientació espacial |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants, a partir de l’observació del peix, hauran de construir la part del cos que li falta (cua o cap). La construcció es durà a terme gràcies als clics que els nens i nenes donaran sobre els botons que creguin adients dins la possible trajectòria del contorn del peix. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes dibuixaran el peix. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
13 |
Per els cicles: |
Inicial d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
dibuixar i fer bon ús de la motricitat fina |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants, a partir de l’observació del peix, hauran de construir la part del cos que li falta. La construcció es durà a terme gràcies als clics que els nens i nenes donaran sobre els botons que creguin adients dins la possible trajectòria del contorn del peix. |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes dibuixaran el peix. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
14 i 15 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
saber utilitzar instruments de mesura i ordenar la informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’arrossegar el regle i l’han de col·locar adequadament sota els peixos per tal de mesurar-los. Un cop l’infant obté les dades les ordena segons el nom del peix. |
Resposta: |
Les mesures són orientatives Fitxa 14 Doncella: llargada cos 4 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 2,2 cm Vaca serrana: llargada cos 6 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 1 cm , llargada aleta dorsal 3 cm. Torb becut: llargada cos 3,3 cm, amplada cos 0,8 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 1,5 cm Sarg imperial: llargada cos 6 cm, amplada cos 2,2 cm, amplada cua 0,9 cm , llargada aleta dorsal 2,5 cm Llobarro: llargada cos 6 cm, amplada cos 1,2 cm, amplada cua 1 cm , llargada aletes dorsals 1 i 1cm. Esparrall: llargada cos 4,5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2 cm Orada: llargada cos 6 cm, amplada cos 2 cm, amplada cua 1 cm , llargada aleta dorsal 2,5 cm Oblada: llargada cos 4 cm, amplada cos 1,3 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 1,8 cm Llepissós: llargada cos 3 cm, amplada cos 0,5 cm, amplada cua 0,3 cm , llargada aleta dorsal 2,2 cm Corball serrà: llargada cos 4,3 cm, amplada cos 1,2 cm, amplada cua 0,8 cm , llargada aletes dorsals o,5 i 1,5cm Fitxa 15 Xerla ratllada : llargada cos 5 cm, amplada cos 1,6 cm, amplada cua 1,2 cm , llargada aleta dorsal 3 cm Tord negre :llargada cos 5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2,8 cm Aranya blanca: llargada cos 4,4 cm, amplada cos 0,8 cm, amplada cua 0,6 cm , llargada aleta dorsal 2,3 cm Moll de fang: llargada cos 4,8 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aletes dorsals 0,8 i 0,8 cm Llambrega: llargada cos 5,5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 3 cm Fadri: llargada cos 4 cm, amplada cos 0,9 cm, amplada cua 0,6 cm , llargada aleta dorsal 2 cm Serrà: llargada cos 3,6 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,8 cm , llargada aleta dorsal 2 cm Besuc de la piga: llargada cos 4,5 cm, amplada cos 1,3 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2 cm Capsigrany: llargada cos 3 cm, amplada cos 0,5 cm, amplada cua 0,4 cm , llargada aleta dorsal 2 cm Gobi d'alga: llargada cos 5 cm, amplada cos 0,6 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aletes dorsals 1 i 1,3cm |
FITXA DE TREBALL: |
16 i 17 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Matemàtiques Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
saber aproximar i buscar informació |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han d’aproximar la temperatura que creuen que pot viure un peix d’una zona determinada tenint en compte el mínim i el màxim. El nen o nena podrà clicar en el termòmetre la temperatura que estigui entre aquest marge. |
Resposta: |
Oberta amb els marges marcats a la mateixa fitxa. |
FITXA DE TREBALL: |
18 i 19 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana Coneixement del Medi Natural |
Intenció: |
copiar i identificar vocabulari |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els infants han de pitjar sobre els nombres i anar col·locant els noms que apareixen a la graella, així reconeixeran les parts del peix en concret de manera més específica. S'ha de vigilar l'ortografia |
Resposta: |
A la mateixa fitxa |
Segon enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes, un cop han observat els noms específics, han de fer preguntes i respostes en relació a les parts del peix. Han de ser preguntes coherents i amb sentit. En aquest exercici sel’s demana imaginació i comprensió envers la tasca que estan realitzant. |
Resposta: |
Oberta |
FITXA DE TREBALL: |
20 i 21 |
Per els cicles: |
Mitjà i Superior d’Educació Primària |
Àrea/es implicada/es: |
Llengua Catalana |
Intenció: |
redactar notícies i buscar sinònims segons context |
Primer enunciat: |
|
Orientacions: |
Els alumnes han de reescriure el text que tenen a l’esquerra de la pantalla substituint les paraules marcades en vermell i buscant les parts principals de la informació. S'ha de vigilar molt la ortografia. |
Resposta: |
Oberta |