Guía didàctica
Menú inicial
Índex  
Objectius de la proposta  
Components de la programació. Continguts Cicle Inicial  

Components de la programació. Continguts Cicle Mitjà

 
Components de la programació. Continguts Cicle Superior  
Fitxes de treball de la 1 a la 10  
Fitxes de treball de l'11 a la 15  
Fitxes de treball de la 16 a la 20  

Objectius de la proposta

En relació als alumnes

En relació al professorat

En relació a la utilització de les noves tecnologies

Components de la programació. Continguts

Cicle Inicial

Objectius didàctics:

  • Compondre i reconèixer l’orientació espacial
  • Dibuixar i fer bon ús de la motricitat fina
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar els components bàsics de l’entorn gràfic de l’ordinador
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document

Instruments de treball intel·lectual:

  • Accedir a una pàgina web prèviament seleccionada
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un procesador de text senzill
  • Imprimir documents
  • Utilitzar programari gràfic senzill

Control i modelització:

  • Usar jocs senills de simulació

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

 

Àrea de Matemàtiques

  • Composició i reconeixement de l’orientació espacial
  • Utilització de la motricitat fina

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Composició i reconeixement de l’orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Composició i reconeixement de l’orientació espacial
  • Utilització de la motricitat fina

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

 

Àrea de Matemàtiques

  • Orientació espacial
  • Motricitat fina

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Orientació espacial
  • Motricitat fina

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Intencionalitat positiva envers la lectura d’enunciats

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació
  • Tenir present les estratègies dels companys/es i aplicar-ho
  • Col·laboració amb el grup i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú
  • Aplicar i tenir present l’ordinador com una eina de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Mitjà

Objectius didàctics:

  • Saber seleccionar i buscar informació
  • Utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis de peixos
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trenca-closques)
  • Saber utilitzar instruments de mesura i ordenar la informació
  • Saber aproximar i buscar informació
  • Copiar i identificar vocabulari
  • Redactar notícies i buscar sinònims segons context
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Usar l’ordinador de forma segura i responsable
  • Desar i recuperar un document, sense l’ajuda del professor/a

Instruments de treball intel·lectual:

  • Usar un navegador d’Internet sense l’ajut del professor/a
  • Imprimir de forma selectiva
  • Usar bases de dades sencilles realitzades amb ordinador
  • Interrogar bases de dades
  • Crear i editar un document

Control i modelització:

  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d’ordres bàsiques

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Selecció i búsqueda d’informació (nom popular, nom científic, característiques dels peixos).
  • Còpia i identificació de vocabulari especialitzat
  • Redacció de notícies i búsqueda de sinònims segons context

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica per jugar al parxis de peixos
  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Utilització d’instruments de mesura i ordenació de la informació
  • Utilització de l’aproximació i búsqueda d’informació

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Selecció i búsqueda d’informació (nom popular, nom científic, característiques dels peixos).
  • Utilització d’instruments de mesura i ordenació de la informació
  • Utilització de l’aproximació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació de vocabulari especialitzat

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Nom popular, nom científic i característiques dels peixos (adjectius)
  • Vocabulari especialitzat
  • Format d’una notícia
  • Sinònims

Àrea de Matemàtiques

  • Compteig
  • Suma, resta, multiplicació i divisió
  • Estratègies i lògica
  • Localització: coordenades
  • Instruments de mesura
  • Aproximació de temperatures

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Localització: coordenades

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Noms populars catalans de peixos
  • Noms científiques de peixos
  • característiques dels peixos: mides
  • instruments de mesura
  • aproximació de temperatures
  • vocabulari especialitzat

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

Components de la programació. Continguts

Cicle Superior

Objectius didàctics:

  • Saber seleccionar i buscar informació
  • Utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis de peixos
  • Reconèixer i iniciar-se a l’orientació espacial (trencaclosques)
  • Saber utilitzar instruments de mesura i ordenar la informació
  • Saber aproximar i buscar informació
  • Copiar i identificar vocabulari
  • Redactar notícies i buscar sinònims segons context
  • Acceptar les normes de treball
  • Respectar el torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respectar les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interaccionar positivament amb el grup

Competències bàsiques de les TIC:

Alfabetització Tecnológica:

  • Personalitzar aspectes del sistema
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d’usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual:

  • Cercar informació a diferents medis
  • Usar un cercador
  • Fer captures de text i gràfics amb l’opció Copia i Enganxa
  • Crear i editar un document

Components de la programació: Continguts

Continguts de procediments

Àrea de Llengua

  • Selecció i búsqueda d’informació (nom popular, nom científic, característiques dels peixos).
  • Còpia i identificació de vocabulari especialitzat
  • Redacció de notícies i búsqueda de sinònims segons context

Àrea de Matemàtiques

  • Utilització d’estratègies i lògica per jugar al parxis de peixos
  • Iniciació a l’orientació espacial
  • Utilització d’instruments de mesura i ordenació de la informació
  • Utilització de l’aproximació i búsqueda d’informació

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Iniciació a l’orientació espacial

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Selecció i búsqueda d’informació (nom popular, nom científic, característiques dels peixos).
  • Utilització d’instruments de mesura i ordenació de la informació
  • Utilització de l’aproximació i búsqueda d’informació
  • Còpia i identificació de vocabulari especialitzat

Continguts de fets i conceptes

Àrea de Llengua

  • Noms popular, noms científics i característiques dels peixos (adjectius)
  • Vocabulari especialitzat
  • Format d’una notícia
  • Sinònims

Àrea de Matemàtiques

  • Compteig
  • Suma, resta, multiplicació i divisió
  • Estratègies i lògica
  • Localització: coordenades
  • Instuments de mesura
  • aproximació de temperatures

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Localització: coordenades

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Noms populars catalans de peixos
  • Noms científiques de peixos
  • Característiques dels peixos: mides
  • Instruments de mesura
  • aproximació de temperatures
  • vocabulari especialitzat

Continguts d’actituds valors i normes

Actituds, valors i normes generals

  • Acceptació de normes de treball
  • Respecte al torn de paraula, seguint la norma de la classe
  • Respecte les opinions dels altres i valorar-les positivament
  • Interacció positiva amb el grup

Àrea de Llengua

  • Esperit crític enfront els enunciats
  • Compromís en relació a la propia tasca i a la dels companys/es
  • Reflexió i intenció positiva envers la lectura comprensiva

Àrea de Matenàtiques

  • Esforç de superació i mental abans de l’ús de la calculadora
  • Autovaloració en relació a les estratègies utilitzades
  • Col·laboració amb els alumnes i el docent

Àrea de Coneixement del Medi Social

  • Sentit comú en la interpretació de gràfiques
  • Adaptació de les noves eines de treball

Àrea de Coneixement de Naturals

  • Esperit crític i afany per descobrir nous conceptes
  • Interès i constància en el treball individual i grupal

 

 

FITXA DE TREBALL:

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

saber seleccionar i buscar informació

Primer enunciat:

  • Mira l'àlbum dels peixos i completa la taula.

Orientacions:

Aquí la dificultat podria trobar-se en anar i tornar de l'àlbum a la fitxa de treball, cal estar molt atent a aquesta navegació, i explicar-la abans de fer les fitxes.

Resposta 1:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Capsigrany

Parablennius Gattorugine

Entre 15 i 20 cm

Escòrpora fosca

Scorpaena porcus

15 a 20 cm

Fadrí

Thalassoma Pavo

Fins a 20 cm

Tord cua negra llambrega

Symphodus Melanocercus

Fins a 12 cm

Morena

Muraena Helena

1,3 metres

Gobi d’alga

Gobius Niger

Uns 15 cm

Resposta 2:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Raor

Xyrichthys novacula

21 cm

Vaca tremolosa

Torpedo marmorata

65 cm

Mabra

Lithognathus mormyrus

25 i 30 cm

Moll de fang

Mullus barbatus

30 cm

Aranya blanca

Trachinus draco

30 a 40 cm

Tacó

Bothus podas

20 cm

Resposta 3:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Orada

Sparus Aurata

No sol sobrepassar els 35 cm

Anguila

Anguilla Anguilla

De 35 a 50 cm

Agulleta de riu

Syngnathus Abaster

Poden créixer fins els 14 o 15 cm

Reig

Argyrosomus Regius

Pot arribar a fer 1,5 m

Corball de sorra

Umbrina Cirrosa

No sol sobrepassar els 40 cm

Llenguado

Solea Vulgaris

Uns 50 cm

Resposta 4:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Cavallet de mar

Hippocampus ramulosus

16 cm

     

Lluerna Rossa

Chelidonichthys lucerna

40 i 45 cm

Vaca serrana

Serranus scriba

25 i 35 cm

Esparrall

Diplodus annularis

12 a 15 cm

Llissa vera

Chelon labrosus

55 cm

Tord becut / Petarc

Symphodus rostratus

10 i 11 cm

Resposta 5:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Cavallet de mar

Hippocampus Ramulosus

Fins a 16 cm

Lluerna Rossa

Trigla Lucerna

Arriben a fer entre 40 i 45 cm

Vaca Serrana

Serranus Scriba

Arriben a fer entre 25 i 35 cm

Llisa Vera

Chelon Labrosus

Pot arribar a fer uns 55 cm

Tord becut

Symphodus Rostratus

10, 11 cm

Esparrall

Diplodus Annularis

Peix petit, d’uns 12 o 15 cm

Resposta 6:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Déntol

Dentex Dentex

Entre 25 i 60 cm

Galta Roja

Liza Aurata

Pot fer uns 45 cm

Serrà de bou

Serranus Hepatus

No sobrepassa els 12 cm

Pintat

Labrus Bergylta

De 40 a 50 cm

Moll de roca

Mullus Surmuletus

Al voltant de 25 cm

Cavallet de mar xato

Hippocampus Hippocampus

Uns 15 cm

Resposta 7:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Gat

Scyliorhinus Canicula

No sobrepassa els 60 cm

Xerla Ratllada

Parapristipoma Octolineatum

Fa uns 60 cm

Serrà

Serranus Cabrilla

No sobrepassa els 25 cm

Besuc de la piga

Pagellus Bogaraueo

De 25 a 35 cm

Tord negre

Laburus Merula

Poden arribar a 45 cm

Bròtola Roquera

Phycis Phycis

Entre 35 i 40 cm

Resposta 8:

Nom popular català

Nom científic

Mides

Xucla Vera

Spicara Maena

Pot assolir entre 19 i 20 cm

Sarg Imperial

Diplodus Cervinus

Generalment fa entre 30 i 35 cm

Morruda

Diplodus Puntazzo

Mida mitjzana és de 25 i 30 cm

Tord verd

Labrus Viridus

Poden arribar als 49 cm

Donzella

Coris Julis

Entre 17 i 19 cm

Boga

Boops Boops

Entre 25 i 60 cm

 

FITXA DE TREBALL:

9

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Intenció:

utilitzar estratègies i lògica per jugar al parxis

Primer enunciat:

  • El parxís

Orientacions:

Els alumnes hauran de jugar un parxís amb totes les normes que comporta el joc tradicional, però amb l’alicient de fer les operacions que toqui per avançar o recular caselles. Si hi hagués un cas en que la tirada donés desimal els infants hauran d’aproximar el resultat a l’alça.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

10

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Social

Intenció:

reconèixer l’orientació espacial

Primer enunciat:

  • Per fer aquest trencaclosques has de posar el número corresponent en els marcadors, per tal que totes les peces formin el peix , de nom Foprcadella, que tens com a model a l'esquerra.

Orientacions:

Els alumnes han de marcar el número que correspon a cada part del peix que hi ha a la part inferior de la fitxa de treball.

Resposta:

Està indicada a la fitxa de treball

 

FITXA DE TREBALL:

11 i 12

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

compondre i reconèixer l’orientació espacial

Primer enunciat:

  • Si cliques podràs dibuixar la part del peix que falta, en el primer quadre: has de clicar per fer la cua del peix i en el segon dibuixaràs amb els clics, el cap.

Orientacions:

Els infants, a partir de l’observació del peix, hauran de construir la part del cos que li falta (cua o cap). La construcció es durà a terme gràcies als clics que els nens i nenes donaran sobre els botons que creguin adients dins la possible trajectòria del contorn del peix.

Segon enunciat:

  • Ara pots dibuixar i pintar el peix a la pissarra.

Orientacions:

Els alumnes dibuixaran el peix. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

13

Per els cicles:

Inicial d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

dibuixar i fer bon ús de la motricitat fina

Primer enunciat:

  • Si cliques bé, podràs dibuixar les parts del peix que falten.

Orientacions:

Els infants, a partir de l’observació del peix, hauran de construir la part del cos que li falta. La construcció es durà a terme gràcies als clics que els nens i nenes donaran sobre els botons que creguin adients dins la possible trajectòria del contorn del peix.

Segon enunciat:

  • Ara pots dibuixar i pintar el peix a la pissarra.

Orientacions:

Els alumnes dibuixaran el peix. Cal tenir en compte que en aquesta pissarra, es podrà fer un dibuix a mà alçada i per tant de gran complexitat, el podrà pintar però, amb línia de color. Hi ha sempre l’opció de borrar i tornar a començar.

Resposta:

Oberta

 

FITXA DE TREBALL:

14 i 15

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

saber utilitzar instruments de mesura i ordenar la informació

Primer enunciat:

  • Mesura els peixos, arrossegant els regles ho podràs fer. Amb les dades obtingudes omple la taula en cm i mm.

Orientacions:

Els alumnes han d’arrossegar el regle i l’han de col·locar adequadament sota els peixos per tal de mesurar-los. Un cop l’infant obté les dades les ordena segons el nom del peix.

Resposta:

Les mesures són orientatives

Fitxa 14

Doncella: llargada cos 4 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 2,2 cm

Vaca serrana: llargada cos 6 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 1 cm , llargada aleta dorsal 3 cm.

Torb becut: llargada cos 3,3 cm, amplada cos 0,8 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 1,5 cm

Sarg imperial: llargada cos 6 cm, amplada cos 2,2 cm, amplada cua 0,9 cm , llargada aleta dorsal 2,5 cm

Llobarro: llargada cos 6 cm, amplada cos 1,2 cm, amplada cua 1 cm , llargada aletes dorsals 1 i 1cm.

Esparrall: llargada cos 4,5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2 cm

Orada: llargada cos 6 cm, amplada cos 2 cm, amplada cua 1 cm , llargada aleta dorsal 2,5 cm

Oblada: llargada cos 4 cm, amplada cos 1,3 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aleta dorsal 1,8 cm

Llepissós: llargada cos 3 cm, amplada cos 0,5 cm, amplada cua 0,3 cm , llargada aleta dorsal 2,2 cm

Corball serrà: llargada cos 4,3 cm, amplada cos 1,2 cm, amplada cua 0,8 cm , llargada aletes dorsals o,5 i 1,5cm

Fitxa 15

Xerla ratllada : llargada cos 5 cm, amplada cos 1,6 cm, amplada cua 1,2 cm , llargada aleta dorsal 3 cm

Tord negre :llargada cos 5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2,8 cm

Aranya blanca: llargada cos 4,4 cm, amplada cos 0,8 cm, amplada cua 0,6 cm , llargada aleta dorsal 2,3 cm

Moll de fang: llargada cos 4,8 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aletes dorsals 0,8 i 0,8 cm

Llambrega: llargada cos 5,5 cm, amplada cos 1,5 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 3 cm

Fadri: llargada cos 4 cm, amplada cos 0,9 cm, amplada cua 0,6 cm , llargada aleta dorsal 2 cm

Serrà: llargada cos 3,6 cm, amplada cos 1 cm, amplada cua 0,8 cm , llargada aleta dorsal 2 cm

Besuc de la piga: llargada cos 4,5 cm, amplada cos 1,3 cm, amplada cua 0,7 cm , llargada aleta dorsal 2 cm

Capsigrany: llargada cos 3 cm, amplada cos 0,5 cm, amplada cua 0,4 cm , llargada aleta dorsal 2 cm

Gobi d'alga: llargada cos 5 cm, amplada cos 0,6 cm, amplada cua 0,5 cm , llargada aletes dorsals 1 i 1,3cm

 

FITXA DE TREBALL:

16 i 17

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Matemàtiques

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

saber aproximar i buscar informació

Primer enunciat:

  • Has de buscar a l'àlbum a quina comunitat pertanyen aquests peixos i l'has d'escriure al costat de cada un d'ells. Clica en aquest termòmetres la temperatura que creus més adient , segons el tipus de peix, vigilant la comunitat on viu (no pot passar de la temperatura màxima o mínima).

Orientacions:

Els alumnes han d’aproximar la temperatura que creuen que pot viure un peix d’una zona determinada tenint en compte el mínim i el màxim. El nen o nena podrà clicar en el termòmetre la temperatura que estigui entre aquest marge.

Resposta:

 

Oberta amb els marges marcats a la mateixa fitxa.

 

FITXA DE TREBALL:

18 i 19

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Coneixement del Medi Natural

Intenció:

copiar i identificar vocabulari

Primer enunciat:

  • Clica a sobre de cada número i escriu a la taula la paraula que et surti en el lloc que li correspongui.

Orientacions:

 

Els infants han de pitjar sobre els nombres i anar col·locant els noms que apareixen a la graella, així reconeixeran les parts del peix en concret de manera més específica. S'ha de vigilar l'ortografia

Resposta:

A la mateixa fitxa

Segon enunciat:

  • A partir d'aquest vocabulari fes dos preguntes amb la seva resposta.

Orientacions:

Els alumnes, un cop han observat els noms específics, han de fer preguntes i respostes en relació a les parts del peix. Han de ser preguntes coherents i amb sentit. En aquest exercici sel’s demana imaginació i comprensió envers la tasca que estan realitzant.

Resposta:

Oberta

 

 

FITXA DE TREBALL:

20 i 21

Per els cicles:

Mitjà i Superior d’Educació Primària

Àrea/es implicada/es:

Llengua Catalana

Intenció:

redactar notícies i buscar sinònims segons context

Primer enunciat:

  • Redacta al costat de la columna el mateix escrit, però en format d'article periodístic: títol de la notícia, subtítol, lloc i data de la noticia, cos de la notícia, redactor/a...
  • Cal substituir les paraules en vermell pels següents sinònims: primera notícia: pròxim,converteixen, resguard, profunditat, adequat, éssers vius, escletxa, hàbitat segona notícia: gradual, creació, escletxa, ambient, adient

Orientacions:

 

Els alumnes han de reescriure el text que tenen a l’esquerra de la pantalla substituint les paraules marcades en vermell i buscant les parts principals de la informació. S'ha de vigilar molt la ortografia.

Resposta:

Oberta