Introducció | Preguntes | Recursos | La gran pregunta | Avaluació | Crèdits

Radioactivitat

Autor: Jesús Isanta Pomar

E-mail: jisanta@xtec.cat

Àrea: Física

Nivell: segon cicle de l’ESO

 

INTRODUCCIÓ

JAPAN_EARTHQUAKE_20110311-es.png     L’11 de març del 2011, un terratrèmol, de 8,9 graus en l’escala de Richter, i el posterior tsunami, amb onades de més de 10 metres van devastar el nord i l’est del Japó, causant grans pèrdues humanes i materials. Una de les zones més afectades va ser la prefectura Fukushima (nord de Japó), on es va veure afectada la seva central nuclear, igual que la d’Onagawa. Després de l’accident, les autoritats del Japó van dir que no hi havia fugues radioactives però, segons l’agència de Kyodio s’havien detectat uns nivells de radiació 1000 vegades superiors al normal. Al final, l’Agència de Seguretat Nuclear i Industrial japonesa va informar que el nombre de persones exposades a la radiació després de l’explosió podria haver arribat a 160.

http://www.youtube.com/watch?v=AqxO1VpVd94

PREGUNTES

1.    Quina és l’estructura d’un àtom: parts i partícules elementals?

2.   Tots els àtoms són iguals? Nombre atòmic i massa atòmica

3.   Què són els isòtops?

4.   En què consisteix la radioactivitat? D’on surt? Com es mesura?

5.   Qui va descobrir la radioactivitat? Com els va afectar el treball amb materials radioactius?

6.   Quins són els efectes (positius i negatius) dels diferents tipus de radiacions sobre la vida?

7.   Quines diferències hi ha entre fissió i fusió nuclear? On es produeixen?

8.   Com funciona una central nuclear?

9.   Quines centrals nuclears hi ha a Catalunya? On es troben?

10.   En cas d’accident nuclear a Catalunya, quines zones es veurien afectades?

11. Quines mesures s’han de prendre en cas d’accident nuclear?

12.   Què passa amb els residus que surten a una central nuclear?

RECURSOS

Pots trobar informació a les web següents:

 http://ca.wikipedia.org/wiki/Radioactivitat

 http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=17132&p_to=radioactivitat&p_amb=4843   (Video).

http://blocs.xtec.cat/mediciclesuperiorlariba/2011/03/24/la-radioactivitat-segons-el-mon-de-beakman/   La Radioactivitat, segons El món de Beakman”

http://www.edu365.cat/aulanet/ciencia/

http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/treballsrecerca/treballs_04_05/treb_publicats/iter/textA.htm

http://www.xtec.es/~jasensio/pelis_flash/nuclear.html

http://ciencia.ara.cat/centpeus/2011/03/16/mesures-de-radioactivitat/

http://www.upv.es/t18/docs/numero97/article1.htm

http://ca.wikipedia.org/wiki/Bombardejos_at%C3%B2mics_de_Hiroshima_i_Nagasaki

http://www.xtec.es/~mferna99/projecte/radioac2.htm

http://www.quimica.urv.es/~w3siiq/DALUMNES/01/siiq38/aplicaciones.htm

LA GRAN PREGUNTA

A prop la teva ciutat volen instal·lar una planta de residus radioactius. Vols escriure un article de diari sobre aquest projecte. Quins arguments, a favor o en contra, faries servir per tal de recolzar o no aquest projecte?

AVALUACIÓ

S’avaluarà:

-     Tant la capacitat de síntesi de la informació de les pàgines webs consultades, com la comunicació per escrit o oral de la mateixa, de manera clara i concisa.

-     El treball individual o en grup desenvolupat per confeccionar la tasca requerida.

-     El desenvolupament de la Gran Pregunta, emprant termes adequats sortits a l’apartat a l’apartat “preguntes”.

-     Les competències demostrades en el desenvolupament de la tasca:

§  La competència comunicativa lingüística i audiovisual a l'utilitzar la comunicació escrita, oral i el llenguatge audiovisual

§  La competència digital i del tractament de la informació amb l'ús dels recursos TIC.

§  La competència en el coneixement i interacció amb el món físic al permetre que adquireixen explicacions dels fenòmens naturals del seu entorn

§  La competència d'aprendre a aprendre, fent-se preguntes, superant-se davant les dificultats i treballant en equip

§  La competència social i ciutadana al reconèixer el paper de la ciència en l'anàlisi dels problemes del nostre entorn i la necessitat de treballar amb rigor i responsabilitat

§  La competència d'autonomia i iniciativa personal al ser capaços de prendre decisions, assumir l'error i superar-se en les dificultats.

CRÈDITS

·        Webs que surten a “recursos

·        Video en http://www.youtube.com/watch?

·        Fotografia en http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:JAPAN_EARTHQUAKE_20110311-es.png


Imprimir - Amunt

(Pàgina creada amb el generador la teva Cacera a la Xarxa - http://www.aula21.net/)