| CONDICIONAMENT 
                  DE L'AIRE COMPRIMIT |   | 
               
                | Per 
                  Jordi Jordan i Gerard Talavera | 
               
                |  
                    Hem 
                      de tenir en comte que l''aire produït contindrà 
                      impureses que poden causar efectes negatius al circuit pneumàtic 
                      que alimenta.  Generalment 
                      junt amb l'aire hi hauran petites particules d'aigua, oli 
                      ( cremat o no) i pols.  L'aire 
                      humit pot causar oxidació i un desgast de l'equip 
                      pneumàtic, ja que aquest s'endú l'oli. Si 
                      les partícules de pols entren en un circuit es concentren 
                      a les juntes i causen pèrdues d'aire o dificulten 
                      el moviment dels elements.  | Bé 
                    ja tenim el dipòsit d'aire comprimit plé. Tot 
                    seguit haurem de condicionar-lo. | 
               
                |  | Com 
                    eliminar les impureses? | 
               
                | Eliminació 
                  de l'aigua i la pols a l'aire d'entrada. |  | 
               
                | A 
                    l'entrada del compressor hi ha un filtre que extreu les partícules 
                    grans de l'aire. Es recomana col·locar el compressor 
                    en llocs secs on no toca el sol, això ja redueix bastant 
                    el tant per cent d'humitat. Degut 
                    a la compressió, l'aire s'escalfa, caldrà doncs 
                    situar a la sortida del compressor un refrigerador per tal 
                    de disminuir la temperatura. Així que les partícules 
                    d'aigua o oli arrosegades per l'aire es condensaran. Llavors 
                    mitjançant un separador de condensats podrem extreure-les. Normalment 
                    es situen diferents punts de purga en els diferents trams 
                    del circuit per tal d'extreure l'aigua condensada. |  | 
               
                | Preparació 
                  de l'aire comprimit a la Sortida |  | 
               
                | Per 
                    tal de millorar les condicions de l'aire comprimit es torna 
                    a tractar abans de que entri als elements pneumàtics. 
                    Caldà doncs tornar a filtrar, regular la pressió 
                    i lubrificar. Els elements utilitzats són, el filtre, 
                    el lubrificant i el regulador de pressió. |  | 
               
                | 
                     
                      |  |  |  |   
                      | Filtre | Regulador 
                        de pressió | Lubrificant |   
                      | L'emprarem 
                          per tal d'eliminar les impureses sòlides de l'aire 
                          com la pols, òxid, llimadures... Els filtres 
                          estan fets per obtenir les més mínimes 
                          pèrdues de carrega i aconseguir unes condicions 
                          d'aire òptimes. Alguns també inclouen 
                          elements per assecar l'aire. | En 
                          una instal·lació pneumàtica s'ha 
                          de garantir una pressió igual en tot moment, 
                          ja que sinó variaria la velocitat dels pistons 
                          o la seva força, el que faria variar la seqüència 
                          o produiria desperfectes a les peces. Si es treballa 
                          sempre a la mateixa pressió el rendiment augmenta 
                          i disminueix el desgast dels elements. | Tots 
                          els elements pneumàtics com ara els cilindres 
                          tenen peces que llisquen entre elles, així i 
                          per tal d'evitar un desgast elevat degut a la fricció 
                          cal libricar-les. Ho farem a traves de l'aire amb oli. 
                          També aconseguirem evitar l'oxidació. 
                          El lubrificant actua per l'efecte Ventruri, en passar 
                          l'aire fa disminuir la pressió i absorbeix l'oli. |  | 
                     
                      |  |   
                      | Vàlvula 
                        limitadora de pressió |   
                      | La 
                          força de la molla evita que l'aire a pressió 
                          aixequi la membrana. Si la pressió augmentés 
                          s'aixecaria la membrana, la vàlvula s'obriria 
                          i l'aire s'escaparia a l'exterior. Quan la pressió 
                          baixa per davall del valor consignat, la molla tanca 
                          la membrana i l'aire ja no surt a l'exterior. |  | 
               
                | En 
                    petites intal·lacions, aquests elements (el filtre, 
                    el regulador de pressió i el lubrificant) es solem 
                    trobar agrupats en el que es denomina UNITAT FRL. Incorporaran 
                    un manòmetre per tal de regular adequadament la pressió 
                    de treball desitjada. Aquesta unitat garantira que l'aire 
                    entregat a la instal·lació és net i sec, 
                    a la pressió adequada i que conte unes fines partícules 
                    d'oli lubricant. |  |