| ACTUADORS 
                  PNEUMÀTICS |   | 
               
                | Per 
                  Jordi Jordan i Gerard Talavera | 
               
                | Els 
                    actuadors es classifiquen segons la manera en que treballen. 
                     
                      Cilindres: 
                        realitzen moviments rectilinis. 
                      Motors: 
                        realitzen 
                        moviments de gir, ja sigui complerts o només angulars.   |  
                    En un circuit pneumàtic els receptors s'anomenen actuadors 
                    i la seva funció és la de transformar l'energia 
                    pneumàtica en mecànica. | 
               
                | Cilindres |  | 
               
                | Un 
                    cilindre pneumàtic esta format per un tub circular 
                    tancat pels seus extrems mitjançant dos tapes, entre 
                    les quals llisca un èmbol que separa els dos extrems. 
                    A l'èmbol hi va unit una tija que surt per un dels 
                    costats (o per cap o tots dos). La pressió exercida 
                    sobre l'èmbol fa que la tija surti a una velocitat 
                    i actuï amb una força predeteminada. Segons a 
                    quin costat s'aplica la pressió de l'aire, la tija 
                    retrocedirà o avançarà. | La 
                    seva funció és la de transformar l'energia pneumàtica 
                    amb treball mecànic rectilini, consta de cursa d'avanç 
                    i de cursa de retrocés. | 
               
                | Els 
                    criteris adoptats pels fabricants estaran d'acord amb la legislació 
                    dels països on s'hauran de comercialitzar els seus productes. | Criteris 
                    de fabricació | 
               
                | Força 
                  del cilindre |  | 
               
                | Segons 
                    el principi de Pascal "Tota força pressió 
                    exercida sobre un fluid es transmet totalment en totes les 
                    direccions" |  | 
               
                | Als 
                    cilindres de simple efecte s'ha de reduir la força 
                    de la molla i als cilindres de doble efecte s'ha de restar 
                    l'àrea ocupada per la tija. | Per 
                    tant es pot obtenir també el treball. | 
               
                | Velocitat 
                  de l'èmbol |  | 
               
                |  
                    Quan es treballi a grans velocitats s'empraran amortidors 
                    per reduir-la al final de la cursa de la tija. Dificilment 
                    obtindrem un desplaçament uniforme, ja que l'aire és 
                    un fluid compressible. | La 
                    velocitat sol oscil·lar entre 0,1 i 1,5 m/s. | 
               
                | Cursa 
                    del cilindre |  | 
               
                | Depenent 
                    de la longitud a recorrer, dels esforços a suportar 
                    (efectes de flexió) es determinarà el diàmetre 
                    de la tija. El material a emprar dependrà de la disponibilitat 
                    de materials comercials.  | Entendrem 
                    com a cursa, la distancia que haurà de recorrer la 
                    tilla del cilindre. | 
               
                |  | Depenent 
                    de la forma amb que realitzà el retrocés tindrem 
                    cilindres de: | 
               
                |  | simple 
                    efecte | 
               
                |  
                    Depenent del costat on actua l'aire sobre l'èmbol, 
                    el cilindre realitzarà un esforç de tracció 
                    o de compressió. El 
                    retorn del cilindre és per molla però també 
                    es pot realiztar amb el seu propi pes en el cas de que el 
                    cilindre estigui muntat verticalment o amb el pes d'alguna 
                    carrega que suporta.  | Realitzen 
                    el treball en una sola direcció, ja que el retorn el 
                    realitzen gràcies a la força d'una molla o bé 
                    a una força exterior. | 
               
                |  | Les 
                    curses no solen superar els 100 mm, són de diàmetre 
                    petit i tenen l'avantatge que consumeixen la meitat d'aire. 
                    Generalment només s'utilitzen com elements auxiliars. | 
               
                |  | doble 
                  efecte. | 
               
                | Els 
                    cilindres de doble efecte tenen moltes més aplicacions. 
                    La constitució és semblant a la del de simple 
                    efecte, però incorpora una entrada d'aire als dos costats. 
                    Quan entra l'aire per un extrem, per l'altre surt i per realitzar 
                    el retrocés entrarà pel costat contrari. En 
                    el retrocés la força és més petita 
                    ja que s'ha de restar el diàmetre de la tija a l'èmbol. Per 
                    tal d'evitar el seu desgast degut als cops de l'èmbol 
                    a l'arribar al final de cursa és munten amortidors 
                    els quals actuaran els darrers mil·límetres.. 
                    Aquests podran ser pneumàtics, molles o elèctrics 
                    muntats interna o externament . 
 | Realitzen 
                    el moviment de sortida i d'entrada gràcies a la força 
                    de l'aire i per tant treballaran en tots dos sentits. | 
               
                | Els 
                    principals avantatges dels actuadors de doble efecte respecte 
                    dels de simple efecte són: 
                     
                      Possibilita 
                        la realització de treball en els dos sentits. 
                       
                        No es perd força al comprimir la molla. 
                       
                        Aprofita tota la longitud del cilindre com a cursa. L'inconvenient 
                    és que consumeixen el doble d'aire comprimit. | 
 Simulació | 
               
                |  | especials | 
               
                | Podriem 
                    dir que existeix un cilindre per aplicació desitjada. 
                    Realment existeix una gran varietat de variants constructives, 
                    així com de complements a instal·lar que els 
                    dotaran de multiples possibilitats.. | Les 
                    variats constructives més importants són: | 
               
                | Quan 
                    la carrega vagi unida a la tija i sigui necessari mantenir 
                    l'orientació muntarem cilindres amb guies antigir. |  | 
               
                | Quan 
                    es talli el subministrament d'aire en un cilindre per tal 
                    d'evitar que caigui sobtadament inclourem una vàlvula 
                    de parada que frenarà la tija. |  | 
               
                |  | En 
                    llocs amb espai reduit, on no es pot realitzar maniobra farem 
                    servir Cilindres sense tija. (Cilindres TWIN). Un carro es 
                    desplaçarà per la camisa del cilindre transversalment. 
                     | 
               
                |  | Quan 
                    necessitem actuar en tots dos sentis farem servir cilindres 
                    de Doble tija. A més a més són més 
                    rígids. | 
               
                |  | Quan 
                    necessitem major força de la que ens pot donar un sol 
                    cilindre farem servir un Cilindre tàndem. Aquest està 
                    format per dos cilindres units de tal manera que un actua 
                    sobre l'altre. Es pot aconseguir una posició intermèdia. | 
               
                |  | Els 
                    Cilindres d'impacte, estan construïts per colpejar materials. 
                    Per tant es tracta de cilindres més reforçats 
                    i de majors dimensions. A l'entrada hi ha un petit dipòsit 
                    encarregat d'acumular aire per deixar-lo anar de cop i aconseguir 
                    un acceleració més elevada. | 
               
                | 
 | 
 Cilindres 
                    Elàstics Cilindres 
                    Compactes | 
               
                | Motors |  | 
               
                | Les 
                    seves principals característiques són: 
                     
                      Són 
                      lleugers i compactes. 
                      L'arrancada i la parada són molt ràpides.Ppoden 
                      treballar a una velocitat i força  
                      fàcilment variables. 
                      Poca inèrcia. 
 |  
                    La 
                      seva funció és la de transformar l'energia 
                      pneumàtica amb energia mecànica de rotació. Els 
                      dos tipus que existeixen són els motors de paletes 
                      i el de pistons. | 
               
                |  | motors 
                  de paletes. | 
               
                |  | El 
                    parell de gir es desenvolupa quan l'aire a pressió 
                    actua sobre les paletes i fa girar el motor. Finalment l'aire 
                    es expulsat a l'atmosfera. Els motors de paletes s'emprem com a element motriu de màquines 
                    eines pneumàtiques com els trepants, moles, ...
 | 
               
                |  | motors 
                  de pistons. | 
               
                | Podem 
                    trobar de parell axial o radial. El seu comportament es similar 
                    al dels pistons, amb un parell elevat i una arrancada molt 
                    ràpida i velocitat inferior a la dels motors de paletes.. 
                    Són molt emprats en  
                    màquines de gran potència. |  | 
               
                |  |  |